Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 46/19.01.2012 a fost publicat OMFP nr. 52/2012 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice (MFP), prin care au fost aduse o serie de precizari referitoare la intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale incheiate la 31 decembrie 2011 si a raportarilor anuale la 31 decembrie 2011. In documentarul fiscal de mai jos, prezentam o sinteza a acestui act normativ.
Potrivit acestor reglementari entitatile al caror exercitiu financiar coincide cu anul calendaristic au obligatia sa intocmeasca si sa depuna la unitatile teritoriale ale MFP situatii financiare anuale incheiate la 31 decembrie. Acesti contribuabili intocmesc situatii financiare anuale la 31 decembrie conform Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin OMFP nr. 3055/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
Situatiile financiare anuale la 31 decembrie intocmite de aceste entitati se depun la unitatile teritoriale ale MFP si vor fi insotite de formularele "Date informative", cod 30, si "Situatia activelor imobilizate", cod 40.
Entitatile care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri neta sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si au optat pentru sistemul simplificat de contabilitate intocmesc situatii financiare anuale simplificate la 31 decembrie potrivit OMFP nr. 2239/2011 pentru aprobarea Sistemului simplificat de contabilitate.
Persoanele juridice fara scop patrimonial intocmesc situatii financiare anuale la 31 decembrie compuse din bilant si contul rezultatului exercitiului in conformitate cu reglementarile contabile pentru persoanele fara scop patrimonial, aprobate prin OMEF nr. 1969/2007.
Situatiile financiare anuale la 31 decembrie depuse la unitatile la unitatile teritoriale ale MFP vor fi insotite de formularele "Date informative", cod 30, si "Situatia activelor imobilizate", cod 40.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Entitatile care nu au desfasurat activitate de la data infiintarii pana la sfarsitul exercitiului financiar nu intocmesc situatii financiare anuale, acestea depun o declaratie in acest sens, pe propria raspundere, la unitatile teritoriale ale MFP, care va cuprinde toate datele de identificare a entitatii: denumirea completa, conform certificatului de inmatriculare; adresa si numarul de telefon; numarul de inregistrare la registrul comertului; codul fiscal/codul unic de inregistrare; capitalul social.
Institutiile de credit, institutiile financiare nebancare, inscrise in Registrul general, institutiile de plata si institutiile emitente de moneda electronica, ce acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate este limitata la prestarea de servicii de plata, respectiv emitere de moneda electronica si prestare de servicii cu plata, Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar, entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private intocmesc situatii financiare anuale la 31 decembrie in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile acestora, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata.
Situatiile financiare anuale vor fi insotite de formularele "Date informative", cod 30, si "Situatia activelor imobilizate", cod 40, in formatul stabilit de aceste institutii cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii.
Entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de BNR au in vedere, la intocmirea situatiilor financiare anuale, pe langa reglementarile aplicabile acestora si prevederile Reglementarilor contabile conforme cu directivele aplicabile institutiilor de credit, institutiilor financiare nebancare si Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar, aprobate prin Ordinul BNR nr. 13/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
Important! Pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale MFP, o raportare anuala.
Cerinte privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale incheiate la 31 decembrie
1. Pentru entitatile al caror exercitiu financiar coincide cu anul calendaristic
Entitatile care la data bilantului depasesc limitele a doua dintre cele trei criterii de marime, si anume: total active - 3.650.000 euro, cifra de afaceri neta - 7.300.000 euro si numar mediu salariati - 50, intocmesc situatii financiare anuale cu 5 componente, care cuprind: bilant, cod 10, cont de profit si pierdere, cod 20, situatia modificarilor capitalului propriu, situatia fluxurilor de numerar, note explicative la situatiile financiare anuale. Acestea vor fi insotite de formularele "Date informative", cod 30, si "Situatia activelor imobilizate", cod 40.
Societatile comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise pe o piata reglementata intocmesc situatii financiare anuale cuprinzand 5 componente indiferent de totalul activelor, cifra de afaceri neta sau de numarul mediu de salariati
Entitatile care la data bilantului nu depasesc limitele a doua dintre criteriile de marime mentionate intocmesc situatii financiare anuale prescurtate care cuprind: bilant prescurtat, cod 10, cont de profit si pierdere, cod 20, note explicative la situatiile financiare anuale prescurtate. Optional, aceste entitati pot intocmi situatia modificarilor capitalului propriu si/sau situatia fluxurilor de numerar. Acestea vor fi insotite de formularele "Date informative", cod 30 si "Situatia activelor imobilizate", cod 40.
Entitatile nou-infiintate pot intocmi pentru primul exercitiu financiar de raportare situatii financiare anuale prescurtate sau situatii financiare anuale cu 5 componente urmand ca pentru al doilea exercitiu financiar de raportare sa analizeze indicatorii determinati din situatiile financiare ale exercitiului financiar precedent si indicatoriideterminati pe baza datelor din contabilitate si a balantei de verificare incheiate la sfarsitul exercitiului financiar curent si sa intocmeasca situatii financiare anuale in functie de criteriile de marime inregistrate.
Atentie! Cursul de schimb utilizat pentru incadrarea in criteriile de marime prevazute de OMFP nr. 3055/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, este cursul de schimb valutar comunicat de BNR, valabil la data incheierii exercitiului financiar.
Situatiile financiare anuale incheiate la 31 decembrie se intocmesc in lei si se semneaza atat de persoanele abilitate, potrivit legii, cat si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii
Situatiile financiare anuale, raportul consiliului de administratie/directoratului, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, dupa caz, se depun la unitatile teritoriale ale MFP in format hartie si in format electronic sau numai in forma electronica pe portalul www.e-guvernare.ro, avand atasata o semnatura electronica extinsa.
Situatiile financiare anuale si documentele cerute de lege se pot depune la registratura unitatilor teritoriale ale MFP sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, potrivit prevederilor HG nr. 627/1995 privind imbunatatirea disciplinei depunerii bilanturilor contabile si a altor documente cu caracter financiar-contabil si fiscal, de catre agentii economici si alti contribuabili. De asemenea, la depunerea situatiilor financiare se vor avea in vedere si prevederile HGR nr. 1.085/2003 referitoare la implementarea Sistemului Electronic National.
2. Pentru entitatile care au optat pentru aplicarea sistemului simplificat de contabilitate
Entitatile care in exercitiul financiar precedent au indeplinit concomitent urmatoarele doua criterii de marime: cifra de afaceri sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 auro inclusiv si totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro inclusiv, si au optat pentru sistemul simplificat de contabilitate intocmesc situatii financiare anuale simplificate care cuprind bilant simplificat, cod 10, si cont de profit si pierdere simplificat, cod 20. Acestea vor insotite de formularele "Date informative", cod 30, si "Situatia activelor imobilizate", cod 40.
Incadrarea in criteriile de marime se efectueaza pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale, respectiv a balantei de verificare, incheiate la finele exercitiului financiar precedent, utilizandu-se cursul de schimb valutar comunicat de BNR, valabil la data incheierii aceluiasi exercitiu financiar.
Aceste entitati utilizeaza pentru evidentierea operatiunilor economico-financiare planul de conturi simplificat si tratamentele contabile prevazute de reglementarile contabile simplificate.
De asemenea, entitatile care au utilizat unele tratamente contabile cuprinse in Reglemntarile contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin OMFP nr. 3055/2009 si/sau o parte ori toate conturile din planul de conturi general, intocmesc situatii financiare anuale simplificate, care se compun din bilant si cont de profit si pierdere simplificate.
Situatiile financiare anuale simplificate trebuie insotite de o declaratie scrisa de asumare a raspunderii pentru intocmirea acestora in conformitate cu sistemul implificat de contabilitate.
Situatiile financiare anuale simplificate incheiate la 31 decembrie se intocmesc in lei si se semneaza de catre persoanele care organizeaza si conduc contabilitatea entitatilor, precum si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatilor respective.
Situatiile financiare anuale simplificate, raportul consiliului de administratie/directoratului, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, dupa caz, se depun la unitatile teritoriale ale MFP in format hartie si in format electronic sau numai in forma electronica pe portalul www.e-guvernare.ro, avand atasata o semnatura electronica extinsa.
Situatiile financiare anuale si documentele cerute de lege se pot depune la registratura unitatilor teritoriale ale MFP sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 627/1995 privind imbunatatirea disciplinei depunerii bilanturilor contabile si a altor documente cu caracter financiar-contabil si fiscal, de catre agentii economici si alti contribuabili. De asemenea, la depunerea situatiilor financiare se vor avea in vedere si prevederile HGR nr. 1.085/2003 referitoare la implementarea Sistemului Electronic National.
Termenul de depunere a situatiilor financiare anuale
Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la unitatile teritoriale ale MFP sunt urmatoarele:
- pentru societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar;
- pentru celelalte persoane prevazute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicata, 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
Subunitatile din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul in strainatate depun situatii financiare anuale incheiate la 31 decembrie la unitatile teritoriale ale MFP, in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
Entitatile care nu au desfasurat activitate de la constituire pana la 31 decembrie, nu intocmesc situatii financiare anuale si situatii financiare anuale simplificate si vor depune, la unitatile teritoriale ale MFP, o declaratie pe propria raspundere a persoanei care are obligatia gestionarii entitatii, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
Situatiile financiare anuale vor fi insotite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile. De asemenea, situatiile financiare anuale vor fi insotite de o declaratie scrisa a administratorului, a ordonatorului de credite sau a altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca:
a) politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
b) situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata;
c) persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.
Situatiile financiare anuale simplificate vor fi insotite de raportul administratorilor.
Situatiile financiare anuale intocmite de entitatile al caror exercitiu financiar coincide cu anul calendaristic si al situatiilor financiare anuale simplificate intocmite de entitatile care au optat pentru aplicarea sistemului simplificat de contabilitate se intocmesc cu ajutorul programului de asistenta elaborat de MFP care contine formularistica necesara si programul de verificare cu documentatia de utilizare aferenta,
Programul de asistenta este pus la dispozitia entitatilor gratuit de MFP si poate fi procurat direct de la unitatile fiscale teritoriale sau poate fi descarcat de pe website-urile:
- ANAF, de la adresa www.anaf.ro, sectiunea Asistenta contribuabili/Programe utile/Situatii financiare, din prima pagina, meniul superior;
Important! Formatul electronic al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale simplificate, generat prin programele de asistenta, consta intr-un fisier .pdf avand atasat un fisier .xml si un fisier cu extensia .zip. Fisierul cu extensia .zip va contine documentele cerute de lege scanate alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 10MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul .zip.
Sursa: Finante Valcea
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Situatii financiare. Microintreprinderile care NU depun la timp bilantul devin platitoare de impozit pe profit?Termene limita de depunere a situatiilor financiare anuale aferente anului 2023Amenzi de pana la 4.500 lei daca nu depuneti situatiile financiare pana pe 30 mai 2022Termen limita situatii financiare. Cand se depun documentele in cazul operatiunilor de fuziune?Cand se depun situatiile financiare in 2023?Ultimele articole
Situatii financiare nedepuse la timp. De cand trece microintreprinderea la impozit pe profitPana pe 29 mai 2024 microintreprinderile trebuie sa depuna situatiile financiare anualeSituatii financiare anuale. Pana cand trebuie sa depuna bilantul microintreprinderileSituatii financiare anuale. Mai au firmele obligatia de a depune bilantul ca sa ramana la regimul micro?DEPUNERE SITUATII FINANCIARE. Firmele care nu desfasoara activitate economica mai depun bilantul?Articole similare
Declaratia 221 se depune la un nou termenSe majoreaza fondurile pentru ajutoarele de minimis. Mai multi bani pentru IMM-uriMFP a emis un nou proiect de ordin pentru aprobarea unor formulare pentru evitarea dublei impuneriCum se completeaza formularul D101 in cazul unor bonificatii. Determinarea rezultatului fiscalRomanii pot investi in titluri de stat si in luna aprilie. Veniturile aferente sunt neimpozabileUltimele articole
Facturile simplificate B2B si B2C trebuie transmise in E-Factura din 2025. Care sunt exceptiileE-Factura in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteModificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microSituatii financiare interimare. In cazul unor erori pot fi rectificate?Ce trebuie sa stie firmele despre sanatatea si securitatea zilierilor cu care lucreazaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"