Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Institutii publice. TVA ca element al costului de productie

de Infotva.ro la 30 Aug. 2010
Tags: taxa pe valoarea adaugata, tva, og 64/2009

Intrebare:O institutie publica are in derulare un proiect finantat prin Programul Operational Regional, axa prioritara 2, domeniul de interventie 2.1 “ Reabilitarea si modernizarea retelei de ...

Intrebare:

O institutie publica are in derulare un proiect finantat prin Programul Operational Regional, axa prioritara 2, domeniul de interventie 2.1 “ Reabilitarea si modernizarea retelei de drumuri judetene, strazi urbane – inclusiv constructia/reabilitarea soselelor de centura”. Obiectivul proiectului consta in modernizarea unui drum.

Institutia publica este neplatitoare de taxa pe valoarea adaugata. Conform Ordonantei de urgenta nr. 64 din 3 iunie 2009 ( art. 15) privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, institutia publica recupereaza de la bugetul de stat taxa pe valoarea adaugata aferenta cheltuielilor eligibile ale proiectului.

Potrivit regulilor generale de evaluare prevazute la pct 2.8 din Ordinul nr. 1.917 din 12 decembrie 2005 (*actualizat*) pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea contabilitatii institutiilor publice, Planul de conturi pentru institutiile publice si instructiunile de aplicare a acestuia se aplica urmatoarele principii:
Costul de productie al unui bun cuprinde: costul de achizitie al materiilor prime si materialelor consumabile si cheltuielile de productie direct atribuibile bunului.
Costul de achizitie al bunurilor cuprinde: pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care institutia publica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.

Va cerem sprijinul in clarificarea urmatoarelor aspecte:
- taxa pe valoarea adaugata aferenta cheltuielilor eligibile si recuperata de beneficiar de la bugetul de stat conform OG 64/2009 este element al costului de productie in spiritul reglementarii contabile aplicabile institutiilor publice?
- la ce valoare va reflecta beneficiarul proiectului investitia finantata prin proiect ( la valoarea cu TVA sau va scadea TVA aferent cheltuielilor eligibile recuperat de la bugetul de stat cf. OG 64/2009).

Anexez la intrebare extras din cele doua reglementari:

37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari
37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Vezi detalii

Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!

Vezi detalii

Noi reguli privind SPONSORIZAREA
Noi reguli privind SPONSORIZAREA

Vezi detalii


Extras Ordin 1917/2005
 2.8. Reguli generale de evaluare
    Pentru evaluarea elementelor din bilant, se stabilesc urmatoarele reguli:
    a) Evaluarea la data intrarii in institutia publica
    La data intrarii in patrimoniu bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare, denumita valoare contabila (costul istoric), care se stabileste astfel:
    - la cost de achizitie - pentru bunurile procurate cu titlu oneros;
    - la cost de productie - pentru bunurile produse in institutie;
    - la valoarea justa - pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit.
    Costul de achizitie al bunurilor cuprinde: pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care institutia publica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.
    Reducerile comerciale acordate de furnizor nu fac parte din costul de achizitie.
    Costul de productie al unui bun cuprinde: costul de achizitie al materiilor prime si materialelor consumabile si cheltuielile de productie direct atribuibile bunului.
    Costul de productie sau de prelucrare al stocurilor, precum si costul de productie al activelor fixe cuprind cheltuielile directe aferente productiei, si anume: materiale directe, energie consumata in scopuri tehnologice, manopera directa si alte cheltuieli directe de productie, precum si cota cheltuielilor indirecte de productie alocata in mod rational ca fiind legata de fabricatia acestora.

Extras OG 64/2009.


    ART. 15
    (1) Sumele prevazute la art. 8 lit. b), art. 9 lit. b) si art. 11 lit. e) se acorda, prin plata directa, respectiv plata indirecta, urmatorilor beneficiari:
    a) institutii publice finantate integral din venituri proprii si/sau finantate partial de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat ori bugetele fondurilor speciale;
    b) autoritati ale administratiei publice locale sau entitati publice finantate integral din bugetele acestora;
    c) entitati publice locale finantate integral din venituri proprii si/sau finantate partial de la bugetele locale;
    d) organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publica, cu personalitate juridica, care functioneaza in domeniul dezvoltarii regionale;
    e) organisme neguvernamentale nonprofit, cu personalitate juridica, pentru activitatea desfasurata fara scop patrimonial;
    f) unitati de cult si structuri ale cultelor apartinand cultelor religioase recunoscute in Romania, conform Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor;
    g) societati comerciale care au calitatea de furnizori de formare profesionala, care desfasoara numai activitati scutite de taxa pe valoare adaugata, fara drept de deducere, conform prevederilor art. 141 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
    h) operatori regionali de apa, definiti in baza art. 2 lit. g^1) din Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

Raspuns:

Capitolul XV „CONTABILITATEA OPERATIUNILOR SPECIFICE FONDURILOR EXTERNE NERAMBURSABILE - INSTRUMENTE STRUCTURALE, FONDURI PENTRU AGRICULTURA SI ALTE FONDURI” al Normei metodologice privind organizarea si conducerea contabilitatii institutiilor publice, planul de conturi pentru institutii publice si instructiunile de aplicare a acestuia aprobata prin OMFP 1917/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, cuprinde planul de conturi utilizat de beneficiarii - institutii publice si monografii privind inregistrarea in contabilitatea beneficiarilor - institutii publice a operatiunilor aferente derularii proiectelor din fonduri externe nerambursabile postaderare si fonduri de la buget.

In cazul institutiilor publice finantate din venituri proprii si subventii acordate de la buget pentru operatiuni cu fondurile externe nerambursabile postaderare si fonduri de la buget, taxa pe valoare adaugata inscrisa in facturile furnizorilor se include in costul bunurilor/activelor fixe/serviciilor achizitionate.

Taxa pe valoare adaugata aferenta cheltuielilor eligibile se evidentiaza cu ajutorul contului 4583.2 „Sume de primit de la Autoritatile de Certificare/Autoritatile de Management -FONDURI DE LA BUGET” in corespondenta cu contul 7721 „Subventii de la bugetul de stat”.
Contul 4583 a fost introdus prin anexa, pct. I, pct. 21 din Ordinul Ministerului Finantelor Publice nr. 2169/2009.

Potrivit art. 16 din Norma metodologica de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta  aprobata prin OMFP 2548/2009 beneficiarii de proiecte finantate din instrumente structurale au obligatia sa tina pentru fiecare proiect o evidenta contabila distincta, folosind conturi analitice distincte.

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Institutii publice. TVA ca element al costului de productie":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016