Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza de mai jos, o societate comerciala inchiriaza o cladire pe o durata de 10 ani de la o persoana fizica.
Persoana fizica de la care se inchiriaza este asociat in firma, iar toate procedurile de obtinere a autorizatiei de urbanism si constructie au fost primite pe numele persoanei fizice.
Vom vedea care sunt implicatiile TVA in acest caz.
Iata raspunsul specialistului!
- se face dovada ca acea constructie este destinata realizarii de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile de catre chirias, conform prevederilor articolului 297 alin. (4) din Codul fiscal "Sfera de aplicare a dreptului de deducere" ,
- facturile respective sunt emise pe numele chiriasului - persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA.
Valoarea lucrarilor efectuate pe intreaga perioada de executare a investitiei, inregistrate in debitul contului 231 "Imobilizari corporale in curs de executie" trebuie transferate in debitul contului 212, la momentul receptiei si punerii in functiune a cladirii, fiind efectuata inregistrarea contabila 212 "Constructii" = 231 "Imobilizari corporale in curs de executie". Din luna imediat urmatoare, investitia se recupereaza treptat si se supune amortizarii liniare calculata pe intreaga perioada de derulare a contractului de inchiriere.

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Din punctul de vedere al TVA, aceste lucrari sunt de natura bunurilor de capital, conform prevederilor art. 305 "Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital" alin. (1) lit. a) si lit. b) din Codul fiscal
"(1) In sensul prezentului articol:
a) bunurile de capital reprezinta toate activele corporale fixe, definite la art. 266 alin. (1), pct. 3, precum si operatiunile de transformare sau modernizare a bunurilor imobile/partilor de bunuri imobile, exclusiv reparatiile ori lucrarile de intretinere a acestora, chiar in conditiile in care astfel de operatiuni sunt realizate de beneficiarul unui contract de inchiriere, leasing sau al oricarui altui tip de contract prin care bunurile imobile/partile de bunuri imobile se pun la dispozitia unei alte persoane cu conditia ca valoarea fiecarei transformari sau modernizari sa fie de cel putin 20% din valoarea bunului imobil/partii de bun imobil dupa transformare/modernizare. ....;
b) bunurile care fac obiectul unui contract de inchiriere, de leasing, de concesionare sau oricarui altui tip de contract prin care bunurile se pun la dispozitia unei persoane sunt considerate bunuri de capital apartinand persoanei care le inchiriaza, ..... Operatiunile de transformare sau modernizare a bunurilor imobile/partilor de bunuri imobile care sunt considerate bunuri de capital conform lit. a), efectuate de beneficiarul unui astfel de contract, apartin beneficiarului pana la sfarsitul contractului respectiv;"
Astfel, daca urmare raportului de evaluare efectuat dupa receptia lucrarilor se constata ca valoarea modernizarilor/transformarilor depaseste 20% din valoarea bunului modernizat, investitia este de natura unui bun de capital, caz in care, valoarea acesteia se inscrie si in Registrul bunurilor de capital, document de evidenta fiscala organizat din punctul de vedere al TVA, reglementat prin punctul 79 alineatul (2) din Normele de aplicare ale articolului 305 alin.(8) care prevede ca:
"Persoana impozabila trebuie sa pastreze o situatie a bunurilor de capital care fac obiectul ajustarii taxei deductibile, care sa permita controlul taxei deductibile si al ajustarilor efectuate. Aceasta situatie trebuie pastrata pe o perioada care incepe in momentul la care taxa aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si se incheie la 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii. Orice alte inregistrari, documente si jurnale privind bunurile de capital trebuie pastrate pentru aceeasi perioada."
Situatia bunurilor de capital, care pot face obiectul ajustarii taxei deductibile, trebuie pastrata pe o perioada care incepe in momentul la care taxa aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si se incheie la 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii.
De asemenea, persoana fizica trebuie sa inregistreze contractul de inchiriere la organul fiscal competent in vederea impozitarii, in termen de 30 zile de la data incheierii acestuia deoarece, in cadrul unei inspectii fiscale la chirias, acest aspect se verifica cu prioritate. Neinregistrarea contractului de inchiriere la organul fiscal competent al persoanei fizice, conduce, implicit, la reincadrarea de catre organul de inspectie fiscala a cheltuielilor inregistrate in categoria cheltuielilor nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere). Astfel, se recomanda sa fiti in posesia unei copii a contractului de inchiriere inregistrat de catre proprietar.
In situatia in care lucrarile sunt de natura modernizarii sau transformarii cladirii, in calitate de chirias aveti obligatia sa notificati proprietarului modificarile intervenite asupra constructiei, dar numai daca valoarea acestora este mai mare de 25% fata de valoarea impozabila a cladirii, deoarece proprietarul este obligat sa depuna la D.G.I.T.L. o noua declaratia de impunere in termen de 30 de zile de la data modificarii cladirii.
In eventualitatea in care, inchirierea este folosita pentru alte scopuri decat activitatile economice sau pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere a taxei, societatea este obligata sa ajusteze dreptul de deducere pentru perioada ramasa de neutilizare a bunului , din cadrul perioadei de ajustare de 20 ani. Ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 305 din Codul fiscal. Se aplica acelasi regim si daca contractul de inchiriere este reziliat inainte de expirarea perioadei de inchiriere, astfel de exemplu :
- daca chiriasul reziliaza contractul de inchiriere si ii cedeaza proprietarului cu titlu gratuit modernizarile efectuate, in conformitate cu prevederile art. 305 alin.4 din Codul fiscal, se considera ca bunul de capital (investitia) isi inceteaza existenta in cadrul activitatii economice a chiriasului, caz in care va trebui sa isi ajusteze TVA dedusa pentru investitia realizata corespunzator numarului de ani ramasi din perioada de ajustare. Investitia facuta de chirias este tratata din punct de vedere fiscal ca un bun de capital distinct. Persoana impozabila poate sa isi ajusteze taxa dedusa initial aferenta bunului de capital , in cadrul perioadei de ajustare de 20 de ani.
- daca chiriasul reziliaza contractul de inchiriere si factureaza catre proprietar investitia, atunci nu se fac ajustari ale TVA deduse pentru modernizarile efectuate, transferul reprezentand o operatiune taxabila (conform prevederilor art. 305 alin.4 lit.d) pct. 1 din Codul fiscal).
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei, consultant fiscal si expert contabil.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Export de bunuri. La ce curs de schimb valutar inregistram si declaram exportul?Transport international de marfuri. Care sunt aspectele fiscale si contabile de avut in vedere?Servicii pentru care se aplica taxare inversa | TVA nedeductibilaPrestari intracomunitare de servicii. Facturarea cu TVAAchizitii intracomunitare de bunuri in cazul unui neplatitor de TVAUltimele articole
Facturi emise de Bolt. Regimul TVA si obligatiile de declarareAchizitii si servicii din UE. Se mai depun D301 si D390 de firmele care NU platesc TVA?D700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVANeplatitor de TVA? Ghid pentru achizitii din UE, cu accent pe fiscalitatea TVA-uluiAchizitii intracomunitare. Declararea transportului in D300 si D390Articole similare
Redevente nerezidenti: Ce IMPLICATII TVA existaTVA - Ajustarea bazei de impozitareInregistrarea platii unei facturi din contul personal al administratorului. Exista implicatii pe TVA?Anulare cod TVA din oficiu. Are implicatii diferite fata de anularea lui din initiativa societatii?Infiintare SRL. IMPLICATII TVA si achizitii intracomunitareUltimele articole
Scoatere din gestiune stocuri. IMPLICATII TVA si deductibilitate cheltuieliServicii pe cale electronica realizate de un PFA. Ce implicatii are din punct de vedere al TVA?Achizitie teren construibil si constructie cu acelasi numar cadastral. IMPLICATII TVAIMPLICATII TVA pentru facturile neinregistrate in contabilitateTratament TVA pentru marfurile achizionate din China si vandute in UEArticole similare
Ar putea fi introdusa cota unica de asigurari sociale de 30 la sutaPreturile scad. Ce a produs aceasta schimbare?Cesiune parti sociale. Ce tratament fiscal se aplica?Programul FIDELIS: Suma de cca. 65 milioane de lei, alocata integralDocumentar fiscal: Cum stabilim venitul net pe baza normelor de venit?Ultimele articole
PFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Distribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?Ordinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofitSchema de ajutor introdusa prin HG 300/2024. Bugetul va fi suplimentat cu 750 milioane leiAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Articole similare
25 octombrie 2021, termenul scadent pentru 9 obligatii fiscaleNu exista argumente pentru noi impozite in 2014Zoom fiscal: Ce trebuie sa stiti despre recunoasterea IMOBILizarilor corporalePunct de lucru pe teritoriul comunitar. Cum tratam d.p.d.v. al TVA achizitia de materiale din Romania?Procedura de infiintare a unei PFA in 2020. Formular 070Ultimele articole
TVA la IMOBILiare si terenuri. 5 intrebari esentiale pentru a aplica TVA-ul corectPFA si depasirea plafonului de 300.000 lei: Trece sau nu la TVA?Trecere la regim normal de TVA. Ce se intampla cu TVA-ul pentru IMOBILizarile in cursVanzare teren. Cum se calculeaza plafonul TVA in cazul unei vanzari de terenTVA IMOBILiare. Ce cota TVA trebuie aplicata la vanzarea IMOBILelor catre persoane fiziceArticole similare
Servicii de selectie si plasare de personal navigantDecontul de TVANoutati: Taxarea inversa se aplica pentru noi operatiuni din 2016TVA ar putea fi redus la 20 la suta inainte de 2016!Black Friday pentru Contabili. Reduceri fara precedent!Ultimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"