Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Ministerul Economiei modifica OUG 224/2020 -sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul HoReCa

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 29 Ian. 2021 Exclusiv
Tags: oug 224/2020, modificare oug 224/2020, sprijin financiar, sprijinirea domeniului horeca

Ministerul Economiei a publicat, pe site-ul oficial, un Proiect de Ordonanta de urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, structuri de cazare, structuri de alimentatie si agentii de turism, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19, precum si privind unele masuri fiscale.

Reamintim ca OUG 224/2020 a fost publicat in Monitorul Oficial din data de 31decembrie 2020. Pentru mai multe detalii click AICI««

In vederea operationalizarii schemei de ajutor de stat propusa prin acest act normativ, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului propune, in concordanta cu legislatia specifica, urmatoarele modificari:
 
Titlul se modifica si va avea urmatorul cuprins: ”Ordonanta de urgenta a Guvernului privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, structuri de cazare, structuri de alimentatie si agentii de turism, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19”
 
La articolul 1, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
”(1) Prin prezenta ordonanta de urgenta se stabileste cadrul legal cu privire la instituirea unei scheme de ajutor de stat privind acordarea de finantare din fonduri publice nationale si/sau din fonduri externe pentru intreprinderile din domeniul turismului, structuri de primire turistice cu functiuni de cazare, structuri de alimentatie si agentii de turism, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19.”
 
Argumente: Intrucat masurile fiscale instituite, respectiv, scutirea de la plata impozitului specific unor activitati in anul 2021, reglementata la art. 11, este reglementata similar si la art. XXV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 226/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare ÅŸi pentru modificarea ÅŸi completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, in acord cu normele de tehnica legislativa ce impun evitarea paralelismelor, fiind interzisa instituirea acelorasi reglementari in doua sau mai multe acte normative, este necesara inlaturarea dispozitiilor privind masurile fiscale.
 
La articolul 1, alineatul (3) literele e) si g) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
 
”e) beneficiari de ajutor de stat - structuri de primire turistice cu functiuni de cazare clasificate, structuri de alimentatie, inregistrate in scopuri fiscale pe teritoriul Romaniei si agentii de turism licentiate, care iÅŸi desfaÅŸoara activitatea pe teritoriul Romaniei si care primesc ajutor de stat, conform acestei scheme, detinute de intreprinderi infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, sau in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, aprobata cu modificari prin Legea nr. 301/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016;
...
g) durata schemei - prezenta schema de ajutor de stat se deruleaza pana la 30 iunie 2021, plata sumelor corespunzatoare urmand a fi realizata in limita creditului bugetar;” 
 
Argumente:
 
La punctul e) s-a propus clarificarea aspectelor privind baza legala de infiintare si functionare a structurilor de primire turistice cu functiuni de cazare, a structurilor de alimentatie, precum si a agentiilor de turism. Din aceste modificari reiese, de asemenea faptul ca, organizatiile nonguvernamentale nu sunt eligibile pe aceasta schema de ajutor de stat.

La punctul g) modificarea prevede respectarea procedurilor interne de verificare si aprobare a platilor. tinand cont de numarul mare de beneficiari si de timpul de procesare a dosarelor, se modifica termenul de plata de 30 zile stabilit initial, acesta nefiind fezabil. De asemenea, se specifica faptul ca, plata sumelor corespunzatoare este realizata in baza Cadrului temporar, dar numai in limita creditelor bugetare aprobate.
 
La articolul 1, alineatul (3), litera i), punctul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
”2. in cazul unei societati reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in care cel putin unii dintre asociati au raspundere nelimitata pentru creantele societatii, alta decat un IMM care exista de mai putin de 3 ani sau, in sensul eligibilitatii pentru ajutor pentru finantare de risc, un IMM aflat la 7 ani de la prima sa vanzare comerciala care se califica pentru investitii pentru finantare de risc in urma unui proces de diligenta efectuat de un intermediar financiar selectat, atunci cand mai mult de jumatate din capitalul propriu aÅŸa cum reiese din contabilitatea societatii a disparut din cauza pierderilor acumulate. In sensul prezentei dispozitii, "o societate in care cel putin unii dintre asociati au raspundere nelimitata pentru creantele societatii" se refera in special la acele tipuri de societati mentionate in anexa II la Directiva 2013/34/UE;”

Argumente:

Articolul initial a fost modificat in baza textului in limba engleza a Anexei II la  Directiva 2013/34/UE, traducerea in limba romana fiind eronata.
 
Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
”Art. 2 - (1) Ajutorul se acorda beneficiarilor sub forma unor granturi in vederea acoperirii partiale in cuantum de 20% din baza de calcul, rezultata din desfasurarea activitatilor aferente codurilor CAEN enumerate la art. 3 alin (2), in anul 2020 comparativ cu anul 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro la nivel de intreprindere unica. Cifrele utilizate trebuie sa fie brute, si anume inainte de deducerea impozitelor sau altor taxe. 

(2) Baza de calcul a ajutorului reprezinta:

a) pentru beneficiarii care raporteaza cifra de afaceri, diferenta dintre cifra de afaceri obtinuta din activitatea eligibila aferenta anului 2020 si cifra de afaceri obtinuta din activitatea eligibila aferenta anului 2019. 

b) pentru beneficiarii care aplica regimul special pentru agentiile de turism in conformitate cu dispozitiile art. 311 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, diferenta dintre valoarea totala prestarilor de serviciii turistice efectuate, inclusiv marja, aferenta anului 2020 si valoarea totala a prestarilor de servicii turistice, inclusiv marja aferenta anului 2019. 

c) pentru beneficiarii care tin evidenta in partida simpla, in conformitate cu dispozitiile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, diferenta dintre incasarile obtinute din activitatea eligibila aferenta anului 2020 si incasarile obtinute din activitatea eligibila aferenta anului 2019.

(3) Baza de calcul a ajutorului, calculata conform alin. (2), va fi certificata si asumata de catre un expert contabil membru al Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, selectat si remunerat de catre aplicant. Pentru valori ale grantului mai mari de 50.000 euro, baza de calcul va fi certificata si asumata si de catre un auditor financiar membru al Camerei Auditorilor Financiari din Romania, selectat si remunerat de catre aplicant.

(4) Cursul de schimb utilizat in implementarea schemei de ajutor de stat instituite prin prezenta ordonanta, este cursul Bancii Nationale a Romaniei valabil la data demararii inscrierilor in program.”    
 
Argumente: Pentru o aplicabilitate facila a schemei de ajutor de stat, dar si datorita faptului ca, intreprinderile beneficiare inregistreaza diferit in contabilitate indicatori precum cifra de afaceri/valoarea totala a prestarilor de servicii/incasarile obtinute s-a stabilit o baza de calcul a ajutorului, diferentiata pe tipuri de beneficiari. De asemenea, in vederea verificarii bazei de calcul  a ajutorului, s-a propus certificarea si asumarea acesteia de catre experti contabili, respectiv auditori finaciari, in cazul granturilor mai mari de 50.000 euro, recunoscuti de institutiile acreditate in acest sens.
 
La articolul 3, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
”(2) Beneficiarii prezentei scheme sunt agentii de turism care detin licente de turism valabile cel putin de la data de 01.01.2019 si la data acordarii ajutorului de stat, care desfasoara activitati conform codurilor CAEN 7911, 7912, 7990, structuri de primire turistice cu functiuni de cazare care detin certificate de clasificare valabile cel putin de la data de 01.01.2019 si la data acordarii ajutorului de stat, care desfaÅŸoara activitati conform codurilor CAEN 5510, 5520, 5530, 5590, structuri de alimentatie, care desfaÅŸoara activitati conform codurilor CAEN 5610, 5621, 5629, 5630, care sunt inregistrate in scopuri fiscale pe teritoriul Romaniei.” 

Argumente: Conform Ordonantei nr. 58/1998 privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania, operatorii economici nu pot desfasura activitati de agentii de turism, respectiv structuri primire turistice cu functiuni de cazare fara a detine o licenta de turism, respectiv certificat de clasificare valabile. S-a specificat perioada de 01.01.2019, deoarece se compara activitatea aferenta anului 2019 cu cea din anul 2020.
 
La articolul 4, alineatele (2) – (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

”(2) Prin schema de ajutor de stat se acorda ajutoare de stat unui numar estimat de 73.211 de beneficiari. 
(3) Semnarea contractului de finantare cu beneficiarul in cadrul schemei se va face pana cel tarziu la data de 30 iunie 2021, iar plata sumelor se va face pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2021, cu respectarea art. 1 alin. (2).
(4) Cererile de finantare depuse in cadrul apelurilor de proiecte sunt selectate la finantare in ordinea depunerii, cu respectarea criteriilor de eligibilitate.”
 
La punctul 3) modificarea prevede respectarea procedurilor interne de verificare si aprobare a platilor. tinand cont de numarul mare de beneficiari si de timpul de procesare a dosarelor, se modifica termenul de plata de 30 zile stabilit initial, acesta nefiind fezabil. De asemenea, se specifica faptul ca, plata sumelor corespunzatoare este realizata in baza Cadrului temporar, dar numai in limita creditelor bugetare aprobate.
 
Se propune abrogarea articolului 4, alineatul (5). 

Argumente: Din cauza numarului foarte mare de beneficiari si a perioadei scurte in care trebuie facute platile catre beneficiari, activitatea departamentului economic care efectueaza plati pe intregul minister se poate bloca.
 
Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
”Art. 5 - Beneficiarii schemei de ajutor de stat prevazute de prezenta ordonanta de urgenta au obligatia mentinerii activitatii pentru care au obtinut finantare pentru cel putin 24 luni de la data platii sumelor, daca prin acte normative nu se instituie restrictii de natura a impune suspendarea ori intreruperea activitatii comerciale. Perioada de suspendare ori intrerupere a activitatii comerciale nu se ia in calcul la determinarea termenului de 24 luni.”   

Argumente: Avand in vedere ca, prin schema de stat instituita prin prezenta ordonanta de urgenta nu se impun anumite cheltuieli eligibile, termenul de mentinere a activitatii fiind singurul criteriu impus pentru finantare, s-a considerat ca termenul de 6 luni este prea permisibil.
De asemenea, in modificarea termenului s-a tinut cont de impactul bugetar insemnat al schemei de ajutor de stat, de valoarea grantului care poate fi obtinuta de fiecare beneficiar (maxim 800.000 euro), dar si de faptul ca scopul schemei de ajutor de stat este de a asigurara continuitatea activitatii operatorilor economici din sectorul turistic - structuri de cazare, structuri de alimentatie, agentii de turism, grav afectati de impactul economic al epidemiei de coronavirus.
 
Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
”Art. 6 – (1) Modalitatea de inregistrare si acordare a ajutoarelor se detaliaza in procedura de implementare a schemei mentionata la art. 10.

(2) in vederea acordarii ajutorului, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului va verifica corespondenta dintre cifra de afaceri anuala obtinuta din activitatea eligibila aferenta anilor 2019 si 2020, declarata pe propria raspundere de catre aplicant in formularul de inscriere, cu valorile certificate si asumate de catre expertul contabil si de catre auditorul financiar, dupa caz. in cazul in care exista neconcordante intre  aceste valori, aplicantul va primi decizie de respingere.

(3) Verificarea corectitudinii si realitatii valorilor certificate si asumate de catre expertul contabil si de catre auditorul financiar, dupa caz, se realizeaza ex-post, dar nu mai tarziu de finalizarea perioadei de monitorizare,  de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, pentru toate cererile de finantare cu o valoare acordata/contractata mai mare sau egala cu 50.000 euro si prin esantion de 10% pentru cererile de finantare cu o valoare acordata/finantata mai mica de 50.000 de euro. 

(4) Daca se constata de catre furnizor, de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala in urma verificarilor prevazute la alin (3) sau Consiliul Concurentei, ca la inscriere aplicantul a facut declaratii incomplete, nereale sau neconforme cu realitatea, precum si in cazul in care valorile cifrei de afaceri anuale obtinute din activitatea eligibila pentru care aplica aferenta anilor 2019 si 2020 certificate si asumate de catre expertul contabil si auditorul financiar, dupa caz, nu au fost determinate corect ori nu corespund realitatii, furnizorul ajutorului de stat este obligat la recuperarea ajutorului de stat, in conditiile legii.

(5) Daca se constata ca in conditiile unei activitati diligente si realizate potrivit reglementarilor legale in vigoare a expertului contabil si, dupa caz a auditorului financiar ajutorul nu ar fi fost acordat sau ar fi fost acordat in alt cuantum valoric, acesta raspune in solidar cu beneficiarul.

(6) In aplicarea alin (4), Agentia Nationala de Administrare Fiscala este obligata informeze Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului ori de cate ori constata ca un ajutor a fost acordat ilegal sau a fost utilizat abuziv in sensul nerespectarii conditiei prevazute la articolul 5, in vederea demararii procedurilor de recuperare a sumelor acordate necuvenit, inclusiv a dobanzilor aferente, calculate conform dispozitiilor articolului 9.”

Argumente:

S-a propus ca procedura de inregistrare a solicitantilor sa fie detaliata in ghidul de implementare. De asemenea, prin aceste modificari s-a propus verificarea expost de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala a corectitudinii si realitatii valorilor certificate, dar nu mai tarziu de finalizarea perioadei de monitorizare.

In functie de rezultatul verificarii, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului demareaza, daca este cazul, procedura de recuperare a ajutorului de stat dobandit ilegal sau utilizat abuziv pentru alta activitatea decat cea aferenta codului CAEN pentru care a fost finantat.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Ministerul Economiei modifica OUG 224/2020 -sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul HoReCa":
Rating:

Nota: 2.38 din 5 din 4 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016