Tags: implicatii tva, factura neinregistrata, corectare erori contabile
Ce se intampla in cazul in care o societate primeste o factura emisa in urma cu cativa ani, de la un furnizor care pretinde ca a livrat produse pentru care nu s-a achitat contravaloarea? La aceasta intrebare vor raspunde specialistii nostri.
Vom analiza cazul concret al firmei X, care a primit o informare de la un furnizor, cum ca are o
factura din 03.04.2015 in valoare de 1364,50 lei cu TVA inclus, care nu a fost achitata. In aceasta tranzactie au fost implicate 2 persoane - o persoana de la firma X si una de la furnizor care nu mai sunt angajate pentru a se afla informatii suplimentare.
Furnizorul pretinde ca a primit telefonic o comanda de la fostul angajat al firmei X, pe care a livrat-o unui client.
Pentru a nu strica relatia pe care o are cu furnizorul si pentru ca suma este mica s-a hotarat sa ca firma X sa achite factura.
Intrebarea care apare este urmatoarea: se mai poate inregistra factura cu luna august 2018?
Avand in vedere ca factura este din 03.04.2015, se va inregistra drept cheltuieli nedeductibile si implicit nu se va deduce TVA. Deoarece este o marfa, daca va fi receptionata ca lipsa in stoc, iar furnizorul aplica
TVA la incasare, care este procedura de urmat? In decontul de TVA D300 va aparea tot pe luna August 2018? Daca da, la ce rubrica din decontul de TVA? In declaratia D394 apare tot cu luna August 2018 sau trebuie facuta rectificativa pentru declaratia D394 din luna Aprilie 2015? Se poate plati fara sa se mai inregistreze factura si suma de 1364,50 lei cu TVA? Cum este corect?
Iata care este raspunsul specialistului
Corect este ca furnizorul sa trimita un duplicat dupa factura care lipseste firmei X.
Factura se va inregistra ca pe o corectare a unei erori contabile in data in care este primit duplicatul (in acest sens se va face un Referat in care se va explica eroarea de omitere a inregistrarii facturii la vremea ei si o Decizie care aproba corectarea erorii).
Pentru ca este vorba despre cheltuieli ale unui exercitiu anterior (ma refer la scoaterea din gestiune a marfii vandute in 2015), se va inregistra pe seama contului 1174. Pentru ca duplicatul are rolul de original si achizitia s-a facut in scopul activitatii economice, se va deduce si cheltuiala si TVA aferenta acesteia:
371 = 401
4428 = 401
concomitent 1174 (in loc de 607) = 371.
Se pot considera bunurile din factura de exemplu ca marfa achizitionata pentru consumul in scopuri administrative si inregistra direct:
1174 = 401
4428 = 401
La plata facturii :
401 = 5121/5311
4426 = 4428
Operatiunea va aparea in jurnalul de cumparari al lunii August, se va raporta in decontul 300 aferent lunii August la randul de regularizari si in declaratia 394 a lunii August (sau se va rectifica declaratia 394 aferenta lunii aprilie 2015, an in care inca se mai putea rectifica declaratia 394 in astfel de situatii).
Se va rectifica si declaratia 101 aferenta anului 2015.
In cazul in care suma fara TVA se afla sub pragul de semnificatie stabilit pentru firma X, se poate inregistra cheltuiala ca pe una a perioadei (6xx) – asa cum se prevede la punctul 67 din OMFP 1802/2014, scapand astfel de obligatia de a rectifica declaratia 101.
Corectarea erorilor contabile se explica in documentele ce insotesc Situatiile financiare.
(Pentru a plati factura direct, fara a o mai inregistra in contabilitate, se poate “pretinde” ca se platesc penalitati conform contractului, pentru care nu este obligatoriu sa se primeasca factura, si se va inregistra:
6581 = 5121/5311
nu este deloc corect sa se procedeze astfel, dar este o “scurtatura” acceptabila din punct de vedere contabil, daca nu se doreste aplicarea intregii proceduri a corectarii erorii contabile).
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. ![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
Anaf ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu Platforme...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<