Tags: implicatii tva, factura neinregistrata, corectare erori contabile
Ce se intampla in cazul in care o societate primeste o factura emisa in urma cu cativa ani, de la un furnizor care pretinde ca a livrat produse pentru care nu s-a achitat contravaloarea? La aceasta intrebare vor raspunde specialistii nostri.
Vom analiza cazul concret al firmei X, care a primit o informare de la un furnizor, cum ca are o
factura din 03.04.2015 in valoare de 1364,50 lei cu TVA inclus, care nu a fost achitata. In aceasta tranzactie au fost implicate 2 persoane - o persoana de la firma X si una de la furnizor care nu mai sunt angajate pentru a se afla informatii suplimentare.
Furnizorul pretinde ca a primit telefonic o comanda de la fostul angajat al firmei X, pe care a livrat-o unui client.
Pentru a nu strica relatia pe care o are cu furnizorul si pentru ca suma este mica s-a hotarat sa ca firma X sa achite factura.
Intrebarea care apare este urmatoarea: se mai poate inregistra factura cu luna august 2018?
Avand in vedere ca factura este din 03.04.2015, se va inregistra drept cheltuieli nedeductibile si implicit nu se va deduce TVA. Deoarece este o marfa, daca va fi receptionata ca lipsa in stoc, iar furnizorul aplica
TVA la incasare, care este procedura de urmat? In
decontul de TVA D300 va aparea tot pe luna August 2018? Daca da, la ce rubrica din decontul de TVA? In declaratia D394 apare tot cu luna August 2018 sau trebuie facuta rectificativa pentru declaratia D394 din luna Aprilie 2015? Se poate plati fara sa se mai inregistreze factura si suma de 1364,50 lei cu TVA? Cum este corect?
Iata care este raspunsul specialistului
Corect este ca furnizorul sa trimita un duplicat dupa factura care lipseste firmei X.
Factura se va inregistra ca pe o corectare a unei erori contabile in data in care este primit duplicatul (in acest sens se va face un Referat in care se va explica eroarea de omitere a inregistrarii facturii la vremea ei si o Decizie care aproba corectarea erorii).
Pentru ca este vorba despre cheltuieli ale unui exercitiu anterior (ma refer la scoaterea din gestiune a marfii vandute in 2015), se va inregistra pe seama contului 1174. Pentru ca duplicatul are rolul de original si achizitia s-a facut in scopul activitatii economice, se va deduce si cheltuiala si TVA aferenta acesteia:
371 = 401
4428 = 401
concomitent 1174 (in loc de 607) = 371.
Se pot considera bunurile din factura de exemplu ca marfa achizitionata pentru consumul in scopuri administrative si inregistra direct:
1174 = 401
4428 = 401
La plata facturii :
401 = 5121/5311
4426 = 4428
Operatiunea va aparea in jurnalul de cumparari al lunii August, se va raporta in decontul 300 aferent lunii August la randul de regularizari si in declaratia 394 a lunii August (sau se va rectifica declaratia 394 aferenta lunii aprilie 2015, an in care inca se mai putea rectifica declaratia 394 in astfel de situatii).
Se va rectifica si declaratia 101 aferenta anului 2015.
In cazul in care suma fara TVA se afla sub pragul de semnificatie stabilit pentru firma X, se poate inregistra cheltuiala ca pe una a perioadei (6xx) – asa cum se prevede la punctul 67 din OMFP 1802/2014, scapand astfel de obligatia de a rectifica declaratia 101.
Corectarea erorilor contabile se explica in documentele ce insotesc Situatiile financiare.
(Pentru a plati factura direct, fara a o mai inregistra in contabilitate, se poate “pretinde” ca se platesc penalitati conform contractului, pentru care nu este obligatoriu sa se primeasca factura, si se va inregistra:
6581 = 5121/5311
nu este deloc corect sa se procedeze astfel, dar este o “scurtatura” acceptabila din punct de vedere contabil, daca nu se doreste aplicarea intregii proceduri a corectarii erorii contabile).
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. 
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie de matrita din Polonia fara livrare in Romania
Intrebare:
Societate platitoare de tva si impozit pe profit, am achizitionat de la un furnizor din Polonia, inregistrat in scopuri de TVA, o matrita cu ajutorul careia acesta confectioneaza piesele folosite in procesul de productie al societatii noastre. Matrita este facturata impreuna cu bunurile comandate (I comandat), ca si livrare intracomunitara de bunuri (fara tva).
Care este regimul fiscal si contabil de inregistrare al matritei in conditiile in care aceasta nu va ajunge in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Lichidare societate
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu monografia contabila pentru inchiderea unei firme, respectiv inregistrarile aferente pentru a obtine balanta contabila pe zero.
Precizez ca in prezent am urmatoarele solduri contabile:
Cont
1012 pe credit : 200
1061 pe credit : 40
1171 pe debit : 13.310
4551 pe credit : 1.524
457 pe credit : 11.546
De asemenea, va rog, sa-mi precizati si pasii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Constituire provizion creante neincasate, cesiune creante
Intrebare:
In cazul in care pentru o creanta (contract de imprumut in suma de 10.000.000) neincasata in termen si mai veche de 270 zile (creanta din anul 2021), fac provizion, acesta este deductibil fiscal 30% daca nu este garantat si nici nu este la o persoana afiliata? Ce se intampla daca cesionez creanta respectiva la o valoare de 10% din suma? Prin anularea provizionului aferent creantei, se trece pe venit toata suma si devine impozabila pentru suma de 30% din provizion? Va rog sa ma...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<