Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
ORDIN nr. 96 din 19 ianuarie 2009 pentru modificarea Ordinului ministrului economiei si finantelor nr. 3.756/2008 privind prospectele de emisiune ale certificatelor de trezorerie cu discont si ale ...
ORDIN nr. 96 din 19 ianuarie 2009
pentru modificarea Ordinului ministrului economiei si finantelor nr. 3.756/2008 privind prospectele de emisiune ale certificatelor de trezorerie cu discont si ale obligatiunilor de stat de tip benchmark, aferente lunii ianuarie 2009
Emitent:MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 38 din 21 ianuarie 2009
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza dealerii primari, care pot depune oferte atat in cont propriu, cat si in contul clientilor persoane fizice si juridice in vederea achizitionarii certificatelor de trezorerie.
Important!
In vederea finantarii si refinantarii datoriei publice in luna ianuarie 2009, Ministerul Finantelor Publice anunta lansarea de emisiuni de certificate de trezorerie cu discont, astfel:
Cod ISIN
Data licitatiei
Data emisiunii Operare SAGA Exemple practice si recomandari Cartea verde a Contabilitatii varianta online Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete Manual de politici contabile - Stick USB
Data scadentei
Nr. de zile
Valoarea emisiunii lei
RO0909CTN0W2
5.01.2009
7.01.2009
6.02.2009
30
1.000.000.000
RO0909CTN0T8
14.01.2009
16.01.2009
17.04.2009
91
2.000.000.000
RO0909CTN0U6
19.01.2009
21.01.2009
20.02.2009
30
1.000.000.000
RO0909CTN027
22.01.2009
26.01.2009
27.04.2009
91
1.500.000.000
RO0909CTN019
28.01.2009
30.01.2009
31.07.2009
100
500.000.000
Valoarea nominala totala a certificatelor de trezorerie cu discont si a obligatiunilor de stat de tip benchmark, in suma de 4.000 milioane lei, anuntata conform prevederilor art. 1 din Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3.756/2008 privind prospectele de emisiune ale certificatelor de trezorerie cu discont si ale obligatiunilor de stat de tip benchmark, aferente lunii ianuarie 2009, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 896 din 30 decembrie 2008, se majoreaza cu suma de 2.500 milioane lei.
DECIZIE nr. 82 din 15 ianuarie 2009
Emitent: CURTEA CONSTITUTIONALA
Pe cine vizeaza?
Important! De asemenea, considera ca este incalcat si art. 20 din Constitutie prin raportare la dispozitiile art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care se refera la dreptul de proprietate, si in raport cu prevederile art. 6 pct. 1 din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, care recunoaste si garanteaza dreptul la munca. Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit sustinerilor Avocatului Poporului, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 230/2008 contravine dispozitiilor constitutionale sub mai multe aspecte. Unele dintre aceste aspecte pun in discutie constitutionalitatea extrinseca a actului normativ, in timp ce altele se refera la continutul reglementarii in sine. Astfel, autorul exceptiei sustine ca acest act normativ afecteaza drepturi fundamentale, precum dreptul la munca si dreptul la pensie, contravenind astfel art. 115 alin. (6) din Constitutie, care stabileste domeniile in care ordonantele de urgenta nu pot reglementa. De asemenea, intre motivele invocate in sustinerea exceptiei se regasesc si cele referitoare la incalcarea dreptului de proprietate, nerespectarea obligatiei statului de a crea conditiile necesare pentru cresterea calitatii vietii, actiunea retroactiva a prevederilor ordonantei prin desfiintarea unor drepturi castigate si nerespectarea suprematiei Constitutiei. Curtea urmeaza sa analizeze mai intai daca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 230/2008 respecta conditiile de constitutionalitate extrinseca puse in discutie de Avocatul Poporului, respectiv daca afecteaza drepturi fundamentale, contravenind, in consecinta, art. 115 alin. (6) din Constitutie. Din aceasta perspectiva, Curtea constata ca prin dispozitiile cuprinse in ordonanta se interzice cumulul pensiei cu veniturile realizate dintr-o activitate profesionala desfasurata in cadrul autoritatilor si institutiilor publice si, corelativ, se impune obligatia persoanelor aflate in situatia mentionata de a opta pentru pensie ori pentru veniturile realizate din activitatea profesionala, altfel spus, de a renunta la pensie continuandu-si activitatea profesionala sau de a inceta activitatea profesionala aducatoare de venituri si de a-si conserva pensia. Curtea Constitutionala admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata direct de Avocatul Poporului si constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 230/2008 pentru modificarea unor acte normative in domeniul pensiilor din sistemul public, pensiilor de stat si al celor de serviciu este contrara art. 115 alin. (6) din Constitutie. Definitiva si general obligatorie.
ORDIN nr. 23 din 19 ianuarie 2009
Emitent: MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
Pe cine vizeaza?
Important!
REGULAMENT nr. 2 din 20 ianuarie 2009
Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Pe cine vizeaza?
Important! a) modalitatea de organizare a activitatii de acordare si derulare a creditelor destinate persoanelor fizice si, dupa caz, conditiile de garantare pentru fiecare tip de credit, inclusiv limita maxima admisa pentru valoarea finantarii in raport cu valoarea imobilului ipotecat; b) categoriile de clienti eligibili pentru finantare; c) procedura de clasificare a clientelei-tinta pe categorii de risc de nerambursare, fundamentat pe profilul general de risc al imprumutatorului; d) categoriile de venituri considerate eligibile de catre imprumutator, diferentiat pe categorii de clientela, precum si coeficientii de ajustare aferenti in functie de gradul de certitudine si de caracterul de permanenta ale acestora; e) categoriile de cheltuieli care se deduc din veniturile eligibile in scopul determinarii gradului total de indatorare, incluzand cel putin cheltuielile de subzistenta si angajamentele de plata altele decat cele de natura creditului; f) nivelurile maxime admise pentru gradul total de indatorare, inclusiv fundamentarea acestora, diferentiate pe categoriile de clientela, pe destinatia creditului (de exemplu, credit de consum, credit ipotecar), pe tipul creditului (defalcat in functie de moneda de exprimare sau, dupa caz, de indexare, de tipul dobanzii, respectiv fixa sau variabila, de termenul de acordare a creditului si de comportamentul clientului in legatura cu onorarea serviciului datoriei determinat de calitatea garantiei), iar in cazul creditelor care nu sunt garantate cu ipoteci asupra proprietatilor imobiliare locative sau a terenurilor intravilane, nivelurile maxime admise pentru gradul total de indatorare sunt stabilite inclusiv prin luarea in considerare a riscului valutar, riscului de rata a dobanzii, precum si a posibilitatii de majorare a costului creditului provenind din comisioane si alte cheltuieli privind administrarea creditului prevazute in contract;
=======================================
=======================================
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 230/2008 pentru modificarea unor acte normative in domeniul pensiilor din sistemul public, pensiilor de stat si al celor de serviciu
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 33 din 16 ianuarie 2009 \
Actul prezinta interes general pentru toate persoanele care erau afectate de dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 230/2008, prin care se interzicea cumulul pensiei cu salariul obtinut intr-o institutie sau autoritate publica.
Avocatul Poporului sustine ca acest act normativ incalca urmatoarele prevederi constitutionale: art. 1 alin. (5) care consacra suprematia Constitutiei si instituie obligatia respectarii sale, art. 41 alin. (1) referitor la dreptul la munca, art. 44 privind dreptul de proprietate privata, art. 47 alin. (2) teza intai referitor la dreptul la pensie si art. 135 alin. (2) lit. f) care instituie obligatia statului de a crea conditiile necesare pentru cresterea calitatii vietii.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 ianuarie 2009.
=======================================
pentru stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa pentru semestrul I 2009
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 39 din 21 ianuarie 2009
Actul intereseaza societatile comerciale, regiile autonome, societatile si companiile nationale, institutiile din sectorul bugetar, unitatile cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum si persoanele fizice care incadreaza personal pe baza de contract individual de munca pot utiliza bilete de valoare sub forma tichetelor cadou si a tichetelor de cresa.
Pentru semestrul I 2009, incepand cu luna februarie, valoarea sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa, stabilita potrivit prevederilor pct. 6.1 si pct. 6.3 din Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.317/2006, este de 350 lei.
=======================================
pentru modificarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 3/2007 privind limitarea riscului de credit la creditele destinate persoanelor fizice
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 40 din 22 ianuarie 2009
Actul intereseaza institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalelor institutiilor de credit din state terte care functioneaza pe teritoriul Romaniei, institutiilor financiare nebancare persoane juridice romane si sucursalelor institutiilor financiare nebancare straine, inscrise in Registrul special, entitati supuse supravegherii Bancii Nationale a Romaniei, si reglementeaza conditiile minime de acordare si derulare a creditelor destinate persoanelor fizice.
Imprumutatorii stabilesc in cadrul reglementarilor interne, in concordanta cu profilul si strategia lor de risc, cel putin urmatoarele:
Valoarea nominala totala a certificatelor de trezorerie cu discont si a obligatiunilor de stat de tip benchmark, in suma de 4.000 milioane lei, anuntata conform prevederilor art. 1 din Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3.756/2008 privind prospectele de emisiune ale certificatelor de trezorerie cu discont si ale obligatiunilor de stat de tip benchmark, aferente lunii ianuarie 2009, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 896 din 30 decembrie 2008, se majoreaza cu suma de 2.500 milioane lei.
=======================================
=======================================
DECIZIE nr. 82 din 15 ianuarie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 230/2008 pentru modificarea unor acte normative in domeniul pensiilor din sistemul public, pensiilor de stat si al celor de serviciu
Emitent: CURTEA CONSTITUTIONALA
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 33 din 16 ianuarie 2009 \
Pe cine vizeaza?
Actul prezinta interes general pentru toate persoanele care erau afectate de dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 230/2008, prin care se interzicea cumulul pensiei cu salariul obtinut intr-o institutie sau autoritate publica.
Important!
Avocatul Poporului sustine ca acest act normativ incalca urmatoarele prevederi constitutionale: art. 1 alin. (5) care consacra suprematia Constitutiei si instituie obligatia respectarii sale, art. 41 alin. (1) referitor la dreptul la munca, art. 44 privind dreptul de proprietate privata, art. 47 alin. (2) teza intai referitor la dreptul la pensie si art. 135 alin. (2) lit. f) care instituie obligatia statului de a crea conditiile necesare pentru cresterea calitatii vietii.
De asemenea, considera ca este incalcat si art. 20 din Constitutie prin raportare la dispozitiile art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care se refera la dreptul de proprietate, si in raport cu prevederile art. 6 pct. 1 din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, care recunoaste si garanteaza dreptul la munca.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit sustinerilor Avocatului Poporului, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 230/2008 contravine dispozitiilor constitutionale sub mai multe aspecte. Unele dintre aceste aspecte pun in discutie constitutionalitatea extrinseca a actului normativ, in timp ce altele se refera la continutul reglementarii in sine.
Astfel, autorul exceptiei sustine ca acest act normativ afecteaza drepturi fundamentale, precum dreptul la munca si dreptul la pensie, contravenind astfel art. 115 alin. (6) din Constitutie, care stabileste domeniile in care ordonantele de urgenta nu pot reglementa. De asemenea, intre motivele invocate in sustinerea exceptiei se regasesc si cele referitoare la incalcarea dreptului de proprietate, nerespectarea obligatiei statului de a crea conditiile necesare pentru cresterea calitatii vietii, actiunea retroactiva a prevederilor ordonantei prin desfiintarea unor drepturi castigate si nerespectarea suprematiei Constitutiei.
Curtea urmeaza sa analizeze mai intai daca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 230/2008 respecta conditiile de constitutionalitate extrinseca puse in discutie de Avocatul Poporului, respectiv daca afecteaza drepturi fundamentale, contravenind, in consecinta, art. 115 alin. (6) din Constitutie.
Din aceasta perspectiva, Curtea constata ca prin dispozitiile cuprinse in ordonanta se interzice cumulul pensiei cu veniturile realizate dintr-o activitate profesionala desfasurata in cadrul autoritatilor si institutiilor publice si, corelativ, se impune obligatia persoanelor aflate in situatia mentionata de a opta pentru pensie ori pentru veniturile realizate din activitatea profesionala, altfel spus, de a renunta la pensie continuandu-si activitatea profesionala sau de a inceta activitatea profesionala aducatoare de venituri si de a-si conserva pensia.
Curtea Constitutionala admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata direct de Avocatul Poporului si constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 230/2008 pentru modificarea unor acte normative in domeniul pensiilor din sistemul public, pensiilor de stat si al celor de serviciu este contrara art. 115 alin. (6) din Constitutie.
Definitiva si general obligatorie.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 ianuarie 2009.
=======================================
ORDIN nr. 23 din 19 ianuarie 2009
pentru stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa pentru semestrul I 2009
Emitent: MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 39 din 21 ianuarie 2009
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza societatile comerciale, regiile autonome, societatile si companiile nationale, institutiile din sectorul bugetar, unitatile cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum si persoanele fizice care incadreaza personal pe baza de contract individual de munca pot utiliza bilete de valoare sub forma tichetelor cadou si a tichetelor de cresa.
Important!
Pentru semestrul I 2009, incepand cu luna februarie, valoarea sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa, stabilita potrivit prevederilor pct. 6.1 si pct. 6.3 din Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.317/2006, este de 350 lei.
=======================================
REGULAMENT nr. 2 din 20 ianuarie 2009
pentru modificarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 3/2007 privind limitarea riscului de credit la creditele destinate persoanelor fizice
Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 40 din 22 ianuarie 2009
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalelor institutiilor de credit din state terte care functioneaza pe teritoriul Romaniei, institutiilor financiare nebancare persoane juridice romane si sucursalelor institutiilor financiare nebancare straine, inscrise in Registrul special, entitati supuse supravegherii Bancii Nationale a Romaniei, si reglementeaza conditiile minime de acordare si derulare a creditelor destinate persoanelor fizice.
Important!
Imprumutatorii stabilesc in cadrul reglementarilor interne, in concordanta cu profilul si strategia lor de risc, cel putin urmatoarele:
a) modalitatea de organizare a activitatii de acordare si derulare a creditelor destinate persoanelor fizice si, dupa caz, conditiile de garantare pentru fiecare tip de credit, inclusiv limita maxima admisa pentru valoarea finantarii in raport cu valoarea imobilului ipotecat;
b) categoriile de clienti eligibili pentru finantare;
c) procedura de clasificare a clientelei-tinta pe categorii de risc de nerambursare, fundamentat pe profilul general de risc al imprumutatorului;
d) categoriile de venituri considerate eligibile de catre imprumutator, diferentiat pe categorii de clientela, precum si coeficientii de ajustare aferenti in functie de gradul de certitudine si de caracterul de permanenta ale acestora;
e) categoriile de cheltuieli care se deduc din veniturile eligibile in scopul determinarii gradului total de indatorare, incluzand cel putin cheltuielile de subzistenta si angajamentele de plata altele decat cele de natura creditului;
f) nivelurile maxime admise pentru gradul total de indatorare, inclusiv fundamentarea acestora, diferentiate pe categoriile de clientela, pe destinatia creditului (de exemplu, credit de consum, credit ipotecar), pe tipul creditului (defalcat in functie de moneda de exprimare sau, dupa caz, de indexare, de tipul dobanzii, respectiv fixa sau variabila, de termenul de acordare a creditului si de comportamentul clientului in legatura cu onorarea serviciului datoriei determinat de calitatea garantiei), iar in cazul creditelor care nu sunt garantate cu ipoteci asupra proprietatilor imobiliare locative sau a terenurilor intravilane, nivelurile maxime admise pentru gradul total de indatorare sunt stabilite inclusiv prin luarea in considerare a riscului valutar, riscului de rata a dobanzii, precum si a posibilitatii de majorare a costului creditului provenind din comisioane si alte cheltuieli privind administrarea creditului prevazute in contract;
Valoarea nominala totala a certificatelor de trezorerie cu discont si a obligatiunilor de stat de tip benchmark, in suma de 4.000 milioane lei, anuntata conform prevederilor art. 1 din Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3.756/2008 privind prospectele de emisiune ale certificatelor de trezorerie cu discont si ale obligatiunilor de stat de tip benchmark, aferente lunii ianuarie 2009, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 896 din 30 decembrie 2008, se majoreaza cu suma de 2.500 milioane lei.
=======================================
=======================================
DECIZIE nr. 82 din 15 ianuarie 2009
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 230/2008 pentru modificarea unor acte normative in domeniul pensiilor din sistemul public, pensiilor de stat si al celor de serviciu
Emitent: CURTEA CONSTITUTIONALA
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 33 din 16 ianuarie 2009 \
Pe cine vizeaza?
Actul prezinta interes general pentru toate persoanele care erau afectate de dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 230/2008, prin care se interzicea cumulul pensiei cu salariul obtinut intr-o institutie sau autoritate publica.
Important!
Avocatul Poporului sustine ca acest act normativ incalca urmatoarele prevederi constitutionale: art. 1 alin. (5) care consacra suprematia Constitutiei si instituie obligatia respectarii sale, art. 41 alin. (1) referitor la dreptul la munca, art. 44 privind dreptul de proprietate privata, art. 47 alin. (2) teza intai referitor la dreptul la pensie si art. 135 alin. (2) lit. f) care instituie obligatia statului de a crea conditiile necesare pentru cresterea calitatii vietii.
De asemenea, considera ca este incalcat si art. 20 din Constitutie prin raportare la dispozitiile art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care se refera la dreptul de proprietate, si in raport cu prevederile art. 6 pct. 1 din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, care recunoaste si garanteaza dreptul la munca.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit sustinerilor Avocatului Poporului, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 230/2008 contravine dispozitiilor constitutionale sub mai multe aspecte. Unele dintre aceste aspecte pun in discutie constitutionalitatea extrinseca a actului normativ, in timp ce altele se refera la continutul reglementarii in sine.
Astfel, autorul exceptiei sustine ca acest act normativ afecteaza drepturi fundamentale, precum dreptul la munca si dreptul la pensie, contravenind astfel art. 115 alin. (6) din Constitutie, care stabileste domeniile in care ordonantele de urgenta nu pot reglementa. De asemenea, intre motivele invocate in sustinerea exceptiei se regasesc si cele referitoare la incalcarea dreptului de proprietate, nerespectarea obligatiei statului de a crea conditiile necesare pentru cresterea calitatii vietii, actiunea retroactiva a prevederilor ordonantei prin desfiintarea unor drepturi castigate si nerespectarea suprematiei Constitutiei.
Curtea urmeaza sa analizeze mai intai daca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 230/2008 respecta conditiile de constitutionalitate extrinseca puse in discutie de Avocatul Poporului, respectiv daca afecteaza drepturi fundamentale, contravenind, in consecinta, art. 115 alin. (6) din Constitutie.
Din aceasta perspectiva, Curtea constata ca prin dispozitiile cuprinse in ordonanta se interzice cumulul pensiei cu veniturile realizate dintr-o activitate profesionala desfasurata in cadrul autoritatilor si institutiilor publice si, corelativ, se impune obligatia persoanelor aflate in situatia mentionata de a opta pentru pensie ori pentru veniturile realizate din activitatea profesionala, altfel spus, de a renunta la pensie continuandu-si activitatea profesionala sau de a inceta activitatea profesionala aducatoare de venituri si de a-si conserva pensia.
Curtea Constitutionala admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata direct de Avocatul Poporului si constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 230/2008 pentru modificarea unor acte normative in domeniul pensiilor din sistemul public, pensiilor de stat si al celor de serviciu este contrara art. 115 alin. (6) din Constitutie.
Definitiva si general obligatorie.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 ianuarie 2009.
=======================================
ORDIN nr. 23 din 19 ianuarie 2009
pentru stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa pentru semestrul I 2009
Emitent: MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 39 din 21 ianuarie 2009
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza societatile comerciale, regiile autonome, societatile si companiile nationale, institutiile din sectorul bugetar, unitatile cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum si persoanele fizice care incadreaza personal pe baza de contract individual de munca pot utiliza bilete de valoare sub forma tichetelor cadou si a tichetelor de cresa.
Important!
Pentru semestrul I 2009, incepand cu luna februarie, valoarea sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa, stabilita potrivit prevederilor pct. 6.1 si pct. 6.3 din Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.317/2006, este de 350 lei.
=======================================
REGULAMENT nr. 2 din 20 ianuarie 2009
pentru modificarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 3/2007 privind limitarea riscului de credit la creditele destinate persoanelor fizice
Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 40 din 22 ianuarie 2009
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalelor institutiilor de credit din state terte care functioneaza pe teritoriul Romaniei, institutiilor financiare nebancare persoane juridice romane si sucursalelor institutiilor financiare nebancare straine, inscrise in Registrul special, entitati supuse supravegherii Bancii Nationale a Romaniei, si reglementeaza conditiile minime de acordare si derulare a creditelor destinate persoanelor fizice.
Important!
Imprumutatorii stabilesc in cadrul reglementarilor interne, in concordanta cu profilul si strategia lor de risc, cel putin urmatoarele:
a) modalitatea de organizare a activitatii de acordare si derulare a creditelor destinate persoanelor fizice si, dupa caz, conditiile de garantare pentru fiecare tip de credit, inclusiv limita maxima admisa pentru valoarea finantarii in raport cu valoarea imobilului ipotecat;
b) categoriile de clienti eligibili pentru finantare;
c) procedura de clasificare a clientelei-tinta pe categorii de risc de nerambursare, fundamentat pe profilul general de risc al imprumutatorului;
d) categoriile de venituri considerate eligibile de catre imprumutator, diferentiat pe categorii de clientela, precum si coeficientii de ajustare aferenti in functie de gradul de certitudine si de caracterul de permanenta ale acestora;
e) categoriile de cheltuieli care se deduc din veniturile eligibile in scopul determinarii gradului total de indatorare, incluzand cel putin cheltuielile de subzistenta si angajamentele de plata altele decat cele de natura creditului;
f) nivelurile maxime admise pentru gradul total de indatorare, inclusiv fundamentarea acestora, diferentiate pe categoriile de clientela, pe destinatia creditului (de exemplu, credit de consum, credit ipotecar), pe tipul creditului (defalcat in functie de moneda de exprimare sau, dupa caz, de indexare, de tipul dobanzii, respectiv fixa sau variabila, de termenul de acordare a creditului si de comportamentul clientului in legatura cu onorarea serviciului datoriei determinat de calitatea garantiei), iar in cazul creditelor care nu sunt garantate cu ipoteci asupra proprietatilor imobiliare locative sau a terenurilor intravilane, nivelurile maxime admise pentru gradul total de indatorare sunt stabilite inclusiv prin luarea in considerare a riscului valutar, riscului de rata a dobanzii, precum si a posibilitatii de majorare a costului creditului provenind din comisioane si alte cheltuieli privind administrarea creditului prevazute in contract;
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noutati LEGISLATIE FISCALA 10 - 14 august 2009 - Monitorul OficialModificari aduse de OPANAF 1437/2016 privind executarea silita cazuri speciale si OPANAF 1486/2016 privind statutul de operator economic autorizatFirmele de buna credinta, cele mai afectate de masurile de combatere a fraudei de TVA (sondaj)Noutati LEGISLATIE FISCALA 03 - 07 august 2009 - Monitorul OficialCade modificarea Codului fiscal doar prin lege! Proiectul a fost respinsUltimele articole
Evitati amenzi de pana la 4.000 lei! 36 de proceduri contabile de actualitate va salveaza la orice control ANAFCum poate fi REFUZATA in mod legal primirea unei facturi?Ce taxe trebuie sa platesti in Romania daca ai o afacere. Lista COMPLETANoutati fiscale! Au fost reglementate anumite aspecte privind rezidenta in Romania a persoanelor juridice straineMonitorul Contabil: au aparut ultimele modificari contabileArticole similare
Noutati legislatie fiscala 1-5 iunie - Monitorul OficialNoutati Legislatie Fiscala 13-17 aprilie 2009 - Monitorul OficialLegea 114/2023. NOUTATI LEGISLATIVE aprobate in cazul acordarii alocatiei pentru copiiNoutati legislatie Fiscala 22-26 decembrie 2008 - Monitorul OficialTot ce trebuie sa stiti despre telemunca in 2022. Ce prevederi NU mai sunt valabile?Ultimele articole
NOUTATI LEGISLATIVE referitoare la casele de marcat, conform OUG 69/2024ANAF ofera contribuabililor 4 tipuri de servicii electroniceScutirea de taxa pe valoarea adaugata. Cand se aplica si reguli generale de aplicareDocumentele necesare pentru justificarea scutirii de TVA la exporturiAchizitia intracomunitara: ce inseamna, NOUTATI LEGISLATIVE si documente necesare pentru scutirea de TVAArticole similare
Criterii de risc pentru acordarea codului de TVA – proiect de modificare a normelor Codului FiscalEvaziunea fiscala ar scadea semnificativ cu un TVA redus la carneFinantele vin cu precizari suplimentare privind impozitul specificTop 5 greseli facute de managerii din RomaniaTransparenta fiscala pentru multinationale. Noile propuneri ale Comisiei EuropeneUltimele articole
Radiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasGrup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVAPosta Romana va trimite Notificarile de informare cu privire la amnistia fiscala introdusa prin OUG 107/2024Calendar ANAF: Declaratii scadente in 7 octombrie 2024Facturi netrimise prin E-Factura. Care este tratamentul fiscal pentru impozitul pe profit si TVAArticole similare
ANAF publica ordinul pentru aprobarea formularului 096. Vezi noua declaratieOrdinul 1098/2023: Din 1 aprilie 2023 tichetele culturale pentru sem I si II vor fi MAJORATECota TVA de 5% este aplicabila din 1 ianuarie 2023 in anumite cazuri, conform OG 16/2022Valoarea tichetelor de cresa pentru sem. II 2020 NU a fost majorata! (Ordinul 2810/2020)Explicatii punctuale: Reglementarile privind plata defalcata a TVA modificate major in ParlamentUltimele articole
OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025OUG 41/2022 privind E-Transport, modificat prin OUG 129/2024. Tabel comparativ cu schimbarileCe OBLIGATII au persoanele care utilizeaza sistemul E-TVA, implementat din 1 august 2024Persoanele care NU au depus D212 pentru 2023 vor primi Notificari de la ANAF. Cat timp au pentru a indrepta situatiaAmenzile ajung pana la 100.000 lei pentru nerespectarea unor dispozitii introduse prin OUG 125/2024Articole similare
Ce se intampla cu majorarea de TVA in cazul unui leasing?ANAF a publicat formularul pentru anularea inregistrarii in scopuri de TVACHESTIONAR privind modul de implementare si efectele asupra mediului de afaceri ale Formularului 088Impozitul pe dividende. Cine il plateste, ce declaratii trebuie depuse si studii de caz utileAchizitie intracomunitara de bunuri efectuata de o persoana inregistrata in scop special de TVA. Ce scutiri se aplica?Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAMiercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAE-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"