Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Scandalul diurnei si al firmelor care risca sa fie inchise, explicat de ANAF

de InfoTva.ro la 28 Oct. 2014 Exclusiv
Tags: anaf, comunicat, diurna, detasat, ordonanta, codul de procedura fiscala, obligatii fiscale

ANAF transmite un comunicat in care explica faptul ca agentiile de presa au preluat recent stirea conform careia aproximativ 300 de firme risca sa se inchida dupa ce statul cere plata diurnei pe care acestea au acordat-o salariatilor romani detasati temporar in strainatate.




In acest context, ANAF a emis comunicatul pe care il redam mai jos:

In cursul anului 2014, Directia Generala Antifrauda Fiscala a demarat verificari pe linia prevenirii si combaterii evaziunii fiscale, care se manifesta in domeniul muncii nedeclarate si subdeclarate, in cadrul unui proiect pilot vizand cresterea conformarii fiscale in domeniul impozitului pe salarii si contributiilor sociale.

Proiectul este subsecvent prevederilor Strategiei de conformare fiscala elaborata pe baza evaluarii riscurlor la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in contextul asumarii angajamentelor convenite cu Uniunea Europeana si Fondul monetar International si este realizat in scopul prevenirii si combaterii muncii nedeclarate si/sau subdeclarate, in scopul sprijinirii concurentei loiale in meidul de afaceri, respectiv a protejarii angajatilor prin cresterea nivelului de securitate sociala. Acest proiect a fost anuntat public inca din 23.04.2014, comunicat pe care il puteti vizualiza si pe site-ul www.anaf.ro la adresa https://static.anaf.ro/static/3/Anaf/907483.pdf.

In acest context, suplimentar fata de actiunile care vizeaza combaterea muncii nedeclarate, verificarile au fost extinse si la contribuabili autorizati ca agenti de munca temporara, avand in vedere imprejurarile specifice in care acestia isi desfasoara activitatea. Riscul fiscal evaluat este caracterizat de discrepanta majora dintre veniturile la care se stabilesc si platesc obligatii fiscale, de regula salariul minim in Romania si a celor considerate neimpozabile de agentii de munca temporara, semnificativ mai mari decat cele impozabile, diurna medie platita fiind de aproximativ 1.500 euro pe luna. Au fost constatate insa si cazuri extreme, in care veniturile asupra carora s-a platit impozit si contributii sociale au fost la nivelul salariului de baza minim brut pe tara pentru un program de lucru partal de 2 ore pe zi (reprezentand 322 lei in 2014), in timp ce diurna neimpozabila a atins si 2.000-2.500 euro.
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR

Vezi detalii

Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018

Vezi detalii

 Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili
Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili

Vezi detalii


Specificul acestei activitati consta in faptul ca agentul de munca temporara incheie separat un contract de munca temporara cu fiecare salariat temporar si un contract de punere la dispozitie cu utilizatorul. In aceste conditii, fiecare angajat cunoaste de la inceputul misiunii de munca temporara locul de desfasurare a activitatii si isi asuma obligatiile mentionate in contractul de munca temporara.

Astfel, diferenta dintre salariul minim din Romania, la care se platesc obligatiile fiscale si salariul minim din statul membru al Uniunii Europene in care lucratorul este pus la dispozitia unei intreprinderi utilizatoare, pe care agentul de munca temporara are obligatia sa il asigure conform legislatiei in vigoare, este platita cu titlu de diurna pe care agentul de munca temporara o considera venit neimpozabil.

Aceasta metoda, prin care a fost disimulata plata unor drepturi de natura salariala a fost utilizata pentru a nu fi inregistrate si virate la bugetul consolidat al statului obligatiile fiscale constand in impozit pe venit si contributii sociale, fiind de natura sa genereze distorsiuni concurentiale pe piata muncii si sa afecteze nivelul de securitate sociala al angajatilor.

Constatarile au fost extinse la nivelul intregii tari si efectuate pe baza unei metodologii de control la contribuabilii autorizati ca agenti de munca temporara care au inregistrat venituri din prestarea unor servicii externe. Pentru finalizarea instrumentarii acestor cazuri si pentru asigurarea unei abordari unitare s-a colaborat cu Inspectia Muncii din Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, si cu Directia Generala de Legislatie Cod Fiscal si Reglementari Vamale din Ministerul Finantelor Publice.

Avand in vedere aspectele constatate, coroborate cu prevederile legale incidente, sumele acordate cu titlu de diurna au fost reincadrate din punct de vedere fiscal de asemenea avand in vedere imprejurarile in care au fost savarsite faptele, au fost sesizate organele de urmarire penala. In ceea ce priveste masurile asiguratorii dispuse si instituite in timpul controalelor antifrauda la contribuabilii verificati pentru asigurarea recuperarii prejudiciilor si impiedicarea instrainarii patrimoniului, va informam ca poprirea asiguratorie a conturilor bancare nu este de natura a afecta plata drepturilor salariale catre angajati, in cauza fiind aplicabile prevederile art. 149, alin. (12), lit. a) din Codul de procedura fiscala, asa cum de altfel rezulta si din adresele de infiintare a popririi transmise de organele fiscale.

Precizam faptul ca, in materie fiscala prescriptia dreptului de a stabili obligatii fiscale este prevazuta la art. 91 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 republicata, privind Codul de procedura fiscala care stipuleaza ca dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, respectiv in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.

In ceea ce priveste statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din Romania precizam ca activitatea acestuia face obiectul unor reglementari speciale, aprobate prin Legea nr. 223/2007. Reglementari speciale exista si in situatia personalului navigant maritim, a personalului din domeniul transportului rutier si feroviar international etc., drepturile acordate acestor categorii de personal nefiind asimilate celor acordate de agentii de munca temporara.




Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Scandalul diurnei si al firmelor care risca sa fie inchise, explicat de ANAF":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi




Comentarii 2 comentarii

Dan 2015-04-15 04:57:10

Numele meu este S D, am urmarit cu interes emisiunea dumneavoastra din 14 Aprilie 2015, fiind personal
intersat de aspectul tratamentului cu privire la indemnizatiea de deplasare, popular spus DIURNA.
ANAF are in subordine DIRECTIA GENERALA DE ANTIFRAUDA FISCALA, care, este un organism fara personalitate juridica, un soi de stuto-camila, ale carei acte, juridic vorbind, sunt nule de drept, deoareca susamintita entitate nu exista juridic, dar este dotata cu autoturisme noi, armament si mai nou uniforme, care seamana cu cele de padurar, toate acestea platite de noi, platitorii de taxe.
DIRECTIA GENERALA DE ANTIFRAUDA FISCALA are puteri uluitoare, acordate de lege. Acestia ne sfideaza , pe noi , cei care le platim salariile, dind buzna in unitati economice facind cam tot ce doresc , perchezitii corporale fara mandat , perchezitii in incinte, tot fara mandat fara a exista un control asupra acestora.
Domniile lor se erijaza in politisti, procurori, judecatori si nu in ultimul rand executori, dispunand confiscati, si in ultima vreme suspendarea activitatii comerciale, invocind motive de tot rasul-plinsul.
Dupa incheirea contoalelor, care pote dura si un an calendaristic, acestia, incheie un proces verbal, care ATERNTIE ACUM, nu poate fi contestat in instanta, deoarece nu este un document fiscal, dar in baza caruia ANAF instituie fara nici o motivatie SECHESTRE ASIGURATORII pe conturi si bunuri, mobile si imobile.
In acest moment, starea de insolventa si faliment sint CERTE.
De regula procesele verbale contin debite de milioane, care nu sunt CERTE , LICHIDE , Si EXIGIBILE, cu toate acestea tot patimoniule persoanei juridice este sub sechestru, conducind la ceace am amintit anterior
Referitor la Indemnizatia de deplasare, CODUL MUNCII Art 44 alin 2 , stabuleste indubitabil , acest drept, fara loc de interpretare:
2 Salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de transport Åi cazare, precum Åi la o indemnizaÅ£ie de delegare, în condiÅ£iile prevÄzute de lege sau de contractul colectiv de muncÄ aplicabil.
Art 38 Codul muncii Spune:
SalariaÅ£ii nu pot renunÅ£a la drepturile ce le sunt recunoscute prin lege. Orice tranzacÅ£ie prin care se urmÄreÅte renunÅ£area la drepturile recunoscute de lege salariaÅ£ilor sau limitarea acestor drepturi este lovitÄ de nulitate.Deci, lovite de nulitate sunt si pricesele verbale intocmite de DGAP
Acest ultim articol este devastator pentru ANAF, doar ca domniile lor, nu prea stiu carte, si nici nu le pasa de aplicarea legii.
In timpul controlului angajatii DGAF, fac cercetari pe Codul Muncii, Drept comercial,Drept European si Dreptul Afacerilor, uitind ca nu au aceasta cmprtenta si nici pregatirea necesara, si nepasindu-le ca intra sub incidenta Codului Penal Art. 297 :
Abuzul în serviciu
1 Fapta funcÅ£ionarului public care, în exercitarea atribuÅ£iilor de serviciu, nu îndeplineÅte un act sau îl îndeplineÅte în mod defectuos Åi prin aceasta cauzeazÄ o pagubÄ ori o vÄtÄmare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseÅte cu închisoarea de la 2 la 7 ani Åi interzicerea exercitÄrii dreptului de a ocupa o funcÅ£ie publicÄ.
2 Cu aceeaÅi pedeapsÄ se sancÅ£ioneazÄ Åi fapta funcÅ£ionarului public care, în exercitarea atribuÅ£iilor de serviciu, îngrÄdeÅte exercitarea unui drept al unei persoane ori creeazÄ pentru aceasta o situaÅ£ie de inferioritate pe temei de rasÄ, naÅ£ionalitate, origine etnicÄ, limbÄ, religie, sex, orientare sexualÄ, apartenenÅ£Ä politicÄ, avere, vârstÄ, dizabilitate, boalÄ cronicÄ necontagioasÄ sau infecÅ£ie HIV/SIDA.
Incadrare fisacala se face fara exceptie In baza ART 11, alin 1 Cod fiscal , care spune:
ART. 11 Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal
1 La stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe în înÅ£elesul prezentului cod, autoritÄÅ£ile fiscale pot sÄ nu ia în considerare o tranzacÅ£ie care nu are un scop economic sau pot reîncadra forma unei tranzacÅ£ii pentru a reflecta conÅ£inutul economic al tranzacÅ£iei. Ãn cazul în care tranzacÅ£iile sau o serie de tranzacÅ£ii sunt calificate ca fiind artificiale, ele nu vor fi considerate ca fÄcând parte din domeniul de aplicare al convenÅ£iilor de evitare a dublei impuneri. Prin tranzacÅ£ii artificiale se înÅ£elege tranzacÅ£iile sau seriile de tranzacÅ£ii care nu au un conÅ£inut economic Åi care nu pot fi utilizate în mod normal în cadrul unor practici economice obiÅnuite, scopul esenÅ£ial al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obÅ£ine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate.
Acest articol se refera la tranzactii, nicidecum la contracte de munca, indemnizatii de deplasare si alte aspecte sesizate de Codul Muncii
Legiuitorul s-a gandit la TRANZACTII COMERCIALE cind a scris acest articol.
Baza legala , prin care sunt platite indemnizatii de deplasare este urmatoare:
CODUL MUNCII:
Legea nr. 53 din 2003 - Codul Muncii actualizat 2015

Art. 38
SalariaÅ£ii nu pot renunÅ£a la drepturile ce le sunt recunoscute prin lege. Orice tranzacÅ£ie prin care se urmÄreÅte renunÅ£area la drepturile recunoscute de lege salariaÅ£ilor sau limitarea acestor drepturi este lovitÄ de nulitate.
Art. 39
n alte drepturi prevÄzute de lege sau de contractele colective de muncÄ aplicabile.
Art. 40 ALIN 2 Lit C
c sÄ acorde salariaÅ£ilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de muncÄ aplicabil Åi din contractele individuale de muncÄ;
DECI, ANGAJATORUL ESTE OBLIGAT SA PLATEASCA INDEMNIZATIA DE DEPLASARE
Art. 42
1 Locul muncii poate fi modificat unilateral de cÄtre angajator prin delegarea sau detaÅarea salariatului într-un alt loc de muncÄ decât cel prevÄzut în contractul individual de muncÄ.
Art. 44 2 Salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de transport Åi cazare, precum Åi la o indemnizaÅ£ie de delegare, în condiÅ£iile prevÄzute de lege sau de contractul colectiv de muncÄ aplicabil.
Art. 45
DetaÅarea este actul prin care se dispune schimbarea temporarÄ a locului de muncÄ, din dispoziÅ£ia angajatorului, la un alt angajator, în scopul executÄrii unor lucrÄri în interesul acestuia. Ãn mod excepÅ£ional, prin detaÅare se poate modifica Åi felul muncii, dar numai cu consimÅ£Ämântul scris al salariatului.
Art. 46 4 Salariatul detaÅat are dreptul la plata cheltuielilor de transport Åi cazare, precum Åi la o indemnizaÅ£ie de detaÅare, în condiÅ£iile prevÄzute de lege sau de contractul colectiv de muncÄ aplicabil.
Acestea toate, sunt drepturi, pe care Statul Roman le neaga astazi, desi ele sunt de LEGE LATA
Ca, salariatii DGAF nu cunosc codil muncii, este de inteles, neavand competente in acest sens, dar ca nu cunosc CODUL FISCAL este deosebit de grav.
ART 11 alin 1 Cod fiscal, face referire la TRANZACTII, nu la relatii de minca, si nu da dreptul ANAF sa reincadreze veniturile din Indemnizatii de deolasare ca fiind drepturi salariale, dealtfel nici o lege nu le acorda acest drept , cu subiect si predicat, mai mult Codul fiscal este foarte explicit la ART 55 Alin 4 lit g :
4 UrmÄtoarele sume nu sunt incluse în veniturile salariale Åi nu sunt impozabile, în înÅ£elesul impozitului pe venit:
ART 4 G indemnizaÅ£iile Åi orice alte sume de aceeaÅi naturÄ, primite de salariaÅ£i, pe perioada delegÄrii Åi detaÅÄrii în altÄ localitate, în Å£arÄ Åi în strÄinÄtate, în interesul serviciului, în limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotÄrâre a Guvernului pentru personalul din instituÅ£iile publice, precum Åi cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport Åi cazare;
Norme metodologice
ART. 55 al.4 g
85. Ãn categoria cheltuielilor de delegare Åi detaÅare se cuprind cheltuielile cu transportul, cazarea, precum Åi indemnizaÅ£ia de delegare Åi de detaÅare în Å£arÄ Åi în strÄinÄtate, stabilite în condiÅ£iile prevÄzute de lege sau în contractul de muncÄ aplicabil.
Si acum BOMBOANA PE COLIVA, devastator pentru ANAF ;
ART 55, alin 4 lit m :
m sumele sau avantajele primite de persoane fizice din activitÄÅ£i dependente desfÄÅurate într-un stat strÄin, indiferent de tratamentul fiscal din statul respectiv.
Pana cum am facut dovada ca AMGAJATII ANAF NU STII CARTE, acum vom face dovada ca nici sefii lor supremi nu sunt mai bine pregatiti.
In data de 23 decembrie, cind tot Romanaul se pregatea de Craciun, Domnul Gelu Stefan Diaconu, omul generalului viceprim ministru, un obscur personaj de la Vaslui, ajuns pe cai mari la ANAF, fara cunostinte juridice, intraba MFP, prin Adresa nr.803248/2014 , pe ministrul colectionar de arta si ligouri care intretimp a fost ascuns putin :
CUM FACEM SA NE SCOATEM ,PENTRU CA AM CAM SARIT CALUL, si transportatorii ameninta sa paralizeze tara.
Ministril colectionar, fiid cam oculat cu arta plastica, si nefiin de gasit, paseaza cartoful fierbunte Domnului secretar de stat Dan Manolescu, care diplonatic, in ajun de an nou, 30 dec 2014, propune, contribuabili sa fie luati la bucata si tocati marunt marunt :


Domnului Gelu Åtefan Diaconu, preÅedinte al AgenÅ£iei NaÅ£ionale de Administrare FiscalÄ

Stimate domnule preÅedinte,
Referitor la adresa dumneavoastrÄ cu nr. 803248/2014 prin care ne solicitaÅ£i punctul de vedere cu privire la tratamentul fiscal aplicat de organele de inspecÅ£ie fiscalÄ sumelor primite sub formÄ de diurnÄ externÄ de salariaÅ£iÅoferi, în perioada 1.01.2011 -31.05.2014, ca urmare a desfÄÅurÄrii activitÄÅ£ii privind transportul rutier de mÄrfuri pe parcurs extern, vÄ comunicÄm urmÄtoarele:

I. Tratamentul fiscal aplicabil indemnizaÅ£iei de delegare/de detaÅare
1. Potrivit prevederilor art. 5 alin. 4 lit. g din Codul Fiscal în vigoare pânÄ la 1 februarie 2013, sumele primite de angajaÅ£i pentru acoperirea cheltuielilor de transport Åi cazare a indemnizaÅ£iei primite pe perioada delegÄrii Åi detaÅÄrii în altÄ localitate, în Å£arÄ Åi în strÄinÄtate, în interesul serviciului, în înÅ£elesul impozitului pe venit nu erau incluse în veniturile salariale Åi nu erau impozabile, cu excepÅ£ia sumelor acordate de persoane juridice fÄrÄ scop patrimonial Åi alte entitÄÅ£i plÄtitoare de impozit pe profit, peste limita a 2,5 ori indemnizaÅ£ia acordatÄ salariaÅ£ilor din instituÅ£iile publice.
TotodatÄ, potrivit art. 55 alin. 2 lit. i din acelaÅi act normativ în vigoare pânÄ la 1 februarie 2013, sumele acordate de organizaÅ£ii nonprofit Åi de entitÄÅ£i neplÄtitoare de impozit pe profit, peste limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizaÅ£ia primitÄ pe perioada delegÄrii Åi detaÅÄrii în altÄ localitate, în Å£arÄ Åi strÄinÄtate, în interesul serviciului, pentru salariaÅ£ii din instituÅ£iile publice, erau venituri considerate asimilate salariilor pentru care erau aplicabile regulile de impunere proprii veniturilor din salarii.
De asemenea, pânÄ la data de 01 februarie 2013, în baza lunarÄ de calcul al contribuÅ£iilor sociale individuale obligatorii intrau numai indemnizaÅ£iile acordate salariaÅ£ilor pe perioada delegÄrii Åi detaÅÄrii în altÄ localitate, în Å£arÄ Åi strÄinÄtate, în interes de serviciu, de persoanele juridice fÄrÄ scop patrimonial Åi de alte entitÄÅ£i neplÄtitoare de impozit pe profit, inclusiv Banca NaÅ£ionalÄ a României, peste limita a de 2,5 ori indemnizaÅ£ia acordatÄ salariaÅ£ilor din instituÅ£iile publice.

2. Urmare modificÄrilor Åi completÄrilor aduse prin OrdonanÅ£a Guvernului nr 8/2013 pentru modificarea Åi completarea legii nr 571/2013, privind Codul Fiscal Åi reglementarea unor mÄsuri financiar fiscale, începând cu data de 1 februarie 2013, în baza art. 55 alin. 4 lit. g indemnizaÅ£iile Åi orice alte sume de aceeaÅi naturÄ, primite de salariaÅ£i, pe perioada delegÄrii Åi detaÅÄrii în altÄ localitate, în Å£arÄ Åi strÄinÄtate, în interesul serviciului, în limita de 2,5 ori nivelul legal, stabilit prin HotÄrâre a Guvernului pentru personalul din instituÅ£iile publice, precum Åi cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport Åi cazare nu sunt incluse în veniturile salariale Åi nu sunt incluse în veniturile salariale Åi nu sunt impozabile în sensul impozitului pe venit.
Ãn acelaÅi timp, este consideratÄ venit asimilat salariului, indemnizaÅ£ia primitÄ de angajaÅ£i pe perioada delegÄrii Åi detaÅÄrii în altÄ localitate, în Å£arÄ Åi în strÄinÄtate, în interesul serviciului, precum Åi orice alte sume de aceeaÅi naturÄ, pentru partea ce depÄÅeÅte de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotÄrâre a Guvernului pentru personalul din instituÅ£iile publice, aplicându-se regulile de impunere proprii veniturilor din salarii, conf cu art.55 alin. 2 lit. i.
Ãn mod similar, cu aceeaÅi datÄ, conform prevederilor art.296Ë4 alin. 1 lit. m din Codul fiscal, intrÄ Ã®n baza lunarÄ de calcul al contribuÅ£iilor sociale individuale obligatorii indemnizaÅ£iile Åi orice alte sume de aceeaÅi naturÄ, primite de salariaÅ£i pe perioada delegÄrii Åi detaÅÄrii în altÄ localitate, din Å£arÄ sau strÄinÄtate, în interes de serviciu, pentru care depÄÅeÅte limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotÄrâre a Guvernului pentru personalul din instituÅ£iile publice.

II. Opinie privind aplicarea prevederilor Codului Fiscal în coroborare cu prevederile din legislaţia muncii
Ãn ceea ce priveÅte aplicarea de HG nr 518/1995 cu privire la drepturi Åi obligaÅ£ii pentru personalul român trimis în strÄinÄtatea pentru îndeplinirea unor misiuni temporare, cu modificÄrile Åi completÄrile ulterioare, în cazul prezentat de dumneavoastrÄ, apreciem cÄ norma juridicÄ nu e una imperativÄ, ci are doar caracter de recomandare, aÅa cum dealtfel rezultÄ Åi din art. 17 alin.1, astfel:
"1 Se recomandÄ agenÅ£ilor economici alÅ£ii, decât cei de la art.16 alin 1, precum Åi fundaÅ£iilor, asociaÅ£iilor Åi altora asemenea, sÄ aplice corespunzÄtor prevederile prezentei hotÄrâri.
Pe de altÄ parte, Codul Fiscal reglementeazÄ numai modalitatea de calcul a limitei în care indemnizaÅ£ia acordatÄ salariaÅ£ilor nu genereazÄ venit impozabil prin raportare la nivelul diurnelor stabilit pentru fiecare Å£arÄ, potrivit prevederilor HG nr 518/1995, anexa 1.
Ãn aceste condiÅ£ii, în opinia noastrÄ, încadrarea activitÄÅ£ii de transport rutier internaÅ£ional în una din situaÅ£iile prezentate la art.1 din HG nr. 518/1995 este nerelevantÄ.
Pe cale de consecinÅ£Ä drepturile de care pot beneficia salariaÅ£ii, în cazul prezentat, sunt reglementate de Legea 53/2003- Codul Muncii Åi alte prevederi ale legislaÅ£iei în materie. Astfel, Codul Muncii defineÅte delegarea ca exercitarea temporarÄ, din dispoziÅ£ia angajatorului, de cÄtre salariat a unor lucrÄri sau sarcini corespunzÄtoare atribuÅ£iilor de serviciu, în afara locului de muncÄ. Locul de muncÄ, iar în lipsa locului de muncÄ fix, posibilitatea salariatului sÄ munceascÄ Ã®n diverse locuri reprezintÄ element obligatoriu al contractului individual de muncÄ.
Ãn funcÅ£ie de situaÅ£ia concretÄ a fiecÄrui salariat, situaÅ£ie care trebuie sÄ fie reflectatÄ prin elementele contractului individual de muncÄ, salariatul are dreptul la plata indemnizaÅ£iei de delegare sau beneficiazÄ de prestaÅ£ii suplimentare în bani sau în naturÄ, dupÄ caz.
Referitor la art.11 din Codul fiscal, invocat de dumneavoastrÄ Ã®n adresa nr 803248/2014, ca bazÄ legalÄ de reîncadrare a sumelor acordate Åoferilor, precizÄm cÄ aceasta instituie în materie fiscalÄ un principiu general antiabuz, în sens cÄ pentru stabilirea impozitelor e relevant conÅ£inutul economic al unei tranzacÅ£ii, al unor operaÅ£iuni Åi, mai mult, acest articol dÄ dreptul autoritÄÅ£ii fiscale ca, în situaÅ£ia în care se constatÄ cÄ forma în care e prezentatÄ o tranzacÅ£ie nu reflectÄ conÅ£inutul economic al acesteia, autoritatea o poate reîncadra din punct de vedere al impozitÄrii tocmai pentru a reprezenta conÅ£inutul economic real al acesteia.
Acest principiu are la bazÄ faptul cÄ, în general, substanÅ£a economicÄ a unei tranzacÅ£ii e cea care genereazÄ baza de impozitare vizatÄ de legea fiscalÄ, iar prezentarea într-o altÄ formÄ a tranzacÅ£iei diferitÄ de cea corespunzÄtoare conÅ£inutului sÄu real urmÄreÅte, de regulÄ, obÅ£inerea unor avantaje fiscale.
Ãn cazul concret prezentat de dumneavoastrÄ, considerÄm cÄ aplicarea principiului menÅ£ionat mai sus trebuie sÄ se bazeze pe o analizÄ concretÄ a fiecÄrui caz în parte, respectiv a elementelor obligatorii din contractul individual de muncÄ, a se vedea art 17, alin 3, lit. b Codul muncii privitoare la acordarea diurnei în raport cu conÅ£inutul economic al activitÄÅ£ii desfÄÅurate Åi sÄ demonstreze cu ajutorul mijloacelor de probÄ prevÄzute de lege, cÄ forma juridicÄ a acestor contracte nu reflectÄ conÅ£inutul economic al activitÄÅ£ii efectiv desfÄÅurate.
Având în vedere cele prezentate anterior, pentru clarificarea aspectelor din legislaÅ£ia muncii referitoare la acordarea drepturilor de care pot beneficia salariaÅ£ii în desfÄÅurarea activitÄÅ£ii de transport rutier de marfÄ pe parcurs extern, în speÅ£Ä indemnizaÅ£ia de delegare, am solicitat punctul de vedere Ministerului Muncii, Familiei, ProtecÅ£iei Sociale, ca instituÅ£ie cu competenÅ£Ä Ã®n domeniul legislaÅ£iei muncii. DupÄ primirea rÄspunsului urmeazÄ sÄ completÄm prezenta opinie.
Ãn altÄ ordine de idei, în legÄturÄ cu abordarea de cÄtre ANAF a unor verificÄri fiscale cu anumitÄ tematicÄ, ce impacteazÄ asupra unor întregi sectoare ale economiei naÅ£ionale vÄ recomandÄm ca înainte de declanÅarea acestora sau extinderea lor la nivel naÅ£ional sÄ realizaÅ£i cel puÅ£in activitÄÅ£ile prealabile:
-O analizÄ a tratamentului fiscal aplicabil asupra problematicii respective în perioadele anterioare, comparabile din punct de vedere legislativ, inclusiv a jurisprudenÅ£ei existente.
-O amplÄ documentare asupra aplicÄrii legislaÅ£iei incidente domeniului abordat, inclusiv, dacÄ e cazul, obÅ£inerea unor soluÅ£ii de interpretare a legislaÅ£iei specifice de la instituÅ£iile care au competenÅ£e legale în domeniu, respectiv iniÅ£iatoare a legislaÅ£iei în cauzÄ.
ConsiderÄm cÄ realizarea acestor activitÄÅ£i preliminare Åi o coordonare metodologicÄ unitarÄ a activitÄÅ£ilor de verificare asigurÄ o fundamentare solidÄ Åi o motivare argumentatÄ Ã®n drept Åi în fapt a actelor de constatare Åi de impunere Åi implicit asigurÄ crearea unei jurisprudenÅ£e pozitive, lucru extrem de important pentru eficienÅ£a, eficacitatea activitÄÅ£ii structurilor cu competenÅ£e de control Åi colectare ale ANAF.

Cu deosebitÄ stimÄ,

Dan MANOLESCU
Secretar de Stat

Bogdan Iulian HUÅ¢UCÄ
Director General

Doru DUDAÅ
Director General

Elena IORDACHE
Director General Adjunct

Antoaneta NEAGOE MARUSEC
Åef Serviciu

Ãntocmit
Anca Cotrobescu"

Observam ca MFP nu intra pe dreptul muncii, si se rezuma la codul fical.
In toata aceasta afacere, MINISTERUL MUNCII, nu sa amestecat, lasind ANAF sa-si faca numarul, si sa minta ca a intreprins controale inpreuna cu ITM-urile.
Aceste controale si sanctiuni, vor lasa in jur de 200 000 familii fara paine si o gaura de 1-2 miliarde de euro la buget si foarte probabil cu ceva arestari pe teme de evaziune ficala, fara insa a face si dovada faptelor, aceasta pe termen scurt.
Pe termen lung, este posibil sa se anregistreze citeva mii de plingeri penale, asa , sa vada si domnii de la ANAF cum este pe la DNA, si zeci de mii de litigii in deja sufocatele instante, si la epuizarea cailor de atac: CEDO, unde STATUL ROMAN va pierde TOT, si vom plati dinnou citrva miliartde, tot noi, cei amarati.

PACAT DE NOI

ionela 2014-11-07 12:09:09

MOBILIZARE SOCIETATI AFECTATE - Distrubuiti masiv
Societatile care platesc diurne personalului detasat in strainatate sunt invitate la o mobilizare generala societati din orice domeniu: constructii, agriculatura, munca temporara, transporturi, hoteluri, vanzari etc..

http://www.detasare.com/mobilizarea-companiilor-care-detaseaza-personal/

Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special CREANTE de recuperat - cum recuperam creantele de la o firma in faliment sau insolventa?
Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

CREANTE de recuperat - cum recuperam creantele de la o firma in faliment sau insolventa?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016