Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, aferente autoturismelor folosite de persoanele cu functii de conducere si de administrare ale persoanei juridice, sunt deductibile limitat potrivit art. 25 alin. (3) lit. l) din Codul fiscal, la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu astfel de atributii.
In analiza cheltuielilor cu vehiculele sunt deosebit de importante prevederile cuprinse in Normele metodologice emise in aplicarea art. 298 din Codul fiscal. Prin cheltuieli legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile se inteleg orice cheltuieli direct atribuibile unui vehicul, cum sunt cheltuielile de reparatii, de intretinere,cheltuielile cu lubrifianti, cu piese de schimb, cheltuielile cu combustibilul utilizat pentrufunctionarea vehiculului.
Atentie! Nu reprezinta cheltuieli legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile orice cheltuieli care nu pot fi direct atribuibile pentru un anumit vehicul. In acest sens, prin vehicul se intelege orice vehicul avand o masa totala maxima autorizata care nu depaseste 3.500 kg si nu are mai mult de 9 scaune, inclusiv scaunulsoferului.
In cadrul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate supuse limitarii fiscale se cuprind cheltuielile direct atribuibile unui vehicul, cum sunt:
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
In cazul cheltuielilor reprezentand diferente de curs valutar inregistrate ca urmare a derularii unui contract de leasing, limita de 50% se aplica asupra diferentei nefavorabile dintre veniturile din diferente de curs valutar/veniturile financiare aferente datoriilor cu decontare in functie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora, si cheltuieliledin diferente de curs valutar/cheltuielile financiare aferente.
Cheltuielile de natura celor privind reparatiile si intretinerea sunt supuse deducerii limitate la 50% pentru categoriile de autovehicule prevazute la art. 25 alin. (3) lit. l) din Codulfiscal.
Insa aceasta limitare a deductibilitatii nu se aplica pentru:
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
Abordarea fiscala este aceeasi si in raport cu taxa pe valoarea adaugata.
Deductibilitatea limitata la 50% (limitarea deducerii taxei care ar fi deductibila inconditiile prevazute la art. 297 si la art. 299 – 301 din Codul fiscal) se aplica taxei pe valoarea adaugata aferenta:
Prin limitarea la 50% a dreptului de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de aceste vehicule, se intelege limitarea deducerii taxei care ar fi
Astfel, cum se mentioneaza si in cuprinsul pct. 68 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 298 din Codul fiscal, utilizarea in scopul activitatii economice a unui vehicul cuprinde, fara a se limita la acestea, deplasari in tara sau in strainatate la clienti/furnizori, pentru prospectarea pietei, deplasari la locatii unde se afla puncte de lucru, la banca, la vama, la oficiile postale, la autoritatile fiscale, utilizarea vehiculului de catre personalul de conducere in exercitarea atributiilor de serviciu, deplasari pentru interventie, service, reparatii,utilizarea vehiculelor de test-drive de catre dealerii auto.
Pentru a justifica utilizarea exclusiva in scopul activitatii economice, in sensul art. 298 din Codul fiscal, si implicit in vederea exercitarii dreptului de deducere a taxei persoanaimpozabila trebuie sa detina documentele prevazute de lege pentru deducerea taxei si sa intocmeasca foaia de parcurs care trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
-categoria de vehicul utilizat,
Asadar, daca autovehiculul este utilizat periodic, in mod frecvent sau continuu si chiar in mod ocazional pentru folosinta personala, nu se poate considera ca autovehiculul este utilizat in scopul activitatii economice, fiind aplicabila limitarea de 50%, fara a mai fi necesara in acest scop intocmirea foii de parcurs.
In acest sens, alin. (4) pct. 68 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 298 din Codul fiscal defineste utilizarea de uz personal ca fiind utilizarea unui vehicul in folosul propriu de catre angajatii unei persoane impozabile ori pentru a fi pus la dispozitie in vederea utilizarii in mod gratuit altor persoane, pentru alte scopuri decat desfasurarea activitatii sale economice.
Astfel, trebuie facuta diferentierea intre transportul angajatilor la si de la locul de munca in scopul activitatii si transportul pentru uzul personal la si de la locul de munca.
In cazul vehiculelor utilizate pentru transportul angajatilor la si de la locul de munca se considera ca vehiculul este utilizat in scopul activitatii economice atunci cand exista dificultati evidente in folosirea altor mijloace de transport adecvate, cum ar fi:
- lipsa mijloacelor de transport in comun;
Reprezinta vehicule utilizate de angajator pentru transportul angajatilor la si de la locul de munca vehiculele utilizate pentru transportul angajatilor de la resedinta acestora/locul convenit de comun acord la locul de munca, precum si de la locul de munca la resedinta angajatilor/locul convenit de comun acord.
Prin angajati se intelege salariatii, administratorii societatilor comerciale, directorii care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat, potrivit legii si persoanele fizice rezidente si/sau nerezidente detasate, potrivit legii, in situatia in care persoana impozabila suporta drepturile legale cuvenite acestora.
Transportul la si de la locul de munca al angajatilor, in alte conditii decat in scopul activitatii economice, este considerat uz personal al vehiculului. Se considera ca un vehicul nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice, in sensul art. 298 din Codul fiscal, in situatia in care, pe langa utilizarea in scopul activitatii economice, vehiculul este utilizat ocazional sau de o maniera continua si pentru uz personal.
Daca vehiculul este utilizat atat pentru activitatea economica, cat si pentru uz personal, se limiteaza la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului si a taxei aferente cheltuielilor legate de acesta.
Persoana impozabila care aplica deducerea limitata de 50% nu trebuie sa faca dovada utilizarii vehiculului in scopul activitatii economice sau pentru uz personal cu ajutorulfoii de parcurs.
Prin urmare, tratamentul fiscal al cheltuielilor cu intretinerea si repararea vehiculelor (cu masa totala maxima autorizata care nu depaseste 3.500 kg si nu are mai mult de 9 scaune, inclusiv scaunul soferului) este urmatorul:
- daca vehiculul este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice ori exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat, de agentii de vanzari si de achizitii, pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie, pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi si utilizate ca marfuri in scop comercial, deductibilitatea este integrala;
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Achizitie teste rapide Covid-19 si testare angajati. REGIM FISCAL-CONTABIL si documente justificativeAchizitie autoturism. Deductibilitate cheltuieli si TVARegimul fiscal aplicabil persoanelor implicate in procesul de vaccinare impotriva COVID-19 (OUG 3/2021)Articole similare
Romanii din afara, interesati sa dezvolte afaceri in Romania.149 de persoane s-au inscris in programul ReStart DiasporaControale ITM: Ce neconformitati au identificat inspectorii la inceput de martie 2023?Top evaziune fiscala la TVA pe coduri CAEN. Cercuri vicioase in domeniul fiscalServiciile de piata prestate populatiei au crescut cu 10,6%Firmele cu lucratori la negru si cele care declara salarii mai mici vor fi verificate de Ministerul MunciiUltimele articole
Munca cu forme legale, beneficiu garantat pentru angajati si angajatori. Inspectia Muncii a participat la o campanie europeana in acest sensActiuni de control organizate de Inspectia Muncii. Au fost acordate amenzi de peste 9 milioane leiScad cifrele de afaceri ale unor companii. Ce domenii ar trebui sa se ingrijoreze?Articole similare
Statul a stabilit: O familie cu doi copii are nevoie de 2.600 de lei/pe luna pentru un trai decentDistribuire dividende in naturaSocietate in procedura de faliment. Care este tratamentul TVA?Exercitarea unei activitati independente in cadrul unei firme. Cum se incheie contractele?Autoturisme pentru inchiriat. Regim TVAUltimele articole
PFA cu activitate inceputa in cursul anului. Datoreaza CAS si CASS?Sponsorizari. Momentul scaderii din impozitul pe profitFacturi emise pe numele salariatului. In ce conditii sunt deductibilePlafon de 50.000 lei in casierie. Exista exceptii in privinta PFA/II/IF?CHELTUIELI cu ocazia petrecerilor de Craciun pentru angajati. Cum sunt considerate dpdv fiscalAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"