Tags: legea 208/2021, semnatura electronica avansata, contract individual de munca
Legea nr. 208/2021 a fost publicata in data de 22 iulie 2021 in Monitorul Oficial si prevede noi reglementari cu privire la utilizarea semnaturii electronice avansate. Astfel, conform actului normativ, angajatorul NU poate obliga anagajatul sa utilizeze semnatura electronica avansata la incheierea sau modificarea contractului individual de munca.
La incheierea, modificarea, suspendarea sau, dupa caz, la incetarea contractului individual de munca, partile trebuie sa utilizeze acelasi tip de semnatura, respectiv semnatura olografa sau semnatura electronica, in conditiile prezentei legi.
Organele de control competente au obligatia de a accepta, pentru verificare si control, contractele individuale de munca si actele aditionale, precum si inscrisurile/documentele din domeniul relatiilor de munca/securitatii si sanatatii in munca incheiate in format electronic, cu semnatura electronica, potrivit legii, fara a le solicita si in format letric. La solicitarea acestora, documentele incheiate cu semnatura electronica pot fi transmise in format electronic si anterior efectuarii controlului.
Contractele individuale de munca si actele aditionale incheiate prin utilizarea semnaturii electronice avansate sau semnaturii electronice calificate, precum si inscrisurile/documentele din domeniul relatiilor de munca se arhiveaza de catre angajator cu respectarea prevederilor Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, republicata, si ale Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica, republicata, si vor fi puse la dispozitia organelor de control competente, la solicitarea acestora.
Atentie! Angajatorul poate suporta, pentru el si pentru angajatii sai, in vederea indeplinirii obligatiilor legale mentionate in prezenta ordonanta de urgenta, cheltuielile pentru achizitionarea semnaturilor electronice avansate sau semnaturilor electronice calificate utilizate pentru semnarea inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca/securitatii si sanatatii in munca.
Cheltuielile efectuate de angajator reprezinta cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal.
Extras din Legea 208/2021:
Articol unic. -
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36 din 5 mai 2021 privind utilizarea semnaturii electronice avansate sau semnaturii electronice calificate, insotite de marca temporala electronica sau marca temporala electronica calificata si sigiliul electronic calificat al angajatorului in domeniul relatiilor de munca, si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 474 din 6 mai 2021, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Titlul ordonantei de urgenta se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
ORDONANTA DE URGENTA
privind utilizarea semnaturii electronice in domeniul relatiilor de munca si pentru modificarea si completarea unor acte normative"
2. La articolul I punctul 1, alineatele (11) - (13) ale articolului 16 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
(11) Partile pot opta sa utilizeze la incheierea, modificarea, suspendarea sau, dupa caz, la incetarea contractului individual de munca semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata.
(12) Angajatorul poate opta pentru utilizarea semnaturii electronice, semnaturii electronice avansate sau semnaturii electronice calificate ori a sigiliului electronic al angajatorului, pentru intocmirea tuturor inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca rezultate la incheierea contractului individual de munca, pe parcursul executarii acestuia sau la incetarea contractului individual de munca, in conditiile stabilite prin regulamentul intern si/sau contractul colectiv de munca aplicabil, potrivit legii.
(13) Contractele individuale de munca si actele aditionale incheiate prin utilizarea semnaturii electronice avansate sau semnaturii electronice calificate, precum si inscrisurile/documentele din domeniul relatiilor de munca se arhiveaza de catre angajator cu respectarea prevederilor Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, republicata, si ale Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica, republicata, si vor fi puse la dispozitia organelor de control competente, la solicitarea acestora."
3. La articolul I punctul 1, alineatele (14) si (15) ale articolului 16 se abroga.
4. La articolul I punctul 1, alineatele (16) si (17) ale articolului 16 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(16) Angajatorul nu poate obliga persoana selectata in vederea angajarii ori, dupa caz, salariatul sa utilizeze semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata, la incheierea, modificarea, suspendarea sau, dupa caz, la incetarea contractului individual de munca.
(17) La incheierea, modificarea, suspendarea sau, dupa caz, la incetarea contractului individual de munca, partile trebuie sa utilizeze acelasi tip de semnatura, respectiv semnatura olografa sau semnatura electronica, in conditiile prezentei legi."
5. La articolul I, dupa punctul 1 se introduce un nou punct, punctul 11, cu urmatorul cuprins:
"
11. La articolul 16, dupa alineatul (17) se introduce un nou alineat, alineatul (18), cu urmatorul cuprins:
«
(18) Organele de control competente au obligatia de a accepta, pentru verificare si control, contractele individuale de munca si actele aditionale, precum si inscrisurile/documentele din domeniul relatiilor de munca/securitatii si sanatatii in munca incheiate in format electronic, cu semnatura electronica, potrivit legii, fara a le solicita si in format letric. La solicitarea acestora, documentele incheiate cu semnatura electronica pot fi transmise in format electronic si anterior efectuarii controlului.»"
6. La articolul I punctul 2, litera o) a alineatului (3) al articolului 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"o) procedurile privind utilizarea semnaturii electronice, semnaturii electronice avansate si semnaturii electronice calificate."
7. La articolul II, dupa punctul 5 se introduce un nou punct, punctul 6, cu urmatorul cuprins:
"
6. La articolul 11, litera g) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
«
g) nerespectarea prevederilor art. 7 lit. c) referitoare la obligatia angajatorului de a asigura conditii pentru ca telesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru, cu amenda de 2.000 lei.»"
8. Dupa articolul II se introduce un nou articol, articolul II1, cu urmatorul cuprins:
"
Art. II1. -
La articolul 21 din Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 646 din 26 iulie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:(3) Instruirea prevazuta la art. 20 alin. (4) trebuie sa se efectueze in timpul programului de lucru, fie in interiorul, fie in afara intreprinderii si/sau unitatii, fie online.»"
9. La articolul III, alineatul (5) al articolului 21 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
(5) in cazul folosirii variantei in format electronic prevazute la alin. (4), dovada instruirii trebuie sa fie semnata cu semnatura electronica, semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata."
10. La articolul IV, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
Art. IV. -
(1) Notiunile de semnatura electronica, semnatura electronica avansata, semnatura electronica calificata si sigiliul electronic, utilizate in cuprinsul actelor normative care fac obiectul art. I-III din prezenta ordonanta de urgenta, au intelesul dat de dispozitiile Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE.
(2) Angajatorul poate suporta, pentru el si pentru angajatii sai, in vederea indeplinirii obligatiilor legale mentionate in prezenta ordonanta de urgenta, cheltuielile pentru achizitionarea semnaturilor electronice avansate sau semnaturilor electronice calificate utilizate pentru semnarea inscrisurilor/documentelor din domeniul relatiilor de munca/securitatii si sanatatii in munca."
11. La articolul IV, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
"
(21) Cheltuielile efectuate de angajator, prevazute la alin. (2), reprezinta cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal."
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Drept deducere TVA aferent importului efectuat in numele unui tert
Intrebare:
Societatea preia in regim de perfectionare activa un elicopter de la un partener comercial din afara UE. Dupa prestarea lucrarilor de revizie/reparatii, partenerul solicita societatii noastre ca elicopterul sa ii fie livrat la o anume locatie dintr-un stat membru UE.
Pentru a realiza aceasta, societatea noastra indeplineste (la cererea partenerului extern) formalitatile de punere in libera circulatie a bunului (platind taxele vamale si TVA), dupa care livreaza bunul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Scoatere din evidenta creanta. TVA la incasare
Intrebare:
O societate platitoare de impozit pe profit a emis in aprilie 2017 facturi in valoare de 144000lei. Clientul nu a achitat debitul iar in 07.04.2017 si-a declarat insolventa pentru suma respectiva. Societatea s-a inscris la masa credala si a creat provizioane, 30% deductibile si cu 70% nedeductibile.
In 2019 si 2021 s-a incasat suma de 3000lei conform programului de plati aprobat de judecatorul sindic.Prin sentinta civila din 01.11.2023 definitiva, instanta decide a...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Procedura redirectionare sume din impozitul pe profit prin formularul 177
Intrebare:
Am depus in termenul legal declaratia 177. In data de 07.07. am primit notificare ca sunt probleme la datele de identificare ale contribuabilului si ale beneficiarului. Am raspuns in termenul legal notificarii si totusi cei de la Anaf zic ca sunt probleme si ca or sa dea respingere. Problema invocata este faptul ca la plata impozitului pe profit aferent lunii martie 2024 au fost intarzieri mai mari de 45 zile. Credeti ca este interpretat corect Ordinul ANAF nr. 3562/2024 publicat in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<