Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Tichetele de masa sunt un beneficiu pe care firmele il pot oferi angajatilor sai pentru a-si procura hrana de zi cu zi de la munca. Acestea beneficiaza de anumite avantaje fiscale si contabile, insa, incepand cu anul acesta, UniCreditBank, un important furnizor de tichete de masa, a implementat un nou regim in ceea ce priveste achizitionarea acestora, renuntand la emiterea facturilor si adoptand plata prin Ordin de Plata(OP).
In acest context un contribuabil se intreaba cum se poate inregistra achizitia tichetelor de masa in contabilitate, in absenta unei facturi oficiale. Astfel, este esential sa intelegem tratamentul contabil corect al acestor operatiuni si cum trebuie gestionata documentatia justificativa, conform reglementarilor in vigoare.
Cuprins
Reglementari cheie tichete de masa
In continuare vom vedea cateva reglementari cheie cu privire la tichetele de masa:
- incepand cu 1.10.2024 valoarea unui tichet de masa este de 40.04 lei;
- asupra lor se calculeaza contributie la sistemul de sanatate incepand cu 2024;
- tichetele de masa se acorda in functie de numarul de zile lucratoare in care salariatul este prezent la lucru in unitate si nu in functie de numarul de ore lucrate pe zi;
- salariatii beneficiaza lunar de un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate, iar acest numar nu poate depasi numarul de zile lucratoare din luna pentru care se acorda tichetele;
- nu are importanta din punct de vedere al impozitului pe venit luna pentru care se acorda ci luna in care se acorda, tichetele de masa fiind impozabile in luna in care sunt primite de salariati;
Impozitare tichete de masa
Asa cum este prevazut la art. 14 din OUG nr. 69 din 27 iulie 2023, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi suma de 40 lei.

Examen Consultant Fiscal 2025

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Manual de politici contabile - Stick USB
Pana in anul 2024, tichetele de masa erau supuse doar impozitarii pe venit de 10%. Incepand cu 01.01.2024, regulile de impozitare a tichetelor de masa s-au schimbat. Conform art 142 lit.r si art 152 alin (2) din Codul Fiscal, tichetele de masa intra in categoria veniturilor asimilate salariilor care NU se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale.
Mai mult decat atat, conform art 220^4, alin.(2), tichetele de masa NU se cuprind nici in baza lunara de calcul al contributiei asiguratorie pentru munca. Mai multe detalii despre plata CASS pentru tichetele de masa, dar si cum se pot declara acestea in D112, click pe ACEST articol»
Regimul contabil al achizitiei de tichete de masa fara factura
Sa luam cazul urmator. In cazul achizitionarii tichetelor de masa de la UniCreditBank, incepand cu ianuarie 2025 nu mai emit facturi, doar plata cu OP. Cum inregistrez achizitionarea tichetelor de masa in contabilitate, fara factura? Multumesc.
Specialistul ne spune ca fiind vorba de bonuri de valoare, evidenta analitica a tichetelor de masa acordate salariatilor in acord cu prevederile legii 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare este cea organizata la nivelul angajatorului pe situatiei orelor lucrate, incluzand aici si contractul dintre angajator si furnizorul de tichete.
Astfel, comanda plasata de societate lunar in baza evidentei proprii furnizorului de tichete de masa poate reprezenta documentul justificativ pentru receptia bonurilor de valoare, in fapt conversia disponibilului bancar din contul curent intr-unul special din care se alimenteaza conturile individuale ale angajatilor.
In formularea opiniei am in vedere si prevederile Normelor generale de la OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile care la pct. 1-5 de la capitolul A. "Aspecte generale" stabilesc urmatoarele aspecte:
"1. Persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) - (4) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (denumite in continuare entitati), consemneaza operatiunile economico-financiare, in momentul efectuarii lor, in documente justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate (in jurnale, fise si alte documente contabile, dupa caz).
2. Documentele justificative trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente principale:
- denumirea documentului;
- denumirea/numele si prenumele si, dupa caz, sediul persoanei juridice/adresa persoanei fizice care intocmeste documentul;
- numarul documentului si data intocmirii acestuia;
- mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico-financiare (cand este cazul);
- continutul operatiunii economico-financiare si, atunci cand este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia;
- datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate, dupa caz;
- numele si prenumele, precum si semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare.
3. In cuprinsul oricarui document emis de catre o entitate trebuie sa se mentioneze si elementele prevazute de legislatia in domeniu, respectiv forma juridica, codul de identificare fiscala si capitalul social, dupa caz.
4. Documentele care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot dobandi calitatea de document justificativ numai in conditiile in care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare.
5. Documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate."

Studii: Master in specializarea Contabilitate si Audit Universitatea Alexandru Ioan Cuza Iasi Profesie: expert contabil, membru CECCAR Experienta: 17 ani in domeniul Contabilitate-fiscalitate Specialist in: domeniile TVA, Impozit pe venit, Impozit pe profit microintreprinderi, contabilitate
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum a fost modificat Codul Fiscal prin Legea 34/2023Plafon de 33% venituri neimpozabile. Ce facilitati se pot acorda persoanelor cu contract de mandat?Cele mai importante 13 subiecte fiscal-contabile ale perioadei actuale!Aplicarea Legii 293/2023. In limita de 1600 lei intra si ajutoarele de inmormantare, de boli incurabile sau cadourile de 8 Martie?Noutati legislatie Fiscala 07-11 iulie 2008 - Monitorul OficialUltimele articole
Bonuri de masa: Valoarea cu care cresc din aprilie 2025 este una simbolicaPiata muncii si impactul TVA asupra salariilor si beneficiilorTICHETE DE MASA. Cum se face impozitarea lor si declararea in D112Salariu minim pe economie. Cum influenteaza impozitarea tichetelor de masa salariul netCheltuieli cu masa calda pentru salariati. Aceste cheltuieli sunt deductibile?Articole similare
Ghid balanta de verificare. Inlatura DEFINITIV 5 probleme care iti dau batai de cap cand lucrezi cu balanta de verificareSeminarul National de Contabilitate, Ziua II - Totul despre Ordinul 3055Contract de comodat. Prorata TVAVanzare mijloc fix si baza de impozitare a TVA. Ce regim fiscal se aplica?Schimbare utilizare autoturism. Cum facem ajustarea de TVA?Ultimele articole
Registrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaOrdin de deplasare. Ce trebuie sa contina documentul pentru deplasarile in tara si in strainatateRegistru de casa 2023: Registrul se intocmeste centralizat in cazul firmelor cu mai multe puncte de lucru?Situatiile in care este obligatorie intocmirea NIR-uluiFirme care au omis inregistrarea impozitului micro in contabilitate. Cum poate fi corectata aceasta situatie?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"