Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Transport de bunuri. Exista obligativitatea stampilarii CMR-ului de catre ambele parti implicate pentru justificarea scutirii de TVA?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 25 Mar. 2022
Transport de bunuri. Exista obligativitatea stampilarii CMR-ului de catre ambele parti implicate pentru justificarea scutirii de TVA?
Tags: transport de bunuri, semnare cmr, scutire de tva

Exista obligativitatea stampilarii CMR-ului de catre partile implicate (cumparator/transportator) pentru justificarea scutirii de TVA la livrari intracomunitare? Clientul nu dispune de stampila. Daca nu exista obligativitatea stampilarii conform legislatiei europene, exista un risc practic in controale (au fost circulare date de Ministerul de Finante care sa indice necesitatea stampilarii CMR-ului)?

Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras: 

Intrebarea formulata inteleg ca obligatia transportului de bunuri este asumata de catre cumparator, conform conditiei de livrare INCOTERMS negociata cu furnizorul bunurilor din Romania. In acest caz, cumparatorul are calitatea de expeditor al bunurilor. O astfel de situatie se regaseste la livrarea bunurilor in conditia de livrare Ex works.
 
Conform prevederilor art. 5 din Decretul nr. 451 din 20 noiembrie 1972 privind aderarea Republicii Socialiste Romania la Conventia referitoare la contractul de transport international de marfuri pe sosele (CMR), CMR-ul cunoscut sub denumirea de scriscoare de trasura, CMR-ul trebuie intocmit in 3 exemplare originale care se trebuie semnate  de catre expeditor si transportator:
"1. Scrisoarea de trasura este intocmita in trei exemplare originale, semnate de expeditor si de transportator, aceste semnaturi putind sa fie imprimate sau inlocuite prin stampilele expeditorului si transportatorului, daca legislatia tarii in care este intocmita scrisoarea de trasura o permite. Primul exemplar se remite expeditorului, al doilea insoteste marfa, iar al treilea se retine de transportator.
    2. In cazul in care marfa de transportat trebuie sa fie incarcata in vehicule diferite sau daca este vorba de diferite feluri de marfa ori de loturi distincte, expeditorul sau transportatorul are dreptul sa ceara intocmirea de scrisori de trasura pentru fiecare vehicul folosit sau pentru fiecare fel de marfa ori lot de marfuri."
 
Destinatia celor 3 exemplare este urmatoarea:
primul exemplar se remite expeditorului;
al doilea exemplar insoteste marfa;
al treilea exemplar se retine de transportator.
 
Conform prevederilor art. 6, in CMR trebuie inscrise informatii referitoare la
"  1. Scrisoarea de trasura trebuie sa contina urmatoarele date:
    a) locul si data intocmirii sale;
    b) numele si adresa expeditorului;
    c) numele si adresa transportatorului;
    d) locul si data primirii marfii si locul prevazut pentru eliberarea acesteia;
    e) numele si adresa destinatarului;
    f) denumirea curenta a naturii marfii si felul ambalajului, iar pentru marfurile periculoase, denumirea lor general recunoscuta;
    g) numarul coletelor, marcajele speciale si numerele lor;
    h) greutatea bruta sau cantitatea astfel exprimata a marfii;
    i) cheltuielile aferente transportului (pret de transport, cheltuieli accesorii, taxe de vama si alte cheltuieli survenite de la incheierea contractului si pina la eliberare);
    j) instructiunile necesare pentru formalitatile de vama si altele;
    k) indicatia ca transportul este supus regimului stabilit prin prezenta conventie si nici unei alte clauze contrare."
 
Destinatarul bunurilor nu este obligat sa semneze CMR-ul pentru confirmarea primirii bunurilor, dar poate formula o reclamatie conform prevederilor art. 30 cu privire la lipsuri sau avarii
" 1. Daca destinatarul a primit marfa fara sa fi constatat starea ei in contradictoriu cu transportatorul sau daca cel mai tirziu in momentul eliberarii, cind este vorba de pierderi ori avarii aparente, sau in termen de 7 zile de la data eliberarii, in afara de duminici si sarbatori legale, cind este vorba de pierderi sau avarii neaparente, nu a facut rezerve transportatorului, indicind natura generala a pierderii sau avariei, se prezuma, pina la proba contrarie, ca a primit marfa in starea descrisa in scrisoarea de trasura. Rezervele aratate mai sus trebuie sa fie facute in scris daca este vorba de pierderi sau de avarii neaparente.
  2. Daca starea marfii a fost constatata in mod contradictoriu de catre destinatar si transportator, dovada contrarie rezultatului acestei constatari nu poate fi facuta decit daca este vorba de pierderi sau de avarii neaparente si daca destinatarul a adresat rezervele sale in scris transportatorului in termen de 7 zile, in afara duminicilor si a sarbatorilor legale, de la data acestei constatari."
 
 
In situatia in care expeditor al bunurilor este furnizorul din Romania conform conditiei INCOTERMS prin care isi asuma responsabilitatea efectuarii transportului, in calitate de destinatatar, cumparatorul bunurilor nu trebuie sa semneze pentru primirea bunurilor, dar poate formula reclamatie cu privire la avarii sau lipsuri.
Astfel, daca destinatarul nu formuleaza reclamatie in scris, in termenul reglementat prin art. 30, se prezuma ca a primit marfa in starea prezentata in scrisoarea de trasura/CMR. Asa cum se poate constata, in Decretul nr. 451 din 20 noiembrie 1972 nu se regasesc prevederi exprese referitoare la obligatia destinatarului privind stampilarea/semnarea CMR-ului ca document de transport, dar se regasesc prevederi exprese referitoare la posibilitatea destinatarului/cumparatorului de a formula reclamatie, daca este cazul. Prevederile art. 30 se completeaza cu cele de la art. 13 pct. 1 "Dupa sosirea marfii la locul prevazut pentru eliberare, destinatarul are dreptul de a cere ca al doilea exemplar al scrisorii de trasura sa-i fie remis si ca marfa sa-i fie eliberata contra unei dovezi de primire."
 
In acest context, in cadrul unei inspectii fiscale privind TVA nu exista riscul reincadrarii operatiunii din livrare intracomunitara de bunuri, scutita de TVA, cu drept de deducere, in livrare taxabila pentru care este obligatorie colectarea TVA.
Totusi, in situatia in care responsabilitatea efectuarii transportului revine cumparatorului, consider ca nu este suficienta o copie a CMR fiind necesara o declaratie din partea cumparatorului prin care confirma primirea bunurilor. Aceasta declaratie trebuie sa respecte cerintele prevazute la art. 45a alin. (1) lit. i) din Regulamentul CEE nr. 282/2011 de aplicare a Directivei CEE nr. 112/2006 privind taxa pe valoarea adaugata, regulament modificat prin Regulamentul CEE nr. 1912/1912 al Consiliului din 4 decembrie 2018
"  ART. 45a
    (1) In scopul aplicarii scutirilor prevazute la articolul 138 din Directiva 2006/112/CE, se prezuma ca bunurile au fost expediate sau transportate dintr-un stat membru catre o destinatie aflata in afara teritoriului sau, dar in interiorul Comunitatii, in oricare dintre urmatoarele cazuri:
.......................
  (i) o declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de catre o terta parte in numele cumparatorului si care mentioneaza statul membru de destinatie a bunurilor; aceasta declaratie scrisa precizeaza data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor si, in cazul livrarii de mijloace de transport, numarul de identificare al mijlocului de transport si identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului;" 
 
Practic, acest document este necesar justificarii de catre furnizorul din Romania a aplicarii corecte a regimului de scutire reglementat prin art. 294 alin. (2) lit. a) privind livrarile intracomunitare de bunuri.
Referitor la declaratie, in eventualitatea unei inspectii fiscale privind TVA, echipa de inspectie fiscala va avea obligatia sa respecte prevederile legale, de exemplu, prevederile Regulamentului CEE nr. 282/2011 de aplicare a Directivei CEE nr. 112/2006 privind taxa pe valoarea adaugata, regulament modificat prin Regulamentul CEE nr. 1912/1912 al Consiliului din 4 decembrie 2018 care au stat la baza modificarii si completarii prevederilor art. 10 prin introducerea alin. (9) din Instructiunile de aplicare a scutirii reglementate prin O.M.F.P. nr. 103/2016 modificat in anul 2020 prin O.M.F.P. nr. 2148/2020 "(9) In situatia in care cumparatorul nu furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa prevazuta la art. 45a alin. (1) lit. (b) pct. (i) din Regulamentul 282/2011, pana in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii, furnizorul beneficiaza de prezumtia stabilita la acest articol daca primeste aceasta declaratie ulterior, in termenul prevazut la art. 1 alin. (4)."
Lipsa declaratiei pentru fiecare livrare efectuata se considera deficienta, caz in care organul de control reincadreaza livrarea din operatiune scutita de TVA cu drept de deducere in livrare taxabila in Romania deoarece furnizorul nu este in masura sa faca dovada ca bunurile au fost transportate de catre cumparator pe teritoriul Romaniei pe teritoriul unui alt stat membru.
 
Referitor la aplicarea regimului de scutire, M.F.P. a elaborat o singura circulara, respectiv Circulara nr. 70491 din 19.03.2021 cu scopul aplicarii unitare a Instructiunilor de aplicare a scutirii de TVA aprobate prin O.M.F.P. nr. 103/2016, modificat prin O.M.F.P. nr. 2148/2020.



Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Transport de bunuri. Exista obligativitatea stampilarii CMR-ului de catre ambele parti implicate pentru justificarea scutirii de TVA?":
Rating:

Nota: 2 din 5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016