Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

OUG nr. 117 a introdus doua prevederi care se termina exact acolo unde era mai interesant.Iata:"Autoritatile fiscale nu vor lua in considerare o tranzactie efectuata de un contribuabil declarat ...
OUG nr. 117 a introdus doua prevederi care se termina exact acolo unde era mai interesant.Iata:
"Autoritatile fiscale nu vor lua in considerare o tranzactie efectuata de un contribuabil declarat inactiv prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu exceptia livrarilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita.
De asemenea, nu sunt luate in considerare de autoritatile fiscale tranzactiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita. Procedura de declarare a contribuabililor inactivi va fi stabilita prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Ordinul si lista contribuabililor declarati inactivi se comunica contribuabililor carora le sunt destinate si persoanelor interesate, prin afisarea pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala".
De acord cu toate, dar nu am inteles ce e de facut daca, asa cum s-a intamplat pana acum, anumiti contribuabili, activi de felul lor, au fost trecuti de Finante pe „lista neagra”?
Aici era foarte interesant sa se continue articolul de lege.
Il continuam noi: in caz de greseala (intentionata sau nu) Finantele sunt bune de plata. Cu cheltuieli de judecata cu tot..

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Ne spune aceasta instanta suprema, intr-un caz in care prima instanta, prin sentinta civila nr. 110/2003 pronuntata in fond dupa casare cu trimitere spre rejudecare in baza deciziei civile nr. 3636/2002 a Curtii Supreme de Justitie – Sectia de contencios administrativ a fost admisa actiunea formulata de reclamanta S.C.”R.”SA Savinesti in contradictoriu cu paratii Directia Generala a Finantelor Publice Neamt si Ministerul Finantelor Publice, cei doi parati fiind obligati sa restituie reclamantei suma de 2.950.259.592 lei, reprezentand actualizarea sumei platita de aceasta cu titlu de impozit pe profit si majorari in baza actului de control din 6 octombrie 1994 anulat.
Prin aceeasi sentinta paratii au fost obligati la 443.073.888 lei cheltuieli de judecata, care a reprezentat in mare parte onorariu avocatial.
Finantele au atacat decizia, aratand ca “in mod nejustificat au fost acordate cheltuieli de judecata in cuantum de 443.073.888 lei, avand in vedere munca depusa de avocat”.
Motivarea a fost considerata puerila de catre instanta.
In privinta actualizarii sumelor, instanta suprema a aratat:
“Cat priveste intinderea obligatiei de restituire, avand in vedere necesitatea repunerii solventului (platitorului, contribuabilului) in situatia anterioara efectuarii platii, aceasta trebuie sa cuprinda valoarea actualizata cu indicele de inflatie.
Acordarea indicelui de inflatie nu reprezinta altceva decat aplicarea principiului echitatii care impune plasarea solventului (cel care a facut plata nedatorata) in situatia de a beneficia de suma ca si cum ar fi folosit-o el insusi daca n-ar fi fost retinuta fara temei legal, stiut fiind ca plata facuta in astfel de conditii nu reprezinta altceva decat o imbogatire fara justa cauza.
De altfel, in acelasi sens, in asemenea situatii este si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 1 din Protocolul nr. 1 care protejeaza dreptul de proprietate.
Or, in cauza de fata, in mod corect, instanta de rejudecare a procedat la actualizarea sumei pe nedrept retinute cu acordarea indicelui de inflatie, plecand de la valoarea nominala de 885.888.800 lei, deoarece, asa cum s-a aratat, obligatia de plata initial stabilita era in valuta”.
In baza deciziei de mai sus, un cotnribuabil care dovedeste ca a fost pus in mod gresit pe lista contribuabililor inactivi si dovedeste prejudiciul (anulare contracte, pierdere parteneri de afaceri etc.) isi poate cere drepturile de la Finante. Si avocatul sau de asemenea.
Horatiu Sasu,
Jurist si economist
Consultant in afaceri

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Norme 2013: Totul despre esalonarea la plata a obligatiilor fiscaleTVA cu 2 taisuriIn 4 zile, intalnire la FinanteLegea nr. 76 din 2010 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109 per 2009 pentru modificarea si completarea Legii privind Codul fiscalANAF a rambursat TVA in valoare de 1,36 mld. lei in ianuarieUltimele articole
D406 in 2025. Cum se inregistreaza in D406 serviciile intracomunitareSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile CONTRIBUABILIlorMijloace fixe. Ajstarea TVA in cazul casarii mijloacelor fixe + un exemplu util CONTRIBUABILIlorStornare facturi. Ce este stornarea, cum se poate efectua si studii de caz utile CONTRIBUABILIlorControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleArticole similare
Legea 207/2025 a fost modificata recent prin Legea 296/2023. Vezi ce schimbari vor fi implementateDeducere TVA la stoc de marfa. Cum facem inregistrarile contabile si cum declaram in decontul de TVA?ONG-urile vor fi controlate de MFP cu privire la utilizarea sumelor primite din sponsorizari si de la bugetul de statData de la care formularul 112 nu se mai depune decat in format electronic se amanaPana pe 11 martie 2024 trebuie depusa notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii regimului special pentru agricultoriUltimele articole
D406 in 2025. Cum se inregistreaza in D406 serviciile intracomunitareDeductibilitate cheltuieli si regim FISCal TVA pentru produsele EXPIRATENeplatitor de TVA. Operatiuni pentru care se utilizeaza codul special de TVAImpozit dividende. Persoanele nerezidente platesc impozit de 10% in Romania?Livrari catre clienti din state terte. Care este regimul FISCal TVAArticole similare
Un proiect HG ar putea modifica functionarea ANAF. Vezi schimbarile preconizateCum deducem bonurile fiscale mai mari de 100 euro?Sfera de aplicare TVA in cazul livrarii de bunuri. Norme in vigoareLegea 216/2023 a modificat Legea 227/2015. Care sunt livrarile si prestarile de servicii cu cota TVA de 5%ANAF: Estimarea bazei de impunereUltimele articole
CCF propune modificari asupra proiectului pe TVA al FINANTElor. Firmele mici ar putea fi afectateSituatii financiare anuale. Modificari importante aduse prin OUG 138/2024E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineLegi contabilitate. Principalele modificari aduse Legii contabilitatii 82/1991 prin OUG 138/2024Produsele si Serviciile cu TVA 9% in 2025
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"