keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Sinteza modificari si completari ale Codului de Procedura Fiscala

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 03 Feb. 2012 Exclusiv
Tags: modificari cod procedura fiscala, og nr2/2012, domeniul fiscal, creante fiscale

In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 71 din 30 ianuarie 2012, a fost publicata Ordonanta Guvernului nr. 2/2012 prin care au fost aduse o serie de modificari si completari Codului de Procedura Fiscala, pe care le prezentam in sinteza in documentarul fiscal de mai jos.




S-a introdus obligatia organului fiscal de a restitui din oficiu a sumele incasate prin poprire, in plus fata de creantele fiscale pentru care s-a infiintat poprirea in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data incasarii.In situatia in care debitorul inregistreaza obligatii fiscale restante sumele incasate in plus se vor restitui numai dupa efectuarea compensarii.

In conditiile art. 27 din Codul de Procedura Fiscala referitor la raspunderea solidara va raspunde solidar cu debitorul si reprezentantul legal al contribuabilului care, cu rea-credinta, declara bancii ca nu detine alte disponibilitati banesti, cu exceptia celor necesare platii drepturilor salariale, a impozitelor si contributiilor aferente acestora, retinute la sursa.

S-a introdus obligativitatea inregistrarii la organul fiscal a domiciliului fiscal in toate cazurile in care acesta este diferit de domiciliul sau de sediul social prin depunerea unei cereri de modificare a domiciliului fiscalsi a actelor doveditoare.Termenul de solutionare a cererii este de 15 zile lucratoare de la data depunerii acesteia la organul fiscal competent. Organul fiscal va emite din oficiu decizie de modificare a domiciliului fiscal ori de cate ori constata ca domiciliul fiscal este diferit de domiciliul sau sediul social iar contribuabilul nu a depus cerere de modificare a domiciliului fiscal. Data schimbarii domiciliului fiscal va fi data comunicarii deciziei de verificare a domiciliului fiscal.

A fost redefinit acordul de pret in avans ca fiind actul administrativ emis de ANAF in vederea solutionarii unei cereri a contribuabilului, referitoare la stabilirea conditiilor si modalitatilor in care urmeaza sa fie determinate, pe parcursul unei perioade fixe, preturile de transfer, in cazul tranzactiilor efectuate intre persoane afiliate. Tranzactiile viitoare care fac obiectul acordului de pret in avans se apreciaza in functie de data depunerii cererii.

In scopul solutionarii cererii privind solutia fiscala individuala anticipata sau acordul de pret in avans, organul fiscal competent se poate deplasa la domiciliul fiscal al contribuabilului sau in alt loc stabilit de comun acord cu acesta pentru analizarea documentatiei in vederea fundamentarii proiectului de solutie fiscala individuala anticipata sau acord de pret in avans sau poate solicita contribuabilului clarificari cu privire la cerere si/sau documentele depuse.

S-a stabilit ca actele administrative fiscale emise prin intermediul unui centru de imprimare masiva sunt valabile si daca nu poarta semnatura persoanelor imputernicite ale organului fiscal si stampila organului emitent. Categoriile de acte administrative fiscale care se emit de organele fiscale in aceste conditii vor fi stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice care se emite in termen de 30 zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei.

S-a modificat procedura de comunicare a actului administrativ fiscal in sensul ca acesta se comunica prin remiterea actului administrativ fiscal contribuabilului/imputernicitului daca se asigura primirea sub semnatura a acestuia sau prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire. Actul administrativ fiscal poate fi comunicat si prin mijloace cum sunt fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanta, daca se asigura transmiterea textului actului administrativ fiscal si confirmarea primirii acestuia si daca contribuabilul a solicitat expres acest lucru. Comunicare prin publicitate se efectueaza numai in cazul in care comunicarea actului nu a fost posibila prin modalitatile mentionate anterior.

S-a introdus ca sarcina a probei in vederea stabilirii scopului sau continutului economic al unor tranzactii obligativitatea contribuabililor de a prezenta, la solicitarea organului fiscal competent si la termenele stabilite de acesta, a dosarului tranzactiei in situatia in care nu exista un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii. Continutul dosarului tranzactiei se aproba prin ordin al presedintelui ANAF care se va emite in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei.

S-a introdus posibilitatea platitorului de venit de a solicita organului fiscal atribuirea codului de identificare fiscala si pentru contribuabilii nerezidenti persoane juridice care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final. Pana in prezent acesti contribuabili trebuiau sa-si numeasca un imputernicit care sa le indeplineasca obligatiile.

A fost abrogata prevederea potrivit careia modificarea din oficiu a domiciliului fiscal ori de cate ori se constata ca acestea nu corespund starii de fapt reale se faca prin decizie emisa de organul fiscal competent, dupa ascultarea prealabila a contribuabilului.

Conditiile in care se solicita dosarul preturilor de transfer necesar pentru stabilirea preturilor de transfer la contribuabilii care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate de catre organul fiscal competent si continutul dosarului tranzactiei se aproba prin ordin al presedintelui ANAF care se emite in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei.

S-a introdus prevederi referitoare la procedura amiabila pentru evitarea/eliminarea dublei impuneri atat in cazul conventiilor de evitare/eliminare a dublei impuneri, cat si pentru eliminare dublei impuneri intre persoane afiliate.

S-a introdus obligativitatea organizarii evidentei creantelor fiscale potrivit caruia organele fiscale competente organizeaza evidenta creantelor fiscale si modul de stingere a acestora pentru fiecare contribuabil. Procedura de acces la informatiile din evidenta creantelor fiscale pentru contribuabili se aproba prin ordin al presedintelui ANAF care se emite in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei.

S-a introdus posibilitatea eliberarii certificatului de atestare fiscala pentru o societate comerciala inclusiv la solicitarea persoanelor care detin parti sociale la societatea comerciala respectiva

In cazul nerespectarii termenului de restituire (5 zile lucratoare de la data incasarii sumelor) a sumelor incasate prin poprire, in plus fata de creantele fiscale pentru care s-a infiintat poprirea contribuabilii au dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului pana la data stingerii. Acordarea dobanzilor se face la cererea contribuabililor.

S-a introdus ca si sanctiune pentru nerespectarea termenului de intocmire a deciziei de ridicare a masurilor de executare silita (2 zile de la data incetarii executarii silite), raspunderea patrimoniala a statului si a unitatii administrativ teritoriale pentru prejudiciile cauzate contribuabilului de functionarii publici din cadrul organelor fiscale, in exercitarea atributiilor de serviciu.

S-a introdus obligativitatea organului de executare de a ridica poprirea bancara pentru sumele care depasesc cuantumul creantelor inscrise in adresa de infiintare a popririi daca din informatiile comunicate de banci rezulta ca sumele indisponibilizate in favoarea organului de executare acopera creantele fiscale inscrise in adresa de infiintare a popririi si sunt indeplinite conditiile pentru realizarea creantei, precum si in situatia in care organul de executare constata ca poprirea a ramas fara obiect.

S-a introdus limitarea indisponibilizarii sumelor existente si a celor viitoare provenite din incasarile zilnice in conturile in lei si in valuta la suma necesara pentru realizarea obligatiei ce se executa silit, astfel cum aceasta rezulta din adresa de infiintare a popririi. Bancile pot proceda la decontarea documentelor de plata in cazul sumelor necesare platii drepturilor salariale, inclusiv a impozitelor si contributiilor aferente acestora, retinute la sursa, daca din declaratia pe propria raspundere a debitorului sau reprezentantului legal, rezulta ca debitorul nu detine alte disponibilitati banesti.

Codul de Procedura Fiscala a fost completat cu un nou titlu "Cooperarea administrativa in domeniul fiscal" ale carui prevederi vor intra in vigoare incepand cu 01.01.2013. Noul titlu cuprinde reglementari privind: sfera de aplicare, schimbul de informatii cu alte state membre UE, cooperarea administrativa prin efectuarea de controale simultane, cereri de notificare, conditiile cooperarii administrative, obligatiile reciproce, formularele utilizate etc.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016