Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: Unei firme i s-a suspendat dreptul de a fi platitor de TVA, cum se procedeaza ca sa redevina platitor de TVA?
Raspuns: Procedura prin care se pot reinregistra in scopuri de TVA persoanele impozabile carora li s-a suspendat dreptul de a fi platitor de TVA este prevazuta de OPANAF 700/2012, coroborat cu reglementarile date de Codul fiscal .Potrivit art.153 alin. (9) din Codul fiscal , anularea inregistrarii in scopuri de TVA are loc:
„ a) de la data declararii ca inactivi, in conditiile legii;
b) de la data inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului;
c) de la data comunicarii deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA de catre organul fiscal, in situatia in care asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) de la data de 1 august sau 1 februarie, dupa caz, pentru persoanele impozabile care utilizeaza luna sau trimestrul ca perioada fiscala pentru TVA si care, in semestrul calendaristic anterior, nu au depus niciun decont de TVA;
e) de la data de 1 februarie sau 1 august, dupa caz, pentru persoanele impozabile care utilizeaza luna sau trimestrul ca perioada fiscala pentru TVA si care, in deconturile aferente celor 6 luni sau celor doua trimestre, dupa caz, din semestrul calendaristic anterior, nu au declarat achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii realizate in cursul acestor perioade de raportare. „
Daca inceteaza situatia care a condus la anularea codului de TVA, persoanele impozabile pot solicita reinregistrarea, primind un nou certificat.
Inregistrarea in scopuri de TVA va fi efectuata de catre organele fiscale competente din oficiu, pentru persoanele care nu mai sunt in situatia de a fi declarate inactive, conform prevederilor art. 78^1 din OG 92/2003 si pentru persoanele care nu mai sunt in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului. Pentru toate celelalte situatii, inregistrarea va avea loc numai la solicitarea persoanei impozabile.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Manual de politici contabile - Stick USB
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Datorita faptului ca exista mai multe situatii in care anularea a avut loc, reinregistrarea in scopuri de TVA este prevazuta de o serie de proceduri, adaptate motivului pentru care se doreste justificarea incetarii situatiei ce a dus la pierderea codului de TVA initial.
Astfel, daca motivul a fost reprezentat de nedepunerea deconturilor de taxa, persoanele impozabile dovedesc incetarea situatiei care a condus la anulare prin depunerea acestor deconturilor de taxa, nedepuse la termen, insotite de prezentarea unei cereri motivate , prin care firmele se angajeaza sa depuna la termenele prevazute de lege deconturile de taxa.
Conform art. 153, alin. (9^1) lit. c) din Codul fiscal numai dupa o perioada de 3 luni de la anularea inregistrarii va avea loc reinregistrarea acestor persoane in scopuri de TVA, daca indeplinesc toate conditiile prevazute de lege. Pentru situatia in care abaterea se repeta dupa reinregistrarea persoanei impozabile, codul de inregistrare in scopuri de TVA va fi anulat din nou de catre organele fiscale si nu vor aproba eventuale cereri ulterioare de reinregistrare in scopuri de TVA.
Pentru situatia in care motivul a fost reprezentat de faptul ca in declaratiile depuse la termenul legal nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/ prestari de servicii, realizate in cursul perioadelor de raportare, persoana impozabila are obligatia de a depune o cerere de inregistrare in scopuri de TVA in maximum 180 de zile de la data anularii, organele fiscale nu vor aproba eventuale cereri ulterioare de reinregistrare in scopuri de TVA. Solicitarea reinregistrarii in scopuri de TVA va fi facuta pe baza unei declaratii pe propria raspundere, din care sa rezulte ca vor fi desfasurate activitati economice cel mai tarziu in cursul lunii urmatoare celei in care solicita inregistrarea in scopuri de TVA.
Persoanele impozabile carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA din cauza faptelor inscrise in cazierul fiscal pot solicita reinregistrarea in scopuri de TVA daca inceteaza situatia care a condus la anulare.
Indiferent de motivul pentru care le-a fost anulat codul de TVA, persoanele impozabile trebuie sa completeze si sa depuna o cerere speciala de inregistrarea ca platitor de TVA (formularul 099), al carui model este aprobat tot prin proiect de ordin lansat in dezbatere publica.
Informatiile prezentate in documentatia inaintata organelor fiscale trebuie sa fie corecte si complete, iar temeiul legal al solicitarii de reinregistrare in scopuri de TVA trebuie sa corespunda motivului care a dus la anularea codului de TVA initial.
In situatia transmiterii de date incomplete, incorecte, sau necorelate, solicitantului va primi o notificare prin care va fi informat despre erorile constatate. In termen de 15 zile, persoana impozabila trebuie sa corecteze eventualele erori, iar daca nu respecta acest termen cererea sa de reinregistrare in scopuri de TVA va fi respinsa.
In situatia transmiterii unor date conforme cerintelor in vigoare, compartimentul de specialitate din partea organului fiscal competent intocmeste un referat prin care propune inregistrarea in scopuri de TVA sau respingerea cererii de inregistrare, precum si o decizie de inregistrare in scopuri de TVA sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA. Documentele trebuie aprobate de conducatorului unitatii fiscale, dupa ce au fost verificate si avizate de seful compartimentului de specialitate si de conducatorul adjunct al unitatii fiscale.
Ulterior, decizia de inregistrare in scopuri de TVA sau de respingere a cererii de inregistrare se comunica si persoanei impozabile. Termenul pentru care se poate formula contestatie impotriva documentului este de maxim 30 de zile de la data comunicarii.
Inregistrarea in scopuri de TVA va fi operata in Registrul contribuabililor si se va emite un nou certificat . Acest nou certificat de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscrisa data inregistrarii, va fi comunicat persoanei impozabile.
Portivit art. 4 din OPANAF 700/2012, inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile se considera valabila incepand cu:
“ a) data reactivarii contribuabilului prin decizie a organului fiscal competent;
b) data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind reluarea activitatii;
c) data comunicarii deciziei privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA, pentru alte situatii decat cele prevazute la lit. a) si b).”
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Repartizare dividende interimare pentru trim. II 2021. Cand se depun situatiile financiareAchizitii pe baza de aviz de insotire a marfii, fara factura. Monografie contabilaTermene si obligatii de plata la inceput de februarieTVA factura catre firma din UE neinregistrata in scopuri de TVA. Cum procedam la facturare?A venit Pastele cu cadouri!Ultimele articole
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESRepartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?Noutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAE-Factura: Cum trebuie sa procedati daca ati incarcat o factura de doua ori in SPVArticole similare
Achizitii de bunuri de pe teritoriul Romaniei. Ce documente sunt necesare?Split TVA: Cine depune Formularul 310 si ce documente justificative sunt obligatoriiAchizitii intracomunitare de mijloace de transport. Documente fiscale stabilite prin Ordinul ANAF nr. 1.128 din 2009Seminarul National de Contabilitate - Cum obtinem amanarea impozitelor neachitate?TVA - Scutiri pentru importul de bunuri si pentru achizitii intracomunitareUltimele articole
Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TransportProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVAComert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"