Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Un nerezident care este asociat 50% si administrator ar dori facturarea de pe firma lui din Romania a numarului de ore prestate ca si management/consultanta pentru o alta firma din Romania. Cum considerati ca ar fi incadrata fiscal aceasta factura si ce variante ar fi de a-si primi banii? Imi puteti face o detaliere a taxelor?
Potrivit art. 21 alin. (4) lit. m) din Codul fiscal nu sunt deductibile cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate si pentru care nu sunt incheiate contracte.
Clarificari suplimentare sub aspectul conditiilor sunt cuprinse in cadrul pct. 48 si 49 din Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor de mai sus din Codul fiscal. Astfel, mai intai, este stabilit in mod expres faptul ca pentru a deduce cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii trebuie sa se indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
- serviciile trebuie sa fie efectiv prestate, sa fie executate in baza unui contract incheiat intre parti sau in baza oricarei forme contractuale prevazute de lege; justificarea prestarii efective a serviciilor se efectueaza prin: situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, de piata sau orice alte materiale corespunzatoare;
- contribuabilul trebuie sa dovedeasca necesitatea efectuarii cheltuielilor prin specificul activitatilor desfasurate.
In mod suplimentar, si in corelare cu dispozitiile art. 11 alin. (2) din Codul fiscal si a Normelor metodologice de aplicare a acestuia este precizat ca in ceea ce priveste servicii de management, consultanta si asistenta tehnica prestate de nerezidentii afiliati contribuabilului, la analiza tranzactiilor pentru determinarea deductibilitatii cheltuielilor trebuie sa se aiba in vedere si principiile din comentariul la articolul 9 privind impunerea intreprinderilor asociate din Conventia-model cu privire la impozitele pe venit si impozitele pe capital. Analiza trebuie sa aiba in vedere:
(i) partile implicate;
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
(ii) natura serviciilor prestate;
(iii) elementele de recunoastere a cheltuielilor si veniturilor pe baza documentelor justificative care sa ateste prestarea acestor servicii.
Sub aspectul altor conditii de legalitate a operatiunii avute in vedere, pe langa necesitatea incheierii unui contract scris in care sa fie reflectate précis serviciile prestate este necesara stabilirea pretului corect, la nivelul celui din piata. Una dintre consecintele existentei raporturilor de afiliere dintre doua persoane este aceea ca in temeiul art. 11 alin. (2) din Codul fiscal in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.
Sub aspectul pretului servicului furnizat urmaza a fi avute in vedere raporturile dintre cele doua societati din perspectiva definitiei date persoanelor afiliate conform art. 7 pct. 21 din Codul fiscal. Notiunea de persoana afiliata este detaliata atat la nivelul persoanelor fizice cat si la nivelul persoanelor juridice. In cazul acestora din urma existenta unui asociat comun avand o participatie de minimum 25%.
De asemenea, chiar daca nu sunt indeplinite conditiile de afiliere, potrivit art. 11 alin. (1) din Codul fiscal la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul prezentului cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei. Totodata in ipoteza in care una dintre cele doua societati este nerezidenta urmeaza a fi avut in vedere faptul ca in cazul in care tranzactiile sau o serie de tranzactii sunt calificate ca fiind artificiale, ele nu vor fi considerate ca facand parte din domeniul de aplicare al conventiilor de evitare a dublei impuneri. Prin tranzactii artificiale se intelege tranzactiile sau seriile de tranzactii care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate.
Asadar, fundamental in incheierea raporturilor contractuale dintre cele doua parti din cadrul grupului este transparenta modului de stabilire a pretului si concordanta nivelului acestuia cu pretul de piata utilizat de catre alti furnizori independenti de servicii similare.
Alin. (2) al art. 11 din Codul fiscal precizeaza faptul ca in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.
In acest sens urmeaza a fi avute in vedere metodele de stabilire a pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate utilizate de catre organele fiscale detaliate la pct. 22 - 41 din Normele metodologice de aplicare a art. 11 alin. (2) din Codul fiscal. Asadar, existenta unui pret de piata pentru serviciile prestate de catre soceitatea nerezidenta afiliata este fundamental pentru asigurarea stabilitatii consecintelor fiscale ale tranzactiei.
In acest sens, in perspectiva controlului fiscal trebuie avute in vedere prevederile de art. 79 (2) din Codul de procedura fiscala potrivit careia in vederea stabilirii preturilor de transfer, contribuabilii care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate au obligatia ca, la solicitarea organului fiscal competent, sa intocmeasca si sa prezinte, in termenele stabilite de acesta, dosarul preturilor de transfer al carui continut este stabilit in OPANAF nr. 222/2008.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi
Articole similare
Codul Fiscal 2010 TITLUL III - Capitolul I - Dispozitii generaleReminder ANAF! Joi, 30 noiembrie 2023, termenul limita pentru depunerea formularului 398 -Declaratie speciala de TVAModificarile aduse in normele Codului fiscal, pe titluri, de HG 159/2016Ce regim TVA aplicam pentru dobanzi imprumut catre o persoana afiliata nerezidentaReminder ANAF! F3000 se va depune pana pe data de 15 mai 2024Ultimele articole
Noutati E-Factura 2024: Sanctiunile pentru neutilizarea sistemului se aplica de la 31 maiReminder ANAF! Duminica, 31 martie 2024, termen limita pentru depunerea Declaratiei Speciale de TVACum este acordata asistenta fiscala contribuabililor de catre ANAFJoi, 25 ianuarie 2024, termenul de depunere a unor declaratii fiscale importanteMarti, 9 ianuarie 2024, termen limita pentru depunerea Declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscaleArticole similare
Zoom fiscal: Noi reguli la determinarea venitului din activitati independente in 2016Noi informatii adaugate in formularul 600Factura de servicii. Care este tratamentul din punctul de vedere al TVA?OUG 35/2019: Declaratia Unica va putea fi depusa si pe suport hartie1.000 de noi intreprinzatori debutanti in luna martie 2015Ultimele articole
Noutate! Persoanele fizice pot angaja si plati legal personal pentru activitatile casniceModificari aduse Codului Fiscal de OUG 34/2024. Schimbarile sunt in vigoare din 12 martie 2024Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiJoi, 25 aprilie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleArticole similare
Codul fiscal 2011 (Partea III.4): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin OG 30 din 2011ANAF a publicat un nou ordin privind timbrul de mediuAdministrator nerezident. Ce declaratii se depun pentru impozitarea indemnizatiei?Sume platite in plus in fisa sintetica. Compensarea sumelor cu obligatiile de plata curenteObligatie inregistrare si declarare punct de lucru. Ce prevederi respectam?Ultimele articole
Infiintare PFA. Ce obligatii declarative exista in acest caz?Cum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala prin OG 31/2022Art. 126 din Codul de procedura fiscala, modificat. Durata maxima de efectuare a inspectiei fiscale va fi de 180 de zile pentru anumiti contribuabiliCum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala prin OUG 102/20224 modificari aduse Codului de procedura fiscala: esalonare la plata, eliminare obligatii declarative, impozit pe dividende si comert onlineArticole similare
Titlul I Capitolul IVImport de marfuri cu tranzit intracomunitar T1 intr-un stat membru. Regim TVA, declarativ si contabilCare este tratamentul fiscal al asocierilor in participatiune?Lichidare microintreprindere: Obligatiile asociatului unic si declaratiile care trebuie depuseLipsa numerar in casierie. Soldul este considerat cheltuiala deductibila sau nedeductibila la calculul impozitului?Ultimele articole
E-Transport. Trebuie confirmate transporturile dupa generarea codului UIT?Noutate! Persoanele fizice pot angaja si plati legal personal pentru activitatile casniceTransport international de bunuri. Cine are obligatia obtinerii codului UITTVA Intracomunitar: ghidul completCriterii intreprinderi legate si limita echivalentului in lei a sumei de 500.000 euro pentru persoane afiliateArticole similare
Codul fiscal 2011 (Partea IV.3): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin Ordonanta 30 din 2011Zoom fiscal: Modificari privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor incepand cu 1 ianuarie 2018Noutati Legislatie Fiscala 13-17 aprilie 2009 - Monitorul OficialConditiile trecerii de la sistemul de impozit pe profit la sistemul impozitului pe venituri microintreprinderiNoutati fiscale: OUG 46/2015 pentru stabilirea unor masuri financiare si pentru modificarea si completarea unor acte normativeUltimele articole
Cum se infiinteaza microintreprinderile in cursului anuluiCheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiMinistrul Muncii a anuntat MAJORAREA salariului minim de la 1 iulie 2024!TVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleSituatii financiare anuale. Mai au firmele obligatia de a depune bilantul ca sa ramana la regimul micro?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"