Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin cele ce urmeaza va prezentam modificarile esentiale aduse de Legea nr. 148/2012 in ce priveste regimul juridic al documentelor in forma electronica ce contin date privind operatiunilor de schimb sau vanzare de bunuri ori servicii intre persoane care emit si primesc facturi, bonuri fiscale sau chitante in forma electronica.
Factura in forma electronicaFacturile, bonurile fiscale si chitantele in forma electronica constituie documente justificative in intelesul Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Persoana fizica sau juridica ce emite facturi, poate sa opteze pentru emiterea acestora in forma electronica, cu conditia garantarii autenticitatii, originii si integritatii continutului. Factura in forma electronica va respecta continutul stabilit de actele normative speciale si va contine marca temporala care certifica momentul emiterii si semnatura electronica a emitentului facturii. Certificatul aferent semnaturii electronice va contine informatii privind identificatorul fiscal si numarul notificarii inregistrate la Ministerul Finantelor Publice (MFP).
Emiterea facturilor se face in una dintre urmatoarele doua modalitati, la alegerea exclusiva a emitentului:
- in forma electronica;
- pe suport hartie.
Emitentul poate opta pentru schimbarea modalitatii de emitere, cu notificarea MFP.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Transmiterea facturilor emise in forma electronica se face in una dintre urmatoare modalitati:
- prin mijloace electronice, in conditiile prevazute de Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
- pe suport hartie.
Conditii pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele care emit facturi in forma electronica
- sa dispuna de mijloace tehnice si umane corespunzatoare pentru garantarea securitatii, fiabilitatii si continuitatii serviciilor de prelucrare a datelor in forma electronica;
- sa foloseasca personal cu cunostinte de specialitate in domeniul tehnologiei semnaturii electronice si cu o practica suficienta in ceea ce priveste procedurile de securitate corespunzatoare,
- sa fie in masura sa gestioneze si sa arhiveze toate informatiile privind fiecare factura in forma electronica emisa, pe perioada de timp stabilita prin normele legale in vigoare;
- sa utilizeze sisteme de arhivare electronica in conformitate cu prevederile Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica. Pe durata arhivarii, persoanele care au responsabilitatea arhivarii vor lua masuri ca orice factura in forma electronica sa poata fi accesata numai de emitent, beneficiar sau organele abilitate prin lege.
Externalizarea serviciilor de emitere, transmitere si arhivare a facturilor in forma electronica
Activitatile de emitere, transmitere si arhivare a facturilor in forma electronica pot fi realizate si de catre alte persoane decat emitentul de drept al acestora, in urmatoarele conditii:
- sa indeplineasca conditiile mentionate mai sus;
- sa existe un contract valabil incheiat intre emitentul de drept si un furnizor de servicii de emitere a facturilor in forma electronica.
Certificatul aferent semnaturii electronice a persoanelor care presteaza servicii de emitere, transmitere sau arhivare a facturilor in forma electronica va contine informatii privind calitatea de furnizor de servicii si datele sale de identificare.
Furnizorii de servicii pot sa presteze servicii de conversie a unei facturi deja emise pe suport hartie in factura in forma electronica, la cererea beneficiarului. Conversia se poate realiza numai dupa factura in original. Factura in forma electronica rezultata va dobandi calitatea de document justificativ numai dupa inscrierea precizarii:” prezenta factura este conforma cu originalul emis initial pe suport hartie avand seria... nr....din data de..., emisa de .....” si atasarea semnaturii electronice a furnizorului de servicii de emitere a facturilor in forma electronica, precum si a marcii temporale certificand momentul conversiei.
Chitanta in forma electronica
Chitanta in forma electronica respecta conditiile privind continutul obligatoriu, stabilite de actele normative in vigoare si contine marca temporala si semnatura electronica a emitentului acesteia.
Certificatul aferent semnaturii electronice a emitentului va contine informatii privind identificatorul fiscal si numarul notificarii inregistrate la MFP.
Prevederile privind emiterea, transmiterea, stocarea, arhivarea, conversia si utilizarea facturilor mentionate mai sus sunt aplicabile si chitantelor in forma electronica, cu exceptia acelor prevederi care din punct de vedere financiar-fiscal nu le sunt aplicabile.
Regimul documentelor in forma electronica aferente tranzactiilor inregistrate prin intermediul caselor de marcat si terminalelor automate bancare
Bonurile fiscale emise de casele de marcat si bonurile emise de terminalele automate bancare, in forma electronica, stocate la emitent, au acelasi regim juridic ca si cele emise pe suport hartie.
Persoanele care au obligatia emiterii acestora pot pastra in forma electronica documentul generat in forma electronica in urmatoarele conditii: sa indeplineasca cerintele privind asigurarea conformitatii informatiilor inregistrate in forma electronica cu cele inscrise pe documentul de hartie precum si sa le arhiveze si sa asigure accesul la bonurile emise in forma electronica. Persoanele care pastreaza in forma electronica bonurile au obligatia de a notifica organul fiscal competent din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Bonurile emise in forma electronica vor respecta conditiile privind continutul obligatoriu stabilite prin actele normative in vigoare. Termenul de arhivare al acestora va fi acelasi cu cel prevazut pentru cele emise pe suport hartie.
Casele de marcat utilizate pentru emiterea bonurilor fiscale in forma electronica se vor aviza cu respectarea prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Cheltuielile inregistrate de persoanele care emit, transmit sau arhiveaza facturi, chitante si bonuri fiscale in forma electronica, cheltuielile efectuate cu investitiile pentru dotari si alte utilitati necesare desfasurarii acestei activitati sunt amortizabile pe o perioada de 5 ani de la prima inregistrare ca utilizator de factura in forma electronica.
Cheltuielile inregistrate de persoanele care emit facturi, chitante si bonuri fiscale in forma electronica privind investitiile legate de modificarea si perfectionarea sistemelor informatice utilizate in activitatea de facturare electronica sunt amortizabile pe o perioada de 3 ani, incepand cu data initierii investitiei, aprobata cu hotararea administratorului, respectiv a consiliului de administratie al persoanei care initiaza cheltuiala, iar in cazul persoanelor fizice, prin declaratie pe propria raspunderii.
Sursa: DGFP Valcea
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Emiterea documentelor justificative in format electronic. Vezi prevederile Legii nr. 148 in sintezaCe modifica Legea nr. 148 din 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electroniceAtentie! De la 1 ianuarie 2014 sistemul TVA la incasare e OPTIONALArticole similare
RO e-Transport: Ce date se declara in sistem incepand cu 1 ianuarie 2023?Au vandut de 500.000 de euro, dar au uitat sa achite TVA-ulCe modifica Legea nr. 148 din 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electroniceRO e-Transport: Cum se declara in sistem utilajele inchiriateE-Transport: Modificari asupra contraventiilor, implementate prin OUG 43/2024Ultimele articole
E-Transport: Cum a fost modificat sistemul prin OUG 43/2024, OUG 41/2022 si OUG 115/2023E-Transport. Trebuie confirmate transporturile dupa generarea codului UIT?E-Transport. Firmele care lucreaza in sistem lohn sunt OBLIGATE sa declare bunurile care nu intra in categoria celor cu risc fiscal?E-Transport: Contraventiile si sanctiunile intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023Cum a fost modificat sistemul Ro e-transport prin OUG 132/2022Articole similare
Contribuabilii care au case de marcat neutilizate sunt obligati sa transmita catre fisc formularul F4109Din 1 iulie 2022 Declaratia privind fondul de mediu ar putea fi depusa exclusiv online (Proiect)OPANAF nr.3665 modifica decontul de TVA. Vezi ce altceva se schimbaJoi, 31 martie 2022, este termenul limita pentru depunerea formularului 398-Declaratie speciala de TVA (VAT Return One Stop)Termen stabilit la 25 februarie 2016 pentru declaratiile informative 392A, 392B, 393Ultimele articole
Noutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVASambata, 30 noiembrie 2024, termen limita pentru depunerea formularului 398Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVACe OBLIGATII au persoanele care utilizeaza sistemul E-TVA, implementat din 1 august 2024Grup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVAArticole similare
E-Factura. Care este termenul limita pentru transmiterea facturilor in sistemSanctiuni E-Factura. De cand se aplica acestea si care sunt exceptiileE-Factura: Cum trebuie sa procedati daca ati primit de doua ori aceeasi factura in SPVE-Factura in relatia B2C. Facturile PFA catre persoane fizice trebuie incarcate in sistem?Procedura de iesire din RO e-Factura este exclusa daca solicitarea de intrare in sistem a produs deja efecteUltimele articole
Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TransportProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaFacturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseFacturi care NU au fost trimise in SPV in termen de 5 zile. Se aplica sanctiuni?E-Factura in 2024. Este obligatorie atasarea PDF-ului facturii dupa transmiterea acesteia in sistem?Articole similare
Nou document privind CHITANTA pentru incasarea de impozite si taxeNoutati legislatie Fiscala 02-06 martie 2009 - Monitorul OficialSplit TVA, ca urmare a neplatii TVA-ului la termen. Obligatii fiscalePlata cotei de 3 procente la vanzarePosta Romana va trimite Notificarile de informare cu privire la amnistia fiscala introdusa prin OUG 107/2024Ultimele articole
Ordin de deplasare. Ce trebuie sa contina documentul pentru deplasarile in tara si in strainatateDocumentele justificative in contabilitate. Ce trebuie sa cuprinda si cum se corecteazaPFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINEPot fi emise facturi cu CHITANTA catre persoanele fizice pentru sumele de pana in 10.000 lei sau este obligatorie casa de marcat?Ghidul situatiilor speciale necesar beneficiarilor sprijinului de 1.400 lei pentru plata facturilor la utilitatiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"