Tags: codul fiscal, norme codul fiscal, clarificari norme, impozitul pe profit
Guvernul a modificat si completat normele metodologice de aplicare a Codului fiscal in ceea ce priveste impozitul pe profit, impozitul pe veniturile microintreprinderilor, impozitul pe venit, contributiile sociale obligatorii si taxa pe valoarea adaugata. Modificarile aduc clarificari si exemple de punere in aplicare a masurilor introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Actul normativ vizeaza, in principal, urmatoarele aspecte:
In ceea ce priveste impozitul pe profit:
Se clarifica aplicarea scutirii de impozit pentru profitul reinvestit, in contextul in care s-a stabilit aplicarea acestei masuri pe perioada nedeterminata si s-a extins aplicarea facilitatii si pentru licente de utilizare a programelor informatice.
Normele includ exemple privind alocarea cheltuielilor nedeductibile aferente veniturilor neimpozabile, calculul ponderii veniturilor neimpozabile in totalul veniturilor si stabilirea cheltuielilor de conducere si administrare alocate veniturilor neimpozabile.
Referitor la impozitul pe veniturile microintreprinderilor:
Precizari privind aplicarea de catre microintreprinderi a Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati. Se clarifica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, in cazul persoanelor juridice române platitoare de impozit pe profit, care la 31 decembrie 2016 au realizat venituri cuprinse intre 100.001 - 500.000 euro, echivalentul in lei, ca urmare a modificarii limitei veniturilor realizate in anul precedent la 500.000 euro;
De asemenea, sunt introduse prevederi mai clare legate de mentinerea si dupa 1 februarie 2017 a statutului de platitor de impozit pe profit pentru microintreprinderile, care au optat sa aplice prevederile titlului II din Codul fiscal;
Normele contin si precizari care detaliaza modalitatea de calcul, declarare si plata a impozitului pe profit de catre contribuabilii care devin microintreprinderi incepând cu data de 1 februarie 2017 si opteaza sa plateasca impozit pe profit.
Impozit pe venit:
Sunt introduse explicitari ale modului de aplicare in cursul unui an a scutirii de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati, pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni, cu persoane juridice române care desfasoara activitati sezoniere dintre cele prevazute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati.
Se stabileste un plafon neimpozabil de 450.000 lei in cazul veniturilor realizate din transferul dreptului de proprietate din patrimoniul personal.
Se prevede aplicarea deducerii serviciilor medicale furnizate sub forma de abonament si a primelor de asigurare voluntara de sanatate, in cadrul aceluiasi plafon anual de 400 de euro echivalent in lei.
Contributiile sociale obligatorii:
S-au facut corelari legislative referitoare la eliminarea plafonului reprezentând valoarea a 5 castiguri salariale medii brute, in cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor, investitii si alte surse.
in domeniul TVA:
Introducerea de dispozitii procedurale cu privire la deducerea TVA de catre persoanele impozabile care se reinregistreaza in scopuri de TVA dupa ce au avut codul de inregistrare anulat, precum si cu privire la emiterea de facturi pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in perioada respectiva, astfel incât beneficiarii sa isi poata exercita la rândul lor dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile efectuate de la aceste persoane in perioada in care nu au avut cod de TVA;
Modificarea regulilor de ajustare a bazei de impozitare a TVA in cazul neincasarii contravalorii bunurilor livrate sau a serviciilor prestate ca urmare a reorganizarii sau falimentului beneficiarului, astfel incat aceasta sa sa fie permisa in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotarârea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii;
Instituirea de norme procedurale cu privire la aplicarea noului regim special forfetar pentru agricultori, introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016.
Sursa: gov.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Referitor OG 16/2022- una din conditii este ca asociatii/actionarii sa nu detina mai mult de 25 % in cel mult 3 micro. In situatia in care 3 persoane fizice afiliate (sot, sotie, copii) sunt asociate atat direct cat si indirect in mai multe microintreprinderi pentru respectarea criteriului prevazut de lege se tine cont numai de detinerea directa de catre fiecare asociat in parte fara a se tine cont de afiliere ?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Eveniment online. - evenimentul se desfasoara exclusiv online. - vanzare bilet electronic pentru acces - vanzare pachet de publicitate online. Cum facturam in acest caz clientilor atat din UE (platitori de TVA, neplatitori de TVA, PF), clientilor din spatiul non-UE (PJ si PF) si clientilor din Romania (PJ platitori si neplatitori de TVA si PF). De exemplu, pachetele de sponsorizare/se factureaza cu cota___ de TVA in cazul clientilor din ....
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru cei care nu si-au ridicat arenda in 2022, desi in contract e specificat termenul de ridicare, la ce pret voi calcula impozitul pe arenda daca isi vor ridica acum in ianuarie, februarie ....2023 arenda/mentionez ca preturile medii ale produselor agricole au fot modificate pentru anul 2023 deja, si difera de cele din 2022. Va rog un exemplu concret, la 1 ha = 1000 kg brut porumb/grau si pentru plata in lei. Va rog sa imi spuneti la ce pret calculez arenda in 2023 pentru an 2022 (arenda...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate platitoare de TVA detine o spalatorie auto pe teritoriul Romaniei. Clientul catre care presteaza servicii de cosmetica auto are sediul in Bulgaria si este de asemenea platitor de TVA. Prestarea serviciilor fiind efectuate pe teritoriul Romaniei intra in sfera de TVA?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca sunt platitor de impozit pe venit si am urmatoarea situatie: - impozit trim.I - 10.524 - sponsorizare - 2.104 - impozit trim.II - 12.445 - sponsorizare - 2.489 - impozit trim III - 11.687 - impozit trim.IV - 11319 - reducere OUG 153 920. Depun declaratia 107 pentru sponsorizarile efectuate in anul 2022, dar mai pot depune si declaratia 177 pentru suma care am mai putea sa o repartizam catre un ONG? Cum calculez aceasta suma? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<