Tags: registrul jurnal, registrul inventar
Societatea nu are posibilitatea sa emita din sistemul de contabilitate Registrul Jurnal si Registrul Inventar. Conform legislatiei in vigoare, se pot completa intr-un excel informatiile necesare potrivit legii, dupa care aceste documente sa fie listate, semnate si arhivate? Sau este obligatorie completarea formularelor tipizate?
Raspunsul specialistului Olga Crevelescu:
Potrivit Normelor generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin Ordinul nr. 2.634/2015 (pct. 44-47), Registrele de contabilitate obligatorii pentru entitatile care conduc evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla.
Potrivit prevederilor legii contabilitatii, Registrele de contabilitate obligatorii sunt:
Registrul-jurnal (cod 14-1-1),
Registrul-inventar (cod 14-1-2) si Cartea mare (cod 14-1-3).
Registrele de contabilitate se utilizeaza in stricta concordanta cu destinatia acestora si se prezinta in mod ordonat si completate, astfel incat sa permita in orice moment identificarea si controlul operatiunilor contabile efectuate.
Registrele de contabilitate se pot prezenta sub forma de registre, foi volante sau listari informatice, dupa caz. Numerotarea paginilor registrelor se face in ordine crescatoare, iar volumele se numeroteaza in ordinea completarii lor.
Registrul-jurnal (cod 14-1-1) este un document contabil obligatoriu in care se inregistreaza cronologic toate operatiunile economico-financiare efectuate de entitate.
Operatiunile de aceeasi natura, realizate in acelasi loc de activitate (atelier, sectie etc.) pot fi recapitulate intr-un document centralizator, denumit jurnal auxiliar, care sta la baza inregistrarii in Registrul-jurnal. Entitatile pot utiliza jurnale auxiliare pentru: operatiunile de casa si banca, decontarile cu furnizorii, situatia incasarii-achitarii facturilor etc.
Inregistrarile din Registrul-jurnal trebuie sa cuprinda elemente cu privire la: felul, numarul si data documentului justificativ, explicatii privind operatiunile respective si conturile sintetice debitoare si creditoare in care s-au inregistrat sumele corespunzatoare operatiunilor efectuate.
Entitatile care utilizeaza jurnale auxiliare pot inregistra in Registrul-jurnal sumele centralizate pe conturi, preluate din aceste jurnale. Registrul-jurnal se editeaza la cererea organelor de control si pentru necesitatile entitatii.
Registrul-inventar (cod 14-1-2) este un document contabil obligatoriu in care se inregistreaza elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, grupate in functie de natura lor, inventariate de entitate, potrivit legii.
Registrul-inventar se completeaza pe baza inventarierii faptice a fiecarui cont de activ si de pasiv.
Elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii inscrise in Registrul-inventar au la baza listele de inventariere sau alte documente care justifica natura acestor elemente existente la sfarsitul exercitiului financiar.
In cazul in care inventarierea are loc pe parcursul anului, in Registrul-inventar se inregistreaza soldurile existente la data inventarierii, la care se adauga rulajele intrarilor si se scad rulajele iesirilor de la data inventarierii pana la data incheierii exercitiului financiar.
Cartea mare (cod 14-1-3) este un document contabil obligatoriu in care se inregistreaza lunar si sistematic prin regruparea conturilor, miscarea si existenta tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, la un moment dat.
Acesta este un document contabil de sinteza si sistematizare si contine simbolul contului si al conturilor corespondente (debitoare sau creditoare), rulajul debitor si creditor, precum si soldul contului. Registrul Cartea mare poate contine cate o fila pentru fiecare cont sintetic utilizat de entitate. Acest registru sta la baza intocmirii balantei de verificare. Registrul Cartea mare poate fi inlocuit cu Fisa de cont pentru operatiuni diverse. Listarea registrului Cartea mare se efectueaza la cererea organelor de control, precum si pentru necesitatile entitatii.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Asociat unic, achizitie imobil proprietatea firmei
Intrebare:
Asociatul unic al unui srl, platitor de tva, doreste sa achizitioneze de la firma imobilul - sediu social si terenul aferent. Imobilul a fost construit in anul 2009 si a intrat in patrimoniul firmei in anul 2011.
Va rugam sa ne confirmati, daca dpdv procedural, asociatul poate achizitiona respectivul imobil in rate, la valoarea stabilita de un evaluator autorizat.
Care sunt implicatiile fiscale dpdv al tva (cladire veche) si al impozitului pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cesiune parti sociale. Asociat nerezident din Italia
Intrebare:
O societate cu raspundere limitata (SRL) italiana Y srl detine de peste un an 100% din partile sociale a unei societate romanesti X srl. X srl detine peste 50% din activele sale in proprietati imobiliare. Conventia de evitare a dublei impuneri dintre Italia si Romania prevede impozitarea simultana in ambele tari. Prin urmare, se pune intrebarea: transferul partile sociale societatii X SRL este impozabil in Romania? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Comision Stripe - neplatitor de TVA
Intrebare:
O asociatie non profit incaseaza sume prin platforma STRIPE. Asociatia nu este platitoare de TVA. Pentru serviciile prestate platforma STRIPE emite o factura pentru comision plati. In aceasta situatie asociatia este necesar sa se inregistreze ca platitor de TVA cu cod special de TVA? Daca da, ce obligatii lunare are asociatia odata inregistrata in regim special?
Multumim.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Promotii vanzare produse 1+1 acordate prin distribuitori
Intrebare:
O societate comerciala hotaraste printr-o decizie interna a administratorilor, implementarea unei promotii de 1+1 gratis pentru stimularea vanzarii.
Acesta promotie este implementata cu ajutorul distribuitorilor in sensul in care produsele pleaca de la societatea comerciala la distribuitori care ulterior ofera clientilor finali, persoane fizice un produs gratuit la unul cumparat.
Care este monografia contabila, documentele fiscale necesare, regim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistari decizie de impunere
Intrebare:
In urma unui control fiscal s-a ajuns la concluzia ca am incadrat gresit niste mijloace fixe, ce nu se incadreaza la subgrupa 2.1 sau clasa 2.2.9 din catalogul mijloacelor fixe si nu beneficiaza de facilitatea privind profitul reinvestit.
Inregistrarile facute de mine sunt urmatoarele:
1171 = 4411 78.770 impozit pe profit stabilit suplimentat conf Dec Impunere
4411 = 5121 78.770 plata impozitului pe profit
129 = 1061 -78.770...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<