keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Regim fiscal-contabil pentru intretinerea si repararea autovehiculelor. Cheltuieli aferente

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 30 Dec. 2020 Exclusiv
Tags: regim fiscal-contabil, intretinerea si repararea autovehiculelor, cheltuieli

Cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, aferente autoturismelor folosite de persoanele cu functii de conducere si de administrare ale persoanei juridice, sunt deductibile limitat potrivit art. 25 alin. (3) lit. l) din Codul fiscal, la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu astfel de atributii.

Asadar, aceste cheltuieli au o restrictie suplimentara in ceea ce priveste numarul si calitatea persoanelor care le utilizeaza.

In analiza cheltuielilor cu vehiculele sunt deosebit de importante prevederile cuprinse in Normele metodologice emise in aplicarea art. 298 din Codul fiscal. Prin cheltuieli legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile se inteleg orice cheltuieli direct atribuibile unui vehicul, cum sunt cheltuielile de reparatii, de intretinere,cheltuielile cu lubrifianti, cu piese de schimb, cheltuielile cu combustibilul utilizat pentrufunctionarea vehiculului. 

Atentie! Nu reprezinta cheltuieli legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile orice cheltuieli care nu pot fi direct atribuibile pentru un anumit vehicul. In acest sens, prin vehicul se intelege orice vehicul avand o masa totala maxima autorizata care nu depaseste 3.500 kg si nu are mai mult de 9 scaune, inclusiv scaunulsoferului.

In cadrul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate supuse limitarii fiscale se cuprind cheltuielile direct atribuibile unui vehicul, cum sunt:
- impozitele locale;
- asigurarea obligatorie de raspundere civila auto;
- inspectiile tehnice periodice;
- rovinieta;
- chiriile;
- partea nedeductibila din taxa pe valoarea adaugata;
- dobanzile;
- comisioanele;
- diferentele de curs valutar inregistrate ca urmare a derularii altor contracte decat cele
de leasing.

In cazul cheltuielilor reprezentand diferente de curs valutar inregistrate ca urmare a derularii unui contract de leasing, limita de 50% se aplica asupra diferentei nefavorabile dintre veniturile din diferente de curs valutar/veniturile financiare aferente datoriilor cu decontare in functie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora, si cheltuieliledin diferente de curs valutar/cheltuielile financiare aferente.

Cheltuielile de natura celor privind reparatiile si intretinerea sunt supuse deducerii limitate la 50% pentru categoriile de autovehicule prevazute la art. 25 alin. (3) lit. l) din Codulfiscal.

Insa aceasta limitare a deductibilitatii nu se aplica pentru:
- vehiculele utilizate exclusiv in scopul activitatii economice,
- pentru vehiculele exceptate, respectiv:

1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
5. vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.

Abordarea fiscala este aceeasi si in raport cu taxa pe valoarea adaugata. 

Deductibilitatea limitata la 50% (limitarea deducerii taxei care ar fi deductibila inconditiile prevazute la art. 297 si la art. 299 – 301 din Codul fiscal) se aplica taxei pe valoarea adaugata aferenta:
- cumpararii;
- achizitiei intracomunitare;
- importului;
- cheltuielilor legate de autovehiculele vizate;
- inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate.

Prin limitarea la 50% a dreptului de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de aceste vehicule, se intelege limitarea deducerii taxei care ar fi
deductibila in conditiile prevazute la art. 297 si la art. 299 - 301 din Codul fiscal.

Astfel, cum se mentioneaza si in cuprinsul pct. 68 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 298 din Codul fiscal, utilizarea in scopul activitatii economice a unui vehicul cuprinde, fara a se limita la acestea, deplasari in tara sau in strainatate la clienti/furnizori, pentru prospectarea pietei, deplasari la locatii unde se afla puncte de lucru, la banca, la vama, la oficiile postale, la autoritatile fiscale, utilizarea vehiculului de catre personalul de conducere in exercitarea atributiilor de serviciu, deplasari pentru interventie, service, reparatii,utilizarea vehiculelor de test-drive de catre dealerii auto.

Pentru a justifica utilizarea exclusiva in scopul activitatii economice, in sensul art. 298 din Codul fiscal, si implicit in vederea exercitarii dreptului de deducere a taxei persoanaimpozabila trebuie sa detina documentele prevazute de lege pentru deducerea taxei si sa intocmeasca foaia de parcurs care trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:

-categoria de vehicul utilizat, 
-scopul si locul deplasarii, 
-kilometrii parcursi, 
-norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.

Asadar, daca autovehiculul este utilizat periodic, in mod frecvent sau continuu si chiar in mod ocazional pentru folosinta personala, nu se poate considera ca autovehiculul este utilizat in scopul activitatii economice, fiind aplicabila limitarea de 50%, fara a mai fi necesara in acest scop intocmirea foii de parcurs. 

In acest sens, alin. (4) pct. 68 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 298 din Codul fiscal defineste utilizarea de uz personal ca fiind utilizarea unui vehicul in folosul propriu de catre angajatii unei persoane impozabile ori pentru a fi pus la dispozitie in vederea utilizarii in mod gratuit altor persoane, pentru alte scopuri decat desfasurarea activitatii sale economice.

Astfel, trebuie facuta diferentierea intre transportul angajatilor la si de la locul de munca in scopul activitatii si transportul pentru uzul personal la si de la locul de munca.

In cazul vehiculelor utilizate pentru transportul angajatilor la si de la locul de munca se considera ca vehiculul este utilizat in scopul activitatii economice atunci cand exista dificultati evidente in folosirea altor mijloace de transport adecvate, cum ar fi:

- lipsa mijloacelor de transport in comun;
- decalajul orarului mijloacelor de transport in comun fata de programul de lucru al persoanei impozabile.

Reprezinta vehicule utilizate de angajator pentru transportul angajatilor la si de la locul de munca vehiculele utilizate pentru transportul angajatilor de la resedinta acestora/locul convenit de comun acord la locul de munca, precum si de la locul de munca la resedinta angajatilor/locul convenit de comun acord.

Prin angajati se intelege salariatii, administratorii societatilor comerciale, directorii care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat, potrivit legii si persoanele fizice rezidente si/sau nerezidente detasate, potrivit legii, in situatia in care persoana impozabila suporta drepturile legale cuvenite acestora.

Transportul la si de la locul de munca al angajatilor, in alte conditii decat in scopul activitatii economice, este considerat uz personal al vehiculului. Se considera ca un vehicul nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice, in sensul art. 298 din Codul fiscal, in situatia in care, pe langa utilizarea in scopul activitatii economice, vehiculul este utilizat ocazional sau de o maniera continua si pentru uz personal.

Daca vehiculul este utilizat atat pentru activitatea economica, cat si pentru uz personal, se limiteaza la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului si a taxei aferente cheltuielilor legate de acesta.

Persoana impozabila care aplica deducerea limitata de 50% nu trebuie sa faca dovada utilizarii vehiculului in scopul activitatii economice sau pentru uz personal cu ajutorulfoii de parcurs.

Prin urmare, tratamentul fiscal al cheltuielilor cu intretinerea si repararea vehiculelor (cu masa totala maxima autorizata care nu depaseste 3.500 kg si nu are mai mult de 9 scaune, inclusiv scaunul soferului) este urmatorul:

- daca vehiculul este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice ori exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat, de agentii de vanzari si de achizitii, pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie, pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi si utilizate ca marfuri in scop comercial, deductibilitatea este integrala;
- daca vehiculul este utlizat in alte scopuri sau conditii, deductibilitatea este limitata la 50%.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016