Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Dispozitia de plata este un document financiar esential utilizat frecvent de companii si institutii pentru autorizarea si justificarea platilor in numerar prin casierie. Acest formular simplifica gestionarea fondurilor si asigura transparenta operatiunilor financiare interne.
In articolul de fata vedem ce este, cum se completeaza corect dispozitia de plata si oferim modele utile in format Word si PDF.
Cuprins
Ce este dispozitia de plata
Dispozitia de plata sau incasare reprezinta un document justificativ emis de departamentul financiar-contabil al unei companii, care autorizeaza si confirma efectuarea unor operatiuni cu numerar prin casierie.
Cand se foloseste dispozitia de plata
Dispozitia de plata/incasare catre casierie serveste ca:
- dispozitie pentru casierie, in vederea achitarii in numerar a unor sume, potrivit dispozitiilor legale, inclusiv a avansurilor aprobate pentru cheltuieli de deplasare, precum si a diferentei de incasat de catre titularul de avans in cazul justificarii unor sume mai mari decat avansul primit, pentru procurare de materiale etc.;
- document justificativ de inregistrare in Registrul de casa si in contabilitate, in cazul platilor in numerar efectuate fara alt document justificativ;
- dispozitia de incasare este folosita in vederea incasarii in numerar a unor sume care nu reprezinta venituri din activitatea de exploatare, potrivit dispozitiilor legale.
Legislatia aplicata
Utilizarea dispozitiei de plata si modul de intocmire sunt reglementate prin Ordinul Numarul 2634/ 2015 din 5 noiembrie 2015, privind documentele financiar-contabile care a fost emis de catre Ministerul Finantelor Publice si publicat in Monitorul Oficial, numarul 910 din 9 decembrie 2015.
Structura obligatorie a unei dispozitii de plata (ce contine)
Documentul trebuie sa contina un set minim de informatii obligatorii, precum denumirea institutiei emitente sau suma tranzactionata. Totusi, pentru o intelegere mai cuprinzatoare a continutului acestui formular, este util sa evidentiem in detaliu elementele relevante:
- Denumirea completa a formularului, impreuna cu numarul de inregistrare si data intocmirii (zi, luna, an);
- Identificarea unitatii sau societatii emitente;
- Numele si prenumele persoanei implicate in operatiunea de incasare sau restituire a sumei, alaturi de functia ocupata de aceasta;
- Valoarea sumei incasate sau restituite, exprimata atat in cifre, cat si in litere;
- Justificarea operatiunii de plata, adica scopul pentru care se efectueaza tranzactia;
- Informatii suplimentare referitoare la beneficiarul fondurilor, precum suma efectiv primita, data operatiunii, seria si numarul actului de identitate, precum si semnatura acestuia;
- Semnaturile persoanelor responsabile, respectiv: directorul societatii, reprezentantul departamentului financiar-contabil si viza de control financiar preventiv, acolo unde este cazul.
Model completat
Numele unitatii………………
DISPOZITIE DE*)……………. CATRE CASIERIE nr ……….. din data ………….. Numele si prenumele ……………………………………. Functia (calitatea) ………………………………………… Suma …………. lei ………………………………………….(in cifre) (in litere) Scopul platii/incasarii……………………………………. …………………………………………………………………… Semnatura conducatorului unitatii
Viza de control a Compartimentului financiar-preventiv/financiar-contabil *) Se inscrie „INCASARE” sau „PLATA”, dupa caz
(verso)
Date suplimentare referitoare la beneficiar (se completeaza doar pentru plati):
Actul de identitate ……. Seria ….. nr. ……….. Am primit suma de …………………………… lei (in cifre) Data …………………. Semnatura …………
CASIER
Platit/incasat suma de ………………………. lei (in cifre)
Data …………….. Semnatura …….
Ghid pentru completare
Dispozitia de plata este un document financiar esential, care trebuie completat cu atentie de catre persoanele implicate in incasarea sau restituirea sumelor de bani. Aceasta poate fi completata fie de catre persoana care incaseaza sau restituie banii, fie de casierul sau contabilul responsabil.
1. Completarea de catre persoana care incaseaza sau restituie banii
Aceasta persoana trebuie sa completeze urmatoarele informatii:
- Numele si prenumele complet, pentru identificare clara;
- Functia ocupata in cadrul institutiei sau organizatiei;
- Suma incasata sau restituita, exprimata atat in cifre, cat si in litere, pentru a elimina orice ambiguitate;
- Scopul incasarii sau platii, de exemplu: deplasare, achizitie materiale, etc., pentru justificarea tranzactiei;
- Datele actului de identitate: serie si numar, care confirma identitatea persoanei;
- Data completarii si semnatura, pentru validarea si responsabilizarea documentului.
2. Completarea de catre casier sau contabil
Casierul sau contabilul care efectueaza plata sau incasarea trebuie sa completeze:
- Suma platita sau incasata, exprimata in cifre;
- Data efectuarii platii sau incasarii;
- Semnatura sa, ca dovada a efectuarii operatiunii.
Diferenta intre dispozitia de plata si chitanta
Dispozitia de plata este un document intern emis de o institutie sau firma pentru a autoriza plata unei sume catre un beneficiar. Chitanta este dovada eliberata de cel care primeste banii, confirmand incasarea efectiva a sumei. Astfel, dispozitia de plata initiaza transferul, iar chitanta atesta realizarea platii. Ambele sunt documente financiare esentiale, dar au roluri distincte in procesul de plata.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Restituire avans neutilizat pentru o deplasare in strainatate. Cum primeste societatea sumele ramase?Aspecte utile privind dispozitia de plata incasare catre casierieArticole similare
Studiu de caz: Anulare din oficiu a codului de PLATITOR TVA pentru o societate fara activitate economica. Ajustare TVA si declaratiiPersoane fizice care au terenuri de vanzare. Cum se calculeaza plafonul TVA de 300.000 leiCe tratament fiscal se aplica la despagubirea unei persoane fizice pentru folosinta terenului agricol?Conditii obligatorii la declararea impozitului retinut de la nerezidentiCe declaratii depunem pana la 25 octombrie?Ultimele articole
PLATITOR de TVA. Cum sa emiteti facturile DUPA ce ati facut inregistrarea in scop de TVADeclaratia 700. PFA-urile pot iesi de la plata TVA daca in anul curent NU mai depasesc plafonul?Spatii comerciale de inchiriat. Ce cota TVA se aplica la vanzarea cladiriiFirme cu TVA intracomunitar. Cum sa procedati daca ati depasit plafonul de 10.000 euroPLATITOR vs. nePLATITOR de TVA. Aspecte contabile si fiscale
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro




