Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Contribuabilul este obligat sa coopereze cu organele fiscale in vederea determinarii starii de fapt fiscale, prin prezentarea faptelor cunoscute de catre acesta, in intregime, conform realitatii, si ...
Contribuabilul este obligat sa coopereze cu organele fiscale in vederea determinarii starii de fapt fiscale, prin prezentarea faptelor cunoscute de catre acesta, in intregime, conform realitatii, si prin indicarea mijloacelor doveditoare care ii sunt cunoscute.
Pe de alta parte, contribuabilul este obligat sa intreprinda masurile in vederea procurarii mijloacelor doveditoare necesare, prin utilizarea tuturor posibilitatilor juridice si efective ce ii stau la dispozitie.
Aceasta o prevede Codul de procedura fiscala, in art. 10.
In cazul in care contribuabilul nu da curs acestei obligatii sunt posibile doua consecinte:
1) evaziune fiscala – deoarece potrivit art. 4 din Legea evaziunii fiscale, se considera infractiune "refuzul de a prezenta organelor competente, dupa ce a fost somata de trei ori, documentele legale si bunurile din patrimoniu, in scopul impiedicarii verificarilor financiare, fiscale sau vamale".
In practica judiciara s-a pus si intrebarea daca refuzul contribuabilului de a prezenta organelor de politie economico-financiara a documentelor justificative si a actelor de evidenta contabila necesare pentru stabilirea obligatiilor fata de stat, intruneste elementele constitutive ale infractiunii pe care o studiem (anterior prevazute de art. 9 din Legea 87/1994).
S-a considerat ca raspunsul este negativ, intrucat organelor de politie economico-financiara din cadrul Ministerului de Interne nu fac parte din randul "organele de control imputernicite conform legii", acestea fiind organele financiar-fiscale din cadrul Ministerului Finantelor si din unitatile teritoriale subordonate, printre acestea neregasindu-se si organele de politie economico-financiara. Acestea pot efectua cercetari sub aspectul savarsirii infractiunilor de evaziune fiscala si pot ridica documentele contabile oficiale necesare ca mijloace de proba, in baza art. 96 C. pr. pen.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
2) estimarea de catre organul fiscal, conform art. 65-66 din Codul de procedura fiscala.
Legea prezuma, prin art. 65, ca aparenta corespunde realitatii din punct de vedere fiscal, lasand dovedirea contrariului in sarcina persoanei care beneficiaza de avantajele economice ale bunului/venitului/valorii. Ratiunea acestei norme porneste de la ideea ca resursele financiare ale statului se constituie in cele mai multe cazuri prin prelevarea unei parti din beneficiile economice pe care le obtin contribuabilii, orice persoana care obtine un avantaj economic fiind obligata sa participe la formarea banului public.
Se observa ca legea permite impunerea provizorie numai in situatia in care detinatorul bunurilor/veniturilor/valorilor depune o declaratie privitoare la calitatea sa de simplu "detinator", fara a indica insa identitatea proprietarului (titularului). In ipoteza in care nu este depusa o asemenea declaratie, consideram ca organele fiscale vor putea stabili in mod definitiv obligatia fiscala in sarcina „detinatorului” care, aparent, are si calitatea de proprietar/titular .
Aceasta prezumtie este insa relativa: alin. 2 al aceluiasi articol permite dovedirea titularului dreptului de proprietate sau al venitului respectiv, ulterior stabilirii provizorii a impozitului, motiv pentru care credem ca acest drept poate fi exercitat si concomitent cu realizarea acestei impuneri in cadrul procedurii contestatiei fiscale, prin combaterea prezumtiei mai sus-mentionate. Ca orice prezumtie legala relativa, se deplaseaza obiectul probei de la faptul de dovedit la faptul vecin si conex pe care se bazeaza prezumtia si rastoarna sarcina probei de la beneficiar - organul fiscal - la adversarul lui - in acest caz persoana care beneficiaza de avantajele economice ale bunului/venitului/valorii .
Horatiu Sasu
Jurist si economist
Consultant in afaceri
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Prevederile noului Cod fiscal 2016 pentru cei care obtin venituri din activitati independenteImpozitul specific a fost adoptat pentru turism si alimentatia publicaAtentie! MFP anunta noi modificari in Codul fiscalDeductibilitate provizioane clienti. Cum procedam?Exista un termen limita pentru depunerea solicitarii regimului derogatoriu?Ultimele articole
ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaGrup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVAAmnistie fiscala 2024. Finantele MODIFCA procedura de anulare a unor obligatii bugetareE-Trasport: Ce amenzi ar putea fi SUSPENDATE pana la 31 decembrie 2024Articole similare
Tot ce trebuie stiut despre procedura rambursarii TVAA fost aprobata procedura de anulare a obligatiilor fiscale ce fac obiectul prevederilor art. I din legea nr. 72/2022Taxarea inversa: masuri de simplificare la aplicarea TVA in 2012Indreptare erori din documente de plataANAF a publicat Ordinul privind analiza de risc si selectarea persoanelor supuse verificarii fiscaleUltimele articole
Se suspenda pana pe 1 septembrie 2025 obligatia de a avea CNP si cod QR pe bonurile fiscale, conform OUG 125/2024Implementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Esalonare la plata obligatii fiscale. Cum pot firmele sa beneficieze si de amnistia fiscala (OUG 107/2024)Persoanele care NU se inregistreaza in scopuri de TVA risca amenzi de pana la 1.000 leiAmnistie fiscala, somatii primite de firme de la ANAF. Ce recomanda specialistii in acest cazAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"