Tags: vanzari de bunuri la distanta, inregistrare in oss, depasirea plafonului
O societate cu sediul unic in Romania produce jucarii. Vinde catre persoane neimpozabile din Europa prin curierat, jucarii in valoare de peste 10.000 euro.
1. Trebuie sa ma inregistrez in One Stop Shop?
2. Unde depun declaratia D398?
3. In ce consta Q4 2021?
Raspunsul consultantului fiscal Otilia Roman:
Daca:
avem o livrare in UE catre clienti persoane neimpozabile; si
transportul catre acesti clienti este asigurat de furnizor sau de alta persoana (transportator) in numele furnziorului (al dvs, ca producator);
atunci si numai atunci avem de-a face cu o vanzare la distanta de bunuri in UE (desi notiunea de vanzare la distanta se aplica doar livrarilor de acest gen catre UE).
Si daca, pentru astfel de vanzari la distanta, per total vanzari, catre toate statele membre in care se fac livrari catre neimpozabile, pragul de 10.000 euro a fost atins sau depasit, atunci furnizorul (din Romania) are urmatoarele doua optiuni (variante):
a) fie se inregistreaza in scop de TVA in fiecare stat membru (direct sau prin reprezentant fiscal) si va face livrari locale, catre clientii persoane neimpozabile din acel stat, emitand
factura cu tva local din acel stat; acest fapt este generat de stabilirea locului unei astfel de livrari (la distanta) acolo unde se termina transportul (adica la client), potrivit art. 275 alin. (2) din codul fiscal, ce desemneaza, de fapt, regula generala de stabilire a locului vanzarii la distanta. Inregistrarea in scop de TVA in fiecare stat membru in care se fac astfel de livrari nu este influentata (se face independent) de statusul fiscal al furnizorului din Romania: inregistrat in scop de TVA normal, conform art. 316 din codul fiscal, sau special (pentru UE), conform art. 317 din codul fiscal. De asemenea, inregistrarea in scop de tva in fiecare stat membru in care se face livrarea catre persoane neimpozabile nu conduce automat la vreo schimbare, in Romania, a acestui statul fiscal din punctul de vedere al TVA-ului.
Inregistrarea in scop de TVA pentru vanzari la distanta in fiecare stat membru presupune urmarea procedurilor specifice fiecarui stat, conform legislatiei fiscale interne.
Pe de alta parte, inregistrarea in scop de tva acolo genereaza obligatii pe linia TVA privind:
documentele / evidentele ce trebuie tinute
declaratiile ce trebuie intocmite si depuse
plata TVA.
b) fie opteaza pentru aplicarea regimului special OSS, prevazut la art. 315 din codul fiscal.
ATENTIE: inscrierea si aplicarea OSS NU este obligatorie, ci DOAR OPTIONALA. Acest regim OSS este, de fapt, o masura de simplificare, un tratament alternativ a / al regimului general, care presupune inregistrarea in scop de tva in fiecare stat membru in care se face livrarea la distanta.
Insa, iar ATENTIE: utilizarea acestui regim simplificat OSS se poate utiliza DOAR DACA furnizorul din Romania este INREGISTRAT in scop de tva in Romania fie pe art. 316, fie pe art. 317 din codul fiscal (adica se poate aplica doar de catre un furnizor persoana impozabila din Romania care detine un cod valid de tva atribuit de Romania – cu prefixul RO), conform art. 315 alin. (4) din codul fiscal.
Daca, la data depasirii plafonului de 10.000 euro, furnizorul din Romania NU are cod valid de TVA (fie conform art. 316, fie special, conform art. 317), atunci acel furnizor NU poate aplica OSS, ci are obligatia de a se inregistra in scop de TVA in fiecare stat membru in care efectueaza livrari la distanta (potrivit lit. a) de mai sus).
Regimul simplificat OSS (denumit si regim UE, care, repet, este optional si nu obligatoriu) presupune urmatoarele cerinte de indeplinit din partea furnizorului din Romania, potrivit procedurii din 1 septembrie 2021 de inregistrare in vederea utilizarii unuia dintre regimurile speciale pentru persoanele impozabile care presteaza servicii catre persoane neimpozabile sau efectueaza vanzari de bunuri la distanta, precum si pentru declararea taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 314, art. 315 si art. 3152 din Codul fiscal, in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare – aprobata prin OPANAF nr. 1387 din 1 septembrie 2021:
b.1) sa depuna in format electronic o declaratie de incepere a activitatii la organul fiscal competent – declaratia se completeaza on line, pe site-ul ANAF, la sectiunea OSS, semnata electronic (cu certificatul digital cu care se semneaza declaratiile) – punctul 6 alin. (1) din procedura;
b.2) sa fie inregistrat in scopuri de TVA in Romania – punctul 10 alin. (2) din procedura;
b.3) sa nu fie deja inregistrat pentru utilizarea acelui regim special intr-un alt stat membru – punctul 10 alin. (1) lit. a) din procedura;
b.4) sa nu se afle in perioada in care i s-a interzis sa utilizeze regimurile speciale – punctul 10 alin. (1) lit. b) din procedura.
Dupa completarea si depunerea acestei declaratii (repet, declaratia se completeaza on line si se semneaza electronic), furnizorul (solicitantul) va primi, tot electronic:
fie decizia de aprobare a utilizarii regimului OSS – punctul 12 din procedura;
fie decizia de respingere a cererii – punctul 11 din procedura.
In cazul aprobarii cererii (a deciziei), regimul OSS se poate aplica de la urmatoarele date:
incepand cu prima zi a trimestrului calendaristic urmator transmiterii declaratiei de incepere a activitatii, corect completata – punctul 17 alin. (1) din procedura;
sau
in cazul in care prima prestare de servicii sau prima livrare de bunuri, care ar putea face obiectul aplicarii regimului UE, este efectuata inainte de prima zi a trimestrului calendaristic urmator transmiterii declaratiei de incepere a activitatii, regimul special se aplica incepand cu data primei prestari/livrari, cu conditia ca persoana impozabila sa notifice organul fiscal cu privire la inceperea activitatilor sale care pot face obiectul regimului special, pana pe data de 10 a lunii urmatoare primei prestari sau livrari. Notificarea se face prin depunerea, in format electronic, a declaratiei de incepere a activitatii prevazute la pct. 6 alin. (1) din procedura, respectiv de la punctul b.1) de mai sus – punctul 17 alin. (2) din procedura.
Daca si numai daca furnizorul a primit aprobarea cererii de utilizare a OSS, de la una dintre cele doua date de utilizare a regimului simplificat, acesta are obligatia depunerii la ANAF, doar electronic, prin semnatura electronica (practic, cum depune si celelalte declaratii) a declaratiei speciale de TVA 398 astfel:
- pana la sfarsitul urmatoarei luni dupa incheierea fiecarui trimestru calendaristic, indiferent daca au fost sau nu efectuate livrari de bunuri sau daca au fost sau nu prestate servicii pentru care se utilizeaza regimul special – art. 315 alin. (6) cod fiscal; deci, declaratia 398 se depune pana in ultima zi calendaristica, fara a avea relevanta daca pica in zi de lucru sau de sarbatoare si fara ca aceasta data sa se decaleze; de semenea, declaratia 398 se depune si pe zero;
- declaratia speciala de TVA trebuie sa contina urmatoarele informatii – art. 315 alin. (7) cod fiscal:
a)codul de inregistrare in scopuri de TVA;
b)valoarea totala, exclusiv taxa, cotele taxei aplicabile si valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote, datorate fiecarui stat membru de consum in care taxa este exigibila, in ceea ce priveste urmatoarele livrari de bunuri sau prestari de servicii reglementate de prezentul articol, efectuate in cursul perioadei fiscale:
1.vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta;
2.livrarile de bunuri in conformitate cu art. 270 alin. (16), atunci cand expedierea sau transportul acestor bunuri incepe si se incheie in acelasi stat membru;
3.prestarile de servicii;
c)valoarea totala a taxei datorate in statele membre de consum.
- sumele incrise in declaratia 398 se inscriu in euro – art. 315 alin. (12) cod fiscal.
TVA-ul total in euro, datorat ANAF Romania si stabilit conform declaratiei trimestriale 398, se achita intr-un cont IBAN special aferent ANAF-ului de care apartine furnizorul, tot in euro, pana in ultima zi calendaristica a trimestrului urmator celui de depunere (pana la data depunerii declaratiei 398) – art. 315 alin. (13) cod fiscal.
Punctul 3 din intrebarea dvs “3. in ce consta Q4 2021?” ma tem ca nu inteleg la ce va referiti.
Pai, de exemplu:
daca ati depasit 10.000 euro in septembrie, sunteti inregistrat in scop de TVA (fie normal, fie special) si ati depus declaratia de solicitare a OSS in luna octombrie 2021, dar dupa data de 10 octombrie si primiti aprobarea pentru OSS, atunci puteti sa utilizati regimul special incepand cu data de 01 ianuraaie 2022 (este prima zi a trimestrului calendaristic urmator celui in care ati depus declaratia) si, incepand de la data de 01 ianuarie 2022, timp de 3 luni (ianuarie februarie martie 2022) emiteti facturi catre clienti cu tva-ul din statul lor, il inregistrati in contul 462 si, pana la 30 aprilie fix trebuie sa depuneti 398-ul.
insa, in perioada de cand ati depasit plafonul de 10.000 euro si 01 ianuarie 2022, cand ati incepe sa utilizati OSS (adica taman in Q4), ei bine, trebuie sa purcedeti a va inregistra in scop de TVA in fiecare stat membru in care ati facut livrarile. Ce se intampla daca nu va inregistrati? Pai depinde de lagislatia fiecrui stat UE in parte.
daca ati depasit 10.000 euro undeva in luna octombrie, atunci repede, fuguta, pana in data de 10 noiembrie depuneti declaratia de utilizare OSS si, daca primici acceptarea, atunci utilizati regimul special fix de la data depasirii si scapati de obligatia de a va inregistra in scop de TVA in fiecare stat UE.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Inregistrare avans pentru marca
Intrebare:
Avem urmatoarele informatii privind dosarul marcii UE:
Cerere de inregistrare a marcii UE primita 31.10.2024
Plata 1500 EURO in data de 31.10.2024
Data estimata a finalizarii examinarii 19.11.2024
Data estimata a publicarii cererii de inregistrare 21.11.2024
Procedura de opozitie:
Sfarsitul termenului de opozitie 21.02.2024
Data estimate a inregistrarii si publicarii marcii UE...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Conditii pentru realizarea divizarii
Intrebare:
Un SRL X, platitor de impozit profit si tva, doreste divizarea activitatii sale prin preluarea activitatii secundare de inchiriere si subinchiriere bunuri imobiliare proprii si inchiriate (CAEN 6820) de catre un alt SRL Y, platitor de impozit profit si tva prin transferul activelor imobiliare ale societatii X catre societatea Y, in baza actului de divizare. In ce conditii se poate face aceasta divizare? Societatea Y trebuie sa fie obligatoriu actionar al societatii X? Ce documente se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie echipament cu plata in rate
Intrebare:
Achizitionam un echipament printr-un contract de vanzare cumparare cu rezerva dreptului de proprietate. Plata echipamentului se face in 4 rate, facturate ca avans. Echipamentul este livrat la prima rata de avans. Cum evidentiem in contabilitate ca echipamentul este in posesia noastra? Cand se inregistreaza amortizarea lui? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inchiriere imobil prin BOOKING - AIRBNB
Intrebare:
PFA, cu cod CAEN 6202 - Activitati de consultanta in tehnologia informatiei, platitor de tva, detine un imobil achizitionat de la o PJ cu taxare inversa (apartament cu 2 camere) pe care doreste sa-l inchirieze in regim hotelier (booking, airbnb). Ce obligatii declarative are? Va trebui sa-si activeze CAEN-ul de inchiriere? Dar facturile emise vor fi cu tva?
In cazul in care va dori sa-si inchida PFA-ul, apartamentul va trece in patrimoniul personal. Va trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<