Tags: transport de bunuri, semnare cmr, scutire de tva
Exista obligativitatea stampilarii CMR-ului de catre partile implicate (cumparator/transportator) pentru justificarea scutirii de TVA la livrari intracomunitare? Clientul nu dispune de stampila. Daca nu exista obligativitatea stampilarii conform legislatiei europene, exista un risc practic in controale (au fost circulare date de Ministerul de Finante care sa indice necesitatea stampilarii CMR-ului)?
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
Intrebarea formulata inteleg ca obligatia transportului de bunuri este asumata de catre cumparator, conform conditiei de livrare INCOTERMS negociata cu furnizorul bunurilor din Romania. In acest caz, cumparatorul are calitatea de expeditor al bunurilor. O astfel de situatie se regaseste la livrarea bunurilor in conditia de livrare Ex works.
Conform prevederilor art. 5 din Decretul nr. 451 din 20 noiembrie 1972 privind aderarea Republicii Socialiste Romania la Conventia referitoare la contractul de transport international de marfuri pe sosele (CMR), CMR-ul cunoscut sub denumirea de scriscoare de trasura, CMR-ul trebuie intocmit in 3 exemplare originale care se trebuie semnate de catre expeditor si transportator:
"1. Scrisoarea de trasura este intocmita in trei exemplare originale, semnate de expeditor si de transportator, aceste semnaturi putind sa fie imprimate sau inlocuite prin stampilele expeditorului si transportatorului, daca legislatia tarii in care este intocmita scrisoarea de trasura o permite. Primul exemplar se remite expeditorului, al doilea insoteste marfa, iar al treilea se retine de transportator.
2. In cazul in care marfa de transportat trebuie sa fie incarcata in vehicule diferite sau daca este vorba de diferite feluri de marfa ori de loturi distincte, expeditorul sau transportatorul are dreptul sa ceara intocmirea de scrisori de trasura pentru fiecare vehicul folosit sau pentru fiecare fel de marfa ori lot de marfuri."
Destinatia celor 3 exemplare este urmatoarea:
primul exemplar se remite expeditorului;
al doilea exemplar insoteste marfa;
al treilea exemplar se retine de transportator.
Conform prevederilor art. 6, in CMR trebuie inscrise informatii referitoare la
" 1. Scrisoarea de trasura trebuie sa contina urmatoarele date:
a) locul si data intocmirii sale;
b) numele si adresa expeditorului;
c) numele si adresa transportatorului;
d) locul si data primirii marfii si locul prevazut pentru eliberarea acesteia;
e) numele si adresa destinatarului;
f) denumirea curenta a naturii marfii si felul ambalajului, iar pentru marfurile periculoase, denumirea lor general recunoscuta;
g) numarul coletelor, marcajele speciale si numerele lor;
h) greutatea bruta sau cantitatea astfel exprimata a marfii;
i) cheltuielile aferente transportului (pret de transport, cheltuieli accesorii, taxe de vama si alte cheltuieli survenite de la incheierea contractului si pina la eliberare);
j) instructiunile necesare pentru formalitatile de vama si altele;
k) indicatia ca transportul este supus regimului stabilit prin prezenta conventie si nici unei alte clauze contrare."
Destinatarul bunurilor nu este obligat sa semneze CMR-ul pentru confirmarea primirii bunurilor, dar poate formula o reclamatie conform prevederilor art. 30 cu privire la lipsuri sau avarii
" 1. Daca destinatarul a primit marfa fara sa fi constatat starea ei in contradictoriu cu transportatorul sau daca cel mai tirziu in momentul eliberarii, cind este vorba de pierderi ori avarii aparente, sau in termen de 7 zile de la data eliberarii, in afara de duminici si sarbatori legale, cind este vorba de pierderi sau avarii neaparente, nu a facut rezerve transportatorului, indicind natura generala a pierderii sau avariei, se prezuma, pina la proba contrarie, ca a primit marfa in starea descrisa in scrisoarea de trasura. Rezervele aratate mai sus trebuie sa fie facute in scris daca este vorba de pierderi sau de avarii neaparente.
2. Daca starea marfii a fost constatata in mod contradictoriu de catre destinatar si transportator, dovada contrarie rezultatului acestei constatari nu poate fi facuta decit daca este vorba de pierderi sau de avarii neaparente si daca destinatarul a adresat rezervele sale in scris transportatorului in termen de 7 zile, in afara duminicilor si a sarbatorilor legale, de la data acestei constatari."
In situatia in care expeditor al bunurilor este furnizorul din Romania conform conditiei INCOTERMS prin care isi asuma responsabilitatea efectuarii transportului, in calitate de destinatatar, cumparatorul bunurilor nu trebuie sa semneze pentru primirea bunurilor, dar poate formula reclamatie cu privire la avarii sau lipsuri.
Astfel, daca destinatarul nu formuleaza reclamatie in scris, in termenul reglementat prin art. 30, se prezuma ca a primit marfa in starea prezentata in scrisoarea de trasura/CMR. Asa cum se poate constata, in Decretul nr. 451 din 20 noiembrie 1972 nu se regasesc prevederi exprese referitoare la obligatia destinatarului privind stampilarea/semnarea CMR-ului ca document de transport, dar se regasesc prevederi exprese referitoare la posibilitatea destinatarului/cumparatorului de a formula reclamatie, daca este cazul. Prevederile art. 30 se completeaza cu cele de la art. 13 pct. 1 "Dupa sosirea marfii la locul prevazut pentru eliberare, destinatarul are dreptul de a cere ca al doilea exemplar al scrisorii de trasura sa-i fie remis si ca marfa sa-i fie eliberata contra unei dovezi de primire."
In acest context, in cadrul unei inspectii fiscale privind TVA nu exista riscul reincadrarii operatiunii din livrare intracomunitara de bunuri, scutita de TVA, cu drept de deducere, in livrare taxabila pentru care este obligatorie colectarea TVA.
Totusi, in situatia in care responsabilitatea efectuarii transportului revine cumparatorului, consider ca nu este suficienta o copie a CMR fiind necesara o declaratie din partea cumparatorului prin care confirma primirea bunurilor. Aceasta declaratie trebuie sa respecte cerintele prevazute la art. 45a alin. (1) lit. i) din Regulamentul CEE nr. 282/2011 de aplicare a Directivei CEE nr. 112/2006 privind taxa pe valoarea adaugata, regulament modificat prin Regulamentul CEE nr. 1912/1912 al Consiliului din 4 decembrie 2018
" ART. 45a
(1) In scopul aplicarii scutirilor prevazute la articolul 138 din Directiva 2006/112/CE, se prezuma ca bunurile au fost expediate sau transportate dintr-un stat membru catre o destinatie aflata in afara teritoriului sau, dar in interiorul Comunitatii, in oricare dintre urmatoarele cazuri:
.......................
(i) o declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de catre o terta parte in numele cumparatorului si care mentioneaza statul membru de destinatie a bunurilor; aceasta declaratie scrisa precizeaza data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor si, in cazul livrarii de mijloace de transport, numarul de identificare al mijlocului de transport si identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului;"
Practic, acest document este necesar justificarii de catre furnizorul din Romania a aplicarii corecte a regimului de scutire reglementat prin art. 294 alin. (2) lit. a) privind livrarile intracomunitare de bunuri.
Referitor la declaratie, in eventualitatea unei inspectii fiscale privind TVA, echipa de inspectie fiscala va avea obligatia sa respecte prevederile legale, de exemplu, prevederile Regulamentului CEE nr. 282/2011 de aplicare a Directivei CEE nr. 112/2006 privind taxa pe valoarea adaugata, regulament modificat prin Regulamentul CEE nr. 1912/1912 al Consiliului din 4 decembrie 2018 care au stat la baza modificarii si completarii prevederilor art. 10 prin introducerea alin. (9) din Instructiunile de aplicare a scutirii reglementate prin O.M.F.P. nr. 103/2016 modificat in anul 2020 prin O.M.F.P. nr. 2148/2020 "(9) In situatia in care cumparatorul nu furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa prevazuta la art. 45a alin. (1) lit. (b) pct. (i) din Regulamentul 282/2011, pana in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii, furnizorul beneficiaza de prezumtia stabilita la acest articol daca primeste aceasta declaratie ulterior, in termenul prevazut la art. 1 alin. (4)."
Lipsa declaratiei pentru fiecare livrare efectuata se considera deficienta, caz in care organul de control reincadreaza livrarea din operatiune scutita de TVA cu drept de deducere in livrare taxabila in Romania deoarece furnizorul nu este in masura sa faca dovada ca bunurile au fost transportate de catre cumparator pe teritoriul Romaniei pe teritoriul unui alt stat membru.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Obligatia generarii codului UIT
Intrebare:
Am dori sa stim cine trebuie sa genereze codul UIT in cazul in care un client de-al nostru doreste sa transporte la noi ambalaje cumparate din UE in nume propriu. Aceste ambalaje vor fi ulterior utilizate de noi pentru marfa vanduta clientului in cauza. Cu stima.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Emiterea autofacturii in cazul in care furnizorul nu isi indeplineste obligatia
Intrebare:
Societatea noastra a cumparat un teren de 8647 mp si unul de 316 mp. La data de 11 noiembrie a fost facut contractul de vanzare cumparare, pretul ferm al vanzarii este de 140.000 euro tva (se va aplica taxare inversa) plata pretului se va face in lei la cursul BNR al zilei valabil la efectuarea platii. Plata se va face incepand de la data efecturarii contractului de vanzare-cumparare. La data respectiva nu am primit o factura. In cazul de fata, care ar fi cota de tva si emiterea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Recalculare pensie
Intrebare:
Societatea are un angajat a carui varsta a trecut de 70 ani.
Este incadrat full time si achita toate obligatiile de plata: impozit pe salariu, CAS si CASS.
Intrebare:
Contributiile care le plateste pentru salariul incasat, se mai ia in calcul la recalcularea pensiei daca acesta solicita Casei de pensii in baza adeverintei pe care societatea o elibereaza?
Multumesc si Sarbartori Fericite!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Minus la inventariere. Tratament fiscal si contabil
Intrebare:
Un SRL platitor de tva la trimetru si de impozit pe profit, are in contul 3028 suma de 50.000 lei care se dovedeste a fi un minus la inventariere, aceste materiale pur si simplu nu mai exista in depozit si nu este un minus imputabil vreunui angajat. Care e tratamentul dpdv al tva si al impozitului pe profit? Ce obligatii declarative exista in aceasta speta? Care este monografia contabila?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitia si revanzarea brazilor de Craciun
Intrebare:
Societatea noastra doreste sa achizitioneze de la o persoana fizica, fara nicio forma de organizare, brazi in vederea revanzarii lor catre alte societati. Care sunt documentele care trebuie sa le folosim? Este suficient borderoul de achizitie pentru intrare in gestiune? Pentru iesirea din gestiune este suficienta factura? In opinia noastra, acesti brazi nu intra in sfera materialului lemnos, este corecta abordarea noastra?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<