Tags: cota redusa tva de5%, registrul achizitiilor de locuinte, procedura
ANAF a pus in dezbatere publica Proiectul de Ordin pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%.
Potrivit OUG 130/2021, cota redusa de TVA de 5% se aplica asupra bazei de impozitare pentru livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 450.000 lei, exclusive taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice(art.XXIV pct.22 din ordonanta de urgenta, prin care a fost modificat punctul 3 de la art.291 alin.(3)
litera c) din Codul fiscal).
De asemenea, orice persoana fizica poate achizitiona, incepand cu data de 1 ianuarie 2022, in mod individual sau in comun cu alta persoana fizica/alte persoane fizice, o singura locuinta a carei valoare depaseste suma de 450.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusa de 5%(art.XXIV pct.23 din ordonanta de urgenta, prin care a fost completat art.291 alin.(3) litera c) din Codul fiscal, cu un nou punct, punctul
5).
Totodata, in conditiile art.XXIV pct.25 din ordonanta de urgenta, prin care a fost completat art.291 din Codul fiscal cu un nou alineat, alin.(31), se organizeaza «Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%», in format electronic, pe baza informatiilor din actele juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuintele prevazute la art.291 alin. (3) lit. c) pct. 3 si 5, autentificate incepand cu data de 1 ianuarie 2022.
Institutia mentioneaza ca, in cuprinsul acestui nou alineat sunt enumerate si obliga?iile notarilor publici in ceea ce priveste activitatea de verificare si autentificare a actelor juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate/plata in avans pentru achizitia unei astfel de locuinte.
Prevederile art.XXIV pct.22-25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2022.
Potrivit dispozitiilor art. XXVII din aceasta ordonanta de urgenta a Guvernului, procedura privind organizarea „Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%”, prevazut la art. 291 alin. (31) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu consultarea Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, in termen de 10 zile de la data publicarii ordonantei de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Avand in vedere prevederile legale men?ionate, este necesara elaborarea unei proceduri privind organizarea “Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%“.
Procedura privind organizarea Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%
1. In temeiul dispozitiilor art.XXVII din Ordonan?a de urgenta a Guvernului nr.130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, denumita in continuare ordonanta de urgenta, coroborate cu prevederile art.291 alin.(3) lit.c) pct. 3 si 5 si alin. (31) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, se organizeaza Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%, denumit in continuare registru.
2.(1) Registrul este organizat in format electronic, conform modelului prevazut in anexa la prezenta procedura si este gestionat cu ajutorul aplicatiei informatice pusa la dispozitie de Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.
(2) Ghidul privind accesul notarilor publici la registru si modalitatea de utilizare a acestuia este elaborat de Centrul National pentru Informa?ii Ftnanciare, cu consultarea Uniunii Na?ionale a Notarilor Publici din Romania si este pus la dispozitia notarilor publici, prin intermediul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania.
3. Pe baza registrului se verifica indeplinirea conditiei referitoare la achizitionarea cu cota redusa de TVA de 5% a unei singure locuinte a carei valoare depaseste suma de 450.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, prevazute la art. 291 alin. (3) lit.c) pct. 5 din Codul fiscal
4.(1). Registrul se completeaza de notarii publici, la data autentificarii actelor juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate, pentru locuintele care se livreaza cu cota redusa de TVA de 5%, atat cele a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 450.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice, prevazute la art.291 alin. (3) lit.c) pct. 3 din Codul fiscal, cat si cele a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depaseste suma de 450.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice, prevazute la art.291 alin. (3) lit. c) pct. 5 din Codul fiscal.
(2). Registrul se consulta de notarii publici, inainte de autentificarea actelor juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata in avans pentru achizitia de locuinte a caror valoare depaseste suma de 450.000 lei, dar nu depaseste suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusa de TVA de 5%.
(3). Registrul se utilizeaza in situa?ia in care transmitatorul dreptului de proprietate asupra locuintei este inregistrat in scopuri de TVA in Romania, potrivit art.316 din Codul fiscal, precum si in cazul in care codul de inregistrare in scopuri de TVA al acestuia a fost anulat potrivit art.316 alin.(11) lit.a) - e) si h) din Codul fiscal.
5.(1). Registrul cuprinde urmatoarele informatii:
a) datele de identificare ale dobanditorului/dobanditorilor persoana fizica/persoane fizice;
b) datele de identificare ale transmitatorului/transmitatorilor dreptului de proprietate,
c) adresa completa a locuintei achizitionate cu cota redusa de TVA de 5%, in conditiile art.291 alin. (3) lit. c) pct. 3 sau pct.5 din Codul fiscal, dupa caz;
d) valoarea, fara TVA, la care s-a incheiat operatiunea economica prin care se transfera dreptul de proprietate asupra locuintei, inclusiv asupra terenului pe care este construita;
e) numarul si data incheierii notariale prin care s-a autentificat actul juridic intre vii care are ca obiect transferul dreptului de proprietate;
f) datele de identificare ale notarului public care a autentificat actul juridic intre vii, care are ca obiect transferul dreptului de proprietate;
Sursa: ANAF
de
Stancu AlinaAlina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitia si revanzarea brazilor de Craciun
Intrebare:
Societatea noastra doreste sa achizitioneze de la o persoana fizica, fara nicio forma de organizare, brazi in vederea revanzarii lor catre alte societati. Care sunt documentele care trebuie sa le folosim? Este suficient borderoul de achizitie pentru intrare in gestiune? Pentru iesirea din gestiune este suficienta factura? In opinia noastra, acesti brazi nu intra in sfera materialului lemnos, este corecta abordarea noastra?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatia de inregistrare in scopuri de TVA pentru tranzactii intracomunitare
Intrebare:
O societate cod caen 2562 cu un singur angajat, doreste sa prestezi servicii de sudura pe teritoriul Olandei. Care este posibilitatea de a emite factura cu tva 0 (taxare inversa), firma este neplatitoare de TVA in tara, iar beneficiarul este persoana impozabila (cu TVA verificat in vies). Daca obtine cod de TVA intracomunitar poate factura cu taxare inversa, prestarea de serviciu este in Olanda? Care este modalitatea si ce presupune acest cod?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<In Sistemul RO e-Transport se declara doar componenta de transport rutier
Intrebare:
Ne confruntam cu doua situatii distincte in ceea ce priveste emiterea codului UIT, unde avem nevoie de consultanta dumneavoastra:
- soseste din spatiul unional o marfa - achizitie (piese de schimb) pentru o nava sub pavilion Malta: furnizor din UE, cumparator din UE. Nava se afla la cheu in Romania pentru reparatii. Documentele comerciale se vor intocmi astfel: furnizor companie europeana (inregistrata in Germania) - destinatar (in CMR) nava sub pavilion Malta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatia de emitere a facturilor
Intrebare:
Daca noi vindem giftcarduri online prin intermediul site-ului nostru conectat la o alta platforma si nu avem posibilitatea de a controla informatiile colectate si nici modalitatea de a emite factura automat, neavand toate informatiile necesare, ce putem face? Cum putem declara veniturile? Avand in vedere ca datele colectare sunt doar numele si prenumele, adresa de email si suma platita. Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<