Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Contribuabilul este obligat sa coopereze cu organele fiscale in vederea determinarii starii de fapt fiscale, prin prezentarea faptelor cunoscute de catre acesta, in intregime, conform realitatii, si ...
Contribuabilul este obligat sa coopereze cu organele fiscale in vederea determinarii starii de fapt fiscale, prin prezentarea faptelor cunoscute de catre acesta, in intregime, conform realitatii, si prin indicarea mijloacelor doveditoare care ii sunt cunoscute.
Pe de alta parte, contribuabilul este obligat sa intreprinda masurile in vederea procurarii mijloacelor doveditoare necesare, prin utilizarea tuturor posibilitatilor juridice si efective ce ii stau la dispozitie.
Aceasta o prevede Codul de procedura fiscala, in art. 10.
In cazul in care contribuabilul nu da curs acestei obligatii sunt posibile doua consecinte:
1) evaziune fiscala – deoarece potrivit art. 4 din Legea evaziunii fiscale, se considera infractiune "refuzul de a prezenta organelor competente, dupa ce a fost somata de trei ori, documentele legale si bunurile din patrimoniu, in scopul impiedicarii verificarilor financiare, fiscale sau vamale".
In practica judiciara s-a pus si intrebarea daca refuzul contribuabilului de a prezenta organelor de politie economico-financiara a documentelor justificative si a actelor de evidenta contabila necesare pentru stabilirea obligatiilor fata de stat, intruneste elementele constitutive ale infractiunii pe care o studiem (anterior prevazute de art. 9 din Legea 87/1994).
S-a considerat ca raspunsul este negativ, intrucat organelor de politie economico-financiara din cadrul Ministerului de Interne nu fac parte din randul "organele de control imputernicite conform legii", acestea fiind organele financiar-fiscale din cadrul Ministerului Finantelor si din unitatile teritoriale subordonate, printre acestea neregasindu-se si organele de politie economico-financiara. Acestea pot efectua cercetari sub aspectul savarsirii infractiunilor de evaziune fiscala si pot ridica documentele contabile oficiale necesare ca mijloace de proba, in baza art. 96 C. pr. pen.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
2) estimarea de catre organul fiscal, conform art. 65-66 din Codul de procedura fiscala.
Legea prezuma, prin art. 65, ca aparenta corespunde realitatii din punct de vedere fiscal, lasand dovedirea contrariului in sarcina persoanei care beneficiaza de avantajele economice ale bunului/venitului/valorii. Ratiunea acestei norme porneste de la ideea ca resursele financiare ale statului se constituie in cele mai multe cazuri prin prelevarea unei parti din beneficiile economice pe care le obtin contribuabilii, orice persoana care obtine un avantaj economic fiind obligata sa participe la formarea banului public.
Se observa ca legea permite impunerea provizorie numai in situatia in care detinatorul bunurilor/veniturilor/valorilor depune o declaratie privitoare la calitatea sa de simplu "detinator", fara a indica insa identitatea proprietarului (titularului). In ipoteza in care nu este depusa o asemenea declaratie, consideram ca organele fiscale vor putea stabili in mod definitiv obligatia fiscala in sarcina „detinatorului” care, aparent, are si calitatea de proprietar/titular .
Aceasta prezumtie este insa relativa: alin. 2 al aceluiasi articol permite dovedirea titularului dreptului de proprietate sau al venitului respectiv, ulterior stabilirii provizorii a impozitului, motiv pentru care credem ca acest drept poate fi exercitat si concomitent cu realizarea acestei impuneri in cadrul procedurii contestatiei fiscale, prin combaterea prezumtiei mai sus-mentionate. Ca orice prezumtie legala relativa, se deplaseaza obiectul probei de la faptul de dovedit la faptul vecin si conex pe care se bazeaza prezumtia si rastoarna sarcina probei de la beneficiar - organul fiscal - la adversarul lui - in acest caz persoana care beneficiaza de avantajele economice ale bunului/venitului/valorii .
Horatiu Sasu
Jurist si economist
Consultant in afaceri
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noile facilitati fiscale introduse in Codul fiscal. Scutiri la plata CASMod calcul si declarare impozit pe veniturile obtinute de catre proprietar din inchirierea camerelor in scop turisticOUG 19/2021. Scutirea de la plata impozitului specific, amanarea dreptului de deducere a TVA, restructurarea obligatiilor bugetare si esalonarea la plataInspectii fiscale: Au fost stabilite sume suplimentare de pana la 451,21 mii lei in urma controalelor efectuate in luna decembrie 2022Reducerea evaziunii fiscale: Rezultatele activitatii controalelor ANAF in luna octombrie 2023Ultimele articole
Registrul CONTRIBUABILIlor inactivi ANAF: ce este, cum se ajunge pe lista si ce consecinte suntTermen depunere D406. Amenzile ajung pana la 5.000 lei! Care sunt EXCEPTIILEe-TVA. ATENTIE maxima la Decontul precompletat TVA primit de la ANAF! Este acesta o creanta fiscala?e-Factura. Anumiti CONTRIBUABILI NU vor aplica sistemul pana pe 1 iunie 2026, conform OUG 52/2025Bon fiscal: ce este, ce trebuie sa contina si ce amenzi risti daca nu il emitiArticole similare
Declaratia 150 in 2023: Documentatia necesara pentru inregistrarea formularuluiANAF a publicat Ordinul privind analiza de risc si selectarea persoanelor supuse verificarii fiscaleFime care platesc impozit pe venit. Daca raman la acelasi impozit, mai trebuie depusa D700 in 2024?Noi instructiuni privind solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscaleSucursala deschisa in Romania. Care sunt obligatiile declarative si de plata in 2013?Ultimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300SAF-T in 2025. Firmele mici aflate in inactivitate temporara mai depun D406 din ianuarie 2025?Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700ANAF a publicat lista contribuabililor bun-platnici pentru trim. IV 2024
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro



