Tags: tva, codul fiscal, omer183/2011
Un SRL infiintat in 2010 a fost declarat neplatitor la infiintare in luna ianuarie. Ulterior, in luna septembrie 2010, a solicitat trecerea in categoria platitorilor de TVA prin optiune (nu a depasit plafonul de 35.000 euro). Intrucat pe parcursul anului 2011 nu a depasit plafonul de 119.000 lei, mai poate sa ceara anularea prin optiune a inregistrarii in scopuri de TVA pentru anul 2012?
Solutie propusa de specialistii portalcontabilitate.ro
Persoana inregistrata in scopuri de TVA poate redobandi calitatea de persoana impozabila neinregistrata in scopuri de TVA in baza prevederilor art. 152 alin. (7) din Codul fiscal.
Retragerea optionala se poate efectua in anul urmator celui in care platitorul de TVA nu depaseste plafonul de scutire de 35.000 euro (119.000 lei) in cursul unui an calendaristic.
Asadar, daca la data de 31.12. 2011 societatea realizeaza o
cifra de afaceri sub 119.000 lei se poate retrage din evidenta platitorilor de TVA in luna ianuarie 2012, prin depunerea formularului cod 096 reglementat prin OMFP 13/2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (096) "Declaratie de mentiuni privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA in cazul persoanelor impozabile, inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal , care in cursul unui an calendaristic nu depasesc plafonul de scutire prevazut la art. 152 din Codul fiscal".
Concomitent, se depune si formularul cod 010 (vector fiscal) denumit "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (010)" cod M.F.P. 14.13.01.10.11/1 pentru anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
Totusi, trebuie sa aveti in vedere dezavantajul acestei retrageri optionale in situatia in care s-au efectuat achizitii unor bunuri de capital si a unor servicii pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA (de exemplu chiria achitata in avans pentru anul 2012).
Prin retragerea din evidentele platitorilor de TVA se pierde dreptul de deducere a TVA aferenta bunurilor existente in patrimoniu la data depunerii cererii de anulare si a serviciilor achitate in avans.
Astfel, in ultimul decont care se depune la organul fiscal competent, respectiv
decontul de TVA intocmit pentru luna ianuarie 2012 trebuie raportata valoarea ajustarilor de TVA efectuate in luna ianuarie 2012 pentru toate activele imobilizate pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA. Ajustarea este obligatorie, nu are un caracter optional. In functie de natura bunurilor si serviciilor pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA, ajustarea sumei TVA deduse trebuie efectuata cu respectarea urmatoarelor prevederi din Codul fiscal :
a) pentru serviciile neconsumate: art. 148 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" lit. c) "persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate la momentul pierderii dreptului de deducere." si punctul 53 din normele de aplicare.
- pentru bunuri de capital si investitii in curs de executie: art. 149 "Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital" si punctul 54 din normele de aplicare. Pentru cladirile vechi, in vederea efectuarii ajustarii trebuie analizat modul de incadrare a bunurilor imobile in prevederile art. 161 asa cum se detaliaza de la alin. 1 la 14.
Pentru bunurile de capital, ajustarea se efectueaza pentru perioada de ajustare ramasa la momentul solicitarii scoaterii din evidenta platitorilor de TVA de 5 ani sau 20 ani.
Ajustarea se efectueaza la nivelul
cotei de TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere, de 19% sau 24%.
D.p.d.v. fiscal, ajustarea se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se preia in mod corespunzator cu semnul minus in decontul de TVA aferenta lunii ianuarie 2012, la urmatoarele randuri din formularul cod 300, reglementat prin OMEF183/2011 :
- pentru stocuri: la randul 28 denumit "Regularizari taxa dedusa"
- pentru bunuri de capital: la randul 29 denumit "Ajustari conform pro-rata/ajustari pentru bunurile de capital".
Raportarea ajustarilor prin decontul de TVA cod 300 aferent lunii ianuarie 2012 va conduce, implicit, fie la diminuarea sumei TVA de rambursat inregistrata in perioada fiscala anterioara de raportare, fie la o suma TVA de plata.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
Societate cu capital integral de stat am primit din Republica Moldova o factura de cazare pentru un angajat trimis in delegatie, in valoare de 220 euro cu TVA de 8% de 17,6 euro, total factura 237,6 euro.
Care este monografia contabila si cum se declara?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Societatea Alfa din Romania inregistrata in scop de TVA achizitioneaza de la un furnizor intern inregistrat in scop de TVA marfuri in valoare de 10.000 lei TVA 9% in decursul a 6 luni. Alfa vinde marfuri in valoare de 6.540 lei (baza 6.000 lei TVA 9%) catre clienti interni si externi. Produsele se incadreaza in categoria alimentelor cu zahar adaugat, al caror continut total de zahar este de minimum 10 g/100 g produs, altele decat cozonacul si biscuitii si trebuiau facturate cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Suntem un organism de gestiune colectiva a drepturilor de autor care colaboram cu organisme similare din intrega lume.
Din sumele colectate pe teritoriul Romaniei retinem comisionul de gestiune si impozitul pe venitul nerezidentilor conform Conventiilor de evitare a dublei impuneri (in situatia cand Organismul similar prezinta Certificatul de Rezidenta, in caz contrar 16%).
Pentru comisionul de gestiune retinut noi intocmim factura conform prevederilor...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Suntem un organism de gestiune colectiva a drepturilor de autor. Unul din beneficiarii nostri persoana fizica ne-a comunicat ca ANAF i-a transmis o adresa prin care l-a anuntat ca a depasit in august 2023 pragul de 300.000 lei, venituri, pentru care era obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA. Persoana respectiva s-a inregistrat in scopuri de TVA dupa adresa ANAF in septembrie 2024. Bineinteles ca ANAF ii solicita si plata TVA pentru sumele incasate dupa august 2023 cand avea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Suntem un service auto, platitor de tva cu declaratie lunara. Pentru toate serviciile de reparatie emitem facturi fiscale cu tva 19%. Facturile se incaseaza cu ordin de plata sau prin card si numerar. Pentru incasarile cu card si numerar emitem bonuri fiscale, conform dispozitiilor art. 1 alin.(1) si (2) din OUG 28/1999. In decontul precompletat de tva am observat ca se dubleaza tva de pe facturile trimise in e-factura cu tva cules de Anaf din rapoartele generate de casa de marcat,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Firma noastra A factureaza servicii de proiectare catre firma B (firma din Romania platitoare de TVA). La randul ei, firma B refactureaza aceste servicii catre firma C (firma din Germania, platitoare de TVA).
Intrebarea este cum factureaza firma A catre firma B serviciile, cu TVA sau fara TVA.
Mentionam ca:
1. Firma A efectueaza serviciile de proiectare la birou in Romania. Mai sunt cazuri izolate in are inginerii mai merg in Germania pe...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<