Tags: legea 165/2018, oug 130/2021, bilete de valoare
A fost reglementat cadrul legal pentru acordarea tichetelor cadou, conform OUG 130/2021. De anul viitor biletele de valoare valoare se emit exclusiv pe suport electronic. Legea se aplica de la 1 februarie, iar tichetele emise pe suport hartie isi pierd valabilitatea incepand cu aceasta data.
Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare a fost modificata de OUG 130/2021 care a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1202 din 18 decembrie 2021.
Ce prevede legea?
Biletele de valoare se emit exclusiv pe suport electronic. Costurile legate de emiterea biletelor de valoare se suporta integral de angajatori.
Angajatorul care contracteaza cu o unitate emitenta serviciul de emitere a biletelor de valoare achita atat contravaloarea nominala a biletelor de valoare distribuite angajatilor, cat si costul emiterii suportului electronic.
Valoarea nominala a biletelor de valoare acordate angajatilor nu poate fi diminuata in niciun mod.
Suportul electronic al biletelor de valoare nu permite efectuarea de operatiuni de retragere de numerar sau de preschimbare in numerar.
Biletele de valoare pot fi utilizate doar pe teritoriul Romaniei, in termenul de valabilitate si numai pentru achizitionarea bunurilor si serviciilor pentru care au fost emise.
Suportul electronic poate fi alimentat exclusiv cu valoarea nominala a biletelor de valoare acordate angajatilor, stabilita conform prezentei legi.
Pentru a vedea cum a fost modificata Legea 165/2018, vezi extrasul din ordonanta de urgenta:
Art. XXX. -
Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 599 din 13 iulie 2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
(2) Biletele de valoare se emit exclusiv pe suport electronic."
2. La articolul 2, alineatul (2) se abroga.
3. Articolul 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 8. -
(1) Costurile legate de emiterea biletelor de valoare se suporta integral de angajatori.
(2) Angajatorul care contracteaza cu o unitate emitenta serviciul de emitere a biletelor de valoare achita atat contravaloarea nominala a biletelor de valoare distribuite angajatilor, cat si costul emiterii suportului electronic.
(3) Valoarea nominala a biletelor de valoare acordate angajatilor nu poate fi diminuata in niciun mod.
(4) Suportul electronic al biletelor de valoare nu permite efectuarea de operatiuni de retragere de numerar sau de preschimbare in numerar.
(5) Biletele de valoare pot fi utilizate doar pe teritoriul Romaniei, in termenul de valabilitate si numai pentru achizitionarea bunurilor si serviciilor pentru care au fost emise.
(6) Suportul electronic poate fi alimentat exclusiv cu valoarea nominala a biletelor de valoare acordate angajatilor, stabilita conform prezentei legi.
(7) Biletele de valoare pot fi utilizate numai cu respectarea prevederilor alin. (5), inclusiv pentru plati online."
4. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 10. -
(1) Angajatorii, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantii salariatilor, stabilesc de comun acord categoriile de bilete de valoare care se acorda angajatilor, frecventa acordarii acestora si valoarea lor, acolo unde este cazul, precum si unitatea emitenta.
(2) Unitatile emitente au obligatia de a transmite angajatorilor lista unitatilor corespunzatoare retelei utilizate la care salariatii pot folosi biletele de valoare. La stabilirea acestor unitati vor fi avute in vedere calitatea serviciilor si un nivel redus al preturilor prin practicarea unor adaosuri comerciale minime.
(3) Contractarea serviciilor privind emiterea biletelor de valoare de catre angajatorii care au calitatea de autoritate contractanta in intelesul Legii nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, se realizeaza in conditiile legislatiei in vigoare.
(4) Biletele de valoare pot fi utilizate numai de catre/la unitati care au incheiat direct contracte de prestari ale serviciilor prevazute de prezenta lege cu unitati emitente, pentru fiecare categorie de bilet de valoare in parte.
(5) Valoarea biletelor de valoare nu poate fi transferata salariatilor pe suportul electronic daca, la data stabilita pentru transfer, angajatorii nu au achitat unitatii emitente, integral, contravaloarea nominala a biletelor de valoare achizitionate, inclusiv costurile aferente emiterii acestora pe suport electronic."
5. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 11. -
(1) Tichetele de masa sunt bilete de valoare acordate angajatilor lunar, ca alocatie individuala de hrana, utilizate numai pentru achitarea mesei sau pentru achizitionarea de produse alimentare.
(2) Tichetele de masa pot fi utilizate doar in unitati de alimentatie publica, magazine alimentare, cantine-restaurant, bufete sau orice alte tipuri de unitati care comercializeaza produse alimentare si care au incheiat contracte de prestare a serviciilor reglementate de prezenta lege cu unitatile emitente de tichete de masa si trebuie sa permita, in mod exclusiv, utilizarea tichetelor pentru achitarea mesei sau pentru achizitionarea de produse alimentare, inclusiv pentru plata online a acestora.
(3) Debitarea sumelor corespunzatoare produselor alimentare solicitate de salariat se realizeaza la valoarea respectivelor produse alimentare."
6. Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 12. -
(1) Valoarea tichetelor de masa este transferata lunar salariatilor de catre unitatea emitenta, corespunzator numarului de
zile lucratoare din luna pentru care se face transferul, conform contractului incheiat de unitatea emitenta cu angajatorul.
(2) Salariatul poate utiliza lunar un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate.
(3) Salariatul are obligatia sa restituie angajatorului, la finele fiecarei luni, precum si la incetarea contractului individual de munca, valoarea corespunzatoare tichetelor de masa necuvenite."
7. Articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 13. -
Fiecare tichet de masa este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta urmatoarele mentiuni:
a) numele si adresa emitentului;
b) perioada de valabilitate a utilizarii tichetului de masa;
c) interdictia de a fi utilizat pentru achizitionarea de tigari sau de produse alcoolice;
d) numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul de masa."
8. Articolul 15 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 15. -
(1) Tichetele cadou sunt bilete de valoare acordate ocazional angajatilor proprii pentru cheltuieli sociale.
(2) Este interzisa acordarea de tichete cadou altor categorii de beneficiari decat cei prevazuti la alin. (1)."
9. Articolul 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 16. -
(1) Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor cadou pentru cheltuieli sociale nu poate depasi suma stabilita conform art. 10 alin. (1).
(2) Valoarea nominala a unui tichet cadou acordat potrivit art. 15 alin. (1) este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 50 lei."
10. Articolul 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17. -
Fiecare tichet cadou este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta urmatoarele mentiuni:
a) numele si adresa emitentului;
b) perioada de valabilitate a utilizarii tichetului cadou;
c) numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul cadou."
11. Articolul 20 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 20. -
Fiecare tichet de cresa este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta urmatoarele mentiuni:
a) numele si adresa emitentului;
b) perioada de valabilitate a utilizarii tichetului de cresa;
c) interdictia de a fi utilizat pentru achizitionarea de alte bunuri/servicii decat cele prevazute la art. 18 alin. (2);
d) numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul de cresa."
12. Articolul 23 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 23. -
Fiecare tichet cultural este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta, urmatoarele mentiuni:
a) numele si adresa emitentului;
b) perioada de valabilitate a utilizarii tichetului;
c) interdictia de a fi utilizat pentru achizitionarea de alte bunuri/servicii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2);
d) numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul cultural."
13. Articolul 25 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 25. -
(1) Valoarea nominala permisa pentru un voucher de vacanta este multiplu de 10 lei, dar nu mai mult de 100 lei.
(2) Voucherul de vacanta are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, fara a se intelege ca aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic.
(3) Contravaloarea serviciilor turistice prestate de catre unitatile afiliate peste valoarea voucherelor de vacanta se suporta de catre angajat, titular al voucherelor de vacanta."
14. Articolul 26 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 26. -
Fiecare voucher de vacanta este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta, urmatoarele mentiuni:
a) emitentul si datele sale de identificare;
b) angajatorul si datele sale de identificare;
c) perioada de valabilitate a utilizarii voucherului de vacanta;
d) interdictia de a utiliza voucherul de vacanta in alte locuri decat in unitatile afiliate;
e) elementele de identitate vizuala ale brandului de turism al Romaniei,
f) numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze voucherul de vacanta."
15. La articolul 28, alineatul (1), litera h) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
h) comercializarea de catre unitatile prevazute la art. 11 alin. (2) a unor produse, altele decat cele alimentare, contra tichetelor de masa."
16. La articolul 28, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
(3) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu 14 puncte amenda fapta unitatilor emitente de a alimenta suportul electronic cu bilete de valoare, cu nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (6) si art. 11 alin. (2)."
17. La articolul 28, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (71), cu urmatorul cuprins:
"
(71) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu 14 puncte-amenda, nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (2)."
de
Stancu AlinaAlina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Curs valutar utilizat la regularizare avans
Intrebare:
O persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA, avand cod CAEN 4614, emite o factura de avans comision (avansul este pentru intermedierea vanzarii unui bun, de fapt este o parte din comision ce o sa ii cuvina dupa realizarea tranzactiei) catre un client din UE in data de 20.07.2023 (curs valutar BNR: 4.9465), in suma de 25.000 EUR.
In data de 14 decembrie 2024 societatea emite o factura pe care stornarea avansul de 25.000 EUR si factureaza comisionul tot in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Stabilirea cifrei de afaceri conform art. 310 din Codul fiscal
Intrebare:
Avem o situatie incerta din punctul de vedere al regimului scutit de TVA, referitor la pragul de 300.000 lei.
Avem servicii prestate in salon de 285.000lei.
Societatea incaseaza prin Netopia vanzari de vouchere valorice pentru serviciile prestate.
Beneficiarii voucherelor vin la salon si primesc bon fiscal cu incasare/bon valoric. Monografie contabila 5328 = 704 (serviciu realizat).
La Incasare 461/Netopia = 5121.
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Sponsorizare an 2024
Intrebare:
O societate comerciala incheie un contract de sponsorizare cu o asociatie non profit.
Nu a cosiderat cheltuiala deductibila sponsorizarea (7,5% din impozit pe profit nu mai mult de 20% din cifra de afaceri) si la 31.12.2024 achita integral impozitul pe profit pe care il datoreaza Bugetului de stat.
Societatea depune formularul 101 pana la 31 martie 2025. Are voie sa inregistreze in formularul 101 suma pentru sponsorizare si concomitent sa depuna formularul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Utilitati contract inchiriere
Intrebare:
Societatea noastra a incheiat un contract de chirie cu persoana fizica pentru managerul general. V-am adresat anterior intrebari legate de impozit pe venituri din chirii, am primit din partea dvs. raspunsurile necesare.
Pe langa chirie, s-a inceput si plata utilitati alte cheltuieli administrative catre proprietar. Mentionez ca in contract se specifica foarte clar ca nu sunt incluse utilitati in valoarea chiriei.
Va rog frumos sa-mi spuneti care este...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<