Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Contribuabilul este obligat sa coopereze cu organele fiscale in vederea determinarii starii de fapt fiscale, prin prezentarea faptelor cunoscute de catre acesta, in intregime, conform realitatii, si ...
Contribuabilul este obligat sa coopereze cu organele fiscale in vederea determinarii starii de fapt fiscale, prin prezentarea faptelor cunoscute de catre acesta, in intregime, conform realitatii, si prin indicarea mijloacelor doveditoare care ii sunt cunoscute.
Pe de alta parte, contribuabilul este obligat sa intreprinda masurile in vederea procurarii mijloacelor doveditoare necesare, prin utilizarea tuturor posibilitatilor juridice si efective ce ii stau la dispozitie.
Aceasta o prevede Codul de procedura fiscala, in art. 10.
In cazul in care contribuabilul nu da curs acestei obligatii sunt posibile doua consecinte:
1) evaziune fiscala – deoarece potrivit art. 4 din Legea evaziunii fiscale, se considera infractiune "refuzul de a prezenta organelor competente, dupa ce a fost somata de trei ori, documentele legale si bunurile din patrimoniu, in scopul impiedicarii verificarilor financiare, fiscale sau vamale".
In practica judiciara s-a pus si intrebarea daca refuzul contribuabilului de a prezenta organelor de politie economico-financiara a documentelor justificative si a actelor de evidenta contabila necesare pentru stabilirea obligatiilor fata de stat, intruneste elementele constitutive ale infractiunii pe care o studiem (anterior prevazute de art. 9 din Legea 87/1994).
S-a considerat ca raspunsul este negativ, intrucat organelor de politie economico-financiara din cadrul Ministerului de Interne nu fac parte din randul "organele de control imputernicite conform legii", acestea fiind organele financiar-fiscale din cadrul Ministerului Finantelor si din unitatile teritoriale subordonate, printre acestea neregasindu-se si organele de politie economico-financiara. Acestea pot efectua cercetari sub aspectul savarsirii infractiunilor de evaziune fiscala si pot ridica documentele contabile oficiale necesare ca mijloace de proba, in baza art. 96 C. pr. pen.

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Manual de politici contabile - Stick USB
2) estimarea de catre organul fiscal, conform art. 65-66 din Codul de procedura fiscala.
Legea prezuma, prin art. 65, ca aparenta corespunde realitatii din punct de vedere fiscal, lasand dovedirea contrariului in sarcina persoanei care beneficiaza de avantajele economice ale bunului/venitului/valorii. Ratiunea acestei norme porneste de la ideea ca resursele financiare ale statului se constituie in cele mai multe cazuri prin prelevarea unei parti din beneficiile economice pe care le obtin contribuabilii, orice persoana care obtine un avantaj economic fiind obligata sa participe la formarea banului public.
Se observa ca legea permite impunerea provizorie numai in situatia in care detinatorul bunurilor/veniturilor/valorilor depune o declaratie privitoare la calitatea sa de simplu "detinator", fara a indica insa identitatea proprietarului (titularului). In ipoteza in care nu este depusa o asemenea declaratie, consideram ca organele fiscale vor putea stabili in mod definitiv obligatia fiscala in sarcina „detinatorului” care, aparent, are si calitatea de proprietar/titular .
Aceasta prezumtie este insa relativa: alin. 2 al aceluiasi articol permite dovedirea titularului dreptului de proprietate sau al venitului respectiv, ulterior stabilirii provizorii a impozitului, motiv pentru care credem ca acest drept poate fi exercitat si concomitent cu realizarea acestei impuneri in cadrul procedurii contestatiei fiscale, prin combaterea prezumtiei mai sus-mentionate. Ca orice prezumtie legala relativa, se deplaseaza obiectul probei de la faptul de dovedit la faptul vecin si conex pe care se bazeaza prezumtia si rastoarna sarcina probei de la beneficiar - organul fiscal - la adversarul lui - in acest caz persoana care beneficiaza de avantajele economice ale bunului/venitului/valorii .
Horatiu Sasu
Jurist si economist
Consultant in afaceri

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Se modifica prevederile pentru transferul dosarului fiscal. Proiect ANAFTratament fiscal amortizare utilaje. Cum facem deducerea?Prevederile OUG nr. 30 din 2011 care intra in vigoare la 1 ianuarie 2012Romania, pe locul doi in Europa la evaziune fiscalaBonificatii de pana la 10% pentru firmele care inregistreaza cresteri ale capitalurilor propriiUltimele articole
Declaratia 390. Cum sa declari in D390 achizitiile de servicii scutite de TVA din UED. Unica si plata CASS. Cum gestionezi contributia in 2025 daca esti PFAD100 si impozitul pe constructii 2025. Ce trebuie sa stiiE-TVA: Neconcordante in decontul precompletat referitoare la cota TVAPFA in domeniul IT? Atentie la codul CAEN ales si la plafonul de TVAArticole similare
Cum este acordata asistenta fiscala contribuabililor de catre ANAFANAF: Proiect privind Decizia de ajustare/estimare a venitului sau cheltuielii uneia dintre persoanele afiliate4 modificari aduse Codului de procedura fiscala: esalonare la plata, eliminare obligatii declarative, impozit pe dividende si comert onlinePlateste TVA institutia publica pentru spatiul inchiriat de la o societate comerciala?Reatentionare privind dezinformarea opiniei publice in legatura cu declaratia de patrimoniuUltimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300SAF-T in 2025. Firmele mici aflate in inactivitate temporara mai depun D406 din ianuarie 2025?Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700ANAF a publicat lista contribuabililor bun-platnici pentru trim. IV 2024
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"