Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Va prezentam, prin cele ce urmeaza, care sunt noile reglementari prevazute de Codul fiscal incepand cu 1 ianuarie 2013, in ceea ce priveste facturarea electronica.
Mentionam astfel ca sunt mai multe prevederi cu privire la facturarea electronica, aplicabile de la 1 ianuarie 2013, practic este rescris integral art. 155 din Codul fiscal, cu un numar de 34 de alineate. In functie de fiecare emitent de factura electronica, fiecare dintre aceste prevederi normative pot avea relevanta sau pot fi neutilizabile. Va comunicam astfel situatiile pe care le consideram cu impact direct.
Incepand cu 1 ianuarie 2013, factura poate fi emisa si trimisa in format electronic, iar formatul electronic pe care il utilizeaza emitentul este la latitudinea acestuia, conform H.G. nr. 1.071/2012 privind modificarea normelor de aplicare a Codului fiscal. Pentru cei mai putin familiarizati cu bazele de date, norma a exemplificat ca facturile pot fi emise in format "xml" sau "pdf", fara a limita alte formate.
Ca si pana acum, emiterea facturii poate fi facuta pana pe data de 15 a lunii urmatoare, fapt ce trebuie coroborat cu exigibilitatea TVA la data livrarii bunurilor pentru persoanele care nu aplica sistemul TVA la incasare.
Elementele obligatorii minimale sunt enumerate de art. 155 alin. (19) din Codul fiscal, format 2013 si cuprind inclusiv precizarea "emitentul aplica TVA la incasarea facturii" pentru persoanele ce se incadreaza la acest sistem.
Decizia emiterii facturii in format hartie sau in format electronic este dreptul emitentului. insa decizia modului de primire a unei facturi este dreptul destinatarului, si nu al emitentului, care trebuie sa isi exprime acceptul privind primirea facturii electronice.
Acceptul poate fi expres, printr-un acord formal sau informal ori tacit, cum ar fi faptul ca a inregistrat in evidenta contabila factura electronica sau a platit factura electronica. Desigur, pentru facturile electronice, vor fi respectate procedurile de semnare si datare electronica.

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Redam principalele aspecte privind emiterea electronica a unei facturi, conform Legii nr. 148/2012, cu intrare in vigoare de la 1 ianuarie 2013.
Prin emiterea electronica a facturii se intelege operatia de intocmire, semnare electronica, marcare temporala a facturii in scopul arhivarii electronice, chiar daca transmiterea acestei facturi poate fi facuta electronic sau pe suport hartie.
Orice persoana juridica sau fizica ce desfasoara activitati economice, inregistrata in scopuri de TVA, are dreptul sa opteze pentru emiterea facturii fie in format hartie fie ca document electronic. Daca ulterior decide schimbarea modului de facturare, are obligatia sa notifice autoritatile fiscale.
Factura electronica trebuie sa contina marca temporala si semnatura electronica.
Marca temporala este o colectie de date atasata facturii emise de un sistem informatic sigur, ce atesta emiterea documentului chiar la data mentionata. in opinia noastra, acesta este elementul-cheie al emiterii facturii in format electronic. Actul normativ ce reglementeaza marca temporala este Legea nr. 451/2004 privind marca temporala.
In ceea ce priveste certificatul digital, legea menționeaza ca se va tine cont de notificarea autoritatii fiscale pentru acest tip de operatiuni.
Emitentul facturii electronice trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa detina o dotare tehnica si resurse umane ce asigura fiabilitatea si securitatea sistemelor de prelucrare a datelor;
- sa foloseasca personal cu suficienta experienta in domeniul tehnologiei semnaturii electronice si in procedurile de securitate conexe;
- sa gestioneze si sa arhiveze documentele electronice in aceeasi perioada de timp, ce se aplica documentelor in format hartie;
- sa utilizeze sisteme de stocare aprobate, accesul documentului putand fi facut numai de beneficiar, de emitent sau de autoritatile legale.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Transmiterea facturilor in format electronic. Ce autorizatii sunt necesare?Masuri pentru intreprinderi. Comisia vrea sa elimine barierele electroniceSistemul national privind factura electronica RO e-Factura a devenit operational din 7 octombrie 2021Sistemul RO e-Factura. Cum se acceseaza si utilizeaza sistemulDin septembrie 2021 va fi implementat programul E-Factura. Emitentii trebuie sa detina un certificat digital calificatUltimele articole
e-Factura: Ghid Complet pentru 2024Transmitere facturi in sistemul Ro-e Factura incepand cu 01.07.2024Finantele introduc obligatoriu, de la 1 ianuarie 2025, FACTURAREA ELECTRONICA pentru relatia B2CInformatii importante cu privire la FACTURAREA ELECTRONICA oferite de ANAFReminder ANAF! Din 1 ianuarie 2024 sistemul E-Factura este OBLIGATORIU pentru toti operatorii economiciArticole similare
Emiterea si transmiterea electronica a facturilorO noua conceptie asupra formularelor financiar-contabileNoutati Legislatie Fiscala 13 - 17 iulie 2009 - Monitorul OficialAngajatorul NU poate obliga salariatul sa utilizeze semnatura electrunica avansata la incheierea sau modificarea CIM (Legea 208/2021)Ce modifica Legea nr. 148 din 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electroniceUltimele articole
OUG 36/2021. Angajatii NU sunt obligati sa utilizeze semnatura electronica la incheierea CIMGuvernul introduce folosirea semnaturii electronice la incheierea CIM, a actelor aditionale, dar si pentru intocmirea inscrisurilor din domeniuTransmiterea facturilor in format electronic. Ce autorizatii sunt necesare?Factura electronica si factura simplificata in 2013Emiterea documentelor justificative in format electronic. Vezi prevederile Legii nr. 148 in sintezaArticole similare
ANAF modifica Ordinul nr. 3731/2016 privind schimbul de informatii cu institutiile financiare nebancareA fost publicata Legea nr. 196 din 2012 pentru aprobarea OG nr. 15 din 2012Bun obtinut prin executare silita. Regim TVADiferentierea cotelor de TVA. Vezi normele actualeSistemul TVA la incasare si anularea inregistrarii in scopuri de TVA din oficiu. Ce solutii are societatea?Ultimele articole
Declaratia cod 394. Cum tratam TVA-ul pentru cheltuieli de protocol?Noi modificari de la Guvern. Organismele publice si IMM-urile, incurajate sa utilizeze eficient energiaDocumentar fiscal: Declararea si plata impozitului pe profitCum se recupereaza pierderea fiscala?Studiu de caz. Recuperare pierdere fiscala pentru o microintreprindereArticole similare
Radierea din sistemul TVA LA INCASARE in 2014. Ce conditii trebuie sa indeplinim?Care sunt declaratiile fiscale cu termen in luna aprilie 2016?Totul despre emiterea facturii cu si fara TVAReminder (ANAF): 25 iunie, termenul limita pentru mai multe obligatii fiscaleTVA LA INCASARE. Dreptul de deducereUltimele articole
e-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVATVA dedus gresit: Ce faci cand ai completat eronat D300 si D394Aplicarea TVA LA INCASARE. Conditii, termene si erori frecvente in 2025TVA LA INCASARE in 2025 pentru firme noi: cum se face corect optiunea in D700RO e-TVA: De ce NU este bine sa ignorati Notificarile de conformare de la 1 iulie 2025
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"