Tags: colectare tva, pierderi tva, metode moderne de colectare a tva
Potrivit datelor publicate de Comisia Europeana, in anul 2016, Romania s-a situat pe ultimul loc in UE in privinta gradului de colectare de TVA, cu un deficit de incasare a TVA de 35,88%.
Drept urmare, PwC (o retea de firme prezenta in 158 de tari specializata in servicii in domeniul auditului, consultantei fiscale si consultantei pentru afaceri n.r.) sustine ca solutia ar fi metodele moderne de colectare a TVA prin folosirea tehnologiilor IT.
"In anul 2016, Romania s-a situat din nou pe ultimul loc in privinta gradului de colectare de TVA dintre toate statele membre UE, cu un deficit de incasare a TVA de 35,88%. Ingrijorator este ca deficitul de incasare a taxei pe valoare adaugata a crescut in 2016 fata de nivelul inregistrat in 2015 in Romania, in timp ce majoritatea statelor membre au inregistrat scaderi ale acestui indicator. Cea mai buna performanta a fost inregistrata de vecinii bulgari. Potrivit studiului publicat de Comisia Europeana, desi cota standard de TVA a fost redusa in Romania in anul 2016 de la 24% la 20%, neconformarea in materie de TVA a crescut, contribuind in mod negativ la deficitul de incasare a TVA", subliniaza specialistii PwC, intr-un comunicat de presa, remis luni.
Cel mai recent studiu publicat de Comisia Europeana (“VAT Gap”) arata ca neincasarea TVA a generat o pierdere de 6,13 miliarde euro pentru bugetul Romaniei, in anul 2016, in timp ce la nivelul intregii Uniuni, totalul pierderilor din neincasarea TVA a insumat 147,1 miliarde euro, adica un deficit de incasare a TVA de 12,3%. Mai multe informatii despre acest subiect afli
AICI.
Plecand de la aceste date, specialistii PwC arata ca, in ultimii ani, unele tari UE au introdus diverse programe de reforma si modernizare a administratiilor fiscale, precum analiza tranzactiilor in timp real, facturarea electronica obligatorie sau protocolul SAF-T, care au condus la sporirea gradului colectarii TVA.
"La nivelul intregii Uniuni Europene sunt 6 tari care au inregistrat in anul 2016 un decalaj de incasare a TVA mai mare decat in anul 2015. Romania este singura din regiunea Europei Centrale si de Est, cu exceptia tarilor Baltice, in aceasta situatie, de aceea consideram ca este foarte important ca tara noastra sa urmeze buna practica a altor state in ceea ce priveste informatizarea interactiunii cu contribuabilii. Optiunea ANAF pentru implementarea unor metode moderne de colectare a TVA cu ajutorul tehnologiilor IT ar crea premisele unei normalitati si ale unei evolutii ascendente a gradului de colectare nu doar pe termen scurt, ci si pe termen mediu si lung, asa cum isi doresc atat ANAF, cat si contribuabilii corecti", a afirmat Daniel Anghel, partener, liderul Departamentului de taxe si consultanta juridica, PwC Romania.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tratamentul TVA pentru lucrarile efectuate in perioada de garantie
Intrebare:
Am remediat o deficienta a unei lucrari executate de un subantreprenor. Am retinut de la acesta o garantie de buna executie inregistrata in contul 167. Cum procedam pentru utilizarea garantiei respective in acoperirea costurilor generate de remedierea lucrarii? Este suficient ca in baza documentelor intocmite (devize, procese verbale, etc.) sa inregistram 167 = 758 cu suma cheltuita? Sau se intocmeste factura, desi garantia nu contine TVA, iar din punctul nostru de vedere nu este...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<TVA venituri casa de amanet
Intrebare:
O casa de amanet urmeaza sa depaseasca plafonul pentru TVA. La ce operatiuni va colecta TVA? Veniturile sunt compuse din comisionul de amanet si din vanzarea bunurilor depuse cu titlu de gaj pentru imprumuturi si nerecuperate de imprumutati.
Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Refacturare cheltuieli
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila in cazul unei refacturari (de energie electrica, apa, servicii de paza, taxe etc.).
M-ar ajuta foarte mult baza legala, avand in vedere ca aplicam IFRS si OMFP 2844/2016 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, in care nu am regasit explicit prevederea din OMFP 1802/2014 pct.432.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Emitere factura in Euro si Lei
Intrebare:
Am primit o factura de materie prima prin SPV, furnizor extern, cu reprezentant fiscal in Romania. Livrarea este interna. Factura este emisa prin SPV cu TVA 19%. Furnizorul a solicitat plata bazei in EURO intr-un cont de EURO (care ii apartine) si plata TVA-ului in contul de RON care apartine reprezentantului fiscal. Se incalca vreo reglementare contabila sau fiscala daca efectuam plata conform solicitarii furnizorului?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Facturare servicii sau repartizare costuri intre persoane afiliate
Intrebare:
Societatea X din Romania refactureaza diverse costuri catre o societate Y afiliata din Romania in baza unui acord de servicii. Costurile ce urmeaza a fi refacturate includ: chirie depozit si birouri, costuri externe pentru manipularea marfurilor, transport marfa, salarii personal, amortizare echipamente tehnologice, costuri externe suportate de societatea X pentru achizitiile de produse/servicii (inclusiv hardware sau licente), utilitati si diverse costuri legate de produsele livrate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratamentul TVA factura furnizor cu codul de TVA inactiv
Intrebare:
Societatea noastra (Cumparatorul) achizitioneaza sevicii de la un furnizor din Romania.
La descarcarea ultimei facturi din SPV am aflat ca furnizorul are codul de TVA anulat din oficiu de 1 an. Toate facturile primite de la furnizor in acest timp au TVA inscrisa pe factura, iar noi am dedus aceasta TVA. Facturile au fost achitate la valoarea lor totala, adica inclusiv TVA.
Pentru a remedia situatia, va rog sa ne ajutati cu raspuns la urmatoarele...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<