Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
 
	
	
		Intrebare:SCX SRL este inregistrata in Romania din anul 2005. Administratorul societatii este cetatean italian, prezent in Romania din 2005. Indemnizatia lunara primita de la societate in baza ...
	
	
	
	
	
		
		
		
		Intrebare:
			
			
			
			
			
			
			
			
		SC X SRL este inregistrata in Romania din anul 2005. 
Administratorul societatii este cetatean italian, prezent in Romania din
 2005. Indemnizatia lunara primita de la societate in baza hotararii AGA
 este impozitata cu 16% lunar.
		
		
		
		
		
		
		
		
	Intrebarea noastra este daca pentru aceste sume se datoreaza CAS, CASS,
 somaj si cine le declara si achita? Societatea sau administratorul? La 
ce titlu din Codul fiscal il incadrati si care este baza legala? 
	
	
	
	
	
		
		
		
		Raspuns:
			
			
			
			
			
			
			
			
		In temeiul art. 115 din Codul fiscal, veniturile reprezentand 
remuneratii primite de nerezidenti ce au calitatea de administrator al 
unei persoane juridice romane sunt considerate venituri impozabile 
obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania
 sau in strainatate. Din coroborarea prevederilor art. 116 alin. (3) 
lit. a) din Codul fiscal cu cele ale pct. 9 din Normele metodologice 
pentru aplicarea art. 116 din Codul fiscal rezulta ca impunerea 
veniturilor ce reprezinta remuneratii primite de persoanele fizice 
nerezidente pentru activitatea desfasurata in calitate de administrator 
se realizeaza prin aplicarea dispozitiilor titlului III din Codul 
fiscal. 
		
		
		
		
		
		
		
		Asadar, veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod
 similar veniturilor de natura salariala, iar persoana juridica romana 
care efectueaza plata remuneratiei/indemnizatiei are obligatia retinerii
 si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei
 de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) 
lit. b) din Codul fiscal, astfel cum se dispune prin art. 116 alin. 3 
lit. a) din Codul fiscal. 
	
	
	
	Asadar, veniturile reprezentand 
remuneratii primite de persoanele care au calitatea de administrator al 
unei persoane juridice romane au fost si sunt calificate, in ceea ce 
priveste impozitarea, drept venituri asimilate salariilor carora li se 
aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii.  Analiza financiara comparativa  intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican Manual de politici contabile - Stick USB Planul de conturi general  Functiunea si corespondenta conturilor
		
		
		
			
	 
					 
					 
					
		
		
		
		
	In acest domeniu, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 nu a 
produs nici o modificare prevderilor titlului III din Codul fiscal, in 
sensul ca sumele primite in consiliul de administratie, precum si 
indemnizatia administratorilor stabilita fie prin actul constitutiv, fie
 de catre adunarea generala a actionarilor in baza unui contract de 
administrare, sunt tratate din punct de vedere fiscal drept venituri 
asimilate salariilor, potrivit art. 55 alin. (2) lit. f) si j) din Codul
 fiscal. Acestor venituri li se aplica regulile de impunere proprii 
veniturilor din salarii. Asadar, veniturile obtinute in aceasta calitate
 sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar 
societatea comerciala care efectueaza plata venitului are obligatia 
retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila 
asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 
57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.
Veniturile realizate in calitate de membru in consiliul de administratie, respectiv indemnizatia administratorului, desi sunt considerate venituri asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii, intra, incepand cu data de 1 iulie 2010, sub incidenta art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 in ceea ce priveste contributiile individuale datorate, administratorul datorand contributiile individuale de asigurari sociale, de asigurari sociale de sanatate si de asigurari pentru somaj. Din definitia data veniturilor de natura profesionala de art. 1 din anexa 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010, rezulta ca veniturile asimilate salariilor care nu sunt generate de o relatie de angajare sunt incluse in aceasta categorie. Prin sintagma „venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale” se intelege veniturile realizate de o persoana fizica din orice alte activitati decat activitatile definite ca dependente potrivit art. 7 alin.(1) pct. 2 din Codul fiscal, activitati desfasurate de aceasta persoana in afara unei relatii de angajare.
Intrucat Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 si anexa 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010 nu precizeaza natura persoanelor asigurate obligatoriu pentru care se datoreaza contributiile individuale, consideram, prin similitudine cu legislatia speciala in materie de contributii sociale (Legea nr. 19/2000, Legea, nr. 95/2006 si Legea nr. 76/2002) ca cetatenii straini vor fi considerati asigurati pe perioada in care au domiciliul sau resedinta in Romania. Pe cale de consecinta, daca administratorul societatii – cetatean italian - nu are domiciliul sau resedinta in Romania, acesta nu va dobandi calitatea de asigurat, conform legislatiei de asigurari sociale, nedatorand contributiile sociale in Romania.
	
	
	
	Pentru veniturile cu caracter repetitiv 
realizate in calitate de administrator considerate venituri de natura 
profesionala, administratorul va datora pe langa contributia la 
asigurarile sociale de sanatate in cota de 5,5% si contributia la 
asigurarile sociale in cota de 10,5% si contributia la asigurarile 
pentru somaj in cota de 0,5% la nivelul venitului net lunar realizat 
limitat la echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.
		
		
		
		
	Asadar, rezulta din Hotararea Guvernului nr. 791/2010 ca pentru 
veniturile de natura profesionala, persoana fizica va depune declaratii 
privind asigurarea in sistemul asigurarilor public de pensii si in 
sistemul asigurarilor pentru somaj (OPANOFM nr. 599/2010), plata 
acestora efectuandu-se de catre insasi persoana fizica si nu de catre 
platitorul de venituri. Desi prin art. III alin. (4) din Ordonanta de 
urgenta a Guvernului nr. 58/2010, aceste obligatii cadeau in sarcina 
platitorului de venit, prin normele de aplicare s-a dispus transferarea 
acestor obligatii pe seama persoanei fizice, platitorul de venit neavand
 obligatii privind declararea si plata contributiilor sociale 
individuale datorate de persoana fizica. 
In ceea ce priveste declararea si plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate, intrucat art. 6 alin. (4) din anexa 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010 face trimitere la procedura reglementata de Legea nr. 95/20006 si de OPCNAS nr. 617/2007, consideram ca obligatia virarii ambelor contributii de asigurari sociale de sanatate, atat cea individuala in cota de 5,5%, cat si cea datorata de societate in cota de 5,2%, ii va reveni societatii, conform art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006 si art. 5 alin. (5) din OPCNAS nr. 617/2007.
 de Redactia Infotva
 de Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum se factureaza anumite bunuri in cazul unei societati careia i s-a anulat dreptul de TVA?TVA dedusa pentru bunuri aport in natura la capitalul social. Ce tratament fiscal se aplica?ANAF: Noi modificari privind declararea livrarilor si a prestarilor de serviciiStudiu de caz – Regimul TVA al achizitiilor intracomunitare de autoturismeLocul prestarii serviciilor de consultanta si a celor prestate pe cale electronicaUltimele articole
Coduri CPV pe facturi. Cum sa procedati la plata si completarea facturilor in e-FacturaPlafon TVA. Informatii de interes in cazul calcularii plafonului de TVAMajorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru transportul de persoaneNoi cote TVA. Ce regim fiscal se aplica din august 2025 in domeniul turismuluiMajorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicalArticole similare
Regimul fiscal al tichetelor de masaContribuabilii sistemelor de asigurari socialeCirculara ANAF: Obligatia depunerii trimestriale a declaratiei privind obligatiile de plataDocumentar fiscal: Formularul 112 privind plata contributiilor socialeContract prestari servicii cu o persoana fizica nerezidentaUltimele articole
Cine depune formularul 112?Depunerea declaratiilor. Prevederi legale si situatii specialeSinteza ANAF: Modificarile importante din noul Cod fiscalCe categorii de contribuabili depun formularul 112Codul fiscal 2011 - Titlul IX 
   
		Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"


 
 

 InfoTva.ro
InfoTva.ro


 RSS Flux RSS 2.0
 RSS Flux RSS 2.0 Sitemap XML
 Sitemap XML
