Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Va prezentam, prin cele ce urmeaza, care sunt noile reglementari prevazute de Codul fiscal incepand cu 1 ianuarie 2013, in ceea ce priveste facturarea electronica.
Mentionam astfel ca sunt mai multe prevederi cu privire la facturarea electronica, aplicabile de la 1 ianuarie 2013, practic este rescris integral art. 155 din Codul fiscal, cu un numar de 34 de alineate. In functie de fiecare emitent de factura electronica, fiecare dintre aceste prevederi normative pot avea relevanta sau pot fi neutilizabile. Va comunicam astfel situatiile pe care le consideram cu impact direct.
Incepand cu 1 ianuarie 2013, factura poate fi emisa si trimisa in format electronic, iar formatul electronic pe care il utilizeaza emitentul este la latitudinea acestuia, conform H.G. nr. 1.071/2012 privind modificarea normelor de aplicare a Codului fiscal. Pentru cei mai putin familiarizati cu bazele de date, norma a exemplificat ca facturile pot fi emise in format "xml" sau "pdf", fara a limita alte formate.
Ca si pana acum, emiterea facturii poate fi facuta pana pe data de 15 a lunii urmatoare, fapt ce trebuie coroborat cu exigibilitatea TVA la data livrarii bunurilor pentru persoanele care nu aplica sistemul TVA la incasare.
Elementele obligatorii minimale sunt enumerate de art. 155 alin. (19) din Codul fiscal, format 2013 si cuprind inclusiv precizarea "emitentul aplica TVA la incasarea facturii" pentru persoanele ce se incadreaza la acest sistem.
Decizia emiterii facturii in format hartie sau in format electronic este dreptul emitentului. insa decizia modului de primire a unei facturi este dreptul destinatarului, si nu al emitentului, care trebuie sa isi exprime acceptul privind primirea facturii electronice.
Acceptul poate fi expres, printr-un acord formal sau informal ori tacit, cum ar fi faptul ca a inregistrat in evidenta contabila factura electronica sau a platit factura electronica. Desigur, pentru facturile electronice, vor fi respectate procedurile de semnare si datare electronica.

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

TVA 2025 Noile cote si efectele in practica

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Redam principalele aspecte privind emiterea electronica a unei facturi, conform Legii nr. 148/2012, cu intrare in vigoare de la 1 ianuarie 2013.
Prin emiterea electronica a facturii se intelege operatia de intocmire, semnare electronica, marcare temporala a facturii in scopul arhivarii electronice, chiar daca transmiterea acestei facturi poate fi facuta electronic sau pe suport hartie.
Orice persoana juridica sau fizica ce desfasoara activitati economice, inregistrata in scopuri de TVA, are dreptul sa opteze pentru emiterea facturii fie in format hartie fie ca document electronic. Daca ulterior decide schimbarea modului de facturare, are obligatia sa notifice autoritatile fiscale.
Factura electronica trebuie sa contina marca temporala si semnatura electronica.
Marca temporala este o colectie de date atasata facturii emise de un sistem informatic sigur, ce atesta emiterea documentului chiar la data mentionata. in opinia noastra, acesta este elementul-cheie al emiterii facturii in format electronic. Actul normativ ce reglementeaza marca temporala este Legea nr. 451/2004 privind marca temporala.
In ceea ce priveste certificatul digital, legea menționeaza ca se va tine cont de notificarea autoritatii fiscale pentru acest tip de operatiuni.
Emitentul facturii electronice trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa detina o dotare tehnica si resurse umane ce asigura fiabilitatea si securitatea sistemelor de prelucrare a datelor;
- sa foloseasca personal cu suficienta experienta in domeniul tehnologiei semnaturii electronice si in procedurile de securitate conexe;
- sa gestioneze si sa arhiveze documentele electronice in aceeasi perioada de timp, ce se aplica documentelor in format hartie;
- sa utilizeze sisteme de stocare aprobate, accesul documentului putand fi facut numai de beneficiar, de emitent sau de autoritatile legale.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Procedura de inregistrare si utilizare E-Factura pentru firmele care comercializeaza confectii textile cu ridicata si cu amanuntulMasuri pentru intreprinderi. Comisia vrea sa elimine barierele electroniceSistemul RO e-Factura. Cum se acceseaza si utilizeaza sistemulE-Factura: Procesul de implementare va fi realizat in doua etape in 2024E-Factura. Care este termenul limita pentru transmiterea facturilor in sistemUltimele articole
e-Factura: Ghid Complet pentru 2024Transmitere facturi in sistemul Ro-e Factura incepand cu 01.07.2024Finantele introduc obligatoriu, de la 1 ianuarie 2025, FACTURAREA ELECTRONICA pentru relatia B2CInformatii importante cu privire la FACTURAREA ELECTRONICA oferite de ANAFReminder ANAF! Din 1 ianuarie 2024 sistemul E-Factura este OBLIGATORIU pentru toti operatorii economiciArticole similare
Ce modifica Legea nr. 148 din 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electroniceEmiterea documentelor justificative in format electronic. Vezi prevederile Legii nr. 148 in sintezaEmiterea si transmiterea electronica a facturilorTransmiterea facturilor in format electronic. Ce autorizatii sunt necesare?O noua conceptie asupra formularelor financiar-contabileUltimele articole
Angajatorul NU poate obliga salariatul sa utilizeze semnatura electrunica avansata la incheierea sau modificarea CIM (Legea 208/2021)OUG 36/2021. Angajatii NU sunt obligati sa utilizeze semnatura electronica la incheierea CIMGuvernul introduce folosirea semnaturii electronice la incheierea CIM, a actelor aditionale, dar si pentru intocmirea inscrisurilor din domeniuFactura electronica si factura simplificata in 2013Nou: rezumat modificari aduse de Legea nr. 148 din 2012Articole similare
Documentar fiscal: Plata TVA la bugetCare este regimul TVA la import conform OUG nr. 125?Conditii actuale de exercitare a dreptului de deducereCerinte privind emiterea facturilor de catre persoanele impozabileTVA marfuri expirate | Societate obligata la scaderea din gestiuneUltimele articole
ANAF modifica Ordinul nr. 3731/2016 privind schimbul de informatii cu institutiile financiare nebancareDeclaratia cod 394. Cum tratam TVA-ul pentru cheltuieli de protocol?Noi modificari de la Guvern. Organismele publice si IMM-urile, incurajate sa utilizeze eficient energiaDocumentar fiscal: Declararea si plata impozitului pe profitCum se recupereaza pierderea fiscala?Articole similare
Ajustare TVA stocuri | Ce mentiuni sunt obligatorii pe factura?Achizitia de servicii din UE si din afara UE. Ce curs valutar folosim?ANAF: Procedura de inregistrare si radiere din Registrul persoanelor impozabile care aplica TVA LA INCASAREDocumentar fiscal: Aspecte esentiale privind emiterea facturilor fiscale25 iulie 2016 e termenul-limita pentru mai multe declaratiiUltimele articole
Declaratia 394. Formularul aferent lunii august 2025 NU este inca disponibile-TVA. Raspunsul la Notificarea de conformare poate fi structurat in 3 partiTVA LA INCASARE. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiunee-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVATVA dedus gresit: Ce faci cand ai completat eronat D300 si D394
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"