Tags: teambuilding, documente necesare incadrarii in munca, tratament fiscal
Care este tratamentul fiscal si contabil al cheltuielilor generate de organizarea unei activitati de teambuilding, pe care societatea il organizeaza pentru angajatii sai. Mentionez ca in cadrul acestei actiuni se vor defasura si cursuri de pregatire a salariatilor. Care sunt documentele pe care societatea trebuie sa le intocmeasca pentru justificarea acestor cheltuieli? Multumesc!
Raspunsul consultantului fiscal Ionut Jinga:
Cheltuielile efectuate in cadrul activitatii de teambuilding se incadreaza din punct de vedere fiscal in functie de actiunile desfasurate.
Potrivit art. 76 alin. (1) din Codul fiscal, sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica rezidenta ori nerezidenta ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca acordate persoanelor care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor.
Alin. (3) lit. b) al acestui articol stabileste ca sunt avantaje de natura salariala:
b) cazare, hrana, imbracaminte, personal pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit ori la un pret mai mic decat pretul pietei;
Potrivit art. 76 alin. (4) lit. p) nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit, cheltuielile efectuate de angajatori/platitori pentru pregatirea profesionala si perfectionarea angajatilor, administratorilor stabiliti potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat si directorilor care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat potrivit legii, astfel cum este prevazut in raporturile juridice respective, pregatire legata de activitatea desfasurata de persoanele respective pentru angajator/platitor. In baza art. 142 lit. n) din Codul fiscal aceste sume nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale.
Astfel, in situatia in care societatea organizeaza un program de formare profesionala a angajatilor (cursuri organizate de furnizorii de formare profesionala, cursuri organizate de personal din cadrul societatii) consideram ca respectivele cheltuieli efectuate (inclusiv transportul si cazarea salariatilor, fiind cheltuieli accesorii operatiunii de baza) pot fi incadrate in categoria cheltuielilor de formare profesionala. Acestea nu intra in baza de calcul al impozitului pe veniturile din salarii si al contributiilor sociale daca sunt in legatura cu activitatea desfasurata pentru angajator.
In cazul in care nu se organizeaza un program de formare profesionala, apreciem ca respectivele cheltuieli efectuate cu ocazia petrecerii in comun a timpului liber constituie avantaje asimilate salariilor in vederea impunerii, in conformitate cu prevederile alin. (3) al art. 76 din Codul fiscal. Acestea se includ in veniturile din salarii si se impoziteaza conform prevederilor art. 78 din Codul fiscal, in luna in care sunt primite.
Documentele pe care trebuie sa le prezentati in fata organelor de inspectie fiscala nu sunt expres prevazute de Codul fiscal, dar pot fi orice documente care atesta pregatirea profesionala (ex: materiale si acte normative analizate, diverse spete si situatii dezbatute, eventuale facturi emise de formatori, un tabel cu semnatura salariatilor prezenti la cursuri etc).

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Pensie anticipata. Infiintare PFA. Norma de venit. Obligatii. Facturare. Inchidere PFA
Intrebare:
O persoana fizica in varsta de 62 ani cu domiciliul in localitatea Banita jud Hunedoara, am contribuit la pensii 34 de ani, mai am nevoie de 1 an vechime pentru a putea iesi anticipat la pensie. Am calificare de dulgher, pot sa infiintez un pfa pe norma de venit din luna august 2025? Daca da: ce caen trebuie sa pun, cate caen-uri am voie daca mai am si alte specializari (zidar)? Care este norma de venit pe jud Hunedoara, ce obligatii am de plata si ce declaratii ar trebui depuse?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regularizare facturi energie electrica
Intrebare:
Care este regimul de TVA aplicat pentru facturile de regularizare pentru livrarile de bunuri/ prestarii de serviciu cu caracter continuu, conform art. 281, alin. (8)?
Pentru intelegere, voi prezenta un caz din practica:
Perioada regularizare: 07 iunie - 29 august 2025 (07 iunie si 29 august reprezinta cele doua citiri de index ale operatorului):
- pentru IUNIE, clientul nu transmite indexul si se calculeaza un consum estimat de 100 kwh,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Procedura aplicare scutire TVA conform Art. 294 alin 1 lit k)
Intrebare:
GOPA-PACE - firma de consultanta cu sediul in Bruxelles, in asociere cu GOPA R&S - firma cu sediul in Romania (ambele parte din grupul GOPA) au incheiat un contract cadru de servicii de comunicare si organizare evenimente cu Reprezentanta Comisiei Europene (RCE). Contractul este valabil si in implementare intre 1.04.2024 si 31.03.2028.
Contractul cadru functioneaza administrativ si financiar astfel: RCE solicita, spre exemplu, organizarea unui eveniment, echipa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Diurna fara cazare
Intrebare:
Pentru salariatii din sectorul privat delegati intr-o alta localitate aflata la peste 5 km de sediul angajatorului, care efectueaza deplasari de peste 12 ore intr-o zi, dar fara a ramane peste noapte si fara cazare:
Se poate acorda diurna de delegare si pastra regimul de neimpozitare?
Este conditionata diurna de existenta cazarii, din perspectiva deductibilitatii si a tratamentului fiscal?
La un control ANAF, exista riscul ca lipsa cazarii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<