Tags: aviz tehnic, case de marcat electronice, model cerere aviz tehnic, avizare tehnica
Ministerul de Finante a publicat proiectul de ordin privind aprobarea Procedurii de avizare tehnica a modelelor de aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Avand in vedere prevederile art. 5 alin. (11) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 6 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr.36/2017 privind organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale,
ministrul finantelor publice si ministrul comunicatiilor si societatii informationale emit urmatorul ordin:
ART. 1
Se aproba Procedura de avizare tehnica a modelelor de aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
MINISTRUL FINANTELOR PUBLICE MINISTRUL COMUNICAtIILOR ÅžI SOCIETATII INFORMATIONALE
IONUT MISA LUCIAN SOVA
ANEXA
Procedura de avizare tehnica a modelelor de aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
Art. 1
Operatorii economici care solicita emiterea avizului tehnic prevazut la art. 78 alin. (1) lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare norme metodologice, depun la Institutul National de Cercetare - Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti urmatoarele:
a) cererea prin care solicita eliberarea avizului tehnic, al carei model este prevazut in Anexa 1 la prezenta procedura;
b) un aparat, ca model de referinta, pentru efectuarea testelor si o memorie fiscala goala, accesibila;
c) prospectul, manualele de utilizare, programare si documentatia de service, in original sau copii conforme, traduse in limba romana, in cazul aparatelor de marcat electronice fiscale provenite din afara tarii;
d) declaratia producatorului privind rezistenta la conditiile de mediu, in conformitate cu prevederile art. 81 alin. (2) din normele metodologice, tradusa in limba romana, in cazul aparatelor de marcat electronice fiscale provenite din afara tarii;
e) declaratia producatorului cu privire la modulul criptografic, din care sa reiasa certificarea acestuia in conformitate cu standardul FIPS 140-2 Level 2 sau minimum Common Criteria EAL3, prin indicarea numarului de certificat;
f) copia aprobarii de model evidentiata prin Declaratia de conformitate CE, referitoare la compatibilitate electromagnetica, echipamente electrice de joasa tensiune, echipamente terminale de radio si telecomunicatii dupa caz, precum si Certificatul de Conformitate examinare CE de tip in cazul taximetrelor;
g) documentatia tehnica de implementare a jurnalului electronic, precum si dispozitivele si/sau programele de citire a memoriei fiscale si programele de citire si de verificare a integritatii fisierelor jurnal electronice, traduse in limba romana, in cazul aparatelor de marcat electronice fiscale provenite din afara tarii;
h) declaratia producatorului cu privire la asigurarea stocarii datelor si functionarea ceasului de timp real minimum 1440 de ore in absenta tensiunii de alimentare de catre modulul fiscal;
i) o memorie fiscala la limita de umplere si un dispozitiv de memorare a jurnalului electronic, in conformitate cu art. 33 pct. C lit. a) din normele metodologice.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti verifica si/sau testeaza:
a) indeplinirea functiilor si conditiilor tehnice prevazute in Sectiunea a 2-a din normele metodologice, cu exceptia celor prevazute la art. 23 lit. b), c) si e) si la art. 33 pct. A lit. f), pentru care verificarea se asigura de organismul notificat care a eliberat Certificatul de Conformitate examinare CE de tip;
b) indeplinirea cerintelor generale prevazute la art. 81 din normele metodologice;
c) programarea aparatului de marcat electronic fiscal;
d) functiile obligatorii;
e) imposibilitatea accesului la functiile interzise, cu exceptia celei prevazute la art. 35 lit. a) pentru care verificarea se asigura de organismul notificat care a eliberat Certificatul de Conformitate examinare CE de tip;
f) memoria fiscala si jurnalul electronic;
g) functionarea in cadrul unui sistem de gestiune, daca este cazul;
h) imposibilitatea accesarii componentelor aparatului de marcat electronic fiscal si programului de operare;
i) posibilitatea iesirii din situatiile de pana.
Art. 3
Testarea programarii aparatului de marcat electronic fiscal consta in programarea parametrilor si in listarea documentelor, in conditiile prevazute de normele metodologice.
Art. 4
Testarea functiilor obligatorii se efectueaza prin apelarea functiilor obligatorii prevazute la art. 33 din normele metodologice si prin verificarea rezultatelor obtinute.
Art. 5
Programul aparatului de marcat electronic fiscal corespunde cerintelor, daca indeplineste conditiile prevazute la art. 24 – 29 din normele metodologice si nu permite accesul la functiile interzise prevazute in Sectiunea a 3-a din normele metodologice.
Art. 6
(1) Testarea memoriei fiscale consta in activarea acesteia si in efectuarea programului de inregistrare, pe baza instructiunilor de folosire a aparatului de marcat electronic fiscal.
(2) Se verifica rezultatele inregistrarilor si se fac incercari de schimbare a inregistrarilor din memoria fiscala sau de stergere a acestora.
(3) Memoria fiscala corespunde numai daca satisface prevederile referitoare la securitatea datelor inregistrate.
Art. 7
(1) Testarea jurnalului electronic pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile ÅŸi completarile ulterioare, denumita in continuare ordonanta de urgenta consta in:
a) initializarea si programarea jurnalului electronic;
b) calculul valorii SHA-2 a fisierului jurnal electronic;
c) inregistrarea valorii SHA-2 in memoria fiscala si in fisierul jurnal electronic;
d) verificarea integritatii inscrierilor valorilor SHA-2 cu ajutorul programelor externe de verificare;
e) tiparirea de rapoarte si memorarea fisierelor jurnal electronice pe un dispozitiv de salvare extern.
(2) Jurnalul electronic corespunde numai daca satisface prevederile referitoare la securitatea datelor inregistrate.
Art. 8
(1) Testarea operarii in cadrul unui sistem de gestiune se efectueaza prin simularea functionarii terminalului aparatului de marcat electronic fiscal intr-o configuratie identica cu cea prevazuta pentru utilizarea tipului respectiv, prin verificarea programului de operare a sistemului care trebuie sa corespunda cerintelor unei case de marcat electronice fiscale si prin listarea documentelor in concordanta cu prevederile din ordonanta de urgenta.
(2) Modulul fiscal al terminalului aparatului de marcat electronic fiscal trebuie sa fie instalat astfel incat sa nu permita accesul la el fara inlaturarea sigiliului.
(3) Setul integral de comenzi al interfetelor de comunicatie trebuie specificat detaliat. El nu trebuie sa permita comenzi care ar necesita cooperarea cu modulul fiscal fara a coopera cu acesta si afectarea datelor inregistrate in modulul fiscal in alt mod decat prin procedurile normale de lucru. Trebuie asigurata autonomia de functionare a terminalului aparatului de marcat electronic fiscal pentru realizarea functiilor obligatorii.
Art. 9
Verificarea posibilitatilor de inlaturare a situatiilor de pana consta in provocarea unor situatii de intrerupere a functionarii aparatului de marcat electronic fiscal si de blocare a operarii acestuia, conform prevederilor art. 38 din normele metodologice precum si in urmarirea comportarii aparatului, in sensul neafectarii datelor stocate si asigurarii continuitatii inregistrarilor.
Art.10
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica – ICI Bucuresti verifica si/sau testeaza cerintele prevazute de normele metodologice referitoare la comunicatia aparatelor de marcat electronice fiscale in modul de lucru online, incepand cu data implementarii Sistemului informatic national de supraveghere ÅŸi monitorizare a datelor fiscale al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prevazut de ordonanta de urgenta.
Art.11
(1) Dupa efectuarea testelor si a verificarilor, daca aparatul de marcat electronic fiscal corespunde tuturor cerintelor, se elibereaza avizul tehnic privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal, al carui model este prevazut in Anexa 2 la prezenta procedura.
(2) Avizul tehnic favorabil prevazut la alin. (1) este emis in termen de maximum 3
zile lucratoare de la data finalizarii testelor care atesta indeplinirea conditiilor prevazute de prezenta procedura.
(3) O copie a avizului tehnic, certificata pentru conformitate de catre Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica – ICI Bucuresti, este transmisa prin grija acestuia comisiei prevazuta la art.5 alin. (1) din ordonanta de urgenta, in termen de 3
zile lucratoare de la data emiterii avizului tehnic.
(4) Modelul aparatului de marcat electronic fiscal avizat tehnic este inseriat de catre Institutul National de Cercetare - Dezvoltare in Informatica – ICI Bucuresti, care emite avizul tehnic si aplica o eticheta ce cuprinde numarul acestuia. Eticheta va fi aplicata astfel incat sa nu poata fi inlocuita si sa nu permita accesul in echipamentul avizat.
Anexa 1
la procedura
(cerere in 2 exemplare originale)
ANTET FIRMA SOLICITANTA
Catre Institutul National de Cercetare Dezvoltare in
Informatica - ICI Bucuresti
Prin prezenta, ..............................................................................................................
(date firma : denumire, adresa, tel, fax, e-mail, cod fiscal, nr.inreg. la Reg Comert, nr. cont, Banca, capital social)
va solicita emiterea avizului tehnic privind caracteristicile tehnice ale aparatului de marcat electronic fiscal tip...........................model......................denumire comerciala.........................produs de firma.............................................(nume, tara)
Aparatul de marcat electronic fiscal supus testarii are urmatoarea configuratie ..............................................................................si are ca destinatie ................................................................................................................1
Ne asumam raspunderea ca aparatul de marcat electronic fiscal supus avizarii respecta prevederile O.U.G. nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si ca toate aparatele comercializate vor fi identice cu cel avizat.
imputernicim pe .......................................................................... (date personale, telefon ) ca persoana competenta tehnic sa ne reprezinte interesele in procedura de avizare.
Data Semnatura autorizata
................... .........................
Anexa 2 la procedura
ANTET ICI BUCUREsTI
AVIZ TEHNIC FAVORABIL
Nr. ............ din ...............
privind caracteristicile modelului aparatului de marcat electronic fiscal
in conformitate cu prevederile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost verificat din punct de vedere tehnic aparatul de marcat electronic fiscal tip.................................................,model .............................................................................................................., denumirea comerciala .................................., configuratie .................................care are ca destinatie (2)...................................,
pentru Societatea..............................................................................................., adresa ....................................................................................................................., Codul fiscal /Codul Unic de inregistrare............................................................., telefon/fax ......................................................................................
Aparatul verificat se avizeaza/nu se avizeaza din punct de vedere tehnic, intrucat corespunde/nu corespunde conditiilor impuse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si de normele metodologice de aplicare a acesteia.
Director General,
(semnatura si stampila)
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Pentru majoritatea livrarilor de produse finite, clientii nostri isi organizeaza transportul prin diversi transportatori. In multe situatii camionul / masina care ridica marfa de la noi nu este cea care o livreaza. Marfa este descarcata intr-unul sau mai multe Hub-uri din RO, pana ajunge in camionul care paraseste RO. Pentru generarea codului UIT este OK sa trecem camionul care vine la noi la incarcare, iar mai apoi daca marfa este mutata cine face update la aceasta informatie? Noi sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea a trecut de la impozit pe venit la impozit pe profit la 01.01.2023. La 31.12.2023 inregistreaza in D101 la rd. 40, pierdere fiscala de 5637 ron. La 30.03.2024 inregistreaza profit impozabil in valoare de 4418 ron. Calculul pentru impozitul pe profit aferent trim. I 2024: determinare suma neimpozabila prin recuperarea pierderii fiscale - 4418 x 70% = 3092 ron; determinare suma impozabila pt trim I 2024 - 4418 - 3092 = 1326 ron; impozit pe profit aferent trim. I 2024 - 1326 x 16% = 212...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a achizitionat un autobuz, a obtinut toate licentele si dorim sa efectuam transport international de persoane. Facem numai curse ocazionale pentru diferite grupuri de persoane, nu avem curse regulate. Ce cote de TVA folosim daca: - facem curse in interiorul tarii? - facem curse in Uniunea Europeana? - facem curse extracomunitare (ex. Serbia)? Comenzile sunt facute in majoritatea cazurilor de persoane fizice, parohii, deci neplatitori de TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Achizitie produse - materiale pentru design, in valoare de aproximativ 80 E, de pe platforma Emag. Firma nu are cod special de TVA. Factura primita este emisa de catre o SC din Slovacia inregistrata ca platitoare tva, este in Vies (nu are si cod tva in Ro) si contine tva 19%. Este obligatoriu ca firma din Romania sa solicite cod special pentru achizitii intracomunitare in urma acestei achizitii? Care sunt obligatiile fiscale? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea X, platitoare de TVA, aplica regimul special pentru aur de investitii prevazut la art. 313 din Codul fiscal, operatiuni scutite. Bunurile indeplinesc conditiile de la art. 313, alin. 1, lit a, sunt aprovizionate pe factura de la societate de amanet (trasabilitatea la aceasta societate este foarte clara, contract, proprietate prin neplata, vanzare). Societatea X vinde aurul de investitii in regim en-detail, valoarea veniturilor realizate fiind inregistrata pe analitic distinct, la fel...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatii in care producem piese, le trimitem in Germania pentru o prelucrare suplimentara la furnizorul X, dupa care X trimite piesele la firma noastra din Germania, care le trimite la clientul final. Factura de vanzare catre clientul final o facem de pe firma din RO. Facem acest lucru pentru a scuti costurile suplimentare de transport de la furnizorul X inapoi in Ro si apoi catre clientul final, care este tot in Germania. In acest caz este suficient sa cream un cod UIT pentru avizul cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<