Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin cele ce urmeaza va prezentam modificarile esentiale aduse de Legea nr. 148/2012 in ce priveste regimul juridic al documentelor in forma electronica ce contin date privind operatiunilor de schimb sau vanzare de bunuri ori servicii intre persoane care emit si primesc facturi, bonuri fiscale sau chitante in forma electronica.
Factura in forma electronicaFacturile, bonurile fiscale si chitantele in forma electronica constituie documente justificative in intelesul Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Persoana fizica sau juridica ce emite facturi, poate sa opteze pentru emiterea acestora in forma electronica, cu conditia garantarii autenticitatii, originii si integritatii continutului. Factura in forma electronica va respecta continutul stabilit de actele normative speciale si va contine marca temporala care certifica momentul emiterii si semnatura electronica a emitentului facturii. Certificatul aferent semnaturii electronice va contine informatii privind identificatorul fiscal si numarul notificarii inregistrate la Ministerul Finantelor Publice (MFP).
Emiterea facturilor se face in una dintre urmatoarele doua modalitati, la alegerea exclusiva a emitentului:
- in forma electronica;
- pe suport hartie.
Emitentul poate opta pentru schimbarea modalitatii de emitere, cu notificarea MFP.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Transmiterea facturilor emise in forma electronica se face in una dintre urmatoare modalitati:
- prin mijloace electronice, in conditiile prevazute de Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
- pe suport hartie.
Conditii pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele care emit facturi in forma electronica
- sa dispuna de mijloace tehnice si umane corespunzatoare pentru garantarea securitatii, fiabilitatii si continuitatii serviciilor de prelucrare a datelor in forma electronica;
- sa foloseasca personal cu cunostinte de specialitate in domeniul tehnologiei semnaturii electronice si cu o practica suficienta in ceea ce priveste procedurile de securitate corespunzatoare,
- sa fie in masura sa gestioneze si sa arhiveze toate informatiile privind fiecare factura in forma electronica emisa, pe perioada de timp stabilita prin normele legale in vigoare;
- sa utilizeze sisteme de arhivare electronica in conformitate cu prevederile Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica. Pe durata arhivarii, persoanele care au responsabilitatea arhivarii vor lua masuri ca orice factura in forma electronica sa poata fi accesata numai de emitent, beneficiar sau organele abilitate prin lege.
Externalizarea serviciilor de emitere, transmitere si arhivare a facturilor in forma electronica
Activitatile de emitere, transmitere si arhivare a facturilor in forma electronica pot fi realizate si de catre alte persoane decat emitentul de drept al acestora, in urmatoarele conditii:
- sa indeplineasca conditiile mentionate mai sus;
- sa existe un contract valabil incheiat intre emitentul de drept si un furnizor de servicii de emitere a facturilor in forma electronica.
Certificatul aferent semnaturii electronice a persoanelor care presteaza servicii de emitere, transmitere sau arhivare a facturilor in forma electronica va contine informatii privind calitatea de furnizor de servicii si datele sale de identificare.
Furnizorii de servicii pot sa presteze servicii de conversie a unei facturi deja emise pe suport hartie in factura in forma electronica, la cererea beneficiarului. Conversia se poate realiza numai dupa factura in original. Factura in forma electronica rezultata va dobandi calitatea de document justificativ numai dupa inscrierea precizarii:” prezenta factura este conforma cu originalul emis initial pe suport hartie avand seria... nr....din data de..., emisa de .....” si atasarea semnaturii electronice a furnizorului de servicii de emitere a facturilor in forma electronica, precum si a marcii temporale certificand momentul conversiei.
Chitanta in forma electronica
Chitanta in forma electronica respecta conditiile privind continutul obligatoriu, stabilite de actele normative in vigoare si contine marca temporala si semnatura electronica a emitentului acesteia.
Certificatul aferent semnaturii electronice a emitentului va contine informatii privind identificatorul fiscal si numarul notificarii inregistrate la MFP.
Prevederile privind emiterea, transmiterea, stocarea, arhivarea, conversia si utilizarea facturilor mentionate mai sus sunt aplicabile si chitantelor in forma electronica, cu exceptia acelor prevederi care din punct de vedere financiar-fiscal nu le sunt aplicabile.
Regimul documentelor in forma electronica aferente tranzactiilor inregistrate prin intermediul caselor de marcat si terminalelor automate bancare
Bonurile fiscale emise de casele de marcat si bonurile emise de terminalele automate bancare, in forma electronica, stocate la emitent, au acelasi regim juridic ca si cele emise pe suport hartie.
Persoanele care au obligatia emiterii acestora pot pastra in forma electronica documentul generat in forma electronica in urmatoarele conditii: sa indeplineasca cerintele privind asigurarea conformitatii informatiilor inregistrate in forma electronica cu cele inscrise pe documentul de hartie precum si sa le arhiveze si sa asigure accesul la bonurile emise in forma electronica. Persoanele care pastreaza in forma electronica bonurile au obligatia de a notifica organul fiscal competent din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Bonurile emise in forma electronica vor respecta conditiile privind continutul obligatoriu stabilite prin actele normative in vigoare. Termenul de arhivare al acestora va fi acelasi cu cel prevazut pentru cele emise pe suport hartie.
Casele de marcat utilizate pentru emiterea bonurilor fiscale in forma electronica se vor aviza cu respectarea prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Cheltuielile inregistrate de persoanele care emit, transmit sau arhiveaza facturi, chitante si bonuri fiscale in forma electronica, cheltuielile efectuate cu investitiile pentru dotari si alte utilitati necesare desfasurarii acestei activitati sunt amortizabile pe o perioada de 5 ani de la prima inregistrare ca utilizator de factura in forma electronica.
Cheltuielile inregistrate de persoanele care emit facturi, chitante si bonuri fiscale in forma electronica privind investitiile legate de modificarea si perfectionarea sistemelor informatice utilizate in activitatea de facturare electronica sunt amortizabile pe o perioada de 3 ani, incepand cu data initierii investitiei, aprobata cu hotararea administratorului, respectiv a consiliului de administratie al persoanei care initiaza cheltuiala, iar in cazul persoanelor fizice, prin declaratie pe propria raspunderii.
Sursa: DGFP Valcea
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Emiterea documentelor justificative in format electronic. Vezi prevederile Legii nr. 148 in sintezaCe modifica Legea nr. 148 din 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electroniceAtentie! De la 1 ianuarie 2014 sistemul TVA la incasare e OPTIONALArticole similare
OUG 132/2022 pentru modificarea E-Transport: Noi persoane obligate sa foloseasca sistemul, valabilitate cod UIT si procedura in caz de nefunctionalitateModelul fiscal elvetianE-Transport. Firmele care lucreaza in sistem lohn sunt OBLIGATE sa declare bunurile care nu intra in categoria celor cu risc fiscal?Rambursari de TVA obtinute prin inselaciuneCe modifica Legea nr. 148 din 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electroniceUltimele articole
RO e-Transport: Cum se declara in sistem utilajele inchiriateE-Transport: Cum a fost modificat sistemul prin OUG 43/2024, OUG 41/2022 si OUG 115/2023E-Transport: Modificari asupra contraventiilor, implementate prin OUG 43/2024E-Transport. Trebuie confirmate transporturile dupa generarea codului UIT?RO e-Transport: Ce date se declara in sistem incepand cu 1 ianuarie 2023?Articole similare
Declaratia 204 se depune de asocierile fara personalitate juridica pana la 15 martie 2017!Precizari ANAF referitoare la Registrul RO e-Factura optionalMaterial ANAF: Cum se face inregistrarea in SPV a persoanelor fizice si ce servicii au la dispozitie contribuabiliiAtentie! 25 mai 2016 e termenul-limita pentru depunerea mai multor declaratii de catre persoanele fiziceTratamentul fiscal al veniturilor din cedarea folosintei bunurilor bunurilorUltimele articole
Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024Noutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVASambata, 30 noiembrie 2024, termen limita pentru depunerea formularului 398Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVACe OBLIGATII au persoanele care utilizeaza sistemul E-TVA, implementat din 1 august 2024Articole similare
ANAF a transmis contribuabililor informari cu privire la raportarea facturilor in E-FacturaMFP despre E-Factura: Peste 5 milioane de facturi au fost inregistrate in sistem in primele zile de functionareTransmiterea facturilor in relatia B2C, dupa 1 iulie 2024TOT ce trebuie sa stii despre utilizarea Sistemului RO e-Factura in relatia B2B si B2GDocumentele necesare justificarii scutirii TVA pentru livrari intracomunitare, incepand cu 2020Ultimele articole
Emitere bon fiscal catre persoane fizice. Este obligatorie si factura?E-Factura in 2025: De la 1 ianuarie 2025 sistemul este obligatoriu in relatia B2CCum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TransportProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaFacturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseArticole similare
Ordinea de stingere a datoriilor comercialeAparate de marcat: facilitati, obligatii si termene. Raspunsuri de la specialistii ANAF la cele mai importante intrebariStudiu de caz: Bonurile fiscaleAchizitii platite cu cardul personal. Cum deducem cheltuielile inregistrate?Defectiuni la casele de marcat electronice fiscale. Ce obligatii au firmele in aceasta situatie?Ultimele articole
Posta Romana va trimite Notificarile de informare cu privire la amnistia fiscala introdusa prin OUG 107/2024Ordin de deplasare. Ce trebuie sa contina documentul pentru deplasarile in tara si in strainatateDocumentele justificative in contabilitate. Ce trebuie sa cuprinda si cum se corecteazaPFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINEPot fi emise facturi cu CHITANTA catre persoanele fizice pentru sumele de pana in 10.000 lei sau este obligatorie casa de marcat?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"