Tags: codul fiscal, norme codul fiscal, clarificari norme, impozitul pe profit
Guvernul a modificat si completat normele metodologice de aplicare a Codului fiscal in ceea ce priveste impozitul pe profit, impozitul pe veniturile microintreprinderilor, impozitul pe venit, contributiile sociale obligatorii si taxa pe valoarea adaugata. Modificarile aduc clarificari si exemple de punere in aplicare a masurilor introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Actul normativ vizeaza, in principal, urmatoarele aspecte:
In ceea ce priveste impozitul pe profit:
Se clarifica aplicarea scutirii de impozit pentru profitul reinvestit, in contextul in care s-a stabilit aplicarea acestei masuri pe perioada nedeterminata si s-a extins aplicarea facilitatii si pentru licente de utilizare a programelor informatice.
Normele includ exemple privind alocarea cheltuielilor nedeductibile aferente veniturilor neimpozabile, calculul ponderii veniturilor neimpozabile in totalul veniturilor si stabilirea cheltuielilor de conducere si administrare alocate veniturilor neimpozabile.
Referitor la impozitul pe veniturile microintreprinderilor:
Precizari privind aplicarea de catre microintreprinderi a Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati. Se clarifica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, in cazul persoanelor juridice române platitoare de impozit pe profit, care la 31 decembrie 2016 au realizat venituri cuprinse intre 100.001 - 500.000 euro, echivalentul in lei, ca urmare a modificarii limitei veniturilor realizate in anul precedent la 500.000 euro;
De asemenea, sunt introduse prevederi mai clare legate de mentinerea si dupa 1 februarie 2017 a statutului de platitor de impozit pe profit pentru microintreprinderile, care au optat sa aplice prevederile titlului II din Codul fiscal;
Normele contin si precizari care detaliaza modalitatea de calcul, declarare si plata a impozitului pe profit de catre contribuabilii care devin microintreprinderi incepând cu data de 1 februarie 2017 si opteaza sa plateasca impozit pe profit.
Impozit pe venit:
Sunt introduse explicitari ale modului de aplicare in cursul unui an a scutirii de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati, pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni, cu persoane juridice române care desfasoara activitati sezoniere dintre cele prevazute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati.
Se stabileste un plafon neimpozabil de 450.000 lei in cazul veniturilor realizate din transferul dreptului de proprietate din patrimoniul personal.
Se prevede aplicarea deducerii serviciilor medicale furnizate sub forma de abonament si a primelor de asigurare voluntara de sanatate, in cadrul aceluiasi plafon anual de 400 de euro echivalent in lei.
Contributiile sociale obligatorii:
S-au facut corelari legislative referitoare la eliminarea plafonului reprezentând valoarea a 5 castiguri salariale medii brute, in cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor, investitii si alte surse.
in domeniul TVA:
Introducerea de dispozitii procedurale cu privire la deducerea TVA de catre persoanele impozabile care se reinregistreaza in scopuri de TVA dupa ce au avut codul de inregistrare anulat, precum si cu privire la emiterea de facturi pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in perioada respectiva, astfel incât beneficiarii sa isi poata exercita la rândul lor dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile efectuate de la aceste persoane in perioada in care nu au avut cod de TVA;
Modificarea regulilor de ajustare a bazei de impozitare a TVA in cazul neincasarii contravalorii bunurilor livrate sau a serviciilor prestate ca urmare a reorganizarii sau falimentului beneficiarului, astfel incat aceasta sa sa fie permisa in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotarârea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii;
Instituirea de norme procedurale cu privire la aplicarea noului regim special forfetar pentru agricultori, introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016.
Sursa: gov.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
Anaf ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu Platforme...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<