Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Un nerezident care este asociat 50% si administrator ar dori facturarea de pe firma lui din Romania a numarului de ore prestate ca si management/consultanta pentru o alta firma din Romania. Cum considerati ca ar fi incadrata fiscal aceasta factura si ce variante ar fi de a-si primi banii? Imi puteti face o detaliere a taxelor?
Potrivit art. 21 alin. (4) lit. m) din Codul fiscal nu sunt deductibile cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate si pentru care nu sunt incheiate contracte.
Clarificari suplimentare sub aspectul conditiilor sunt cuprinse in cadrul pct. 48 si 49 din Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor de mai sus din Codul fiscal. Astfel, mai intai, este stabilit in mod expres faptul ca pentru a deduce cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii trebuie sa se indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
- serviciile trebuie sa fie efectiv prestate, sa fie executate in baza unui contract incheiat intre parti sau in baza oricarei forme contractuale prevazute de lege; justificarea prestarii efective a serviciilor se efectueaza prin: situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, de piata sau orice alte materiale corespunzatoare;
- contribuabilul trebuie sa dovedeasca necesitatea efectuarii cheltuielilor prin specificul activitatilor desfasurate.
In mod suplimentar, si in corelare cu dispozitiile art. 11 alin. (2) din Codul fiscal si a Normelor metodologice de aplicare a acestuia este precizat ca in ceea ce priveste servicii de management, consultanta si asistenta tehnica prestate de nerezidentii afiliati contribuabilului, la analiza tranzactiilor pentru determinarea deductibilitatii cheltuielilor trebuie sa se aiba in vedere si principiile din comentariul la articolul 9 privind impunerea intreprinderilor asociate din Conventia-model cu privire la impozitele pe venit si impozitele pe capital. Analiza trebuie sa aiba in vedere:
(i) partile implicate;
![Cheltuieli deductibile si nedeductibile](https://www.rs.ro/dbimg/product/1929-cheltuieli-dedu.png)
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
![Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS](https://www.rs.ro/dbimg/product/2976-declaratia-unic.jpg)
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
![Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor](https://www.rs.ro/dbimg/product/2785-planul-de-contu.png)
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
(ii) natura serviciilor prestate;
(iii) elementele de recunoastere a cheltuielilor si veniturilor pe baza documentelor justificative care sa ateste prestarea acestor servicii.
Sub aspectul altor conditii de legalitate a operatiunii avute in vedere, pe langa necesitatea incheierii unui contract scris in care sa fie reflectate précis serviciile prestate este necesara stabilirea pretului corect, la nivelul celui din piata. Una dintre consecintele existentei raporturilor de afiliere dintre doua persoane este aceea ca in temeiul art. 11 alin. (2) din Codul fiscal in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.
Sub aspectul pretului servicului furnizat urmaza a fi avute in vedere raporturile dintre cele doua societati din perspectiva definitiei date persoanelor afiliate conform art. 7 pct. 21 din Codul fiscal. Notiunea de persoana afiliata este detaliata atat la nivelul persoanelor fizice cat si la nivelul persoanelor juridice. In cazul acestora din urma existenta unui asociat comun avand o participatie de minimum 25%.
De asemenea, chiar daca nu sunt indeplinite conditiile de afiliere, potrivit art. 11 alin. (1) din Codul fiscal la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul prezentului cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. Totodata in ipoteza in care una dintre cele doua societati este nerezidenta urmeaza a fi avut in vedere faptul ca in cazul in care tranzactiile sau o serie de tranzactii sunt calificate ca fiind artificiale, ele nu vor fi considerate ca facand parte din domeniul de aplicare al conventiilor de evitare a dublei impuneri. Prin tranzactii artificiale se intelege tranzactiile sau seriile de tranzactii care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate.
Asadar, fundamental in incheierea raporturilor contractuale dintre cele doua parti din cadrul grupului este transparenta modului de stabilire a pretului si concordanta nivelului acestuia cu pretul de piata utilizat de catre alti furnizori independenti de servicii similare.
Alin. (2) al art. 11 din Codul fiscal precizeaza faptul ca in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.
In acest sens urmeaza a fi avute in vedere metodele de stabilire a pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate utilizate de catre organele fiscale detaliate la pct. 22 - 41 din Normele metodologice de aplicare a art. 11 alin. (2) din Codul fiscal. Asadar, existenta unui pret de piata pentru serviciile prestate de catre soceitatea nerezidenta afiliata este fundamental pentru asigurarea stabilitatii consecintelor fiscale ale tranzactiei.
In acest sens, in perspectiva controlului fiscal trebuie avute in vedere prevederile de art. 79 (2) din Codul de procedura fiscala potrivit careia in vederea stabilirii preturilor de transfer, contribuabilii care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate au obligatia ca, la solicitarea organului fiscal competent, sa intocmeasca si sa prezinte, in termenele stabilite de acesta, dosarul preturilor de transfer al carui continut este stabilit in OPANAF nr. 222/2008.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi
Articole similare
Alerta fiscalitate 27-31 octombrie 2008Care este plafonul de plati in valuta pentru platile in numerar?Nou proiect de ordin ANAF privind procedura de inregistrare fiscala pentru unii contribuabiliRepartizarea DIVIDENDELOR. Declaratia rectificativa 710 si 205. Completarea Declaratiei Unice (Studiu de caz)Bunuri in perfectionare pasiva. Cand e obligatorie declaratia vamala?Ultimele articole
Vineri, 5 iulie 2024, termen limita pentru depunerea Declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscaleCalendar ANAF. Pana pe 25 iunie 2024 trebuie depuse la fisc 10 declaratii importanteDeplasari interne si externe. Documente justificative si legislatia in vigoare pentru E-Transport si E-FacturaInspectii fiscale. 1,33 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma verificarilor din luna aprilie 2024Calendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in data de 27 mai 2024Articole similare
De ce vrea Comisia Europeana sa introduca un TVA de 1%Cod de TVA anulat din oficiu, declaratii fiscale si informative, inregistrari contabilePFA. Impozite si CONTRIBUTII aferente anului 2023ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala si noi modificariNou! In anul 2021 nu se datoreaza impozit specific pentru o perioada de 90 de zile, calculate incepand cu data de 1 ianuarie (OUG 226/2020)Ultimele articole
3 masuri fiscale importante, in vigoare de la 1 iulie 2024Noi modificari asupra e-Transport, e-TVA si e-Factura, in urma consultarii cu reprezentantii mediului de afaceriPrecizari ANAF privind salariul minim brut cu data de 01.07.2024PFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiDeclaratia Unica completata eronat. Se mai poate intocmi declaratia rectificativa?Articole similare
Codul fiscal si Codul de procedura fiscala, modificate de OG 25/2017 si OG 30/2017Cartea verde a fiscalitatii 2016: Solutii practice pentru probleme fiscal-contabileProceduri Fiscale in 2016 - Ghid completDosarul preturilor de transfer in prezent si in 2016. Ce obligatii aduce noul an?Noile penalitati si dobanzi din Noul COD DE PROCEDURA FISCALA versus facilitatile acordate din 2016Ultimele articole
Infiintare PFA. Ce obligatii declarative exista in acest caz?Cum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala prin OG 31/2022Art. 126 din Codul de procedura fiscala, modificat. Durata maxima de efectuare a inspectiei fiscale va fi de 180 de zile pentru anumiti contribuabiliCum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala prin OUG 102/20224 modificari aduse Codului de procedura fiscala: esalonare la plata, eliminare obligatii declarative, impozit pe dividende si comert onlineArticole similare
In ce conditii se poate imprumuta un administrator de la societate?Cum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleDepunerea formularului 208 pentru TRANZACTIIle efectuate in semestrul II 2011Sistemul de plata a TVA la incasare influenteaza numai TRANZACTIIle cu furnizori romani?Declaratia 205 aferenta veniturilor din anul 2014 se mai depune pana la 28 februarie 2015?Ultimele articole
E-Transport: Prin OUG 87/2024 s-a decis amanarea sanctiunilor pana la 1 ianuarie 2025E-Transport: Trebuie obtinut cod UIT pentru partidele de bunuri?Finantele introduc obligatoriu, de la 1 ianuarie 2025, facturarea electronica pentru relatia B2CCare este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorE-Factura in relatia B2C. Facturile PFA catre persoane fizice trebuie incarcate in sistem?Articole similare
Prezentarea certificatului de rezidenta fiscala pentru servicii prestate de nerezidenti. Cand e obligatoriu certificatul?Jocul de-a deductibilitatea: imobilizari achizitionate in leasing financiarAu inceput controalele ONPCSB! Se verifica daca ati elaborat procedurile obligatorii prin Legea nr. 129/2019Luminita de la capatul tunelului din fiscalitate: asistenta tehnica de la olandeziDeclararea impozitului pe profit. Se apropie termenul limita!Ultimele articole
Situatii financiare. Microintreprinderile care NU depun la timp bilantul devin platitoare de impozit pe profit?Actiunile de control ale ANAF, in aprilie 2024, au diminuat pierderea fiscala cu 430 milioane lei Cum se infiinteaza microintreprinderile in cursului anuluiCheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiMinistrul Muncii a anuntat MAJORAREA salariului minim de la 1 iulie 2024!![Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Info TVA/FAB cop rap231108160950.png)
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"