Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Societatea A a achizitionat bunuri din China in vederea livrarii lor unui cumparator din Tunisia considerand aceasta livrare export in comision si pentru care a aplicat regimul de scutire de taxa ...
Societatea A a achizitionat bunuri din China in vederea livrarii lor unui cumparator din Tunisia considerand aceasta livrare export in comision si pentru care a aplicat regimul de scutire de taxa prevazut la art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, justificat cu urmatoarele documente: factura emisa de furnizorul din China, factura emisa catre clientul din Tunisia, documentul de transport din care rezulta efectuarea transportului bunurilor pe cale navala din China in Tunisia.
Este corecta aceasta incadrare?
Conform art. 126 alin. (2) din Codul fiscal, este operatiune impozabila in Romania din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata importul de bunuri efectuat in Romania de orice persoana, daca locul importului este in Romania, potrivit art. 1322.
Importul de bunuri este definit la art. 131 din Codul fiscal, ca reprezentand:
a) intrarea pe teritoriul Comunitatii de bunuri care nu se afla in libera circulatie in intelesul art. 24 din Tratatul de infiintare a Comunitatii Europene;
b) pe langa operatiunile prevazute la lit. a), intrarea in Comunitate a bunurilor care se afla in libera circulatie, provenite dintr-un teritoriu tert, care face parte din teritoriul vamal al Comunitatii.
Potrivit art. 1322 din Codul fiscal, locul importului de bunuri se considera pe teritoriul statului membru in care se afla bunurile cand intra pe teritoriul comunitar, cu urmatoarele doua exceptii:
a) atunci cand bunurile la care se face referire la art. 131 lit. a), care nu se afla in libera circulatie, sunt plasate, la intrarea in Comunitate, in unul dintre regimurile sau situatiile la care se face referire la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1 - 7, locul importului pentru aceste bunuri se considera a fi pe teritoriul statului membru in care bunurile inceteaza sa mai fie plasate in astfel de regimuri sau situatii.
b) atunci cand bunurile la care se face referire in art. 131 lit. b), care se afla in libera circulatie la intrarea in Comunitate, sunt in una dintre situatiile care le-ar permite, daca ar fi fost importate in Comunitate, in sensul art. 131 lit. a), sa beneficieze de unul dintre regimurile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1 - 7 sau sunt sub o procedura de tranzit intern, locul importului este considerat a fi statul membru pe teritoriul caruia se incheie aceste regimuri sau aceasta procedura.
Conform art. 145 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania.
In cazul din exemplul nostru bunurile cumparate din China nu au fost puse in libera circulatie in Comunitate, si nici nu au fost plasate intr-un regim prevazut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1 - 7 sau sub o procedura de tranzit intern, bunurile au fost transportate direct din China in Tunisia fara sa fie intocmita declaratia vamala de import pentru punerea in libera circulatie intr-un stat din Comunitate.
In concluzie societatea A nu a realizat o operatiune impozabila in scopuri de taxa pe valoarea adaugata in Romania conform art. 126 alin. (2) din Codul fiscal pentru ca locul importului nu este in Romania conform art. 1322 din Codul fiscal.

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Cu toate acestea societatea A are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor efectuate din Romania astfel incat, cumpararea bunurilor de la un furnizor din China revandute unui cumparator din Tunisia constituie operatiuni rezultate din activitatea economica a societatii care, daca ar fi fost realizata in Romania taxa era deductibila.
Societatea va evidentia cele doua operatiuni in decontul sau de TVA astfel:
- cumpararea bunurilor de la furnizorul din China, se evidentiaza la randul 21 «Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile»;
- vanzarea bunurilor efectuata catre cumparatorul din Tunisia reprezinta livrare de bunuri pentru care locul livrarii este in afara Romaniei, si se evidentiaza la randul 3 «Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal».
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infoTVA.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Articol adaugat in 29 octombrie 2009

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
EXPORT IN COMISION. Decontarea in valuta a sumelor aferente tranzactiilorArticole similare
Ce tratament fiscal aplicam pentru avansul la o achizitie auto nefinalizata?MFP simplifica schema de ajutor de stat 807/2014, care are ca obiectiv stimularea investitiilor cu impact major in economieStudiu de caz: Stornare in anul 2012 (cota TVA 24%) a unui avans facturat si incasat de catre furnizorul de energie electricaNoua versiune pentru Declaratia 101VIDEO: Inspectie fiscala. Rambursare TVAUltimele articole
Completarea statutului TVA in D406 pentru firme neplatitoare de TVANeplatitor de TVA. MONOGRAFIE contabila in cazul importului de bunuriPFA si drepturile de autor. Documente necesare dupa inregistrarea ca platitor de TVATVA la incasare in 2025 pentru firme noi: cum se face corect optiunea in D700Majorare TVA in 2025: Unde vor creste preturile si de ceArticole similare
Impozitul pe veniturile realizate din strainatate in anul 2018: Completarea Declaratiei UniceTaxarea serviciilor de expertizare a bunurilor prestate de o firma stabilita in RomaniaCalcul impozit pe profit. Rezerva legalaCerinte privind emiterea facturilor de catre persoanele impozabileDeducere TVA la cheltuieli de protocol. Ce documente sunt obligatorii?Ultimele articole
Neplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAFirme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESTrecere la regim normal de TVA. Ce se intampla cu TVA-ul pentru imobilizarile in cursSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililor
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"