Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Studiu de caz: Servicii de transport persoane

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 31 Iul. 2009
Tags: studiu de caz, transport persoane

Problema:O societate persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, presteaza un serviciu de transport unei persoane fizice sau juridice ...

Problema:
O societate persoana impozabila stabilita in Romania, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, presteaza un serviciu de transport unei persoane fizice sau juridice din Comunitate. Unde se considera a fi locul serviciului prestat?

Solutie oferita in iunie 2009:
Din punct de vedere al reglementarii locului prestarii in cazul serviciilor de transport de bunuri si de persoane serviciile de transport se impart in:
 
- servicii de transport, altele decat cele de transport intracomunitar de bunuri; si
- servicii de transport intracomunitar de bunuri.
In functie de distantele parcurse serviciilor de transport, sunt:

  • nationale;
  • internationale.

Transporturile nationale de bunuri sau persoane sunt transporturile pentru care atat punctul de plecare, cat si punctul de sosire se afla in Romania.

Transporturile internationale de persoane sunt transporturile care au fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte sunt situate in afara tarii.

Pentru transportul international de persoane, partea din parcursul efectuat in Romania este parcursul efectuat intre locul de plecare si locul de sosire al transportului de persoane, determinata dupa cum urmeaza:
 
a) pentru transportul care are punctul de plecare in Romania, locul de plecare este considerat a fi primul punct de imbarcare al pasagerilor, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere al frontierei dinspre Romania in strainatate;
 
b) pentru transportul care are punctul de plecare in afara Romaniei si punctul de sosire in Romania, locul de plecare este punctul de trecere a frontierei din strainatate spre Romania, iar locul de sosire este ultimul punct de debarcare a pasagerilor care au fost imbarcati in afara Romaniei;
 
c) pentru transportul care tranziteaza Romania, fara a avea nici punctul de plecare, nici punctul de sosire in Romania, locul de plecare este considerat a fi locul de trecere a frontierei dinspre strainatate in Romania, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;
 
d) in cazurile prevazute la lit. a) - c), pentru pasagerii care s-au imbarcat si debarcat in interiorul tarii, calatorind cu un mijloc de transport in trafic international, partea de transport dintre locul de imbarcare si locul de debarcare pentru acesti pasageri se considera a fi transport national.
 
Transporturile internationale de bunuricuprind:

  • transporturile intracomunitare de bunuri, astfel cum sunt definite la art. 133 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal; si
  • transporturile care au fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara Comunitatii, fie ambele puncte sunt situate in afara Comunitatii.
     
    Prin transport intracomunitar de bunuri, conform art. 133 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, se intelege orice transport de bunuri ale carui:

1. loc de plecare si loc de sosire sunt situate in doua state membre diferite; sau
 
2. loc de plecare si loc de sosire sunt situate in acelasi stat membru, dar transportul este efectuat in legatura directa cu un transport intracomunitar de bunuri, denumit transport asimilat transportului intracomunitar de bunuri.
 
Este asimilat transportului intracomunitar de bunuri transportul al carui loc de plecare si loc de sosire sunt situate in Romania si este direct legat de un transport intracomunitar de bunuri al carui loc de plecare sau loc de sosire sunt situate in Romania.
 
Este asimilat transportului intracomunitar de bunuri transportul ce urmeaza unui transport intracomunitar de bunuri al carui loc de sosire este situat in Romania, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
 
a) contractul sau orice alt document aferent acestui transport trebuie sa existe in momentul incheierii transportului intracomunitar de bunuri al carui loc de sosire este situat in Romania;
 
b) persoana care efectueaza transportul asimilat trebuie sa actioneze in contul persoanei care comanda sau realizeaza transportul intracomunitar de bunuri al carui loc de sosire este situat in Romania;
 
c) bunurile vor ramane in aceeasi stare in care au fost introduse in Romania pana la incheierea transportului.
 
Este asimilat transportului intracomunitar de bunuri transportul ce precede unui transport intracomunitar de bunuri al carui loc de sosire este situat in afara Romaniei in alt stat membru, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
 
a) contractul sau orice alt document aferent transportului intracomunitar de bunuri al carui loc de sosire este situat in afara Romaniei in alt stat membru, trebuie sa existe in momentul incheierii transportului care trebuie asimilat;
 
b) persoana care efectueaza transportul asimilat trebuie sa actioneze in contul persoanei care comanda sau realizeaza transportul intracomunitar de bunuri al carui loc de sosire este situat in afara Romaniei in alt stat membru;
 
c) bunurile vor parasi Romania in aceeasi stare in care erau la inceperea transportului asimilat.
 
Este considerat un transport intracomunitar de bunuri transportul situat intre doua transporturi intracomunitar de bunuri daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
 
a) contractul sau orice alt document aferent transportului intracomunitar de bunuri trebuie sa existe in momentul incheierii transportului asimilat ;
b) persoana care efectueaza transportul asimilat, trebuie sa actioneze in contul persoanei care comanda sau realizeaza transportul intracomunitar de bunuri;
 
c) bunurile vor ramane in aceeasi stare in care au fost introduse in Romania.
 
Locul de plecare al transportului intracomunitar de bunuri este locul de unde incepe transportul bunurilor, fara a se tine cont de distanta parcursa pana la locul in care se afla bunurile. Locul de sosire este locul in care se incheie transportul bunurilor.
 
Pentru transportul international de bunuri, altul decat transportul intracomunitar de bunuri, partea din parcursul efectuat in Romania este parcursul efectuat intre locul de plecare si locul de sosire al transportului de bunuri, determinata dupa cum urmeaza:
 
a) pentru transportul care are punctul de plecare in Romania, locul de plecare este considerat a fi locul unde incepe transportul bunurilor, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere al frontierei dinspre Romania in strainatate;
 
b) pentru transportul care are punctul de plecare in afara Romaniei si punctul de sosire in Romania, locul de plecare este punctul de trecere a frontierei din strainatate spre Romania, iar locul de sosire este primul loc de destinatie al bunurilor in Romania;
 
c) pentru transportul care tranziteaza Romania, fara a avea nici punctul de plecare, nici punctul de sosire in Romania, locul de plecare este considerat a fi locul de trecere a frontierei dinspre strainatate in Romania, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate.
 
Conform art. 133 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, locul prestarii serviciilor de transport international de bunuri, altele decat transportul intracomunitar de bunuri, si al transportului international de persoane este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national.
 
Conform art. 133 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, locul prestarii transporturilor nationale de bunuri si de persoane este in Romania.
 
Conform art. 133 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, pentru transportul intracomunitar de bunuri locul prestarii este considerat a fi locul de plecare a unui transport intracomunitar de bunuri. Prin exceptie, in cazul in care serviciul de transport este prestat unui client care, pentru prestarea respectiva, furnizeaza un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile competente dintr-un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului, se considera ca transportul are loc in statul membru care a atribuit codul de inregistrare in scopuri de TVA.
 
Atentie!
Facturile sau alte documente specifice pentru transportul international se emit pentru parcursul integral, fara a fi necesara separarea contravalorii traseului national si a celui international.

Orice scutire de taxa pentru servicii de transport, prevazuta de art. 143 sau 144 din Codul fiscal, se acorda pentru parcursul efectuat in interiorul tarii, in timp ce distanta parcursa in afara tarii se considera ca nu are locul prestarii in Romania si nu se datoreaza taxa.

Persoana care efectueaza servicii de transport international beneficiaza de dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor de bunuri si/sau servicii si pentru partea din transport care nu are locul prestarii in Romania, in baza art. 145 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.
 
Revenind la intrebarea din exemplul nostru, trebuie precizat ca locul prestarii serviciului de transport nu depinde de locul unde este stabilita sau are domiciliul persoana care suporta contravaloarea serviciului prestat sau care este beneficiarul transportului.
Daca este serviciu de transport international de persoane, conform art. 133 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, locul prestarii este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul Romaniei, denumita traseu national, respectiv parcursul efectuat intre locul de plecare si locul de sosire al transportului de persoane, determinat dupa cum urmeaza:
 
a) pentru transportul care are punctul de plecare in Romania, locul de plecare este considerat a fi primul punct de imbarcare al pasagerilor, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere al frontierei dinspre Romania in strainatate;
 
b) pentru transportul care are punctul de plecare in afara Romaniei si punctul de sosire in Romania, locul de plecare este punctul de trecere a frontierei din strainatate spre Romania, iar locul de sosire este ultimul punct de debarcare a pasagerilor care au fost imbarcati in afara Romaniei;
 
c) pentru transportul care tranziteaza Romania, fara a avea nici punctul de plecare, nici punctul de sosire in Romania, locul de plecare este considerat a fi locul de trecere a frontierei dinspre strainatate in Romania, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;
 
d) in cazurile prevazute la lit. a) - c), pentru pasagerii care s-au imbarcat si debarcat in interiorul tarii, calatorind cu un mijloc de transport in trafic international, partea de transport dintre locul de imbarcare si locul de debarcare pentru acesti pasageri se considera a fi transport national.
 
Atentie! Distanta parcursa in afara tarii se considera ca nu are locul prestarii in Romania si nu se datoreaza taxa.
Daca este serviciu de transport national de persoane, conform art. 133 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, locul prestarii este in Romania.
 
Daca este serviciul de transport intracomunitar de bunuri sau transport asimilat transportului intracomunitar de bunuri, conform art. 133 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, locul prestarii este considerat a fi locul de plecare a unui transport intracomunitar de bunuri. Prin exceptie, in cazul in care serviciul de transport este prestat unui client care, pentru prestarea respectiva, furnizeaza un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile competente dintr-un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului, se considera ca transportul are loc in statul membru care a atribuit codul de inregistrare in scopuri de TVA.
 
Daca este serviciu de transport national de bunuri, conform art. 133 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, locul prestarii este in Romania.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infoTVA.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 31 iulie 2009

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Studiu de caz: Servicii de transport persoane":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016