Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In Monitorul Oficial nr. 0649 din 27 August 2015 a fost publicat OMFP nr. 961 din 19 August 2015. Aceasta decizie vine sa detalieze modul in care un contribuabil inregistrat in scopuri de TVA poate sa efectueze o livrare scutita de TVA.
Potrivit art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii, dupa cum urmeaza:
" (1) Sunt scutite de taxa:
h) In cazul navelor atribuite navigatiei in largul marii si care sunt utilizate pentru transportul de calatori/bunuri cu plata sau pentru activitati comerciale, industriale sau de pescuit, precum si in cazul navelor utilizate pentru salvare ori asistenta pe mare sau pentru pescuitul de coasta, urmatoarele operatiuni:
1. livrarea, modificarea, repararea, intretinerea, navlosirea, leasingul si inchirierea de nave, precum si livrarea, leasingul, inchirierea, repararea si intretinerea de echipamente incorporate sau utilizate pe nave, inclusiv echipamente de pescuit;
2. livrarea de carburanti si provizii destinate a fi utilizate pe nave, inclusiv pentru navele de razboi incadrate in Nomenclatura Combinata (NC) cod 8906 10 00 care parasesc tara si se indreapta spre porturi straine unde vor fi ancorate, cu exceptia proviziilor in cazul navelor folosite pentru pescuitul de coasta;
3. prestarile de servicii, altele decat cele prevazute la pct. 1, efectuate pentru nevoile directe ale navelor si/sau pentru incarcatura acestora;".
Decizia Comisiei Centrale Fiscale nr. 3/2015 analizata in materialul de astazi vine sa detalieze notiunea de nave maritime si ne sugereaza ce elemente trebuie sa identificam pentru a stabili corect calitatea de nava maritima.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Analizand continutul de ansamblu si termenii folositi de Comisia Centrala, prima noastra reactie a fost sa spunem "uite raspunsul la intrebarea: Cate roti are vaporul?". Aceasta reactie ne este sugerata de urmatorul text al deciziei Comisiei Centrale Fiscale:
"Pentru a determina daca o nava este efectiv si preponderent utilizata pe mare nu pot fi luate in calcul doar criterii obiective, cum ar fi lungimea sau tonajul navei, insa acestea ar putea fi utilizate pentru a exclude din domeniul de aplicare a scutirilor navele care, in orice caz, nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal (...)"
Lasand la o parte calitatea narativa a textului pentru care multi absolventi de liceu nu ar fi trecut bacalaureatul, efectul fiscal al deciziei este unul de raportare atat la criterii obiective cat si, mai ales, permite raportarea la unele criterii subiective, din punctul nostru de vedere, respectiv ne face sa ne indepartam de principiile date de art. 14 alin. (2) din Codul de procedura fiscala ce stabileste:
" (2) Situatiile de fapt relevante din punct de vedere fiscal se apreciaza de organul fiscal dupa continutul lor economic.".
In plus, observam ca aceasta decizie ce ar fi trebuit sa fie o solutie nu face altceva decat sa ne trimita tot la prevederi normative existente, respectiv:
"Pentru a stabili daca o nava, care indeplineste conditiile obiective de a fi capabila sa navigheze pe mare datorita lungimii si tonajului, a fost efectiv si preponderant utilizata pentru navigatie pe mare, pot fi utilizate mijloace de proba prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala (...)"
In sfarsit, aceasta este calitatea unei decizii emise de Comisia Centrala Fiscala, cu referiri multiple la probe negative, fara sa spuna nimic.
Desigur, noi consideram ca am gasit raspunsul la intrebarea "Cate roti are vaporul?". Cate vrea legiuitorul. Nu are nicio legatura cu constructia tehnica a navelor.
Dorim insa sa venim in ajutorul celor care au astfel de livrari catre nave si le reamintim ca temeiul normativ relevant pentru justificarea scutirii de TVA la livrarile de bunuri si prestarile de servicii catre nave maritime este reglementata de OMFP nr. 2222/2006 cu modificari ulterioare, acesta fiind actul normativ de referinta.
Desigur, recomandam celor ce se afla in aceasta situatie sa se raporteze in principal la criteriile obiective cum ar fi lungimea/ latimea navei si specificatiile tehnice ale producatorului pentru ca oricat de subiectivi am fi o nava destinata transportului maritim de marfuri si pasageri nu va fi utilizata pe Dambovita!
Autor: Drd. ec. Adrian Benta, consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cotele de TVALivrare intracomunitara. Decont de TVA si declaratie recapitulativaLivrari intracomunitare, implicatii fiscale cand se comunica sau nu un cod valabil de TVAArticole similare
Perioada fiscala TVA trimestrul caledaristic. Conditii microintreprindereCarta drepturilor si obligatiilor pe care le au persoanele supuse inspectiei fiscale. Ce schimba OPANAF 1162/2016?Firme cu cod CAEN 5630. Este obligatorie sau optionala trecerea la plata impozitului micro?Documentar fiscal: Comunicarea actului administrativ fiscalProfita de ultima luna pentru reducerea penalitatilor cu 50 la sutaUltimele articole
Firme care NU mai sunt microintreprinderi din ianuarie 2023. Pot reveni la impozit micro din 2025?A fost prelungit termenul pentru acordarea facilitatilor fiscale introduse prin OUG 107/2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVASe suspenda pana pe 1 septembrie 2025 obligatia de a avea CNP si cod QR pe bonurile fiscale, conform OUG 125/2024Implementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"