Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare:SCX SRL este inregistrata in Romania din anul 2005. Administratorul societatii este cetatean italian, prezent in Romania din 2005. Indemnizatia lunara primita de la societate in baza ...
Intrebare:
SC X SRL este inregistrata in Romania din anul 2005.
Administratorul societatii este cetatean italian, prezent in Romania din
2005. Indemnizatia lunara primita de la societate in baza hotararii AGA
este impozitata cu 16% lunar.
Intrebarea noastra este daca pentru aceste sume se datoreaza CAS, CASS,
somaj si cine le declara si achita? Societatea sau administratorul? La
ce titlu din Codul fiscal il incadrati si care este baza legala?
Raspuns:
In temeiul art. 115 din Codul fiscal, veniturile reprezentand
remuneratii primite de nerezidenti ce au calitatea de administrator al
unei persoane juridice romane sunt considerate venituri impozabile
obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania
sau in strainatate. Din coroborarea prevederilor art. 116 alin. (3)
lit. a) din Codul fiscal cu cele ale pct. 9 din Normele metodologice
pentru aplicarea art. 116 din Codul fiscal rezulta ca impunerea
veniturilor ce reprezinta remuneratii primite de persoanele fizice
nerezidente pentru activitatea desfasurata in calitate de administrator
se realizeaza prin aplicarea dispozitiilor titlului III din Codul
fiscal.
Asadar, veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod
similar veniturilor de natura salariala, iar persoana juridica romana
care efectueaza plata remuneratiei/indemnizatiei are obligatia retinerii
si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei
de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2)
lit. b) din Codul fiscal, astfel cum se dispune prin art. 116 alin. 3
lit. a) din Codul fiscal.
Asadar, veniturile reprezentand
remuneratii primite de persoanele care au calitatea de administrator al
unei persoane juridice romane au fost si sunt calificate, in ceea ce
priveste impozitarea, drept venituri asimilate salariilor carora li se
aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii. Operare SAGA Exemple practice si recomandari Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni SAF-T Ghid de raportare corecta
In acest domeniu, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 nu a
produs nici o modificare prevderilor titlului III din Codul fiscal, in
sensul ca sumele primite in consiliul de administratie, precum si
indemnizatia administratorilor stabilita fie prin actul constitutiv, fie
de catre adunarea generala a actionarilor in baza unui contract de
administrare, sunt tratate din punct de vedere fiscal drept venituri
asimilate salariilor, potrivit art. 55 alin. (2) lit. f) si j) din Codul
fiscal. Acestor venituri li se aplica regulile de impunere proprii
veniturilor din salarii. Asadar, veniturile obtinute in aceasta calitate
sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar
societatea comerciala care efectueaza plata venitului are obligatia
retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila
asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art.
57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.
Veniturile realizate in calitate de membru in consiliul de administratie, respectiv indemnizatia administratorului, desi sunt considerate venituri asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii, intra, incepand cu data de 1 iulie 2010, sub incidenta art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 in ceea ce priveste contributiile individuale datorate, administratorul datorand contributiile individuale de asigurari sociale, de asigurari sociale de sanatate si de asigurari pentru somaj. Din definitia data veniturilor de natura profesionala de art. 1 din anexa 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010, rezulta ca veniturile asimilate salariilor care nu sunt generate de o relatie de angajare sunt incluse in aceasta categorie. Prin sintagma „venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale” se intelege veniturile realizate de o persoana fizica din orice alte activitati decat activitatile definite ca dependente potrivit art. 7 alin.(1) pct. 2 din Codul fiscal, activitati desfasurate de aceasta persoana in afara unei relatii de angajare.
Intrucat Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 si anexa 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010 nu precizeaza natura persoanelor asigurate obligatoriu pentru care se datoreaza contributiile individuale, consideram, prin similitudine cu legislatia speciala in materie de contributii sociale (Legea nr. 19/2000, Legea, nr. 95/2006 si Legea nr. 76/2002) ca cetatenii straini vor fi considerati asigurati pe perioada in care au domiciliul sau resedinta in Romania. Pe cale de consecinta, daca administratorul societatii – cetatean italian - nu are domiciliul sau resedinta in Romania, acesta nu va dobandi calitatea de asigurat, conform legislatiei de asigurari sociale, nedatorand contributiile sociale in Romania.
Pentru veniturile cu caracter repetitiv
realizate in calitate de administrator considerate venituri de natura
profesionala, administratorul va datora pe langa contributia la
asigurarile sociale de sanatate in cota de 5,5% si contributia la
asigurarile sociale in cota de 10,5% si contributia la asigurarile
pentru somaj in cota de 0,5% la nivelul venitului net lunar realizat
limitat la echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.
Asadar, rezulta din Hotararea Guvernului nr. 791/2010 ca pentru
veniturile de natura profesionala, persoana fizica va depune declaratii
privind asigurarea in sistemul asigurarilor public de pensii si in
sistemul asigurarilor pentru somaj (OPANOFM nr. 599/2010), plata
acestora efectuandu-se de catre insasi persoana fizica si nu de catre
platitorul de venituri. Desi prin art. III alin. (4) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 58/2010, aceste obligatii cadeau in sarcina
platitorului de venit, prin normele de aplicare s-a dispus transferarea
acestor obligatii pe seama persoanei fizice, platitorul de venit neavand
obligatii privind declararea si plata contributiilor sociale
individuale datorate de persoana fizica.
In ceea ce priveste declararea si plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate, intrucat art. 6 alin. (4) din anexa 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010 face trimitere la procedura reglementata de Legea nr. 95/20006 si de OPCNAS nr. 617/2007, consideram ca obligatia virarii ambelor contributii de asigurari sociale de sanatate, atat cea individuala in cota de 5,5%, cat si cea datorata de societate in cota de 5,2%, ii va reveni societatii, conform art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006 si art. 5 alin. (5) din OPCNAS nr. 617/2007.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: Ce cota se aplica revistelor in care ponderea veniturilor provine din publicitate?Consecintele acceptarii tacite a unui cod invalid de TVACe formulare se depun pana la 25 februarie 2016?Care este regimul TVA la proiectele finanantate din POS Mediu?Veniturile din serviciile de transport prestate. Inregistrarea facturii si norme actualeUltimele articole
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESRepartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?Noutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAE-Factura: Cum trebuie sa procedati daca ati incarcat o factura de doua ori in SPVArticole similare
Drepturi de Autor: Exemplu de calcul pentru impozit si contributiile socialeDocumentar fiscal: Formularul 112 privind plata contributiilor socialeDepunerea declaratiilor. Prevederi legale si situatii specialeProiect de modificare a Normelor Codului FiscalRegimul fiscal al tichetelor de masaUltimele articole
Cine depune formularul 112?Sinteza ANAF: Modificarile importante din noul Cod fiscalCirculara ANAF: Obligatia depunerii trimestriale a declaratiei privind obligatiile de plataCe categorii de contribuabili depun formularul 112Contract prestari servicii cu o persoana fizica nerezidentaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"