Tags: tva, codul fiscal, omer183/2011
Un SRL infiintat in 2010 a fost declarat neplatitor la infiintare in luna ianuarie. Ulterior, in luna septembrie 2010, a solicitat trecerea in categoria platitorilor de TVA prin optiune (nu a depasit plafonul de 35.000 euro). Intrucat pe parcursul anului 2011 nu a depasit plafonul de 119.000 lei, mai poate sa ceara anularea prin optiune a inregistrarii in scopuri de TVA pentru anul 2012?
Solutie propusa de specialistii portalcontabilitate.ro
Persoana inregistrata in scopuri de TVA poate redobandi calitatea de persoana impozabila neinregistrata in scopuri de TVA in baza prevederilor art. 152 alin. (7) din Codul fiscal.
Retragerea optionala se poate efectua in anul urmator celui in care platitorul de TVA nu depaseste plafonul de scutire de 35.000 euro (119.000 lei) in cursul unui an calendaristic.
Asadar, daca la data de 31.12. 2011 societatea realizeaza o
cifra de afaceri sub 119.000 lei se poate retrage din evidenta platitorilor de TVA in luna ianuarie 2012, prin depunerea formularului cod 096 reglementat prin OMFP 13/2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (096) "Declaratie de mentiuni privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA in cazul persoanelor impozabile, inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal , care in cursul unui an calendaristic nu depasesc plafonul de scutire prevazut la art. 152 din Codul fiscal".
Concomitent, se depune si formularul cod 010 (vector fiscal) denumit "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (010)" cod M.F.P. 14.13.01.10.11/1 pentru anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
Totusi, trebuie sa aveti in vedere dezavantajul acestei retrageri optionale in situatia in care s-au efectuat achizitii unor bunuri de capital si a unor servicii pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA (de exemplu chiria achitata in avans pentru anul 2012).
Prin retragerea din evidentele platitorilor de TVA se pierde dreptul de deducere a TVA aferenta bunurilor existente in patrimoniu la data depunerii cererii de anulare si a serviciilor achitate in avans.
Astfel, in ultimul decont care se depune la organul fiscal competent, respectiv decontul de TVA intocmit pentru luna ianuarie 2012 trebuie raportata valoarea ajustarilor de TVA efectuate in luna ianuarie 2012 pentru toate activele imobilizate pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA. Ajustarea este obligatorie, nu are un caracter optional. In functie de natura bunurilor si serviciilor pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA, ajustarea sumei TVA deduse trebuie efectuata cu respectarea urmatoarelor prevederi din Codul fiscal :
a) pentru serviciile neconsumate: art. 148 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" lit. c) "persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate la momentul pierderii dreptului de deducere." si punctul 53 din normele de aplicare.
- pentru bunuri de capital si investitii in curs de executie: art. 149 "Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital" si punctul 54 din normele de aplicare. Pentru cladirile vechi, in vederea efectuarii ajustarii trebuie analizat modul de incadrare a bunurilor imobile in prevederile art. 161 asa cum se detaliaza de la alin. 1 la 14.
Pentru bunurile de capital, ajustarea se efectueaza pentru perioada de ajustare ramasa la momentul solicitarii scoaterii din evidenta platitorilor de TVA de 5 ani sau 20 ani.
Ajustarea se efectueaza la nivelul
cotei de TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere, de 19% sau 24%.
D.p.d.v. fiscal, ajustarea se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se preia in mod corespunzator cu semnul minus in decontul de TVA aferenta lunii ianuarie 2012, la urmatoarele randuri din formularul cod 300, reglementat prin OMEF183/2011 :
- pentru stocuri: la randul 28 denumit "Regularizari taxa dedusa"
- pentru bunuri de capital: la randul 29 denumit "Ajustari conform pro-rata/ajustari pentru bunurile de capital".
Raportarea ajustarilor prin decontul de TVA cod 300 aferent lunii ianuarie 2012 va conduce, implicit, fie la diminuarea sumei TVA de rambursat inregistrata in perioada fiscala anterioara de raportare, fie la o suma TVA de plata.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O S.R.L. platitoare de tva trimestrial a depus cerere de lichidare voluntara cu radiere la Reg, Com in luna aprilie 2024 (etapa 1), iar radierea efectiva s-a facut in luna iulie 2024 (etapa a doua, dupa publicarea hotararii in monitorul oficial). Societatea nu a mai desfasurat activitate in anul 2024. In acest caz mai trebuie sa depuna D300 si D394 pentru trimestrul 2 /2024? Dar pentru trim 3 2024, dat fiind ca radierea efectiva a fost pe 10.07.2024?</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Avem o factura de servicii consultanta emisa de un furnizor persoana juridica cu sediul in Slovenia. O parte din serviciile de consultanta au fost prestate la sediul nostru din Romania si o alta parte a fost prestata online.<br />
Avand in vedere conventia de evitare a dublei impuneri existenta intre Romania si Slovenia, ar trebui retinut impozit la sursa pentru aceste venituri din consultanta? Ce conditii trebuie indeplinite de furnizor pentru a nu i se retine...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Unui furnizor i-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA. Dupa data anularii, compania noastra a primit facturi cu TVA de la acest furnizor. Conform art. 11 alin. (9) Codul Fiscal, noi nu avem voie sa deducem acel TVA, implicit inregistram facturile cu suma totala pe cheltuiala. In situatia in care furnizorul isi recapata dreptul la TVA, tot conform art. 11 Codul Fiscal noi suntem indreptatiti sa deducem TVA-ul acelor facturi emise in timpul perioadei anularii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Achizitionam intracomunitar produse lactate din Grecia, pe care le vindem atat in Romania, cat si intracomunitar. Unul dintre clientii nostri este din Bulgaria. Pentru a scurta procesul de vazare si a reduce costurile, clientul solicita ca marfa pe care i-o vindem sa o lasam direct in Bulgaria, in cadrul transportului Grecia-Romania. Conditia de livrare a produselor din Grecia este EXW, transportul este suportat de noi, societatea din RO. Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<