Tags: tva, codul fiscal, omer183/2011
Un SRL infiintat in 2010 a fost declarat neplatitor la infiintare in luna ianuarie. Ulterior, in luna septembrie 2010, a solicitat trecerea in categoria platitorilor de TVA prin optiune (nu a depasit plafonul de 35.000 euro). Intrucat pe parcursul anului 2011 nu a depasit plafonul de 119.000 lei, mai poate sa ceara anularea prin optiune a inregistrarii in scopuri de TVA pentru anul 2012?
Solutie propusa de specialistii portalcontabilitate.ro
Persoana inregistrata in scopuri de TVA poate redobandi calitatea de persoana impozabila neinregistrata in scopuri de TVA in baza prevederilor art. 152 alin. (7) din Codul fiscal.
Retragerea optionala se poate efectua in anul urmator celui in care platitorul de TVA nu depaseste plafonul de scutire de 35.000 euro (119.000 lei) in cursul unui an calendaristic.
Asadar, daca la data de 31.12. 2011 societatea realizeaza o
cifra de afaceri sub 119.000 lei se poate retrage din evidenta platitorilor de TVA in luna ianuarie 2012, prin depunerea formularului cod 096 reglementat prin OMFP 13/2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (096) "Declaratie de mentiuni privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA in cazul persoanelor impozabile, inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal , care in cursul unui an calendaristic nu depasesc plafonul de scutire prevazut la art. 152 din Codul fiscal".
Concomitent, se depune si formularul cod 010 (vector fiscal) denumit "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (010)" cod M.F.P. 14.13.01.10.11/1 pentru anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
Totusi, trebuie sa aveti in vedere dezavantajul acestei retrageri optionale in situatia in care s-au efectuat achizitii unor bunuri de capital si a unor servicii pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA (de exemplu chiria achitata in avans pentru anul 2012).
Prin retragerea din evidentele platitorilor de TVA se pierde dreptul de deducere a TVA aferenta bunurilor existente in patrimoniu la data depunerii cererii de anulare si a serviciilor achitate in avans.
Astfel, in ultimul decont care se depune la organul fiscal competent, respectiv
decontul de TVA intocmit pentru luna ianuarie 2012 trebuie raportata valoarea ajustarilor de TVA efectuate in luna ianuarie 2012 pentru toate activele imobilizate pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA. Ajustarea este obligatorie, nu are un caracter optional. In functie de natura bunurilor si serviciilor pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA, ajustarea sumei TVA deduse trebuie efectuata cu respectarea urmatoarelor prevederi din Codul fiscal :
a) pentru serviciile neconsumate: art. 148 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" lit. c) "persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate la momentul pierderii dreptului de deducere." si punctul 53 din normele de aplicare.
- pentru bunuri de capital si investitii in curs de executie: art. 149 "Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital" si punctul 54 din normele de aplicare. Pentru cladirile vechi, in vederea efectuarii ajustarii trebuie analizat modul de incadrare a bunurilor imobile in prevederile art. 161 asa cum se detaliaza de la alin. 1 la 14.
Pentru bunurile de capital, ajustarea se efectueaza pentru perioada de ajustare ramasa la momentul solicitarii scoaterii din evidenta platitorilor de TVA de 5 ani sau 20 ani.
Ajustarea se efectueaza la nivelul
cotei de TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere, de 19% sau 24%.
D.p.d.v. fiscal, ajustarea se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se preia in mod corespunzator cu semnul minus in decontul de TVA aferenta lunii ianuarie 2012, la urmatoarele randuri din formularul cod 300, reglementat prin OMEF183/2011 :
- pentru stocuri: la randul 28 denumit "Regularizari taxa dedusa"
- pentru bunuri de capital: la randul 29 denumit "Ajustari conform pro-rata/ajustari pentru bunurile de capital".
Raportarea ajustarilor prin decontul de TVA cod 300 aferent lunii ianuarie 2012 va conduce, implicit, fie la diminuarea sumei TVA de rambursat inregistrata in perioada fiscala anterioara de raportare, fie la o suma TVA de plata.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regim TVA livrare proteze medicale incepand cu august 2025
Intrebare:
In contextul propunerii legislative de schimbare a cotelor de TVA, va rugam sa ne ajutati sa intelegem daca se va mentine scutirea de TVA pentru livrarea de proteze medicale, asa cum este prezentata in Art.294, aliniatul (5), litera c. Societatea noastra livreaza lentile cu dioptrie, pe care le-am incadrat la proteze medicale, iar din iunie 2023 am aplicat regimul de scutire TVA.
Acestea vor ramane in continuare scutite de TVA?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim TVA livrare laptopuri cu sistem de operare inclus
Intrebare:
O societate X platitoare de tva si impozit pe profit achizitioneaza de la o societatea platitoare de tva laptopuri in valoare de peste 22.500 lei fara tva cu taxare inversa conform art. 331 din Codul fiscal. Societatea X instaleaza sistem de operare si licenta (achizitionate cu taxare normala 19%-tva dedus) la fiecare laptop si refactureaza apoi laptopurile unei societati Y platitoare de tva. Intrebarea este: societatea X factureaza laptopurile in valoare de peste 22.500 lei fara tva...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Drept deducere TVA aferent importului efectuat in numele unui tert
Intrebare:
Societatea preia in regim de perfectionare activa un elicopter de la un partener comercial din afara UE. Dupa prestarea lucrarilor de revizie/reparatii, partenerul solicita societatii noastre ca elicopterul sa ii fie livrat la o anume locatie dintr-un stat membru UE.
Pentru a realiza aceasta, societatea noastra indeplineste (la cererea partenerului extern) formalitatile de punere in libera circulatie a bunului (platind taxele vamale si TVA), dupa care livreaza bunul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Scoatere din evidenta creanta. TVA la incasare
Intrebare:
O societate platitoare de impozit pe profit a emis in aprilie 2017 facturi in valoare de 144000lei. Clientul nu a achitat debitul iar in 07.04.2017 si-a declarat insolventa pentru suma respectiva. Societatea s-a inscris la masa credala si a creat provizioane, 30% deductibile si cu 70% nedeductibile.
In 2019 si 2021 s-a incasat suma de 3000lei conform programului de plati aprobat de judecatorul sindic.Prin sentinta civila din 01.11.2023 definitiva, instanta decide a...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<