Tags: tratament fiscal, cheltuieli case de marcat, legea 153/2020
Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Serviciul Asistenta pentru Contribuabili - DGRFP Brasov a elaborat un material informativ cu privire la tratamentul fiscal al cheltuileilor cu achizitionarea caselor de marcat.
Casele de marcat sunt definite la art. 3 alin. (2) din OUG 28/1999) - conform Legii 153 / 2020 in vigoare cu 1 august 2020 -
PLATITOR DE:
IMPOZIT PE PROFIT
REGULA DE DEDUCERE:
- cheltuielile reprezentand costul de achizitie al caselor de marcat, sunt cheltuieli nedeductibile;
- costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale se scade din:
• impozitul pe profit datorat pentru trimestrul in care au fost puse in functiune, sau
• impozitul pe profit anual, in cazul contribuabililor care aplica sistemul anual dedeclarare si plata a impozitului pe profit;
- suma care depaseste impozitul pe profit se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi, in ordinea inregistrarii acestora, si se scade in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
[art. 25 alin. (4) lit. (t) din Codul fiscal]
DEDUCEREA COSTULUI DE ACHIZItIE PT ANII 2018 SI 2019
- la determinarea impozitului pe profit pentru anul 2020, se scade din impozitul pe profit si costul de achizitie al caselor de marcat, achizitionate si puse in functiune in anii 2018 si 2019, precum si al celor puse in functiune in anul 2020 inaintea intrarii in vigoare a Legii 153/2020, cu conditia ca la data achizitiei respectivelor case de marcat contribuabilii sa fi fost platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata;
- costul de achizitie al caselor de marcat achizitionate si puse in functiune in anii 2018 si 2019, precum si al celor puse in functiune in anul 2020 inaintea intrarii in vigoare a Legii 153/2020 va reprezenta suma asimilata cheltuielilor nedeductibile in anul 2020 la calculul impozitului pe profit, dar care se scade din impozitul pe profit aferent acestui an;
- sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit, se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi, si se scad in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
[art. II alin. (1) si (2) din Legea 153/2020]
PLATITOR DE:
IMPOZIT PE VENITURILE MICROINTREPRINDERILOR
REGULA DE DEDUCERE
- costul de achizitie al caselor de marcat se scade din impozitul pe veniturile microintreprinderilor in trimestrul in care au fost puse in functiune, in limita impozitului pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul respectiv;
- sumele care depasesc impozitul datorat pe veniturile microintreprinderilor se reporteaza in trimestrele urmatoare, pe o perioada de 28 de trimestre consecutive si se scad in ordinea
inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului.
[art. 56 alin. (16) si (17) din Codul fiscal]
OBS. incepand cu data 1 august 2020, valoarea de achizitie a caselor de marcat puse in functiune nu se mai deduce din baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.
[art. I pct. 2 din Legea 153/2020]
DEDUCEREA COSTULUI DE ACHIZItIE PT ANII 2018 SI 2019
- la determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor pentru trimestrul 4 al anului 2020, se scade din impozitul pe veniturile microintreprinderilor si costul de achizitie al caselor de marcat, achizitionate si puse in functiune in anii 2018 si 2019, precum si al celor puse in functiune in anul 2020 inaintea intrarii in vigoare a Legii 153/2020, cu conditia ca la data achizitiei respectivelor case de marcat contribuabilii sa fi fost platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor;
- costul de achizitie al caselor de marcat achizitionate si puse in functiune in anii 2018 si 2019, precum si al celor puse in functiune in anul 2020 inaintea intrarii in vigoare a Legii 153/2020, se va adauga la baza impozabila pentru trimestrul 4 al anului 2020, dar se scade din impozitul datorat pentru acest trimestru;
- sumele care nu sunt scazute din impozitul pe veniturile microintreprinderilor, se reporteaza in urmatoarele 28 de trimestre consecutive, scazandu-se din impozit la fiecare termen de plata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.
[art. II alin. (3) si (4) din Legea 153/2020]
PLATITOR DE:
IMPOZIT PE VENIT
REGULA DE DEDUCERE
- costul de achizitie al caselor de marcat puse in functiune in anul respectiv se aduna la venitul net anual impozabil si, ulterior, se scade din impozitul anual datorat (stabilit prin aplicarea cotei
de 10% asupra venitului net anual impozabil).
[art. 118 alin. (2) lit. b) si art. 123 alin. (11) din Codul fiscal]
DEDUCEREA COSTULUI DE ACHIZItIE PT ANII 2018 SI 2019
- pentru determinarea impozitului pe venit aferent anului 2020, costul de achizitie al caselor de marcat, achizitionate si puse in functiune in anii 2018 si 2019 se aduna la venitul net anual impozabil (determinat potrivit art. 118 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal) si se scade din impozitul pe venit aferent acestui an.
- sumele care nu sunt scazute din impozitul pe venit, se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi, scazandu-se din impozitul pe venit la fiecare termen de plata.
[art. II alin. (5) si (6) din Legea 153/2020]
PLATITOR DE:
IMPOZIT SPECIFIC UNOR ACTIVITATI
REGULA DE DEDUCERE
- costul de achizitie al caselor de marcat se scade din impozitul specific in anul in care casele de marcat au fost puse in functiune, in limita impozitului specific datorat pentru anul respectiv;
- sumele care nu sunt scazute astfel din impozitul specific se reporteaza in anul urmator, pe o
perioada de 7 ani consecutivi.
[art. 6 alin. (8) si (9) din Legea 170/2016]
DEDUCEREA COSTULUI DE ACHIZItIE PT ANII 2018 SI 2019
- contribuabilii care intra sub incidenta Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru impozitul pe profit aferent anului 2020, determinat pentru activitatile desfasurate, altele decat cele corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de lege aplica in mod corespunzator prevederile referitoare la dispozitiile tranzitorii de la impozitul pe profit.
[art. II alin. (7) din Legea 153/2020]
Baza legala:
- Legea 153/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru completarea Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati;
- Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
- HG 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificaile si completarile ulterioare;
- OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificaile si completarile ulterioare.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
Anaf ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu Platforme...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<