Tags: noi dispozitii referitoare la timpul de munca, reducerea timpului de lucru
Incepand cu data de 10 august au intrat in vigoare dispozitiile OUG nr. 132 / 2020 - privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca.
Astfel, printre alte prevederi, angajatorii au posibilitatea de a reduce timpul de munca al salariatilor cu cel mult 50% din durata prevazuta in contractul individual de munca si pentru o perioada de cel putin 5
zile lucratoare consecutive.
Pentru reducerea timpului de lucru nu este nevoie de acordul angajatului, angajatorul avand insa obligatia de a informa si consulta sindicatul, reprezentantii salariatilor sau salariatii, dupa caz.
Decizia angajatorului va fi transmisa in registrul general de evidenta a salariatilor (REVISAL) cel tarziu in ziua anterioara producerii efectelor acesteia.
Masura reducerii timpului de munca poate fi aplicata si programului de munca in ture, precum si in cazul programului de munca inegal.
Salariatii afectati de masura, beneficiaza de o indemnizatie de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca, in completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.
Indemnizatia prevazuta mai sus se achita de catre angajator la data platii salariului aferent lunii respective, urmand a fi decontata angajatorului din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Sunt interzise pe perioada de aplicabilitate a masurii, angajarea de personal pentru prestarea unor activitati identice sau similare cu cele prestate de catre salariatii al caror timp de munca a fost redus, precum si subcontractarea de activitati desfasurate de salariatii al caror timp de munca a fost redus.
Este interzisa efectuarea de munca suplimentara pe perioada aplicarii masurii, nefiind permise nici concedierile colective.
Dispozitiile actului normativ se aplica si ucenicilor, cu conditia ca angajatorul sa asigure ucenicului accesul la pregatire teoretica si practica pentru dobandirea competentelor prevazute de standardul ocupational.
ITM Arad atrage atentia din nou angajatorilor, ca primirea la munca sau prestarea oricarui alt tip de munca, inclusiv in regim de telemunca sau munca la domiciliu in interesul angajatorului, a unuia sau a mai multor salariati, in afara programului de lucru stabilit conform actului normativ mentionat mai sus, constituie contraventie, angajatorul fiind pasibil de amenda in cuantum de 20.000 lei pentru fiecare persoana astfel identificata.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Inregistrare eronata bilant cheltuieli deductibile si nedeductibile
Intrebare:
O societate comerciala a efectuat in cursul anului 2024 sponsorizari in valoare de 103.000 lei. Ele se incadreaza la sponsorizari deductibile. Dintr-o eroare in registrul de evidenta fiscala numai 30.000 lei au fost preluate ca sponsorizari deductibile, diferenta de 73.000 lei fiind preluate ca sponsorizari nedeductibile. Bilantul contabil a fost depus luandu-se in calculul ca deductibile numai sponsorizarile in valoare de 30.000 lei ceea ce a facut ca suma de recuperat la impozit pe...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Pierderi fiscale in anul 2023. Modul de recuperare din profit
Intrebare:
Ma puteti ajuta cu o speta legata de recuperarea pierderii pe anul 2023?
O societate inregistreaza pierdere fiscala pe anul 2023 in valoare de 4.277 lei.
In anul 2024 inregistreaza profit in valoare de 35.456 lei, drept urmare ar putea recupera aceasta pierdere.
Se poate sa nu recupereze acum in anul 2024 aceasta pierdere si sa se recupereze abia in anul 2025? Ma puteti ajuta cu o reglementare in acest sens? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Facturi emise in baza bonurilor fiscale (cod 751)
Intrebare:
Emitere facturi pe cod 751, D 394 si e-TVA
In ultima perioada am citit ca facturile cod 751 emise in baza bonurilor fiscale nu trebuie raportate separat in D 394, pentru a preveni dublarea TVA-ului.
In Ghidul de completare a D394 regasim:
Completarea si depunerea declaratiei: Cartusul G.
Nu vor fi incluse in acest cartus bonurile fiscale pentru care au fost emise facturi conform art. 319 din Codul fiscal.
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Completare Assets D406
Intrebare:
Va rog sa precizati ce trebuie sa contina D406 (SAF-T) in cazul raportarii anuale a activelor, la subsectiunea Asset Transactions? Ce coduri privind miscarea activelor se aplica? Ce documentatie se poate folosi pentru aceasta subsectiune? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cota TVA gunoi de grajd si ingrasaminte organice
Intrebare:
Am urmatoarea speta (cod CAEN 3821): Compania achizitioneaza gunoi de grajd (tratat ca deseu de catre furnizori) de la fermele de pasari/bovine pe care il trateaza si il transforma in ingrasamant organic pentru agricultura. Ce regim TVA are achizitia gunoiului de grajd in in acest caz? Se aplica masuri de simplificare? De asemenea, ce regim TVA are livrarea ingrasamantului organic rezultat din tratarea gunoiului de grajd? Cine are obligatia declararii si platii fondului de mediu in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<