Tags: implicatii tva, factura neinregistrata, corectare erori contabile
Ce se intampla in cazul in care o societate primeste o factura emisa in urma cu cativa ani, de la un furnizor care pretinde ca a livrat produse pentru care nu s-a achitat contravaloarea? La aceasta intrebare vor raspunde specialistii nostri.
Vom analiza cazul concret al firmei X, care a primit o informare de la un furnizor, cum ca are o
factura din 03.04.2015 in valoare de 1364,50 lei cu TVA inclus, care nu a fost achitata. In aceasta tranzactie au fost implicate 2 persoane - o persoana de la firma X si una de la furnizor care nu mai sunt angajate pentru a se afla informatii suplimentare.
Furnizorul pretinde ca a primit telefonic o comanda de la fostul angajat al firmei X, pe care a livrat-o unui client.
Pentru a nu strica relatia pe care o are cu furnizorul si pentru ca suma este mica s-a hotarat sa ca firma X sa achite factura.
Intrebarea care apare este urmatoarea: se mai poate inregistra factura cu luna august 2018?
Avand in vedere ca factura este din 03.04.2015, se va inregistra drept cheltuieli nedeductibile si implicit nu se va deduce TVA. Deoarece este o marfa, daca va fi receptionata ca lipsa in stoc, iar furnizorul aplica
TVA la incasare, care este procedura de urmat? In
decontul de TVA D300 va aparea tot pe luna August 2018? Daca da, la ce rubrica din decontul de TVA? In declaratia D394 apare tot cu luna August 2018 sau trebuie facuta rectificativa pentru declaratia D394 din luna Aprilie 2015? Se poate plati fara sa se mai inregistreze factura si suma de 1364,50 lei cu TVA? Cum este corect?
Iata care este raspunsul specialistului
Corect este ca furnizorul sa trimita un duplicat dupa factura care lipseste firmei X.
Factura se va inregistra ca pe o corectare a unei erori contabile in data in care este primit duplicatul (in acest sens se va face un Referat in care se va explica eroarea de omitere a inregistrarii facturii la vremea ei si o Decizie care aproba corectarea erorii).
Pentru ca este vorba despre cheltuieli ale unui exercitiu anterior (ma refer la scoaterea din gestiune a marfii vandute in 2015), se va inregistra pe seama contului 1174. Pentru ca duplicatul are rolul de original si achizitia s-a facut in scopul activitatii economice, se va deduce si cheltuiala si TVA aferenta acesteia:
371 = 401
4428 = 401
concomitent 1174 (in loc de 607) = 371.
Se pot considera bunurile din factura de exemplu ca marfa achizitionata pentru consumul in scopuri administrative si inregistra direct:
1174 = 401
4428 = 401
La plata facturii :
401 = 5121/5311
4426 = 4428
Operatiunea va aparea in jurnalul de cumparari al lunii August, se va raporta in decontul 300 aferent lunii August la randul de regularizari si in declaratia 394 a lunii August (sau se va rectifica declaratia 394 aferenta lunii aprilie 2015, an in care inca se mai putea rectifica declaratia 394 in astfel de situatii).
Se va rectifica si declaratia 101 aferenta anului 2015.
In cazul in care suma fara TVA se afla sub pragul de semnificatie stabilit pentru firma X, se poate inregistra cheltuiala ca pe una a perioadei (6xx) – asa cum se prevede la punctul 67 din OMFP 1802/2014, scapand astfel de obligatia de a rectifica declaratia 101.
Corectarea erorilor contabile se explica in documentele ce insotesc Situatiile financiare.
(Pentru a plati factura direct, fara a o mai inregistra in contabilitate, se poate “pretinde” ca se platesc penalitati conform contractului, pentru care nu este obligatoriu sa se primeasca factura, si se va inregistra:
6581 = 5121/5311
nu este deloc corect sa se procedeze astfel, dar este o “scurtatura” acceptabila din punct de vedere contabil, daca nu se doreste aplicarea intregii proceduri a corectarii erorii contabile).
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. 
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Inregistrare cu intarziere factura achizitie servicii intracomunitare
Intrebare:
Va rog sa ne precizati la ce rand din decontul de tva se va evidentia valoarea serviciilor intracomunitare facturate in iulie 2025, dar inregistrate in contabilitate in septembrie 2025. La inregistrare s-a folosit taxarea inversa cu cota de 19% in vigoare la data emiterii facturii. Se vor cumula in D300 cu valoarea serviciilor purtatoare de tva 21% in randurile 7 si 7.1 sau se vor inscrie la randul 8 de regularizari? Ex: valoare servicii intracomunitare cu taxare inversa 19%=10.000,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Repartizare profit. Impozit pe dividende
Intrebare:
Profitul unei societati comerciale realizat in trimestrul IV 2025 si repartizat integral la dividende cum se va impozita din punct de vedere al impozitului pe dividende cu 10% sau cu 16% ?
Dar profitul nerepartizat aflat in contul 1171 precum si cel realizat in primele 3 trimestre ale anului 2025 pentru care adunarea generala decide repartizarea la dividende doar in luna decembrie 2025, cum se va impozita din punct de vedere al impozitului pe dividende?
Va...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Scutire TVA servicii fertilizare in vitro si diverse taxe
Intrebare:
Suntem unitate sanitara acreditata care prestam servicii de fertilizare in vitro si embriotransfer.
Daca, in considerarea prevederilor Codului Fiscal si normelor de aplicare a Codului Fiscal, serviciile enumerate sunt sau nu scutite de TVA, in special: serviciile de vitrificare si taxa anuala de crioprezervare (embrioni, sperma, ovocite).
Taxa anuala de crioprezervare sperma
Taxa crioprezervare 1 - 4 embrioni
Taxa crioprezervare...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<CIF punct de lucru
Intrebare:
Cum se procedeaza cu declararea unui punct de lucru existent care a avut sub 5 salariati, iar acum are 5 si trebuie declarat prin D60 in vederea obtinerii CIF punct de lucru? Care sunt documentele necesare, cum se transmite declaratia pe SPV?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura de stornare servicii intracomunitare
Intrebare:
In luna Martie 2025 am primit de la o firma din Franta inregistrata in scopuri de tva o factura de servicii intracomunitare in valoare de 5.000 eur. Am inregistrat-o in contabilitate pe cont de cheltuiala si am facut taxare inversa 4426 = 4427, am declarat-o in decontul de tva la Rd 7.1 si am trecut-o si in D390. In luna sept.2025 am primit in cont 1.000 euro cu specificatia 'retur suma pt. servicii neefectuate" si nimic altceva (factura cu minus...). Am inregistrat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim cheltuieli cu autoturismul. Sector constructii
Intrebare:
Angajatii unei societati cu activitate de proiectare in constructii utilizeaza autovehiculele din patrimoniul societatii pentru a se deplasa pe santiere sau la sediul clientilor, atat din localitatea unde are sediul societatea cat si in tara. Autovehiculele sunt autoturisme cu 5 locuri. Se intocmesc foi de parcurs pentru fiecare deplasare. Va rog sa-mi spuneti daca cheltuielile cu combustibililul si tva-ul aferent sunt deductibile. De asemenea, in caz contrar va rugam sa ne trimiteti...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<