Tags: factura electronica, e-factura
Familiarizati-va acum cu sistemul RO e-Factura! Acesta va deveni instrumentul EXCLUSIV pentru incarcarea, stocarea si descarcarea facturilor!
Incepand din acest an devine operational (si) pentru firmele private sistemul de facturare electronica RO e-
Factura, implementat de Ministerul Finantelor si ANAF cu scopul de a creste gradul de colectare a TVA si de a preveni/combate evaziunea fiscala.
Indiferent ca este vorba despre tranzactii cu autoritatile publice (B2G, Business to Government) sau intre companii private (B2B, Business to Business), sistemul permite monitorizarea si verificarea acestora in timp real, cu importante avantaje practice pentru contribuabili: se elimina drumurile la ghiseu, precum si metodele de lucru cu ANAF bazate pe hartii si pe celebrul dosar cu sina.
Asistam practic la transformarea digitala a relatiei dintre mediul privat si administratia fiscala, ceea ce inseamna pentru dvs. o resetare a modului de lucru.
Totul devine in principiu mai simplu, mai usor de gestionat, mai putin stresant si mai transparent: dat fiind ca sistemul RO e-Factura este interconectat cu celelalte sisteme detinute de statele membre ale Uniunii Europene, orice firma va putea participa la procesul de achizitii publice din orice alta tara UE.
Concret, ce aveti de facut?
RO e-Factura va deveni instrumentul EXCLUSIV pentru facturare incepand, cel mai probabil, din 2023!
Deocamdata, potrivit O.U.G. nr. 130/2021 adoptata la finele anului trecut, facturarea electronica este operationala doar pentru firmele care comercializeaza produse considerate de risc: legume, fructe, apa (minerala, naturala, gazeificata) alcool, haine, incaltaminte, nisip, pietris si cladiri noi.
Firmele din aceste domenii vor utiliza sistemul astfel:
-
in perioada 1 aprilie - 30 iunie 2022 aceste firme pot (daca doresc) sa emita facturile in sistemul e-Facturare, indiferent daca beneficiarii sunt inregistrati sau nu in sistem;
-
incepand cu data de 1 iulie 2022, aceste firme sunt obligate sa transmita facturile in sistemul e-Facturare, indiferent daca beneficiarii sunt inregistrati sau nu in sistem.
Prin Ordinul ANAF nr. 12/2022 au fost reglementate categoriile de produse si bunuri, inclusiv grupele si codurile NC, considerate cu risc fiscal pentru care facturile de livrare vor fi comunicate prin intermediul sistemului e-Facturare (le-am enumerat mai sus).
Aceasta lista a produselor cu risc fiscal va fi reevaluata periodic conform prevederilor O.U.G. nr. 130/2021. Astfel, e de asteptat sa existe o anumita dinamica pentru categoriile de produse cu risc fiscal.
Dar, incepand cu 1 ianuarie 2023, e foarte probabil ca sistemul sa devina obligatoriu pentru toate firmele si toate tranzactiile, aceasta fiind intentia anuntata inca de la lansarea proiectului, in martie 2020. Si, va atragem atentia, sanctiunile pentru neconformarea la noul sistem sunt dure: pe langa amenzi, vorbim si despre confiscarea marfii si intocmirea de dosar penal.
Ce urmareste Statul prin acest sistem
1.Reducerea fenomenelor de frauda si evaziune fiscala;
2. Dezvoltarea mecanismului de verificare documentara (desk – audit – control ANAF – Antifrauda de la distanta) pentru actiunile de conformare si prevenire.
Sa nu uitam ca Statul are de recuperat sume mari la bugetul de stat, urmare a efectelor crizei economice generate de pandemie, iar prin acest sistem de facturare digitala se va eficientiza colectarea impozitelor si taxelor.
Exemplu concret in care functioneaza sistemul:
Un tir incarcat cu fructe sau imbracaminte este oprit in vama pentru verificari. Avand acces la sistemul E-facturare, vamesii constata ca NU are factura intocmita corect, poate nu este declarata toata marfa. Inainte, procedura presupunea sa fie chemati cei de la ANAF, sa vina si sa constate neregulile, doar ca pana atunci firma facea rost de o factura corecta si problema disparea. Acum insa nu se mai poate repara nimic ulterior, pentru ca data la care a fost inregistrata factura apare in sistem.
Ce informatii valoroase va ofera lucrarea expertului Ionut Jinga?
1. Lista produselor pentru care este obligatorie emiterea facturii electronice incepand cu 1 iulie 2022
2. Motivatiile pentru care produsele au fost incadrate in clase cu risc ridicat de frauda si evaziune fiscala
3. Sistemul national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania
4. Procedura privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura
5. Registrul RO e-Factura: ce este, ce cuprinde si unde se publica
6. Inscrierea in Registrul RO e-Factura si radierea din Registrul RO e-Factura
7. Formularul de inscriere in Registru si data de la care se poate aplica sistemul facturii electronice
8. Cum se poate renunta la sistem
9. Modul de furnizare a informatiilor din Registrul RO e-Factura
10. Structura facturii electronice
11. Elemente principale ale facturii electronice
12. Transmiterea si semnarea facturii electronice
13. Corectia facturii electronice
De retinut!
Facturarea electronica a inceput, iata, sa fie implementata in cazul tranzactiilor unde exista un grad redus de fiscalizare a veniturilor, dar este cert ca sistemul va fi aplicat foarte curand pentru toate tipurile de tranzactii.
Asigurati-va ca stapaniti la perfectie procedurile de lucru si ca nu veti fi luat prin surprindere atunci cand ele vor deveni obligatorii pentru absolut toate firmele.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
Anaf ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu Platforme...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<