Atentie contabili!


Modificari importante privind plafoanele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Chestionar privind stabilirea rezidentei fiscale - Avantajele si dezavantajele completarii (speta ANAF)

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Alina Georgiana Costache la 31 Oct. 2019
Tags: stabilire rezidenta fiscala, anaf, documente justificative

Pentru ca exista foarte multi romani care au decis sa lase Romania in urma si sa isi ia viata de la capat peste hotare, vom discuta astazi, din nou, despre stabilirea rezidentei fiscale. Daca multora dintre ei li se pare suficient sa lucreze cu acte legale in statul de rezidenta, iata ca mai sunt cateva obligatii declarative pe care le au, totusi, in statul "mama" - Romania. Asadar, vom discuta in materialul de fata despre avantajele si dezavantajele completarii chestionarului privind stabilirea rezidentei fiscale a persoanelor fizice la plecarea din Romania.

Despre stabilirea rezidentei fiscale am mai scris si AICI, dar astazi vom reda o parte dintre raspunsurile oferite de specialistii ANAF la intrebarile punctuale ale contribuabililor, cum ar fi: ce avantaje si ce dezavantaje exista la completarea chestionarului? Cand trebuie depuse documentele justificative si, mai ales, care sunt documentele acceptate?

1. “Care sunt avantajele si dezavantajele completarii acestui formular? Este necesar de completat? Precizez ca sunt persoana fizica si nu mai lucrez in Romania din 2001 si nu inteleg de ce ar trebui sa completez un formular care nu imi este absolut deloc necesar”.

Raspuns OFICIAL ANAF

Depunerea chestionarelor privind rezidenta fiscala este necesara in vederea stabilirii de catre organul fiscal a statului in care contribuabilii sunt rezidenti fiscali (in Romania sau in alt stat). In cazul in care, organul fiscal nu este informat in mod corespunzator si nu detine informatiile necesare stabilirii rezidentei fiscale atunci contribuabililor li se va aplica tratamentul fiscal specific in functie de informatiile detinute. 

De exemplu, daca o persoana fizica figureaza inscrisa in evidentele fiscale ca cetatean roman cu domiciliul in Romania, atunci acesteia i se va aplica tratamentul fiscal specific acestei categorii, fiind considerata ca rezidenta fiscal in Romania, avand obligatiile declarative si de plata specifice. Ca urmare a depunerii chestionarelor, organul fiscal va analiza datele comunicate si va notifica contribuabilul, comunicandu-i acestuia daca se mentine sau nu rezidenta fiscala pe teritoriul tarii noastre. Informarea autoritatii fiscale din Romania prin intermediul chestionarelor si stabilirea rezidentei fiscale permite organului fiscal sa aplice conventiile de evitare a dublei impuneri incheiate cu alte state. 

In cazul dumneavoastra, in situatia in care ati plecat din Romania in anul 2001, nu aveti obligatia depunerii chestionarului pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania.

2. “Cum se procedeaza in cazul persoanelor care sunt plecate din tara de 2 ani si sunt stabilite in alta tara. Mai este necesara depunerea documentelor?”
 
Raspuns OFICIAL ANAF

Legislatia prevede ca persoana fizica rezidenta in Romania care pleaca din tara pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, au obligatia completarii formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din

3. “Imi puteti da, va rog, exemple de documente justificative acceptate?”

Raspuns OFICIAL ANAF

Pe langa formularul "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania", contribuabilii trebuie sa depuna si orice alte documente ce pot sta la baza determinarii rezidentei, precum certificatul de rezidenta fiscala emis de autoritatea fiscala straina sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei fiscale conform legislatiei interne a acelui stat, in original sau in copie legalizata, insotit de o traducere autorizata in limba romana, actul de identitate, dovada existentei unei locuinte permanente in Romania, s.a. Mentionam ca, organul fiscal poate solicita si alte documente pe care le considera relevante in vederea stabilirii rezidentei fiscale, spre exemplu: dovada detinerii unor autovehicule inregistrate in Romania/statul strain; permis de conducere emis de autoritatile competente din Romania/statul strain; pasaport emis de autoritatile competente din Romania/statul strain; etc. Aceste documente se vor solicita, in cazul in care sunt necesare, de catre organul fiscal. Mentionam ca, toate documentele justificative emise intr-o limba straina trebuie sa fie insotite de o traducere autorizata in limba romana. Documentele sunt inscrise si in cadrul instructiunilor de completare a chestionarelor, pe care le puteti vizualiza prin accesarea urmatorului link : https://static.anaf.ro/.../ formulare/A2_OMFP_1099_2016.pdf
 
Alina Georgiana Costache de Alina Georgiana Costache
Redactor Fiscalitatea.ro si InfoTVA.manager.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Chestionar privind stabilirea rezidentei fiscale - Avantajele si dezavantajele completarii (speta ANAF)":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz" 
[x]

Atentie contabili!

Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz Modificari importante privind plafoanele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016