Tags: registrul jurnal, registrul inventar
Societatea nu are posibilitatea sa emita din sistemul de contabilitate Registrul Jurnal si Registrul Inventar. Conform legislatiei in vigoare, se pot completa intr-un excel informatiile necesare potrivit legii, dupa care aceste documente sa fie listate, semnate si arhivate? Sau este obligatorie completarea formularelor tipizate?
Raspunsul specialistului Olga Crevelescu:
Potrivit Normelor generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin Ordinul nr. 2.634/2015 (pct. 44-47), Registrele de contabilitate obligatorii pentru entitatile care conduc evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla.
Potrivit prevederilor legii contabilitatii, Registrele de contabilitate obligatorii sunt:
Registrul-jurnal (cod 14-1-1),
Registrul-inventar (cod 14-1-2) si Cartea mare (cod 14-1-3).
Registrele de contabilitate se utilizeaza in stricta concordanta cu destinatia acestora si se prezinta in mod ordonat si completate, astfel incat sa permita in orice moment identificarea si controlul operatiunilor contabile efectuate.
Registrele de contabilitate se pot prezenta sub forma de registre, foi volante sau listari informatice, dupa caz. Numerotarea paginilor registrelor se face in ordine crescatoare, iar volumele se numeroteaza in ordinea completarii lor.
Registrul-jurnal (cod 14-1-1) este un document contabil obligatoriu in care se inregistreaza cronologic toate operatiunile economico-financiare efectuate de entitate.
Operatiunile de aceeasi natura, realizate in acelasi loc de activitate (atelier, sectie etc.) pot fi recapitulate intr-un document centralizator, denumit jurnal auxiliar, care sta la baza inregistrarii in Registrul-jurnal. Entitatile pot utiliza jurnale auxiliare pentru: operatiunile de casa si banca, decontarile cu furnizorii, situatia incasarii-achitarii facturilor etc.
Inregistrarile din Registrul-jurnal trebuie sa cuprinda elemente cu privire la: felul, numarul si data documentului justificativ, explicatii privind operatiunile respective si conturile sintetice debitoare si creditoare in care s-au inregistrat sumele corespunzatoare operatiunilor efectuate.
Entitatile care utilizeaza jurnale auxiliare pot inregistra in Registrul-jurnal sumele centralizate pe conturi, preluate din aceste jurnale. Registrul-jurnal se editeaza la cererea organelor de control si pentru necesitatile entitatii.
Registrul-inventar (cod 14-1-2) este un document contabil obligatoriu in care se inregistreaza elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, grupate in functie de natura lor, inventariate de entitate, potrivit legii.
Registrul-inventar se completeaza pe baza inventarierii faptice a fiecarui cont de activ si de pasiv.
Elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii inscrise in Registrul-inventar au la baza listele de inventariere sau alte documente care justifica natura acestor elemente existente la sfarsitul exercitiului financiar.
In cazul in care inventarierea are loc pe parcursul anului, in Registrul-inventar se inregistreaza soldurile existente la data inventarierii, la care se adauga rulajele intrarilor si se scad rulajele iesirilor de la data inventarierii pana la data incheierii exercitiului financiar.
Cartea mare (cod 14-1-3) este un document contabil obligatoriu in care se inregistreaza lunar si sistematic prin regruparea conturilor, miscarea si existenta tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, la un moment dat.
Acesta este un document contabil de sinteza si sistematizare si contine simbolul contului si al conturilor corespondente (debitoare sau creditoare), rulajul debitor si creditor, precum si soldul contului. Registrul Cartea mare poate contine cate o fila pentru fiecare cont sintetic utilizat de entitate. Acest registru sta la baza intocmirii balantei de verificare. Registrul Cartea mare poate fi inlocuit cu Fisa de cont pentru operatiuni diverse. Listarea registrului Cartea mare se efectueaza la cererea organelor de control, precum si pentru necesitatile entitatii.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Obligatia generarii codului UIT
Intrebare:
Am dori sa stim cine trebuie sa genereze codul UIT in cazul in care un client de-al nostru doreste sa transporte la noi ambalaje cumparate din UE in nume propriu. Aceste ambalaje vor fi ulterior utilizate de noi pentru marfa vanduta clientului in cauza. Cu stima.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Emiterea autofacturii in cazul in care furnizorul nu isi indeplineste obligatia
Intrebare:
Societatea noastra a cumparat un teren de 8647 mp si unul de 316 mp. La data de 11 noiembrie a fost facut contractul de vanzare cumparare, pretul ferm al vanzarii este de 140.000 euro tva (se va aplica taxare inversa) plata pretului se va face in lei la cursul BNR al zilei valabil la efectuarea platii. Plata se va face incepand de la data efecturarii contractului de vanzare-cumparare. La data respectiva nu am primit o factura. In cazul de fata, care ar fi cota de tva si emiterea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Recalculare pensie
Intrebare:
Societatea are un angajat a carui varsta a trecut de 70 ani.
Este incadrat full time si achita toate obligatiile de plata: impozit pe salariu, CAS si CASS.
Intrebare:
Contributiile care le plateste pentru salariul incasat, se mai ia in calcul la recalcularea pensiei daca acesta solicita Casei de pensii in baza adeverintei pe care societatea o elibereaza?
Multumesc si Sarbartori Fericite!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Minus la inventariere. Tratament fiscal si contabil
Intrebare:
Un SRL platitor de tva la trimetru si de impozit pe profit, are in contul 3028 suma de 50.000 lei care se dovedeste a fi un minus la inventariere, aceste materiale pur si simplu nu mai exista in depozit si nu este un minus imputabil vreunui angajat. Care e tratamentul dpdv al tva si al impozitului pe profit? Ce obligatii declarative exista in aceasta speta? Care este monografia contabila?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitia si revanzarea brazilor de Craciun
Intrebare:
Societatea noastra doreste sa achizitioneze de la o persoana fizica, fara nicio forma de organizare, brazi in vederea revanzarii lor catre alte societati. Care sunt documentele care trebuie sa le folosim? Este suficient borderoul de achizitie pentru intrare in gestiune? Pentru iesirea din gestiune este suficienta factura? In opinia noastra, acesti brazi nu intra in sfera materialului lemnos, este corecta abordarea noastra?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<