Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Exista prevederi in legislatie supuse unei perpetue derogari, niciodata aplicabile. Fie ca sunt pierdute in noianul de legi care reglementeaza domenii in detaliu, fie ca sunt considerate niste ...
Exista prevederi in legislatie supuse unei perpetue derogari, niciodata aplicabile. Fie ca sunt pierdute in noianul de legi care reglementeaza domenii in detaliu, fie ca sunt considerate niste deziderate enuntate frumos fara ca nimeni sa le ia in calcul.
Situatia se schimba atunci cand incalcarea prevederilor uitate ne afecteaza. Nu a fost invocata incalcarea reglementarilor privind modificarea Codului fiscal atunci cand a fost introdusa cota unica in ultimele zile ale anului 2003 dar este subliniata in contextul in care sunt majorate impozitele directe si taxa pe valoarea adaugata in cateva zile.
Rigorile stabilite in art. 4 din Codul fiscal se incadreaza in aceasta ultima categorie. Textul este generos si precizeaza ca „Prezentul cod se modifica si se completeaza numai prin lege, promovata, de regula, cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia. Orice modificare sau completare la prezentul cod intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege.”
Aceasta prevedere cunoscut doar o singura palida incercare de aplicare de la momentul intrarii in vigoare a Codului fiscal si a esuat in totalitate – Ordonanta Guvernului nr. 83/2004 a fost adoptata in august afost aprobata prin Legea nr. 494/2004 in noiembrie dar a fost inlocuita in ultimazi a anului cu Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 138/2004. Aceeasi situatie este intalnita si in Codul de procedura fiscala la art. 3. Aceeasi prevedere, in egala masura neaplicata.
Aceasta prevedere vine in corelare cu principiile enuntate la art. 3 din Codul fiscal si in special cu principiul eficientei impunerii. Acesta este destinat sa asigurare stabilitatea pe termen lung a prevederilor Codului fiscal, astfel incat aceste prevederi sa nu conduca la efecte retroactive defavorabile pentru persoane fizice si juridice, in raport cu impozitarea in vigoare la data adoptarii de catre acestea a unor decizii investitionale majore. Pe cat de generos enuntate pe atat de usor sunt depasite.
Temeiul legal al cerintei Codului fiscal nu reprezinta o generozitate a legiuitorului ci transpune o dispozitie constitutionala respectiv art. 139 alin. (1) potrivit caruia impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.
Incalcarea prevederilor art. 4 din Codul fiscal nu este neconstitutionala si nici nelegala. Mai intai pentru ca art. 115 din Constitutia Romaniei reglementeaza delegarea legislativa. In cadrul acestui mecanism opereaza ordonanta de urgenta pentru care Guvernul nu are nevoie de nici o abilitare din partea Parlamentului.
Invocand situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata Guvernul se substituie Parlamentului emitand acte normative cu putere de lege inclusiv in domeniul legilor organice. Asadar o modificare a Codului fiscal prin ordonanta de urgenta cu nerespectarea principiilor enuntate de predictibilitate a legislatiei fiscale se considera ca reprezinta in sine si o derogare implicita de la regulile de adoptare a modificarilor.
Trebuie subliniat si faptul ca nu exista nici o sanctiune pentru nerespectarea art. 4 din Codul fiscal. Aceasta ar fi trebuit inscrisa in Constitutie si ar fi trebuit sa constea in incetarea valabilitatii actului normativ. In schimb, dimpotriva, art. 115 alin. (5) din Constitutie stabileste ca daca in termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizata nu se pronunta asupra ordonantei, aceasta este considerata adoptata.
In multe cazuri mecanismul de intrare in vigoare de la 1 ianuarie a anului urmator are in vedere si solutia fireasca de aplicare a modificarilor neretroactiv in contextul in care exista impozite anuale. Modificarea regimului de aplicare a acestuia in cursul anului schimba regulile in cadrul perioadei fiscale ceea ce ridica semne suplimentare de intrebare asupra legalitatii masurii.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
In concluzie, modificarea Codului fiscal in maniera neconforma cu mecanismul prevazut de art. 4 este posibila deoarece prin ordonanta de urgenta, act normativ avand aceeasi putere ca si legea, doar supus ulterior aprobarii de catre Parlament, se deroga implicit de la procedura de adoptare si intrare in vigoare.
Ramane insa o provocare a administratiei pentru viitor sa realizeze macar o data o procedura de modificare a Codului fiscal in concordanta cu principiul atat de rezonabil inscris in cuprinsul acestuia.
Justinian Cucu
Director general – Global Tax Management
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Deducerea TVA pentru cheltuielile de deplasareConditii privind incadrarea angajatilor in activitatea de creare de programe pentru calculatorStudii de caz: Cum trebuie emisa factura catre clientul din afara UE din punct de vedere al TVA-ului si la ce rand se inregistreaza in decontul de TVA?Monografie contabila pentru amenzile de circulatieDepune la timp Declaratia 200. Se apropie termenul limitaUltimele articole
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESRepartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?Noutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAE-Factura: Cum trebuie sa procedati daca ati incarcat o factura de doua ori in SPVArticole similare
Numarul infractiunilor fiscale a crescut in 9 luni cu 45%Modificarile Codului Fiscal, venite din partea mediului de afaceri, vor fi afisate pe site-ul MFP in luna septembrieCodul fiscal din ianuarie 2014: Cum arata noile reguli privind TVA?97,5% dintre firme nu sunt de acord cu aplicarea SPLIT TVAAngajati aflati in telemunca. Se poate acorda salariatilor suma de 400 de lei pentru sustinerea cheltuielilor cu utilitatile sau cu achizitia de mobilier?Ultimele articole
Modificari aduse Codului fiscal prin Legea 309 din 16 noiembrie 2022. Tabel comparativTOATE schimbarile fiscale aduse de OG 16/2022: impozite, calculare CAS si CASS, scutiri de venituri, TVA, accizeModificari aduse Codului Fiscal de OUG 130/2021 care intra in vigoare din 1 ianuarie 2022Impozitul pe profit INAINTE si DUPA modificarile aduse de OG 8/2021 Codului FiscalGuvernul a aprobat 6 prevederi noi in domeniul impozitelor si taxelor localeAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"