Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va prezentam, prin cele ce urmeaza, care sunt noile reglementari prevazute de Codul fiscal incepand cu 1 ianuarie 2013, in ceea ce priveste facturarea electronica.
Mentionam astfel ca sunt mai multe prevederi cu privire la facturarea electronica, aplicabile de la 1 ianuarie 2013, practic este rescris integral art. 155 din Codul fiscal, cu un numar de 34 de alineate. In functie de fiecare emitent de factura electronica, fiecare dintre aceste prevederi normative pot avea relevanta sau pot fi neutilizabile. Va comunicam astfel situatiile pe care le consideram cu impact direct.
Incepand cu 1 ianuarie 2013, factura poate fi emisa si trimisa in format electronic, iar formatul electronic pe care il utilizeaza emitentul este la latitudinea acestuia, conform H.G. nr. 1.071/2012 privind modificarea normelor de aplicare a Codului fiscal. Pentru cei mai putin familiarizati cu bazele de date, norma a exemplificat ca facturile pot fi emise in format "xml" sau "pdf", fara a limita alte formate.
Ca si pana acum, emiterea facturii poate fi facuta pana pe data de 15 a lunii urmatoare, fapt ce trebuie coroborat cu exigibilitatea TVA la data livrarii bunurilor pentru persoanele care nu aplica sistemul TVA la incasare.
Elementele obligatorii minimale sunt enumerate de art. 155 alin. (19) din Codul fiscal, format 2013 si cuprind inclusiv precizarea "emitentul aplica TVA la incasarea facturii" pentru persoanele ce se incadreaza la acest sistem.
Decizia emiterii facturii in format hartie sau in format electronic este dreptul emitentului. insa decizia modului de primire a unei facturi este dreptul destinatarului, si nu al emitentului, care trebuie sa isi exprime acceptul privind primirea facturii electronice.
Acceptul poate fi expres, printr-un acord formal sau informal ori tacit, cum ar fi faptul ca a inregistrat in evidenta contabila factura electronica sau a platit factura electronica. Desigur, pentru facturile electronice, vor fi respectate procedurile de semnare si datare electronica.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
Contabilitatea HORECA Monografii contabile si cazuri practice
Redam principalele aspecte privind emiterea electronica a unei facturi, conform Legii nr. 148/2012, cu intrare in vigoare de la 1 ianuarie 2013.
Prin emiterea electronica a facturii se intelege operatia de intocmire, semnare electronica, marcare temporala a facturii in scopul arhivarii electronice, chiar daca transmiterea acestei facturi poate fi facuta electronic sau pe suport hartie.
Orice persoana juridica sau fizica ce desfasoara activitati economice, inregistrata in scopuri de TVA, are dreptul sa opteze pentru emiterea facturii fie in format hartie fie ca document electronic. Daca ulterior decide schimbarea modului de facturare, are obligatia sa notifice autoritatile fiscale.
Factura electronica trebuie sa contina marca temporala si semnatura electronica.
Marca temporala este o colectie de date atasata facturii emise de un sistem informatic sigur, ce atesta emiterea documentului chiar la data mentionata. in opinia noastra, acesta este elementul-cheie al emiterii facturii in format electronic. Actul normativ ce reglementeaza marca temporala este Legea nr. 451/2004 privind marca temporala.
In ceea ce priveste certificatul digital, legea menționeaza ca se va tine cont de notificarea autoritatii fiscale pentru acest tip de operatiuni.
Emitentul facturii electronice trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa detina o dotare tehnica si resurse umane ce asigura fiabilitatea si securitatea sistemelor de prelucrare a datelor;
- sa foloseasca personal cu suficienta experienta in domeniul tehnologiei semnaturii electronice si in procedurile de securitate conexe;
- sa gestioneze si sa arhiveze documentele electronice in aceeasi perioada de timp, ce se aplica documentelor in format hartie;
- sa utilizeze sisteme de stocare aprobate, accesul documentului putand fi facut numai de beneficiar, de emitent sau de autoritatile legale.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Din septembrie 2021 va fi implementat programul E-Factura. Emitentii trebuie sa detina un certificat digital calificatMasuri pentru intreprinderi. Comisia vrea sa elimine barierele electroniceE-Factura. Care este termenul limita pentru transmiterea facturilor in sistemFacturile pe hartie vor disparea. Toate firmele vor trece la facturare digitala incepand din 2022Procedura de inregistrare si utilizare E-Factura pentru firmele care comercializeaza confectii textile cu ridicata si cu amanuntulUltimele articole
Sistemul RO e-Factura. Cum se acceseaza si utilizeaza sistemulMFP despre E-Factura: Peste 5 milioane de facturi au fost inregistrate in sistem in primele zile de functionareModificari aduse de OUG 115/2023 prevederilor privind FACTURAREA ELECTRONICA. Tabel comparativ ANAFE-Factura: Procesul de implementare va fi realizat in doua etape in 2024E-Factura: Sistemul va fi implementat din 2024, in doua etape. Persoane EXCEPTATE de la utilizarea e-FacturaArticole similare
Transmiterea facturilor in format electronic. Ce autorizatii sunt necesare?Nou: rezumat modificari aduse de Legea nr. 148 din 2012Guvernul introduce folosirea semnaturii electronice la incheierea CIM, a actelor aditionale, dar si pentru intocmirea inscrisurilor din domeniuFactura electronica si factura simplificata in 2013Ce modifica Legea nr. 148 din 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electroniceUltimele articole
Angajatorul NU poate obliga salariatul sa utilizeze semnatura electrunica avansata la incheierea sau modificarea CIM (Legea 208/2021)OUG 36/2021. Angajatii NU sunt obligati sa utilizeze semnatura electronica la incheierea CIMEmiterea documentelor justificative in format electronic. Vezi prevederile Legii nr. 148 in sintezaNoutati Legislatie Fiscala 13 - 17 iulie 2009 - Monitorul OficialO noua conceptie asupra formularelor financiar-contabileArticole similare
Scoatere din evidenta produse degradate. Cum deducem TVA-ul aferent cheltuielilor?Nerezidenti si certificat de nerezidenta. Ce documente sunt necesare?TVA la incasare: Ce penalitati sunt daca nu depun notificareaInfiintarea grupului fiscal unic. Normele actuale din 2013Documentar fiscal: Plata TVA la bugetUltimele articole
ANAF modifica Ordinul nr. 3731/2016 privind schimbul de informatii cu institutiile financiare nebancareDeclaratia cod 394. Cum tratam TVA-ul pentru cheltuieli de protocol?Noi modificari de la Guvern. Organismele publice si IMM-urile, incurajate sa utilizeze eficient energiaDocumentar fiscal: Declararea si plata impozitului pe profitCum se recupereaza pierderea fiscala?Articole similare
Noi informatii obligatorii in formularul 300. Decontul de TVACe declaratii fiscale au termen la 25 ianuarie 2016?Noi norme privind modificarea vectorului fiscal din oficiuDeducere TVA societate ce nu aplica TVA LA INCASAREContabilitatea financiara si de gestiune aplicata: Explicatiile necesare pentru aplicarea corecta a legislatiei in vigoareUltimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 22 aprilie 2024TVA deductibil. Avantaje, conditii si exemplePana pe 20 martie 2024 trebuie depuse declaratiile pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA LA INCASARECalendar ANAF: Pana cand se depun declaratiile pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA LA INCASARETratament fiscal pentru creante clienti neincasateAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"