Tags: zile libere pentru parinti, conditii de acordare facilitati, oug 147/2020
Avem un salariat care cere zile libere conform OUG 147/2020 din cauza ca are copilul inscris la o Gradinita care a adoptat scenariul galben(doua saptamani merge la gradi si doua saptamani sta acasa).
Hotararea Gradinitei nu este luata in urma unui scenariu impus de catre autoritati, in oras scenariul este verde de la inceputul anului scolar si inca nu s-a modificat. Nu se incadreaza nici in situatia confirmarii unui caz de Covid in unitate/grupa de care apartine, prin urmare nu exista o ancheta DSP in desfasurare.
In concluzie Gradinita de care apartine copilul a adoptat scenariul galben fara sa se bazeze pe vreo hotarare a autoritatilor competente.
Intrebarea este, daca noi acceptam cererea si platim salariatului aceasta indemnizatie pentru zile libere cf. OUG 147/2020, AJOFM Timis va deconta indemnizatia platiti sau va refuza pe motiv ca nu se incadreaza la art.1 alin 1 din OUG 147/2020?
Raspunsul consilierului juridic Rodica Mantescu:
Conform art. 1 alin. (1) din OUG 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru parinti in vederea supravegherii copiilor, in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2:
(1)Se acorda zile libere unuia dintre parinti pentru supravegherea copiilor, in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, unde acestia sunt inscrisi, ca urmare a rezultatului anchetei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, efectuata de directia de sanatate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, si avand in vedere hotararile comitetului judetean pentru situatii de urgenta, respectiv Comitetului pentru Situatii de Urgenta al Municipiului Bucuresti.
Astfel, textul se refera la perioada in care se limiteaza sau suspenda activitatile didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, unde acestia sunt inscrisi ca urmare a rezultatului anchetei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, efectuata de directia de sanatate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, si avand in vedere hotararile comitetului judetean pentru situatii de urgenta, respectiv Comitetului pentru Situatii de Urgenta al Municipiului Bucuresti
Art. 16 din Anexa la Ordinul 5487/2020 pentru aprobarea masurilor de organizare a activitatii in cadrul unitatilor/institutiilor de invatamant in conditii de siguranta epidemiologica pentru prevenirea imbolnavirilor cu virusul SARS-CoV-2 prevede astfel:
(1)Decizia de suspendare a cursurilor scolare organizate in modalitatea "fata in fata" se va dispune la nivel local, prin hotararea CJSU/CMBSU, la propunerea consiliului de administratie al unitatii de invatamant preuniversitar, dupa obtinerea avizului inspectoratului scolar judetean/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti si al directiei de sanatate publica judetene si respectiv a municipiului Bucuresti, in urmatoarele circumstante:
a)la aparitia intr-o clasa din unitatea de invatamant a unui caz confirmat de imbolnavire cu virusul SARS-CoV-2 se suspenda cursurile clasei respective pentru o perioada de 14 zile. In situatia in care in aceeasi sala cursurile sunt organizate in schimburi, se vor suspenda doar cursurile pentru clasa in care a fost confirmat cazul de imbolnavire cu virusul SARS-CoV-2, urmand ca elevii din schimbul urmator sa isi desfasoare cursurile, dupa o dezinfectare prealabila a salii de clasa;
b)la aparitia a 3 cazuri confirmate de imbolnavire cu virusul SARS-CoV-2 in clase diferite ale aceleiasi unitati de invatamant, se suspenda cursurile scolare ale intregii unitatii de invatamant, pe o perioada de 14 zile de la data confirmarii ultimului caz;
c)la aparitia cazurilor de imbolnavire cu virusul SARS-CoV-2 in randul cadrelor didactice, acestea au obligatia de a anunta conducerea unitatii de invatamant care va informa DSP/DSPMB despre eveniment.
(2)Decizia de suspendare a activitatii didactice ce presupune prezenta fizica a studentilor se dispune prin hotarare a senatului universitar, in raport cu numarul de imbolnaviri de la nivelul institutiei si cu rezultatul anchetei epidemiologice realizate, cu avizul directiei de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(3)Pentru situatiile prevazute la alin. (1) si (2), DSP/DSPMB va efectua ancheta epidemiologica si va analiza situatia in unitatea/institutia de invatamant impreuna cu conducerea acesteia, urmand unul dintre scenariile prevazute in acest sens in ghidurile anexe la prezentele masuri.
Astfel, ancheta epidemiologica se realizeaza in aceste situatii.
Conform art. 7 din aceeasi anexa, criteriul epidemiologic in baza caruia unitatile/institutiile de invatamant stabilesc unul dintre cele 3 scenarii este rata incidentei cumulate, respectiv numarul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori.
Rezulta ca incadrarea in unul dintre cele trei scenarii nu se realizeaza in baza unei achete epidemiologice. In consecinta, in baza celor argumentate consider ca OUG 147/2020 nu se aplica daca limitarea sau suspendarea cursurilor nu sunt rezultatul unei anchete epidemiologice.
Aceasta concluzie se poate deduce si din declaratia doamnei ministru al muncii pe care o puteti vedea aici:
https://www.libertatea.ro/stiri/de-ce-nu-se-dau-bani-de-la-stat-si-zile-libere-pentru-toti-parintii-ai-caror-copii-fac-scoala-online-explicatiile-ministrului-muncii-3126789.
In sedinta din 8 octombrie Guvernul a luat in analiza un proiect de modificare a OUG 147/2020. Proiectul vizeaza acordarea zilelor libere parintilor in in perioada in care unitatile de invatamant aplica scenariul 2 sau 3 prin hotararea Consiliului judetean pentru situatii de urgenta/Consiliului Municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta.
Acesta este insa un proiect ce nu se aplica in prezent, dar analiza acestuia de Gruvern indica o intentie de modificare in viitor.
In situatia expusa, daca angajatorul acorda zilele libere, cererea acestuia de decontare a indemnizatiei apreciem ca va fi respinsa intrucat AJOFM are instrumentul de verificare, institutiile publice in a caror coordonare sau subordine se afla unitatile de invatamant sau serviciile de zi avand obligatia sa transmita, in format electronic, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in termen de maximum 10 zile de la decizia de limitare sau suspendare a cursurilor in unitatea de invatamant sau a activitatilor din serviciile de zi, listele nominale cu copiii, respectiv cu persoanele evidentiate pe unitati de educatie timpurie anteprescolara, de invatamant sau servicii de zi. Decontarea sumelor se va face numai in situatia in care in urma verificarii AJOFM constata ca sunt indeplinite conditiile prevazute de lege. Or, in situatia expusa consideram ca aceste conditii nu sunt indeplinite.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Monografie contabila ajutoare acordate membrilor - ONG
Intrebare:
Un sindicat al profesorilor (organizatie nonprofit) acorda ajutoare membrilor de sindicat (nastere, deces, boala etc).
Pentru a se acorda un ajutor, e necesar sa se faca un dosar cu actele necesare (cerere cu acordarea ajutorului si acte doveditoare sa vedem daca e de nastere, deces, boala).
Aceste cereri ( dosar) le incadram in contabilitate ca si intrari de la persoane fizice (cont 462).
Nota contabila ajutor nastere, boala: 6588 =...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Prestari servicii consultanta Marea Britanie
Intrebare:
Am incheiat un contract de consultanta in marketing (livrabile: strategie de brand, plan si strategie de marketing,plan de expansiune internationala a afacerii) cu o firma din Marea Britanie.
Initial am retinut si virat la stat impozit pe venitul nerezidentilor in cota de 16% pentru facturile primite, dar acum firma din UK ne-a trimis certificatul de rezidenta fiscala.
Mai trebuie retinut vreun impozit in aceste conditii sau trebuie sa ii restituim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratamentul contabil al operatiunilor de lichidare
Intrebare:
Pentru o societate comerciala infiintata in anul 2019 asociatii (51% persoana juridica si 49% persoana fizica) doresc lichidarea si radierea acesteia. Aceasta societate a avut pierdere de la infiintare, nu a reusit sa isi desfasoare obiectul de activitatea, a avut costuri doar pe zona juridica referitor actualizare date si taxe postale etc.
Societatea se va inchide prin procedura de dizolvare si lichidare voluntara.
In balanta de verificare sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim TVA operatiuni intracomunitare
Intrebare:
PJ RO (A) vinde din Romania catre o filiala a ei cu VAT de FR (A1) si cu VAT de DE (A2) produse finite, al caror producator este A.
Ulterior produsele finite sunt vandute de pe VAT FR si DE catre clienti final din comunitate.
Practic se realizeaza livrari intracomunitare de la A la A1 si de la A la A2. In acelasi timp A1 si A2, realizeaza fiecare in parte cate o achizitie intracomunitara, respectiv cate o livrare intracomunitara catre clientii finali B(ES)...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Livrare intracomunitara bunuri, cod invalid in VIES, diferente suplimentare de plata TVA
Intrebare:
PJ RO, in cadrul controlului de fond pe TVA perioada 2018-2021, au fost identificate livrari intracomunitare efectuate catre PJ din state membre UE, dar aparent cu cod de TVA invalid in momentul emiterii facturilor. Mentionam ca codurile de TVA sunt valide la zi pe aplicatia VIES. Pentru tranzactiile respective au fost emise facturi conforme, documente de livrare CMR, avize etc., respectiv sumele au fost incasate in intregime. Societatea nu poate face dovada validitatii codului TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<