Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Un nerezident care este asociat 50% si administrator ar dori facturarea de pe firma lui din Romania a numarului de ore prestate ca si management/consultanta pentru o alta firma din Romania. Cum considerati ca ar fi incadrata fiscal aceasta factura si ce variante ar fi de a-si primi banii? Imi puteti face o detaliere a taxelor?
Potrivit art. 21 alin. (4) lit. m) din Codul fiscal nu sunt deductibile cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate si pentru care nu sunt incheiate contracte.
Clarificari suplimentare sub aspectul conditiilor sunt cuprinse in cadrul pct. 48 si 49 din Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor de mai sus din Codul fiscal. Astfel, mai intai, este stabilit in mod expres faptul ca pentru a deduce cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii trebuie sa se indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
- serviciile trebuie sa fie efectiv prestate, sa fie executate in baza unui contract incheiat intre parti sau in baza oricarei forme contractuale prevazute de lege; justificarea prestarii efective a serviciilor se efectueaza prin: situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, de piata sau orice alte materiale corespunzatoare;
- contribuabilul trebuie sa dovedeasca necesitatea efectuarii cheltuielilor prin specificul activitatilor desfasurate.
In mod suplimentar, si in corelare cu dispozitiile art. 11 alin. (2) din Codul fiscal si a Normelor metodologice de aplicare a acestuia este precizat ca in ceea ce priveste servicii de management, consultanta si asistenta tehnica prestate de nerezidentii afiliati contribuabilului, la analiza tranzactiilor pentru determinarea deductibilitatii cheltuielilor trebuie sa se aiba in vedere si principiile din comentariul la articolul 9 privind impunerea intreprinderilor asociate din Conventia-model cu privire la impozitele pe venit si impozitele pe capital. Analiza trebuie sa aiba in vedere:
(i) partile implicate;

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Portal Institutii Publice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
(ii) natura serviciilor prestate;
(iii) elementele de recunoastere a cheltuielilor si veniturilor pe baza documentelor justificative care sa ateste prestarea acestor servicii.
Sub aspectul altor conditii de legalitate a operatiunii avute in vedere, pe langa necesitatea incheierii unui contract scris in care sa fie reflectate précis serviciile prestate este necesara stabilirea pretului corect, la nivelul celui din piata. Una dintre consecintele existentei raporturilor de afiliere dintre doua persoane este aceea ca in temeiul art. 11 alin. (2) din Codul fiscal in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.
Sub aspectul pretului servicului furnizat urmaza a fi avute in vedere raporturile dintre cele doua societati din perspectiva definitiei date persoanelor afiliate conform art. 7 pct. 21 din Codul fiscal. Notiunea de persoana afiliata este detaliata atat la nivelul persoanelor fizice cat si la nivelul persoanelor juridice. In cazul acestora din urma existenta unui asociat comun avand o participatie de minimum 25%.
De asemenea, chiar daca nu sunt indeplinite conditiile de afiliere, potrivit art. 11 alin. (1) din Codul fiscal la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul prezentului cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. Totodata in ipoteza in care una dintre cele doua societati este nerezidenta urmeaza a fi avut in vedere faptul ca in cazul in care tranzactiile sau o serie de tranzactii sunt calificate ca fiind artificiale, ele nu vor fi considerate ca facand parte din domeniul de aplicare al conventiilor de evitare a dublei impuneri. Prin tranzactii artificiale se intelege tranzactiile sau seriile de tranzactii care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate.
Asadar, fundamental in incheierea raporturilor contractuale dintre cele doua parti din cadrul grupului este transparenta modului de stabilire a pretului si concordanta nivelului acestuia cu pretul de piata utilizat de catre alti furnizori independenti de servicii similare.
Alin. (2) al art. 11 din Codul fiscal precizeaza faptul ca in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.
In acest sens urmeaza a fi avute in vedere metodele de stabilire a pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate utilizate de catre organele fiscale detaliate la pct. 22 - 41 din Normele metodologice de aplicare a art. 11 alin. (2) din Codul fiscal. Asadar, existenta unui pret de piata pentru serviciile prestate de catre soceitatea nerezidenta afiliata este fundamental pentru asigurarea stabilitatii consecintelor fiscale ale tranzactiei.
In acest sens, in perspectiva controlului fiscal trebuie avute in vedere prevederile de art. 79 (2) din Codul de procedura fiscala potrivit careia in vederea stabilirii preturilor de transfer, contribuabilii care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate au obligatia ca, la solicitarea organului fiscal competent, sa intocmeasca si sa prezinte, in termenele stabilite de acesta, dosarul preturilor de transfer al carui continut este stabilit in OPANAF nr. 222/2008.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Factura electronica RO e-Factura: administrarea, functionarea si implementarea sistemului in 2021Codul Fiscal 2010 TITLUL V - Capitolul I - Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de NEREZIDENTIVenituri obtinute de NEREZIDENTI din inchirierea proprietatilor imobiliare. Ce implicatii fiscale apar?Documentar fiscal: Solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscaleDividende platite unei persoane fizice nerezidente. Cum tratam veniturile din servicii obtinute de NEREZIDENTI in Romania?Ultimele articole
NEREZIDENTIi inregistrati in scopuri de TVA in Romania sunt OBLIGATI sa raporteze in SAF-T din 2025?Impozit dividende. Persoanele nerezidente platesc impozit de 10% in Romania?SAF-T in 2025. Cine trebuie sa depuna D406 pana pe 31 ianuarie 2025Perioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriFacturare in RO e-Factura. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?Articole similare
Tratamentul fiscal al cheltuielilor facute in perioada investitiilorOrdinul 906/2023. Procedura privind anularea anumitor obligatii fiscale rezultate din reincadrarea tichetelor cadouCONTRIBUTII de platit privind contractul de prestarii serviciiUtil: Corectarea formularului 112MFP: Incasarile din TVA si accize, sub tinta asumata de guvernUltimele articole
Salariu minim pe economie. Conditii pentru a beneficia de cei 300 lei netaxabiliPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Facilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorFacilitatile fiscale pentru constructii, eliminate in 2025Salariati cu mai multe CIM. 4 aspecte importanteArticole similare
Art. 126 din Codul de procedura fiscala, modificat. Durata maxima de efectuare a inspectiei fiscale va fi de 180 de zile pentru anumiti contribuabiliSeminarul National de Contabilitate - Cum obtinem amanarea impozitelor neachitate?Impozitul pe profitCe prevad regulile privind secretul fiscal in Noul COD DE PROCEDURA FISCALA?Cum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala prin OUG 102/2022Ultimele articole
Infiintare PFA. Ce obligatii declarative exista in acest caz?Cum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala prin OG 31/20224 modificari aduse Codului de procedura fiscala: esalonare la plata, eliminare obligatii declarative, impozit pe dividende si comert onlineEste OFICIAL: ANAF a finalizat softul pentru popririSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate. Profita de oferta: Consultanta personalizata GRATUITAArticole similare
ANAF: Proiect privind Decizia de ajustare/estimare a venitului sau cheltuielii uneia dintre persoanele afiliateMajorarea cotei TVA va duce la cresterea pietei auto second-handOMFP nr. 664: Noi prevederi pentru autorizarea activitatii de schimb valutarTVA pe TRANZACTII imobiliare: piata asteapta raspunsul UEContribuabilii dezactivati de Fisc si drepturile lorUltimele articole
Vanzare teren. Cum se calculeaza plafonul TVA in cazul unei vanzari de terenSistemul VIES TVAD406 in 2025. Cum se inregistreaza in D406 serviciile intracomunitareAchizitie intacomunitara de bunuri. Care este regimul fiscal TVAAnularea din oficiu a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeArticole similare
Analiza zilei cu Irina Dumitrescu. Modificarea vectorului fiscal pentru impozitul pe profit-impozit pe veniturile microintreprinderilorMicrointreprinderea in 2023. De cand se aplica noul plafon de 500.000 euro?In ce conditii poti trece de la impozit pe profit la impozit micro in 2025Documente esentiale pentru Asociatiile de ProprietariZoom fiscal: Modificari privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor incepand cu 1 ianuarie 2018Ultimele articole
5 trucuri pentru a prezenta cu succes un raport financiarPlatitor de impozit pe profit cu 1 ianuarie 2023. Poate trece la impozitarea micro din 2025?Microintreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Firme care NU se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euro. Pana cand trebuie modificat vectorul fiscalMicrointreprindere in 2025. Noutati introduse prin OUG 156/2024
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"