Tags: registrul jurnal, registrul inventar
Societatea nu are posibilitatea sa emita din sistemul de contabilitate Registrul Jurnal si Registrul Inventar. Conform legislatiei in vigoare, se pot completa intr-un excel informatiile necesare potrivit legii, dupa care aceste documente sa fie listate, semnate si arhivate? Sau este obligatorie completarea formularelor tipizate?
Raspunsul specialistului Olga Crevelescu:
Potrivit Normelor generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobate prin Ordinul nr. 2.634/2015 (pct. 44-47), Registrele de contabilitate obligatorii pentru entitatile care conduc evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla.
Potrivit prevederilor legii contabilitatii, Registrele de contabilitate obligatorii sunt:
Registrul-jurnal (cod 14-1-1),
Registrul-inventar (cod 14-1-2) si Cartea mare (cod 14-1-3).
Registrele de contabilitate se utilizeaza in stricta concordanta cu destinatia acestora si se prezinta in mod ordonat si completate, astfel incat sa permita in orice moment identificarea si controlul operatiunilor contabile efectuate.
Registrele de contabilitate se pot prezenta sub forma de registre, foi volante sau listari informatice, dupa caz. Numerotarea paginilor registrelor se face in ordine crescatoare, iar volumele se numeroteaza in ordinea completarii lor.
Registrul-jurnal (cod 14-1-1) este un document contabil obligatoriu in care se inregistreaza cronologic toate operatiunile economico-financiare efectuate de entitate.
Operatiunile de aceeasi natura, realizate in acelasi loc de activitate (atelier, sectie etc.) pot fi recapitulate intr-un document centralizator, denumit jurnal auxiliar, care sta la baza inregistrarii in Registrul-jurnal. Entitatile pot utiliza jurnale auxiliare pentru: operatiunile de casa si banca, decontarile cu furnizorii, situatia incasarii-achitarii facturilor etc.
Inregistrarile din Registrul-jurnal trebuie sa cuprinda elemente cu privire la: felul, numarul si data documentului justificativ, explicatii privind operatiunile respective si conturile sintetice debitoare si creditoare in care s-au inregistrat sumele corespunzatoare operatiunilor efectuate.
Entitatile care utilizeaza jurnale auxiliare pot inregistra in Registrul-jurnal sumele centralizate pe conturi, preluate din aceste jurnale. Registrul-jurnal se editeaza la cererea organelor de control si pentru necesitatile entitatii.
Registrul-inventar (cod 14-1-2) este un document contabil obligatoriu in care se inregistreaza elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, grupate in functie de natura lor, inventariate de entitate, potrivit legii.
Registrul-inventar se completeaza pe baza inventarierii faptice a fiecarui cont de activ si de pasiv.
Elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii inscrise in Registrul-inventar au la baza listele de inventariere sau alte documente care justifica natura acestor elemente existente la sfarsitul exercitiului financiar.
In cazul in care inventarierea are loc pe parcursul anului, in Registrul-inventar se inregistreaza soldurile existente la data inventarierii, la care se adauga rulajele intrarilor si se scad rulajele iesirilor de la data inventarierii pana la data incheierii exercitiului financiar.
Cartea mare (cod 14-1-3) este un document contabil obligatoriu in care se inregistreaza lunar si sistematic prin regruparea conturilor, miscarea si existenta tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, la un moment dat.
Acesta este un document contabil de sinteza si sistematizare si contine simbolul contului si al conturilor corespondente (debitoare sau creditoare), rulajul debitor si creditor, precum si soldul contului. Registrul Cartea mare poate contine cate o fila pentru fiecare cont sintetic utilizat de entitate. Acest registru sta la baza intocmirii balantei de verificare. Registrul Cartea mare poate fi inlocuit cu Fisa de cont pentru operatiuni diverse. Listarea registrului Cartea mare se efectueaza la cererea organelor de control, precum si pentru necesitatile entitatii.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Inregistrare eronata bilant cheltuieli deductibile si nedeductibile
Intrebare:
O societate comerciala a efectuat in cursul anului 2024 sponsorizari in valoare de 103.000 lei. Ele se incadreaza la sponsorizari deductibile. Dintr-o eroare in registrul de evidenta fiscala numai 30.000 lei au fost preluate ca sponsorizari deductibile, diferenta de 73.000 lei fiind preluate ca sponsorizari nedeductibile. Bilantul contabil a fost depus luandu-se in calculul ca deductibile numai sponsorizarile in valoare de 30.000 lei ceea ce a facut ca suma de recuperat la impozit pe...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Pierderi fiscale in anul 2023. Modul de recuperare din profit
Intrebare:
Ma puteti ajuta cu o speta legata de recuperarea pierderii pe anul 2023?
O societate inregistreaza pierdere fiscala pe anul 2023 in valoare de 4.277 lei.
In anul 2024 inregistreaza profit in valoare de 35.456 lei, drept urmare ar putea recupera aceasta pierdere.
Se poate sa nu recupereze acum in anul 2024 aceasta pierdere si sa se recupereze abia in anul 2025? Ma puteti ajuta cu o reglementare in acest sens? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Facturi emise in baza bonurilor fiscale (cod 751)
Intrebare:
Emitere facturi pe cod 751, D 394 si e-TVA
In ultima perioada am citit ca facturile cod 751 emise in baza bonurilor fiscale nu trebuie raportate separat in D 394, pentru a preveni dublarea TVA-ului.
In Ghidul de completare a D394 regasim:
Completarea si depunerea declaratiei: Cartusul G.
Nu vor fi incluse in acest cartus bonurile fiscale pentru care au fost emise facturi conform art. 319 din Codul fiscal.
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Completare Assets D406
Intrebare:
Va rog sa precizati ce trebuie sa contina D406 (SAF-T) in cazul raportarii anuale a activelor, la subsectiunea Asset Transactions? Ce coduri privind miscarea activelor se aplica? Ce documentatie se poate folosi pentru aceasta subsectiune? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cota TVA gunoi de grajd si ingrasaminte organice
Intrebare:
Am urmatoarea speta (cod CAEN 3821): Compania achizitioneaza gunoi de grajd (tratat ca deseu de catre furnizori) de la fermele de pasari/bovine pe care il trateaza si il transforma in ingrasamant organic pentru agricultura. Ce regim TVA are achizitia gunoiului de grajd in in acest caz? Se aplica masuri de simplificare? De asemenea, ce regim TVA are livrarea ingrasamantului organic rezultat din tratarea gunoiului de grajd? Cine are obligatia declararii si platii fondului de mediu in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<