Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Un nerezident care este asociat 50% si administrator ar dori facturarea de pe firma lui din Romania a numarului de ore prestate ca si management/consultanta pentru o alta firma din Romania. Cum considerati ca ar fi incadrata fiscal aceasta factura si ce variante ar fi de a-si primi banii? Imi puteti face o detaliere a taxelor?
Potrivit art. 21 alin. (4) lit. m) din Codul fiscal nu sunt deductibile cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate si pentru care nu sunt incheiate contracte.
Clarificari suplimentare sub aspectul conditiilor sunt cuprinse in cadrul pct. 48 si 49 din Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor de mai sus din Codul fiscal. Astfel, mai intai, este stabilit in mod expres faptul ca pentru a deduce cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii trebuie sa se indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
- serviciile trebuie sa fie efectiv prestate, sa fie executate in baza unui contract incheiat intre parti sau in baza oricarei forme contractuale prevazute de lege; justificarea prestarii efective a serviciilor se efectueaza prin: situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, de piata sau orice alte materiale corespunzatoare;
- contribuabilul trebuie sa dovedeasca necesitatea efectuarii cheltuielilor prin specificul activitatilor desfasurate.
In mod suplimentar, si in corelare cu dispozitiile art. 11 alin. (2) din Codul fiscal si a Normelor metodologice de aplicare a acestuia este precizat ca in ceea ce priveste servicii de management, consultanta si asistenta tehnica prestate de nerezidentii afiliati contribuabilului, la analiza tranzactiilor pentru determinarea deductibilitatii cheltuielilor trebuie sa se aiba in vedere si principiile din comentariul la articolul 9 privind impunerea intreprinderilor asociate din Conventia-model cu privire la impozitele pe venit si impozitele pe capital. Analiza trebuie sa aiba in vedere:
(i) partile implicate;
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
SAF-T Ghid de raportare corecta
(ii) natura serviciilor prestate;
(iii) elementele de recunoastere a cheltuielilor si veniturilor pe baza documentelor justificative care sa ateste prestarea acestor servicii.
Sub aspectul altor conditii de legalitate a operatiunii avute in vedere, pe langa necesitatea incheierii unui contract scris in care sa fie reflectate précis serviciile prestate este necesara stabilirea pretului corect, la nivelul celui din piata. Una dintre consecintele existentei raporturilor de afiliere dintre doua persoane este aceea ca in temeiul art. 11 alin. (2) din Codul fiscal in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.
Sub aspectul pretului servicului furnizat urmaza a fi avute in vedere raporturile dintre cele doua societati din perspectiva definitiei date persoanelor afiliate conform art. 7 pct. 21 din Codul fiscal. Notiunea de persoana afiliata este detaliata atat la nivelul persoanelor fizice cat si la nivelul persoanelor juridice. In cazul acestora din urma existenta unui asociat comun avand o participatie de minimum 25%.
De asemenea, chiar daca nu sunt indeplinite conditiile de afiliere, potrivit art. 11 alin. (1) din Codul fiscal la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul prezentului cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. Totodata in ipoteza in care una dintre cele doua societati este nerezidenta urmeaza a fi avut in vedere faptul ca in cazul in care tranzactiile sau o serie de tranzactii sunt calificate ca fiind artificiale, ele nu vor fi considerate ca facand parte din domeniul de aplicare al conventiilor de evitare a dublei impuneri. Prin tranzactii artificiale se intelege tranzactiile sau seriile de tranzactii care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate.
Asadar, fundamental in incheierea raporturilor contractuale dintre cele doua parti din cadrul grupului este transparenta modului de stabilire a pretului si concordanta nivelului acestuia cu pretul de piata utilizat de catre alti furnizori independenti de servicii similare.
Alin. (2) al art. 11 din Codul fiscal precizeaza faptul ca in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.
In acest sens urmeaza a fi avute in vedere metodele de stabilire a pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate utilizate de catre organele fiscale detaliate la pct. 22 - 41 din Normele metodologice de aplicare a art. 11 alin. (2) din Codul fiscal. Asadar, existenta unui pret de piata pentru serviciile prestate de catre soceitatea nerezidenta afiliata este fundamental pentru asigurarea stabilitatii consecintelor fiscale ale tranzactiei.
In acest sens, in perspectiva controlului fiscal trebuie avute in vedere prevederile de art. 79 (2) din Codul de procedura fiscala potrivit careia in vederea stabilirii preturilor de transfer, contribuabilii care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate au obligatia ca, la solicitarea organului fiscal competent, sa intocmeasca si sa prezinte, in termenele stabilite de acesta, dosarul preturilor de transfer al carui continut este stabilit in OPANAF nr. 222/2008.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Titlul I Capitolul IVRetinerea impozitului pe veniturile NEREZIDENTIlor. Termen limita de plataOUG 18/2019: Facilitatile de care beneficiaza anumite entitati implicate in organizarea Turneului final al Campionatului European de Fotbal 2020Formularul 398 trebuie transmis pana pe 30 aprilie 2022 chiar daca NU au fost efectuate operatiuniCodul fiscal 2011 - Titlul VUltimele articole
De la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciCalendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareA fost publicat calendarul seminariilor web ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024Este OFICIAL! Regulile privind calculul taxelor locale se amana pana pe 1 ianuarie 2026Articole similare
Calcularea diurnei externe incepand cu luna MAI 2022. Care este plafonul maxim neimpozabil?Cum declaram dividendele datorate de societatile nationale si societatile comerciale?Cum se efectueaza inregistrarea contractelor de prestari servicii cu prestatori persoane juridice sau fizice straine nerezidente? - publicat in noiembrie 2007Obligatii fiscale de plata privind veniturile din activitati independenteTot ce trebuie sa stii despre noile MODIFICARI FISCALEUltimele articole
Prime de Craciun pentru angajati. Pot fi acordate diferentiat?Cheltuieli cu masa calda pentru salariati. Aceste cheltuieli sunt deductibile?Cum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025Ce modificari au fost aduse CONTRIBUTIIlor sociale obligatorii prin OUG 128/2024Declaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareArticole similare
Ce obligatii fiscale se impun pentru asociat si administrator nerezident?ANAF colecteaza creantele prin 9 tipuri de formulare. Cum le puteti contesta!Proiectul retras al Codului fiscal. Ce promitea?Cand se aplica penalitatile de nedeclarare si care e ordinea de stingere a obligatiilor fiscale din 2016?Codul fiscal 2011 (Partea III.4): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin OG 30 din 2011Ultimele articole
Infiintare PFA. Ce obligatii declarative exista in acest caz?Cum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala prin OG 31/2022Art. 126 din Codul de procedura fiscala, modificat. Durata maxima de efectuare a inspectiei fiscale va fi de 180 de zile pentru anumiti contribuabiliCum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala prin OUG 102/20224 modificari aduse Codului de procedura fiscala: esalonare la plata, eliminare obligatii declarative, impozit pe dividende si comert onlineArticole similare
Studiu de caz: Rambursare TVA pentru investitie finantata din fonduri nerambursabileFactura de la furnizor si erori in decontul de TVA. Sfatul expertuluiTotul despre Discountul inregistrat pe Factura. Cum procedam daca avem gestiunea in cloud?ANAF si explicatiile care complicaSistemul TVA la incasare, anularea dreptului de deducere TVAUltimele articole
Repartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?Proiect: Bonurile fiscale vor fi acordate doar la solicitarea clientilor in cazul platilor cu cardulE-Transport: Care sunt principalele noutati aduse de OUG 129/2024Nou ghid E-Factura: Tipuri de facturi utilizate in sistem si codificarile specifice acestoraModificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microArticole similare
Ministrul Muncii: Urmeaza masuri simplificate pentru distribuirea biletelor de tratamentCum pot trece microintreprinderile la plata impozitului pe profit in 2023Documentar fiscal: Care sunt principiile fiscalitatii?Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 26-28 septembrie 2014, Poiana BrasovInvestitorii straini cer Guvernului revenirea TVA la 19%Ultimele articole
Firme care NU mai sunt microintreprinderi din ianuarie 2023. Pot reveni la impozit micro din 2025?Microintreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Situatii financiare nedepuse la timp. De cand trece microintreprinderea la impozit pe profitMicrointreprindere 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?Firme care NU mai sunt microintreprinderi in 2024. Cand pot reveni la acest regim fiscal?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"