Tags: obligatii declarative, incheierea activitatii, declaratia unica 2021
Medic pensionar - medicina de familie - hotaraste incetarea activitatii cu data de 01 iulie a.c. In luna iulie 2021 va fi emisa factura pentru serviciile medicale din iunie si va fi incasata c/val lor, in intervalul 15-31; se vor plati utilitatile, salariul asistentei medicale / iunie si redeventa sem. 1 pentru spatiul concesionat de Primaria Mun. Bucuresti, deci vor fi incasari si plati ulterioare incetarii consultatiilor.
Care sunt etapele si obligatiile legale pe care trebuie sa le indeplineasca atat medicul - contribuabil inregistrat la AFS6, cat si cabinetul medical - contribuabil inregistrat la AFS4? Mentiune: in Declaratia unica, pentru 2021, au fost estimate veniturile, impozitul si contributiile pentru un an intreg.
Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:
La incetarea activitatii independente, persoana fizica va depune formularul 070 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, completarea efectuandu-se conform instructiunilor aprobate prin OPANAF 3725/2017. Asadar, declaratia de radiere se completeaza cu ocazia radierii inregistrarii fiscale.
In temeiul art. 120 alin. (5) din Codul fiscal, „contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente si/sau din activitati agricole, silvicultura si piscicultura pentru care impozitul se determina in sistem real si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea, precum si cei care intra in suspendare temporara a activitatii, potrivit legislatiei in materie, au obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului”.
Prin urmare, persoana fizica urmeaza sa depuna Declaratia unica bifand casuta Declaratie rectificativa privind Capitolul II. Se va completa Subsectiunea II.1.1 Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania, impuse in sistem real/pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, in mod corespunzator, indicand data incetarii in casuta II.1.1.A.8.Data incetarii activitatii.
In ceea ce priveste CAS, potrivit art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, „persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1)”. Asadar, persoana care are calitatea de pensionar este exceptata de la plata CAS pentru veniturile din activitati independente.
In masura in care persoana se incadreaza in categoria persoanelor exceptate de la plata contributiei potrivit art. 150 din Codul fiscal in cursul anului 2021, urmeaza sa depuna la organul fiscal competent Declaratia unica in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului, isi recalculeaza contributia datorata si declarata pentru anul in curs corespunzator numarului de luni de activitate si datoreaza, dupa caz, contributia corespunzator plafonului recalculat.
In ceea ce priveste CASS, potrivit art. 174 alin. (15) din Codul fiscal, persoana fizica isi poate modifica contributia in cazul in care venitul estimat se modifica in cursul anului in care se realizeaza veniturile si nu se mai incadreaza in plafonul celor 12 salarii minime brute pe tara, urmand sa rectifice venitul estimat, prin depunerea Declaratia unica – Capitolul II, oricand pana la implinirea termenului legal de depunere de 25 mai 2022.
In temeiul art. 174 alin. (18) din Codul fiscal, in cazul in care persoana fizica care a estimat un venit anual cumulat peste plafon realizeaza un venit net anual cumulat sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, nu a avut calitatea de salariat si nu s-a incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata CASS prevazute la art. 154 alin. (1), acestea datoreaza CASS la o baza de calcul echivalenta cu 6 salarii minime brute pe tara si depune Declaratia unica pana la data de 25 mai 2022, in vederea definitivarii CASS. Aceasta regula se aplica si in cazul in care persoana fizica a estimat venituri cumulate cel putin egale cu 12 salarii minime brute pe tara, iar pana la termenul de 25 mai 2022 procedeaza la corectarea Declaratiei initiale prin depunerea unei Declaratii rectificative, ca urmare a realizarii de venituri sub plafon.
In ceea ce priveste veniturile incasate ulterior incetarii activitatii independente, acestea se includ in venitul brut din activitati independente pe baza facturilor emise si neincasate pana la incetarea activitatii. Temeiul legal il reprezinta art. 68 alin. (1) - (3) din Codul fiscal coroborat cu pct. 7 alin. (1) din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Declaratia D397
Intrebare:
Pentru societatile de ride-sharing, de cand este obligatorie completarea si depunerea D397? Stiu ca termenul era 30.06 pentru luna mai. Dar, daca avem cazul unei societati infiintate in 01.2025 cu o masina achizitionata din UE, care inca nu este inmatriculata, iar administratorul, ce este si asociat unic, nu va aveam CIM, va fi conducatorul auto, dar inca nu s-a inscris in nici o platforma de ride-sharing. Asadar intrebarea este: momentul declararii este calculat de la inscrierea in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata eronata facturi. TVA deductibil
Intrebare:
In urma unui controlului intern s-a descoperit ca in luna decembrie 2023 si in luna ianuarie 2024 s-au inregistrat doua facturi pe un alt furnizor, nu cel emitent. Facturile erau emise si inregistrate cu TVA la incasare. Au fost si platite, declarate si s-a cerut si recuperarea TVA-lui.
Administratorul firmei la care au ajuns banii nici nu vrea sa auda despre restituire.
Va rog sa ma ajutati din punct de vedere contabil si din punct de vedere fiscal - ce...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Retinere, declarare si plata impozit dividende
Intrebare:
Societatea x repartizeaza dividende printr-o hotarare AGA, la data de 01.03.2025 in suma de 500.000 lei. In contabilitate la acea data a fost inregistrat si retinut impozitul, care s-a achitat pentru toata suma repartizata pana in 25.04.2025, societatea platind dividendele lunar care 100.000, 200.000 etc.
Intrebarea nr.1: Daca reparizarea conform AGA a fost la 01.03.2025 si plata primei transe s-a facut la 01.04.2025, se putea retine impozitul la 01.04 si plati la stat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare achizitii. Regim special agricultori
Intrebare:
Legat de acest regim special tva pentru agricultori, va rog sa-mi spuneti cum se aplica practic daca un agricultor inscris in Registrul Agricultorilor emite un borderou de achizitie sau factura catre o firma platitoare de tva. Ce ar trebui sa faca firma, inteleg ca e deductibila acea compensatie, dar nu stiu cum se procedaza. Multumesc!
REGIMUL SPECIAL TVA PENTRU AGRICULTORI
CINE IL POATE APLICA?
Se poate aplica de catre agricultorul care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<