Tags: corectare erori contabile, erori contabile, chitante
Exista nenumarate situatii cand administratorii uita sa aduca anumite documente, chitante, contabilului, aducandu-si uneori aminte de ele cand deja, cred ei, este prea tarziu. Totusi, concret, ce se mai poate face in situatia in care administratorul aduce contabilului chitantele de plata ale unui furnizor, dintr-un an precedent inchis?
Aici avem raspunsul specialistului
Corectarea erorilor contabile se face la data constatarii lor, conform prevederilor din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014.
Procedura de corectare a erorilor contabile, stabilita prin OMFP 1802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, este urmatoarea:
" 2.5.2. Corectarea erorilor contabile
65. (1) Erorile constatate in contabilitate se pot referi fie la exercitiul financiar curent, fie la exercitiile financiare precedente.
(2) Corectarea erorilor se efectueaza la data constatarii lor.
66. (1) Erorile din perioadele anterioare sunt omisiuni si declaratii eronate cuprinse in situatiile financiare ale entitatii pentru una sau mai multe perioade anterioare rezultand din greseala de a utiliza sau de a nu utiliza informatii credibile care:
a) erau disponibile la momentul la care situatiile financiare pentru acele perioade au fost aprobate spre a fi emise;
b) ar fi putut fi obtinute in mod rezonabil si luate in considerare la intocmirea si prezentarea acelor situatii financiare anuale.
(2) Astfel de erori includ efectele greselilor matematice, greselilor de aplicare a politicilor contabile, ignorarii sau interpretarii gresite a evenimentelor si fraudelor.
(3) In intelesul prezentelor reglementari, erorile din perioadele anterioare se refera inclusiv la prezentarea eronata a informatiilor in situatiile financiare anuale.
67.(1) Corectarea erorilor aferente exercitiului financiar curent se efectueaza pe seama contului de profit si pierdere.
(2) Corectarea erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare precedente se efectueaza pe seama rezultatului reportat (contul 1174 "Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile").
(3) Erorile nesemnificative aferente exercitiilor financiare precedente se corecteaza, de asemenea, pe seama rezultatului reportat. Totusi, potrivit politicilor contabile aprobate, erorile nesemnificative pot fi corectate pe seama contului de profit si pierdere.
(4) Erorile nesemnificative sunt cele de natura sa nu influenteze informatiile financiar contabile. Se considera ca o eroare este semnificativa daca aceasta ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situatiilor financiare anuale. Analizarea daca o eroare este semnificativa sau nu se efectueaza in context, avand in vedere natura sau valoarea individuala ori cumulata a elementelor.
68. (1) Corectarea erorilor aferente exercitiilor financiare precedente nu determina modificarea situatiilor financiare ale acelor exercitii.
(2) In cazul erorilor aferente exercitiilor financiare precedente, corectarea acestora nu presupune ajustarea informatiilor comparative prezentate in situatiile financiare. Informatii comparative referitoare la pozitia financiara si performanta financiara, respectiv modificarea pozitiei financiare, sunt prezentate in notele explicative.
(3) In notele explicative la situatiile financiare trebuie prezentate informatii cu privire la natura erorilor constatate si perioadele afectate de acestea."
Prin urmare, in cazul dat, se inregistreaza la data la care au fost primite documentele de plata a furnizorului respectiv, prin nota contabila: 401 = 542 .
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. 
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Acoperire pierdere contabila
Intrebare:
Societate comerciala a fost microintreprindere pana la sfarsitul anului 2023 cand a inregistrat profit in suma de 30000 lei. In anul 2024 devine platitoare de impozit pe profit si inregistreaza pierdere la sfarsitul anului de 60000 lei. Trebuie sa recupereze pierderea la 2024 din profitul anului anterior (2023) urmand ca diferenta sa o recupereze in anii urmatori? Sau profitul anului 2023 poate fi repartizat la dividende urmand ca pierderea la 2024 sa fie recuperata in anii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Sponsorizare entitate publica
Intrebare:
O societatea comerciala platitoare de impozit pe profit executa lucrari de constructie pentru o autoritate publica locala. Totodata, societatea doreste sa faca o sponsorizare in bani catre aceasta autoritate publica in vederea oragnizarii zilei copilului pentru 1 iunie. Aceasta autoritate publica locala nu este inregistrata in Registrul entitatilor/unitatilor de cult.
Poate societatea sa scada din impozitul pe profit aceste sume platite ca si sponsorizare atunci cand...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie utilaj prin licitatie si revandut. Tratament fiscal
Intrebare:
Societate comerciala platitoare de TVA in RO: am participat la o licitatie in Spania pt. achizitionarea unui mic utilaj si am achitat intermediarului suma de 750 euro + comision 112 euro. Ulterior, dupa ce am facut plata, am renuntat la aceasta achizitie deoarece mai trebuiau achitate taxe vamale, transport si astfel se ajungea la o valoare destul de mare. Am anuntat firma de licitatie ca nu mai doresc acel utilaj iar firma de licitatie si l-a revandut, pt suma de 450 euro....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim achizitie echipament de la persoana fizica
Intrebare:
Doresc sa achizitionez o instalatie de vopsire de la o persoana fizica in valoare de 35.000 lei si sa o trec in patrimoniul societatii ca mijloc fix.
Ce documente trebuie sa intocmesc?
Ce implicatii reprezinta pentru persoana fizica din punct de vedere fiscal (daca trebuie sa plateasca oarecare impozite pentru vanzarea bunului pe care-l vinde din patrimoniul personal)?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inactivitate temporara. Anulare cod TVA
Intrebare:
Activitatea unei societati platitoare de impozit pe profit si TVA trimestrial a fost suspendata temporar la Registru Comertului incepand cu data de 25.03.2025. Deciziile emise de ANAF de intrare in inactivitate fiscala si de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA sunt valabile incepand cu data de 30.04.2025. Pentru luna aprilie 2025 societatea trebuie sa mai depuna D300 si D394?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<