Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


De curand Finantele au pus in dezbatere publica un Proiect de OUG prin care se transpun doua directive Europene, Directiva 2020/285 si Directiva 2022/542, cu prevederi aplicabile in zona TVA, de la 1 aprilie 2025. Acestea au fost discutate in cadrul Comisiei de dialog social organizata de Ministerul Finantelor, la care au participat si reprezentantii Camerei Consultantilor Fiscali.
Analizand documentul, Camera Consultantilor Fiscali a identificat, pe langa anumite lucruri pozitive, cateva aspecte care ar trebui modificate, pentru a nu afecta in niciun fel firmele mici.
Printre cele mai importante se numara faptul ca atunci cand este depasit plafonul de 395.000 lei, persoana impozabila care aplica regimul special de scutire trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA si aplica regimul de taxare incepand cu data depasirii acestuia.
Reamintim ca prin acest Proiect de OUG plafonul de la care o firma poate deveni platitoare de TVA ar putea creste de la 300.000 lei, cat este in prezent, adica 88.500 euro, la 395.000 lei.
Cuprins
Modificari plafon TVA - a fost aleasa cea mai restrictiva varianta
Referitor la proiectul de ordonanta de urgenta prin care se transpune Directiva 2020/285 si Directiva 2022/542, CCF aduce câteva propuneri si observatii, asa cum au fost comunicate si in timpul dezbaterii:
Una dintre cele mai problematice prevederi este cea de la art. 310 alin. (6). Aici se prevede ca la data depasirii plafonului national de 395.000 lei persoana impozabila care aplica regimul special de scutire trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA si aplica regimul de taxare incepand cu data depasirii plafonului.
Coroborand cu prevederile art. 316 alin. (1) lit. b) si art. 316 alin. (1^1) lit. b), nou introdus, solicitarea inregistrarii ar trebui efectuata exact in ziua depasirii plafonului de scutire, iar inregistrarea este considerata valabila de la data depasirii plafonului.
Directiva 2020/285 prevede o serie de optiuni la art. 288a alin. (1) care ar fi permis aplicarea unui sistem mai apropiat de ceea ce s-a aplicat pana in prezent. Dar, intelegem ca fost aleasa cea mai restrictiva varianta, fiind o transpunere foarte limitativa a prevederilor Directivei TVA, nefiind permisa niciun fel de depasire a plafonului de scutire, desi ar fi putut fi aplicata cel mult o depasire de 25% a plafonului de scutire.
Inregistrarea in scopuri de TVA va fi una retroactiva
De asemenea, intelegem ca inregistrarea in scopuri de TVA va fi una retroactiva, respectiv care produce efecte de la data depasirii plafonului. Astfel, deoarece nu vedem vreo modalitate practica realista de a atribui si comunica contribuabilului codul de TVA exact in ziua depasirii plafonului, rezulta ca va exista o perioada de timp, nespecificata de lege, pana la data atribuirii efective a codului de TVA, in care se aplica regimul de taxare (in opinia noastra, ar fi mai corect regimul normal de TVA, intrucat nu toate operatiunile sunt taxabile), dar fara ca operatorul economic sa detina cod de TVA.

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Examen Consultant Fiscal 2025
Daca analizam prevederile nou introduse ale art. 330 (3^1) referitoare la corectarea facturilor, acestea sunt aplicabile numai persoanelor impozabile prevazute la art. 310 alin. (6^2), deci cele care au solicitat cu intarziere inregistrarea.
Astfel ca, ramane neclara problema perioadei de la data depasirii plafonului si pana la data la care codul de TVA este efectiv atribuit si comunicat contribuabilului, respectiv cum se vor emite facturile pentru care trebuie aplicat regimul de taxare.
Sistemul e-Factura NU permite persoanelor care nu au cod de TVA sa emita facturi cu TVA
Trebuie luat in considerare faptul ca, cel putin la aceasta data, Sistemul e-factura nu permite persoanelor care nu au cod de TVA sa emita facturi cu TVA.
„Consideram ca trebuie reanalizate dispozitiile tranzitorii cuprinse in proiect avand in vedere urmatoarea inadvertenta:Daca un operator economic a depasit plafonul actual de 300.000 lei oricând inainte de 1 aprilie (ex. 2022, 2023, 2024 sau inceputul anului 2025), nu putem intelege cum s-ar putea aplica prevederile referitoare la inregistrare aplicabile dupa 1 aprilie 2025, intrucât noul mecanism presupune inregistrari retroactive la o data situata mult inainte de intrarea in vigoare a legii noi, inainte de 1 aprilie 2025, ori acest fapt ar constitui o aplicare evident retroactiva a legii“., explica in continuare Camera Consultantilor Fiscali.
Intrebari ale CCF in acest context
In aceste conditii, am identificat o serie de intrebari pe care ni le putem pune si al caror raspuns consideram ca va trebui sa se regaseasca in primul rand in Nota de fundamentare a proiectului, pentru o intelegere completa si corecta a noului mecanism avut in vedere si, de asemenea, cel putin in legislatia secundara, astfel:
- Se au in vedere modificari in ceea ce priveste Sistemul e-factura in acest sens?
- Daca se emit facturi cu TVA, va exista o prevedere in norme care sa permita deducerea la beneficiar chiar si in lipsa codului de TVA al furnizorului?
- Va fi necesara stornarea facturilor emise fara codul de TVA si reemiterea acestora dupa ce codul de TVA este efectiv atribuit?
Recomandari CCF pentru Ministerul Finantelor
Recomandam sa aveti in vedere si posibilitatea ca operatorii economici sa poata utiliza codul cu RO inca din ziua depasirii plafonului, chiar daca acesta va fi atribuit efectiv de ANAF dupa o anumita perioada. S-ar evita astfel dificultati de raportare si in declaratia 394.
Referitor la data depasirii plafonului, intelegem ca din aceasta data se aplica regimul de taxare (regimul normal de TVA, mai corect). Din perspectiva practica apare urmatoarea situatie de fapt - in cursul zilei in care s-a depasit plafonul operatorul economic poate realiza operatiuni sub plafonul de 395.000 lei si ulterior sa depaseasca acest plafon cu alte tranzactii. In mod normal pentru a nu retroactiva aplicarea legii, pentru operatiunile realizate pana in plafon, in ziua depasirii acestuia, consideram ca ar trebui aplicata scutirea si sa se aplice regimul normal de TVA numai tranzactiei prin care se depaseste plafonul, precum si celor ulterioare.
In niciun caz nu putem fi de acord cu interpretarea potrivit careia regimul normal de TVA se aplica pentru toate tranzactiile din ziua depasirii plafonului, inclusiv pentru cele realizate inainte de depasirea plafonului, intrucat ar fi o aplicare retroactiva a legii si ar lipsi de continut aplicabilitatea scutirii pentru mici intreprinderi.
Nu identificam insa niciun impediment in ceea ce priveste deducerea TVA pentru beneficiarii care primesc facturi cu TVA pentru operatiunile din ziua in care plafonul este depasit, intrucat depasirea plafonului este constatata de operatorul economic, nu pe baza de control al organelor fiscale, si comunicata pe propria raspundere de catre acesta. Precizam ca eventuale erori de determinare a plafonului pot exista chiar si daca s-ar aplica TVA pentru toate operatiunile din ziua depasirii plafonului, fara nicio deosebire.
Cum procedeaza statele membre UE
In unele state membre ale Uniunii Europene, atunci cand o intreprindere depaseste plafonul de scutire de TVA, partea din tranzactie care depaseste plafonul este supusa TVA, dar restul tranzactiei poate ramane scutit, in functie de legislatia nationala.
Exemple de astfel de tratamente specifice includ:
1. Germania
In Germania, daca o intreprindere depaseste plafonul de scutire de TVA (care este de 22.000 EUR pentru activitatile comerciale), aceasta trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA. insa, conform unor reglementari specifice, este posibil ca TVA sa fie aplicata doar pentru valoarea care depaseste plafonul. Astfel, in cazul unei tranzactii care face ca plafonul sa fie depasit, partea de valoare care depaseste limita poate fi supusa TVA, in timp ce restul tranzactiei poate ramane scutit, dar acest aspect trebuie confirmat de autoritatile fiscale.
2. Italia
Italia aplica un sistem similar, in care, in cazul depasirii plafonului de scutire de TVA, se poate aplica TVA doar pentru partea din tranzactie care depaseste plafonul. Daca o intreprindere realizeaza o tranzactie care depaseste plafonul de scutire (care este de 65.000 EUR pentru prestarile de servicii), TVA ar putea fi aplicata doar asupra sumei care depaseste acest plafon, iar restul tranzactiei ar putea ramane scutit, cel putin pana la momentul inregistrarii oficiale.
3. Spania
In Spania, legislatia prevede o abordare similara: daca o persoana impozabila depaseste plafonul de scutire (care este de 85.000 EUR pentru activitatile comerciale), TVA ar putea fi aplicat doar pentru suma care depaseste plafonul, lasand restul tranzactiei scutit. Totusi, este important de mentionat ca in multe cazuri autoritatile fiscale pot decide aplicarea TVA la intreaga valoare a tranzactiei.
4. Austria
In Austria, plafonul de scutire pentru intreprinderile mici este de 35.000 EUR. Daca cifra de afaceri depaseste acest plafon, TVA este aplicata doar pe suma care depaseste limita, in timp ce partea de tranzactie care ramane sub plafon poate ramane scutita, in anumite conditii.
In concluzie, putem afirma ca si din jurisprudenta CJUE si din practica altor state membre rezulta fara dubii ca nu se poate elimina beneficiul scutirii de TVA pentru mici intreprinderi in cazul operatiunilor anterioare depasirii plafonului, drept pentru care, strict din aceste considerente, formulam urmatoarea propunere pentru art. 310 alin. (6) din Codul fiscal:
”(6) Persoana impozabila care aplica regimul special de scutire ?i a carei cifra de afaceri, prevazuta la alin. (2), depaseste plafonul de scutire prevazut la alin. (1) trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 316, cel tarziu la data depasirii plafonului. Regimul de taxare se aplica incepand cu data depasirii plafonului prevazut la alin. (1), pentru operatiunile care depasesc acest plafon, inclusiv pentru tranzactia prin care plafonul a fost depasit.”
Pentru a vedea intreaga adresa trimisa de Camera Consultantilor Fiscali catre Ministerul Finantelor, click AICI>>
Sursa: CCF

Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Sistemul TVA la incasare: ce este, cand si de cine poate fi aplicatDepasirea plafonului de TVA si influentele la stocuriSponsorizarile in natura: Care este tratamentul fiscalOficial! Se va majora plafonul de scutire de TVA la 300.000 leiOG pentru modificarea Codului fiscal: regimul special de scutire TVA pentru intreprinderi miciUltimele articole
Depasire PLAFON TVA. Depunere si completare D700 pas cu pasProiect: Plafonul de la care devii platitor de TVA ar putea CRESTE la 395.000 leiFirme care depasesc plafonul TVA. Ce amenzi se aplica daca NU depuneti D700 la timpFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVADepasire PLAFON TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAArticole similare
Anunt MFP: Plafonul privind regimul special de scutire de la plata TVA nu se modifica pana la publicarea in Monitor
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"