Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Va prezentam, prin cele ce urmeaza, care sunt noile reglementari prevazute de Codul fiscal incepand cu 1 ianuarie 2013, in ceea ce priveste facturarea electronica.
Mentionam astfel ca sunt mai multe prevederi cu privire la facturarea electronica, aplicabile de la 1 ianuarie 2013, practic este rescris integral art. 155 din Codul fiscal, cu un numar de 34 de alineate. In functie de fiecare emitent de factura electronica, fiecare dintre aceste prevederi normative pot avea relevanta sau pot fi neutilizabile. Va comunicam astfel situatiile pe care le consideram cu impact direct.
Incepand cu 1 ianuarie 2013, factura poate fi emisa si trimisa in format electronic, iar formatul electronic pe care il utilizeaza emitentul este la latitudinea acestuia, conform H.G. nr. 1.071/2012 privind modificarea normelor de aplicare a Codului fiscal. Pentru cei mai putin familiarizati cu bazele de date, norma a exemplificat ca facturile pot fi emise in format "xml" sau "pdf", fara a limita alte formate.
Ca si pana acum, emiterea facturii poate fi facuta pana pe data de 15 a lunii urmatoare, fapt ce trebuie coroborat cu exigibilitatea TVA la data livrarii bunurilor pentru persoanele care nu aplica sistemul TVA la incasare.
Elementele obligatorii minimale sunt enumerate de art. 155 alin. (19) din Codul fiscal, format 2013 si cuprind inclusiv precizarea "emitentul aplica TVA la incasarea facturii" pentru persoanele ce se incadreaza la acest sistem.
Decizia emiterii facturii in format hartie sau in format electronic este dreptul emitentului. insa decizia modului de primire a unei facturi este dreptul destinatarului, si nu al emitentului, care trebuie sa isi exprime acceptul privind primirea facturii electronice.
Acceptul poate fi expres, printr-un acord formal sau informal ori tacit, cum ar fi faptul ca a inregistrat in evidenta contabila factura electronica sau a platit factura electronica. Desigur, pentru facturile electronice, vor fi respectate procedurile de semnare si datare electronica.

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Redam principalele aspecte privind emiterea electronica a unei facturi, conform Legii nr. 148/2012, cu intrare in vigoare de la 1 ianuarie 2013.
Prin emiterea electronica a facturii se intelege operatia de intocmire, semnare electronica, marcare temporala a facturii in scopul arhivarii electronice, chiar daca transmiterea acestei facturi poate fi facuta electronic sau pe suport hartie.
Orice persoana juridica sau fizica ce desfasoara activitati economice, inregistrata in scopuri de TVA, are dreptul sa opteze pentru emiterea facturii fie in format hartie fie ca document electronic. Daca ulterior decide schimbarea modului de facturare, are obligatia sa notifice autoritatile fiscale.
Factura electronica trebuie sa contina marca temporala si semnatura electronica.
Marca temporala este o colectie de date atasata facturii emise de un sistem informatic sigur, ce atesta emiterea documentului chiar la data mentionata. in opinia noastra, acesta este elementul-cheie al emiterii facturii in format electronic. Actul normativ ce reglementeaza marca temporala este Legea nr. 451/2004 privind marca temporala.
In ceea ce priveste certificatul digital, legea menționeaza ca se va tine cont de notificarea autoritatii fiscale pentru acest tip de operatiuni.
Emitentul facturii electronice trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa detina o dotare tehnica si resurse umane ce asigura fiabilitatea si securitatea sistemelor de prelucrare a datelor;
- sa foloseasca personal cu suficienta experienta in domeniul tehnologiei semnaturii electronice si in procedurile de securitate conexe;
- sa gestioneze si sa arhiveze documentele electronice in aceeasi perioada de timp, ce se aplica documentelor in format hartie;
- sa utilizeze sisteme de stocare aprobate, accesul documentului putand fi facut numai de beneficiar, de emitent sau de autoritatile legale.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
E-Factura in 2024: Este OBLIGATORIE utilizarea sistemului si in tranzactiile B2C?Din septembrie 2021 va fi implementat programul E-Factura. Emitentii trebuie sa detina un certificat digital calificatE-Factura: Sistemul va fi implementat din 2024, in doua etape. Persoane EXCEPTATE de la utilizarea e-FacturaInformatii importante cu privire la FACTURAREA ELECTRONICA oferite de ANAFReminder ANAF! Din 1 ianuarie 2024 sistemul E-Factura este OBLIGATORIU pentru toti operatorii economiciUltimele articole
e-Factura: Ghid Complet pentru 2024Transmitere facturi in sistemul Ro-e Factura incepand cu 01.07.2024Finantele introduc obligatoriu, de la 1 ianuarie 2025, FACTURAREA ELECTRONICA pentru relatia B2CE-Factura. Care este termenul limita pentru transmiterea facturilor in sistemSistemul RO e-Factura. Cum se acceseaza si utilizeaza sistemulArticole similare
Emiterea documentelor justificative in format electronic. Vezi prevederile Legii nr. 148 in sintezaOUG 36/2021. Angajatii NU sunt obligati sa utilizeze semnatura electronica la incheierea CIMEmiterea si transmiterea electronica a facturilorFactura electronica si factura simplificata in 2013Guvernul introduce folosirea semnaturii electronice la incheierea CIM, a actelor aditionale, dar si pentru intocmirea inscrisurilor din domeniuUltimele articole
Angajatorul NU poate obliga salariatul sa utilizeze semnatura electrunica avansata la incheierea sau modificarea CIM (Legea 208/2021)Transmiterea facturilor in format electronic. Ce autorizatii sunt necesare?Ce modifica Legea nr. 148 din 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electroniceNou: rezumat modificari aduse de Legea nr. 148 din 2012Noutati Legislatie Fiscala 13 - 17 iulie 2009 - Monitorul OficialArticole similare
Eliminarea obligativitatii platii TVA la vama este nociva pentru bugetTratament fiscal pentru contributiile sociale obligatorie. Venituri din tranzactionarea titlurilor de valoareCe declaratii depunem la 31 ianuarieSocietate fara activitate. Regim TVA. BilantBun obtinut prin executare silita. Regim TVAUltimele articole
ANAF modifica Ordinul nr. 3731/2016 privind schimbul de informatii cu institutiile financiare nebancareDeclaratia cod 394. Cum tratam TVA-ul pentru cheltuieli de protocol?Noi modificari de la Guvern. Organismele publice si IMM-urile, incurajate sa utilizeze eficient energiaDocumentar fiscal: Declararea si plata impozitului pe profitCum se recupereaza pierderea fiscala?Articole similare
Cursul de schimb utilizat de banca prin care se efectueaza decontarile. Cum stabilim procedura corecta?TVA LA INCASARE. Colectare si deducere TVA dupa intrarea in inactivitate temporaraReminder ANAF! Vineri, 20 august 2021, este termenul limita de depunere a Formularului 097Declaratii cu termen la 25 aprilie. Ce obligatii avem?Care sunt obligatiile fiscale ale sucursalei din Romania a unei persoane juridice nerezidente?Ultimele articole
RO e-TVA: De ce NU este bine sa ignorati Notificarile de conformare de la 1 iulie 2025Coduri SAF-T. Codurile SAF-T in cazul operatiunilor supuse TVA LA INCASARETVA LA INCASARE. Cum se face intrarea si iesirea din sistem in 2025TVA LA INCASARE 2025. Spete utile cu privire la aplicarea TVA LA INCASARENeclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utile
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"