keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

"Invitatie" la cooperare cu organul fiscal (ca de nu...)

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 17 Mar. 2011
Tags: contribuabili, codul de procedura fiscala

Contribuabilul este obligat sa coopereze cu organele fiscale in vederea determinarii starii de fapt fiscale, prin prezentarea faptelor cunoscute de catre acesta, in intregime, conform realitatii, si ...


Contribuabilul este obligat sa coopereze cu organele fiscale in vederea determinarii starii de fapt fiscale, prin prezentarea faptelor cunoscute de catre acesta, in intregime, conform realitatii, si prin indicarea mijloacelor doveditoare care ii sunt cunoscute.
Pe de alta parte, contribuabilul este obligat sa intreprinda masurile in vederea procurarii mijloacelor doveditoare necesare, prin utilizarea tuturor posibilitatilor juridice si efective ce ii stau la dispozitie.

Aceasta o prevede Codul de procedura fiscala, in art. 10.

In cazul in care contribuabilul nu da curs acestei obligatii sunt posibile doua consecinte:

1) evaziune fiscala – deoarece potrivit art. 4 din Legea evaziunii fiscale, se considera infractiune "refuzul de a prezenta organelor competente, dupa ce a fost somata de trei ori, documentele legale si bunurile din patrimoniu, in scopul impiedicarii verificarilor financiare, fiscale sau vamale".

In practica judiciara s-a pus si intrebarea daca refuzul contribuabilului de a prezenta organelor de politie economico-financiara a documentelor justificative si a actelor de evidenta contabila necesare pentru stabilirea obligatiilor fata de stat, intruneste elementele constitutive ale infractiunii pe care o studiem (anterior prevazute de art. 9 din Legea 87/1994).

S-a considerat ca raspunsul este negativ, intrucat organelor de politie economico-financiara din cadrul Ministerului de Interne nu fac parte din randul "organele de control imputernicite conform legii", acestea fiind organele financiar-fiscale din cadrul Ministerului Finantelor si din unitatile teritoriale subordonate, printre acestea neregasindu-se si organele de politie economico-financiara. Acestea pot efectua cercetari sub aspectul savarsirii infractiunilor de evaziune fiscala si pot ridica documentele contabile oficiale necesare ca mijloace de proba, in baza art. 96 C. pr. pen.

2) estimarea de catre organul fiscal, conform art. 65-66 din Codul de procedura fiscala.

Legea prezuma, prin art. 65, ca aparenta corespunde realitatii din punct de vedere fiscal, lasand dovedirea contrariului in sarcina persoanei care beneficiaza de avantajele economice ale bunului/venitului/valorii. Ratiunea acestei norme porneste de la ideea ca resursele financiare ale statului se constituie in cele mai multe cazuri prin prelevarea unei parti din beneficiile economice pe care le obtin contribuabilii, orice persoana care obtine un avantaj economic fiind obligata sa participe la formarea banului public.

Se observa ca legea permite impunerea provizorie numai in situatia in care detinatorul bunurilor/veniturilor/valorilor depune o declaratie privitoare la calitatea sa de simplu "detinator", fara a indica insa identitatea proprietarului (titularului). In ipoteza in care nu este depusa o asemenea declaratie, consideram ca organele fiscale vor putea stabili in mod definitiv obligatia fiscala in sarcina „detinatorului” care, aparent, are si calitatea de proprietar/titular .

Aceasta prezumtie este insa relativa: alin. 2 al aceluiasi articol permite dovedirea titularului dreptului de proprietate sau al venitului respectiv, ulterior stabilirii provizorii a impozitului, motiv pentru care credem ca acest drept poate fi exercitat si concomitent cu realizarea acestei impuneri in cadrul procedurii contestatiei fiscale, prin combaterea prezumtiei mai sus-mentionate. Ca orice prezumtie legala relativa, se deplaseaza obiectul probei de la faptul de dovedit la faptul vecin si conex pe care se bazeaza prezumtia si rastoarna sarcina probei de la beneficiar - organul fiscal - la adversarul lui  - in acest caz persoana care beneficiaza de avantajele economice ale bunului/venitului/valorii .

Horatiu Sasu
Jurist si economist
Consultant in afaceri

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016