Tags: oug 92/2020, subventii de somaj, restrictii
In contextul OUG 92/2020, care prevede faptul ca masura prelungirii acordarii subventiei in ceea ce priveste somajul tehnic in domeniile pentru care restrictiile au ramas inca neridicate, as dori sa stiu daca invatamantul intra in aceasta categorie. Mai exact, salariatii din invatamant (noi suntem o scoala particulara acreditata) beneficiaza de acordarea acestei subventii si dupa data de 12 Iunie pana la 31 August? Va multumesc pentru ajutor!
Raspunsul consultantului fiscal Dana Hristu:
Conform art.I si art. X din OUG nr. 92/2020 pentru instituirea unor masuri active de sprijin destinate angajatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative:
”(1)Incepand cu data de 1 iunie 2020, angajatorii ai caror angajati au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare, precum si angajatorii ai caror angajati au avut contractele individuale de munca suspendate in conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu au beneficiat de prevederile art. XI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare, in perioada starii de urgenta sau alerta, beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, de decontarea unei parti din salariu, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu modificarile ulterioare.
(2)Angajatorii prevazuti la alin. (1) au obligatia mentinerii raporturilor de munca pana la data de 31 decembrie 2020, cu exceptia lucratorilor sezonieri.
(3)Prevederile alin. (1) se aplica numai persoanelor care au avut o durata a suspendarii a contractului individual de munca de minimum 15 zile in perioada starii de urgenta sau de alerta si au beneficiat fie de indemnizatiile prevazute de art. XI si XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare, fie de prevederile art. 53 din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4)Angajatorii care au mai multe obiecte de activitate dintre care cel putin unul se afla sub incidenta restrictiilor stabilite prin acte ale autoritatilor competente opteaza fie pentru aplicarea prevederilor alin. (1), fie pentru aplicarea art. X din prezenta ordonanta de urgenta.
(5)De prevederile alin. (1) beneficiaza si persoanele care au conventii individuale de munca incheiate in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare.
(6)Obligatia prevazuta la alin. (2) nu se aplica in cazul in care incetarea contractului de munca intervine din motive neimputabile angajatorului.
Art. X
La articolul 1 alineatul (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2020 privind reglementarea unor masuri, incepand cu data de 15 mai 2020, in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru prelungirea unor termene, pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Legii educatiei nationale nr. 1/2011, precum si a altor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 394 din 14 mai 2020, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
"- Art. 1
(1)Acordarea indemnizatiilor prevazute la art. XI si art. XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare, pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii in conditiile Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, se prelungeste si dupa data de 31 mai 2020, pana la ridicarea acestor restrictii."
Mai departe redam prevederile din Sectiunea 5 din legea nr. 55/2020:
“Domeniul educatie si cercetare
Art. 38
(1)Pe durata starii de alerta, activitatile didactice ce impun prezenta fizica a anteprescolarilor, prescolarilor, elevilor si studentilor in unitatile si institutiile de invatamant se pot suspenda, la propunerea CNSSU, prin ordin comun al ministrului educatiei si cercetarii si al ministrului sanatatii.
(2)Durata suspendarii prevazuta la alin. (1) poate depasi durata starii de alerta, in functie de perioada ramasa din anul scolar si de stadiul procesului de invatamant.
Art. 39
(1)Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi si pana la eliminarea restrictiilor privind adunarile publice de catre autoritatile de resort, unitatile de invatamant preuniversitar organizeaza activitati din planurile de invatamant si in mediul online.
(2)In situatia in care activitatile nu pot fi desfasurate conform prevederilor alin. (1), pentru a asigura accesul egal la educatie, inspectoratele scolare/inspectoratul scolar al municipiului Bucuresti si unitatile de invatamant preuniversitar au obligatia sa asigure resursele educationale pentru elevii care nu au acces la tehnologie, in conformitate cu instructiunile ministrului educatiei si cercetarii.
(3)Derularea activitatilor prevazute la alin. (2), precum si modul de recuperare a continuturilor din programele scolare care nu pot fi parcurse in aceasta perioada se stabilesc de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii.
Art. 40
(1)Pe perioada starii de alerta, precum si pe tot parcursul anului universitar 2019-2020, institutiile de invatamant superior din sistemul national de invatamant, in baza autonomiei universitare cu respectarea calitatii actului didactic, pot utiliza metode didactice alternative predare-invatare-evaluare, in format online, in conformitate cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2020 privind luarea unor masuri pentru buna functionare a sistemului de invatamant. De asemenea, se pot desfasura online si examenele de finalizare a studiilor de licenta, de masterat sau a programelor de studii postuniversitare, sustinerea tezelor de doctorat, sustinerea tezelor de abilitare.
(2)Activitatile didactice si de cercetare prevazute la art. 287 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si examenele de finalizare a semestrelor si a studiilor de licenta si masterat, sustinerea referatelor si a tezelor de doctorat desfasurate online in anul universitar 2019-2020, precum si pe toata perioada starii de urgenta, necesitate sau alerta, in cadrul formelor de invatamant cu frecventa si cu frecventa redusa, la distanta se circumscriu prevederilor art. 139 lit. a)-c) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si sunt recunoscute.
(3)Participarea studentilor si studentilor doctoranzi, care pe perioada starii de urgenta, necesitate sau de alerta au urmat activitati de invatare si predare prin metode didactice alternative de comunicare, in format online, la examenele prevazute de art. 143 si 144 din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, de studentii si studentii doctoranzi, se realizeaza potrivit metodologiilor aprobate de institutiile de invatamant universitar.
(4)In situatia desfasurarii activitatilor prevazute la art. 287 in sistem online, norma didactica se stabileste cu respectarea art. 287 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 41
Cu avizul CNSSU, prin ordin comun al ministrului educatiei si cercetarii si al ministrului sanatatii, se stabilesc masuri pentru desfasurarea activitatilor in unitatile si institutiile de invatamant, in conditii de siguranta sanitara, pentru finalizarea anului scolar aflat in curs la data instituirii starii de alerta, precum si pentru pregatirea inceperii anului scolar urmator.
Art. 42
(1)In unitatile de invatamant preuniversitar, cu avizul CNSSU, prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii si al ministrului sanatatii, se stabilesc masuri pentru desfasurarea activitatilor de pregatire in vederea sustinerii examenelor nationale si de certificare a competentelor profesionale, care presupun interactiunea "fata in fata", in conditii de protectie sanitara.
(2)Sustinerea examenelor nationale si de certificare a competentelor profesionale, care presupun interactiunea "fata in fata" se organizeaza in conditiile prevazute la alin. (1).
(3)Ministerul Educatiei si Cercetarii are obligatia de a asigura elevilor si personalului didactic si nedidactic implicat, pe toata durata activitatilor prevazute la alin. (1) si (2), numarul necesar de masti de protectie ce vor fi purtate obligatoriu in spatiile inchise din incinta unitatilor de invatamant.”
Astfel, in cazul in care un salariat a avut contractul de munca suspendat (somaj tehnic) in perioada de urgenta sau alerta, cel putin 15 zile (si nu au lucrat online), angajatorul poate opta incepand cu data de 1 Iunie 2020 pe o perioada de trei luni, la decontarea unei parti din salariu, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu modificarile ulterioare.
In aceasta situatie, angajatorul are obligatia mentinerii raporturilor de munca pana la data de 31 decembrie 2020, cu exceptia lucratorilor sezonieri.
Aceasta masura nu se aplica, daca salariatul primeste somajul tehnic in continuare (si dupa data de 31 Mai 2020) conform prevederilor de la art. X din OUG 92/2020 -pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii in conditiile Legii nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie de servicii intracomunitare
Intrebare:
O societate care vinde produse digitale, platitoare de tva, primeste o factura de la abillio ou, vat reg ee102447312, valid in vies, serviciul it support, consultation, un serviciu efectuat de un freelancer, care lucreaza print-o platforma (abilio). Se poate deconta acest serviciu? Se declara in 390? In decontul de tva la ce rand se trece? Care este considerat locul prestarii avand in vedere ca sunt servicii it, consultanta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Mentinere statut fiscal de microintreprindere, detineri persoane afiliate
Intrebare:
Pentru a ramane microintreprindere, platitoare de impozit de venit in anul 2025, una din conditii sa nu detii mai mult de 25% in mod direct sau indirect din totalul drepturilor de vot si veniturile cumulate sa nu depaseasca 500.000 euro.
Intrebare: Gradul de rudenie, tata - fiu, sot - sotie conteaza in cazul impozitului (deoarece la TVA incasare se tine cont de gradul de rudenie)?
Concret, tatal are o firma unde detine 100% din actiuni si in acelasi timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Stimulente financiare acordate prin contractul de inchiriere a unui bun imobil
Intrebare:
O societate a incheiat un contract de inchiriere pentru un spatiu de depozitare. Conform acestui contract proprietarul ofera un stimulent financiar chiriasului sub forma unei transe pe baza facturii emise de chirias. Oferirea acestui stimulent financiar are la baza relatia contractuala de lunga durata dintre proprietar si chirias, fiind parte intr-un contract cu o durata mai mare de 10 ani.
Va rog sa imi spuneti daca acest stimulant financiar intra in sfera...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Trecere la impozit pe profit ca urmare a nedepunerii situatiilor financiare anuale
Intrebare:
Un SRL a depus bilantul pe 2023 cu cateva zile intarziere. A primit acum o luna notificare de la ANAF sa depuna declaratia de trecere de la micro la profit incepand cu 04 2024. Daca depun declaratia 700, zic eu, ca se considera ca am optat pentru trecere la impozit pe profit si trebuie sa fie 2 ani la profit. Daca trece din oficiu poate fi iar micro de la 01 ian 2025? Este corect asa? Exista vreo sanctiune ca nu depun declaratia 700 de trecere de la micro la profit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<