Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Un nerezident care este asociat 50% si administrator ar dori facturarea de pe firma lui din Romania a numarului de ore prestate ca si management/consultanta pentru o alta firma din Romania. Cum considerati ca ar fi incadrata fiscal aceasta factura si ce variante ar fi de a-si primi banii? Imi puteti face o detaliere a taxelor?
Potrivit art. 21 alin. (4) lit. m) din Codul fiscal nu sunt deductibile cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate si pentru care nu sunt incheiate contracte.
Clarificari suplimentare sub aspectul conditiilor sunt cuprinse in cadrul pct. 48 si 49 din Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor de mai sus din Codul fiscal. Astfel, mai intai, este stabilit in mod expres faptul ca pentru a deduce cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii trebuie sa se indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
- serviciile trebuie sa fie efectiv prestate, sa fie executate in baza unui contract incheiat intre parti sau in baza oricarei forme contractuale prevazute de lege; justificarea prestarii efective a serviciilor se efectueaza prin: situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, de piata sau orice alte materiale corespunzatoare;
- contribuabilul trebuie sa dovedeasca necesitatea efectuarii cheltuielilor prin specificul activitatilor desfasurate.
In mod suplimentar, si in corelare cu dispozitiile art. 11 alin. (2) din Codul fiscal si a Normelor metodologice de aplicare a acestuia este precizat ca in ceea ce priveste servicii de management, consultanta si asistenta tehnica prestate de nerezidentii afiliati contribuabilului, la analiza tranzactiilor pentru determinarea deductibilitatii cheltuielilor trebuie sa se aiba in vedere si principiile din comentariul la articolul 9 privind impunerea intreprinderilor asociate din Conventia-model cu privire la impozitele pe venit si impozitele pe capital. Analiza trebuie sa aiba in vedere:
(i) partile implicate;

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor

Operare SAGA Exemple practice si recomandari
(ii) natura serviciilor prestate;
(iii) elementele de recunoastere a cheltuielilor si veniturilor pe baza documentelor justificative care sa ateste prestarea acestor servicii.
Sub aspectul altor conditii de legalitate a operatiunii avute in vedere, pe langa necesitatea incheierii unui contract scris in care sa fie reflectate précis serviciile prestate este necesara stabilirea pretului corect, la nivelul celui din piata. Una dintre consecintele existentei raporturilor de afiliere dintre doua persoane este aceea ca in temeiul art. 11 alin. (2) din Codul fiscal in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.
Sub aspectul pretului servicului furnizat urmaza a fi avute in vedere raporturile dintre cele doua societati din perspectiva definitiei date persoanelor afiliate conform art. 7 pct. 21 din Codul fiscal. Notiunea de persoana afiliata este detaliata atat la nivelul persoanelor fizice cat si la nivelul persoanelor juridice. In cazul acestora din urma existenta unui asociat comun avand o participatie de minimum 25%.
De asemenea, chiar daca nu sunt indeplinite conditiile de afiliere, potrivit art. 11 alin. (1) din Codul fiscal la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul prezentului cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. Totodata in ipoteza in care una dintre cele doua societati este nerezidenta urmeaza a fi avut in vedere faptul ca in cazul in care tranzactiile sau o serie de tranzactii sunt calificate ca fiind artificiale, ele nu vor fi considerate ca facand parte din domeniul de aplicare al conventiilor de evitare a dublei impuneri. Prin tranzactii artificiale se intelege tranzactiile sau seriile de tranzactii care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate.
Asadar, fundamental in incheierea raporturilor contractuale dintre cele doua parti din cadrul grupului este transparenta modului de stabilire a pretului si concordanta nivelului acestuia cu pretul de piata utilizat de catre alti furnizori independenti de servicii similare.
Alin. (2) al art. 11 din Codul fiscal precizeaza faptul ca in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.
In acest sens urmeaza a fi avute in vedere metodele de stabilire a pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate utilizate de catre organele fiscale detaliate la pct. 22 - 41 din Normele metodologice de aplicare a art. 11 alin. (2) din Codul fiscal. Asadar, existenta unui pret de piata pentru serviciile prestate de catre soceitatea nerezidenta afiliata este fundamental pentru asigurarea stabilitatii consecintelor fiscale ale tranzactiei.
In acest sens, in perspectiva controlului fiscal trebuie avute in vedere prevederile de art. 79 (2) din Codul de procedura fiscala potrivit careia in vederea stabilirii preturilor de transfer, contribuabilii care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate au obligatia ca, la solicitarea organului fiscal competent, sa intocmeasca si sa prezinte, in termenele stabilite de acesta, dosarul preturilor de transfer al carui continut este stabilit in OPANAF nr. 222/2008.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
TVA si impozit redevente pentru achizitie intracomunitaraServicii NEREZIDENTI si contract. Cum facem inregistrarile si ce cheltuieli sunt deductibile?Ce modificari ale Codurilor fiscal si de procedura fiscala intra in vigoare de la 1 octombrie?Persoane fizice care folosesc platformele Bolt si Uber. Care este impozitul datorat si cum se declara la ANAF?Serviciu prestat de o firma din afara spatiului comunitar. Declarare contract si aspecte TVAUltimele articole
SAF-T in 2025. Cine trebuie sa depuna D406 pana pe 31 ianuarie 2025Perioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriFacturare in RO e-Factura. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?Impozit pe profit in 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Formularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiArticole similare
Calendar ANAF: Obligatii fiscale pentru 25 mai 2018Noutati legislatie Fiscala 06-10 octombrie 2008 - Monitorul OficialDeclaratia 112 - Declaratia unicaAnunt pentru persoanele fizice care nu realizeaza venituriMicrointreprinderi in 2023: Ce cota de impozitare aplica firmele, in functie de data angajarii salariatilorUltimele articole
Salariu minim pe economie. Conditii pentru a beneficia de cei 300 lei netaxabiliPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Facilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorFacilitatile fiscale pentru constructii, eliminate in 2025Salariati cu mai multe CIM. 4 aspecte importanteArticole similare
Ce prevad regulile privind secretul fiscal in Noul COD DE PROCEDURA FISCALA?Nedepunere in termenul legal a unei declaratii fiscale. Cum se poate anula o amenda?Planuri pentru urmatorii 12 ani. Ce spune ministrul FinantelorCodul fiscal si Codul de procedura fiscala, modificate de OG 25/2017 si OG 30/2017Documentar fiscal: Intocmirea si prezentarea dosarului preturilor de transferUltimele articole
Infiintare PFA. Ce obligatii declarative exista in acest caz?Cum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala prin OG 31/2022Art. 126 din Codul de procedura fiscala, modificat. Durata maxima de efectuare a inspectiei fiscale va fi de 180 de zile pentru anumiti contribuabiliCum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala prin OUG 102/20224 modificari aduse Codului de procedura fiscala: esalonare la plata, eliminare obligatii declarative, impozit pe dividende si comert onlineArticole similare
Inregistrare in scopuri de TVA 2023. Spete si studii de caz utileANAF anunta schimbarea unor formulare fiscalePFA neplatitoare de TVA. Depasire plafon TVAOpinia consultantului: Livrari intracomunitare asimilateAtentie la utilizarea cardului. Metode prin care sa va feriti de hotii de carduriUltimele articole
Erori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineNeclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileSchimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700TVA locuinte 2025: Studii de caz utileArticole similare
Noile contributii, impozite si deduceri valabile din 2018. Anuntul facut de GuvernFirme incadrate la impozit pe profit cu activitate suspendata. Mai pot trece la impozit micro in 2024?Coplata la furnizorul de servicii medicale, introdusa in primul trimestru din 2011HOTARARE GUVERNULUI Nr. 1.620 din 2009Impozit pe venitul microintreprinderilor. Pana cand se depune Declaratia 010?Ultimele articole
5 trucuri pentru a prezenta cu succes un raport financiarPlatitor de impozit pe profit cu 1 ianuarie 2023. Poate trece la impozitarea micro din 2025?Microintreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Firme care NU se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euro. Pana cand trebuie modificat vectorul fiscalIn ce conditii poti trece de la impozit pe profit la impozit micro in 2025
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"