Tags: ordinul 2/2021, procedura de decontare a 50% din salariu, documente necesare
Ordinul nr. 2/2021 pentru aprobarea Procedurii de acordare a sumelor prevazute de art. I alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 220/2020 privind aplicarea unor masuri de protectie sociala dupa 1 ianuarie 2021 in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 17 din 07 ianuarie 2021.
Conform actului normativ care a intrat in vigoare din 7 ianuarie 2021, a fost aprobata procedura de acordare a sumelor prevazute de art. I alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 220/2020 privind aplicarea unor masuri de protectie sociala dupa 1 ianuarie 2021 in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2.
Art. I alin. (1) din OUG 220/2020: (1) Angajatorii care in perioada 1 ianuarie - 1 septembrie 2021 incadreaza in munca, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane in varsta de peste 50 de ani ale caror raporturi de munca au incetat din motive neimputabile lor, in perioada starii de urgenta sau de alerta, persoane cu varsta cuprinsa intre 16 si 29 de ani inregistrate ca someri in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, precum si cetateni romani, incadrati in aceleasi categorii de varsta, carora in anul 2020 le-au incetat raporturile de munca cu angajatorii straini de pe teritoriul altor state, din motive neimputabile lor, prin concediere, primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei.
Procedura de acordare a sumelor prevazute de art. I alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 220/2020
Art. 1. -
Prezenta procedura de acordare a sumelor prevazute de art. I alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 220/2020 privind aplicarea unor masuri de protectie sociala dupa 1 ianuarie 2021 in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative, denumita in continuare procedura, reglementeaza modul de acordare din bugetul asigurarilor pentru somaj a sumelor prevazute de art. I alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 220/2020 privind aplicarea unor masuri de protectie sociala dupa 1 ianuarie 2021 in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative, denumita in continuare ordonanta de urgenta.
Art. 2. -(1) Pentru acordarea sumelor prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta, angajatorii incheie cu agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in raza carora acestia isi au sediul social, dar nu mai tarziu de data de 1 septembrie 2021, o conventie potrivit modelului prevazut in anexa nr. 1 la prezenta procedura.
(2) Termenul prevazut la alin. (1) este termen de decadere din dreptul de a beneficia de sumele prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta.
Art. 3. -
(1) In vederea incheierii conventiei prevazute la art. 2 alin. (1), angajatorii depun prin mijloace electronice de transmitere la distanta, conform prevederilor legale, ca urmare a detinerii unui certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, republicata, cu completarile ulterioare, o cerere potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2 la prezenta procedura, insotita de urmatoarele documente:
a) declaratie pe propria raspundere, data prin reprezentantul legal, din care sa rezulte ca nu se afla in una dintre situatiile prevazute de art. I alin. (7) din ordonanta de urgenta, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 3 la prezenta procedura;
b) actele de identitate ale persoanelor incadrate in munca din categoriile prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta, in copie;
c) actele in baza carora au fost incadrate in munca persoanele din categoriile prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta, in copie.
(2) Pentru cetatenii romani din categoriile de varsta prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta carora in anul 2020 le-au incetat raporturile de munca cu angajatorii straini de pe teritoriul altor state, din motive neimputabile lor, prin concediere, pe langa documentele prevazute la alin. (1), angajatorii depun actele in baza carora au incetat raporturile de munca, in copie, insotite de traducerea legalizata in limba romana a acestora sau, dupa caz, documente care atesta incetarea raporturilor de munca.
(3) Documentele care se solicita in copie, prevazute la alin. (1) si (2), sunt certificate pentru conformitate cu originalul de catre angajator.
(4) In situatia in care documentele transmise conform alin. (1) si (2), nu sunt lizibile sau angajatorul nu a transmis toate documentele, agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti solicita angajatorului redepunerea acestora, respectiv transmiterea documentelor care lipsesc, in termen de 5
zile lucratoare de la data primirii solicitarii, iar documentele transmise ca urmare a acestei solicitari sunt considerate a fi depuse in termen.
(5) In situatia in care angajatorul nu redepune documentele care nu sunt lizibile sau nu transmite toate documentele in termenul de 5 zile lucratoare prevazut la alin. (4), acesta poate solicita acordarea sumelor prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta, prin depunerea documentelor prevazute la alin. (1), in termenul stabilit la art. 2 alin. (1).
Art. 4. -
Sumele prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta se acorda angajatorilor in situatia in care persoanele din categoriile mentionate la acest alineat sunt inregistrate ca someri in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 5. -
Angajatorii care incadreaza in munca persoane care indeplinesc atat conditiile prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta, cat si conditiile prevazute de art. 80, 85 si 934 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, pot beneficia, pentru persoanele respective, optional, numai de una dintre masurile de stimulare a ocuparii fortei de munca prevazute la aceste articole.
Art. 6. -
(1) Sumele prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta se acorda angajatorilor lunar, de la data incheierii conventiei prevazute la art. 2 alin. (1), proportional cu timpul efectiv lucrat in luna respectiva de persoanele incadrate in munca in conditiile prevazute de acest alineat.
(2) Sumele prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta se acorda si pentru perioada concediului de odihna.
(3) In perioada in care raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor incadrate in baza conventiei prevazute la art. 2 alin. (1) sunt suspendate, sumele prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta nu se acorda.
(4) Perioada de suspendare a raporturilor de munca sau de serviciu nu face parte din perioada de acordare a masurilor de stimulare.
Art. 7. -
(1) Pentru verificarea si decontarea sumelor lunare prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta, angajatorii depun pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare lunii pentru care solicita aceste sume, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, conform prevederilor legale, ca urmare a detinerii unui certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001, republicata, cu completarile ulterioare, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in raza carora acestia isi au sediul social un tabel nominal intocmit potrivit modelului prevazut in anexa nr. 4 la prezenta procedura, insotit de pontajul si statul de plata pentru luna respectiva semnat de salariati, extras, in copie certificata de angajator pentru conformitate cu originalul sau, in situatia in care plata salariului se efectueaza prin virament intr-un cont bancar, de pontajul si statul de plata pentru luna respectiva, extras, precum si de ordinele de plata a salariului si extrasele de cont aferente, in copie certificata de angajator pentru conformitate cu originalul.
(2) Pentru luna pentru care angajatorii nu depun documentele pana la expirarea termenului prevazut la alin. (1) sau le completeaza altfel decat potrivit prevederilor legale ori cu date eronate, sumele lunare prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta nu se acorda.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), sumele lunare prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta se acorda pentru luna pentru care documentele prevazute la alin. (1) sunt corectate si depuse pana in ultima zi a lunii urmatoare lunii pentru care solicita acordarea acestor sume.
(4) Perioada pentru care nu se acorda sumele lunare prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta din motivele prevazute la alin. (2) face parte din perioada de acordare a acestor sume.
(5) In situatia in care documentele transmise in termen, conform alin. (1), nu sunt lizibile sau angajatorul nu a transmis toate documentele, agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti solicita angajatorului redepunerea acestora, respectiv transmiterea documentelor care lipsesc, in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii solicitarii, iar documentele transmise ca urmare a acestei solicitari sunt considerate a fi depuse in termen.
(6) Pentru luna pentru care angajatorii nu redepun documentele pana la data prevazuta la alin. (5) ca urmare a solicitarii agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sumele lunare prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta nu se acorda, iar aceasta perioada face parte din perioada de acordare a acestor sume.
Art. 8. -
Termenul de 5 zile lucratoare prevazut la art. 3 alin. (4) si la art. 7 alin. (5) se implineste la ora 24,00 a celei de-a 5-a zile lucratoare, calculata de la data primirii solicitarii transmise de agentia pentru ocuparea fortei de munca privind redepunerea documentelor care nu sunt lizibile, respectiv transmiterea documentelor care lipsesc.
Art. 9. -
Sumele lunare cuvenite conform art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta se deconteaza de agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, din bugetul asigurarilor pentru somaj, in termen de 15 zile lucratoare de la data de 1 a lunii urmatoare expirarii termenului de depunere a documentelor necesare pentru verificarea si decontarea acestor sume.
Art. 10. -
Stabilirea si incetarea drepturilor angajatorilor de a beneficia de sumele prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta se fac in baza deciziilor emise de directorii executivi ai agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 11. -
Agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti efectueaza, potrivit prevederilor Procedurii privind activitatea de control, de indeplinire a masurilor asiguratorii, precum si de efectuare a executarii silite a debitelor rezultate din nerespectarea prevederilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca nr. 279/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, controlul asupra:
a) indeplinirii conditiilor legale pentru incheierea conventiilor prevazute la art. 2 alin. (1), derularea acestora si acordarea sumelor prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta;
b) respectarii de catre angajatori a obligatiilor prevazute de ordonanta de urgenta si de celelalte acte normative adoptate in aplicarea acesteia, precum si a obligatiilor asumate prin incheierea conventiilor prevazute la art. 2 alin. (1).
Art. 12. -
Debitele rezultate in urma constatarii de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti a nerespectarii conditiilor legale pentru acordarea sumelor prevazute de art. I alin. (1) din ordonanta de urgenta, precum si a obligatiilor asumate de angajatori prin incheierea conventiilor prevazute la art. 2 alin. (1) se recupereaza in conformitate cu prevederile art. 47 din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Transport prin curier, declarare in e-Transport
Intrebare:
Suntem un furnizor de bunuri, in cazul in care valoarea unei livrari de bunuri (intracomunitar, export) este mai mica de 10.000 lei si greutatea mai mica de 500 kg, iar transportul se face in regim de grupaj (firma de transport, curierat) avem obligatia intocmirii UIT? Sau cui revine aceasta obligatie in cazul in care cele doua conditii sunt depasite per total transport?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Importator din UE cu locul de import Romania
Intrebare:
O societate poloneza trebuie sa importe marfuri de la un furnizor turc pentru a le vinde unui client roman care este clientul final.
Vamuirea marfurilor se face in Romania iar plata tva-ului si a taxelor vamale este suportata de societatea poloneza.
Cum poate societatea din Polonia sa nu plateasca tva-ul si taxele vamale fara a se inregistra in scopuri de tva in Romania?
Multumesc si toate cele bune!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Descresterea valorii contabile nete
Intrebare:
Societatea a achizitionat un teren, clasificat ca investitie imobiliara, la pretul 3.000.000 lei. Dupa 3 ani se face evaluarea terenului la valoarea de 1.900.000 lei, data la care societatea este platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor.
Peste 5 ani se vinde terenul la valoarea de 1.200.000 lei, data la care societatea este platitoare de impozit pe profit.
Care este baza de calcul a impozitului pe profit pentru aceasta tranzactie la momentul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Societati legate. Incadrare la impozit pe profit
Intrebare:
Sunt asociat la 3 societati cu procent de 75%, societati care sunt platitoare de impozit pe profit.
De asemenea, sunt asociat unic la o microintreprindere (1%).
Detin si un pfa functional.
Intrebarea este:
Ca sa nu depasesc pragul de 250.000 Euro trebuie sa adun CA din toate societatile inclusiv PFA, sau doar de la microintreprindere si PFA, tanand cont ca celelalte 3 sunt platitoare de impozit pe profit?
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozit pe resursele naturale
Intrebare:
Suntem o companie cu cod CAEN 0811, si am achizitionat cu factura 45000 to dolerit - piatra sort 0 - 1000 cm in luna 09.2024 de la o companie care are licenta de exploatare si cariera in zona montana. In luna 12/2024 am prelucrat din aceasta cantitate de 45000 to, doar o parte concasand 3000 to si obtinand tot 3000 to sort 0-63 piatra, din care am vandut doar 15.18 to in luna 12/2024. Intrebarea este, daca noi firma care am vandut acesta cantitate de 15.18 to trebuia sa calculam,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<