Tags: regim fiscal tva, medicamente expirate, stoc marfa, impozit pe profit
In cazul expirarii termenului de valabilitate a unor medicamente achizitionate de o unitate, acestea trebuie predate unei farmacii in vederea distrugerii lor. Ce documente intocmeste unitatea in vederea predarii/casarii/scoaterii din evidenta a acestora? Farmacia are obligatia sa transmita vreun document pentru a dovedi ca medicamentele au fost distruse/incinerate? Cheltuiala este deductibila la calculul rezultatului fiscal chiar daca nu se primeste dovada distrugerii? TVA-ul se ajusteaza?
De la acest caz pornim in analiza propusa astazi. In cele ce urmeaza, specialistul nostru va raspunde la urmatoarele intrebari:
-
Ce documente intocmeste unitatea in vederea predarii/casarii/scoaterii din evidenta a acestora?
-
Farmacia are obligatia sa transmita vreun document pentru a dovedi ca medicamentele au fost distruse/incinerate?
-
Cheltuiala este deductibila la calculul rezultatului fiscal chiar daca nu se primeste dovada distrugerii?
-
TVA-ul se ajusteaza?
Specialistul raspunde
Medicamentele expirate existente intr-un cabinet medical aflat in cadrul unei societati comerciale sunt considerate deseuri periculoase care trebuie predate unei societati specializate in preluarea si distrugerea acestora, fara a fi predate farmaciilor.
Farmaciile sunt obligate sa preia medicamentele expirate doar de la populatie, aspect reglementat prin art. 38 lit. c) din ordinul ministrului sanatatii nr. 119/2014 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei. De asemenea, prin acelasi act normativ, la art. 28 lit. a) se reglementeaza obligatia respectarii regimului deseurilor periculoase rezultate din asistenta medicala acordata prin activitatea medicala a cabinetelor medicale "Gestionarea deseurilor municipale se realizeaza in conformitate cu prevederile specifice in vigoare. In contextul prezentelor norme, deseurile se colecteaza astfel:
a) Deseurile periculoase rezultate din asistenta medicala acordata la domiciliul pacientului sau cele rezultate din activitatea medicala a cabinetelor medicale, amplasate in cladiri de locuit, urmeaza circuitul deseurilor periculoase rezultate din activitatea medicala, conform reglementarilor legale specifice. .........
b) Deseurile nepericuloase asimilabile celor menajere rezultate atat din asistenta medicala acordata la domiciliul pacientului, cat si cele rezultate din activitatea cabinetelor medicale amplasate in cladirile de locuit urmeaza circuitul de evacuare a deseurilor menajere.
c) Medicamentele expirate provenite de la populatie vor fi depuse la farmacii, oficine locale de distributie sau drogherii apropiate, in vederea eliminarii finale, prin incinerare. Unitatile farmaceutice vor afisa la loc vizibil anuntul privind colectarea gratuita a medicamentelor expirate."
Eliminarea deseurilor de medicamente expirate sau care nu se mai utilizeaza presupune oferirea de catre o societate specializata a unui pachet de servicii care include:
- punerea la dispozitie a ambalajelor specializate si omologate;
- colectarea, transportul cu mijloace autorizate;
- eliminarea prin metoda incinerarii;
- asistenta oferita clientului in completarea documentelor impuse de legislatie.
Astfel, pentru scoaterea din evidenta a medicamentelor expirate, veti primi un document din partea societatii specializate in preluarea unor astfel de deseuri periculoase, inventariate de societate la data de 31.12.2019 si propuse pentru distrugere de catre comisia de inventariere organizata la nivelul societatii.
Cheltuielile aferente sunt deductibile d.p.d.v. fiscal conform prevederilor art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 7 din Codul fiscal
"(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII. Aceste cheltuieli sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:......
7. alte bunuri decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 - 6, daca termenul de valabilitate/expirare este depasit, potrivit legii;"
Din punctul de vedere al TVA nu se efectueaza ajustarea negativa a sumei TVA deductibile deduse. In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 304 alin. (2) lit. a)
"(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;"
Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 78 din normele de aplicare ale art. 304:
- alin. (10) lit. d) "(10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:.... d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;"
- alin. (11) "(11) Situatiile mentionate la alin. (10) nu sunt exhaustive, in orice alta situatie in care persoana impozabila aduce suficiente dovezi ca bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustarii taxei. De asemenea, situatiile mentionate la alin. (9) pot fi aplicate cumulativ, de exemplu, pentru un stoc de produse exista o pierdere datorata unor perisabilitati, dar stocul respectiv poate fi distrus ca urmare a degradarii calitative, ceea ce conduce la neajustarea taxei."

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tratamentul fiscal al bunurilor acordate gratuit
Intrebare:
Societatea noastra acorda bunuri cu titlu gratuit in cazurile de mai jos. Va rugam sa ne transmiteti tratamentul fiscal (din perspectiva impozitului pe profit si a TVA) aplicabil in fiecare dintre cazurile/sub-cazurile de mai sus. De asemenea, va rugam sa ne transmiteti care e documentatia suport necesara pentru fiecare caz/sub-caz in parte.
Totodata, avem rugamintea sa ne transmiteti in care dintre cazurile de mai sus sunt incidente prevederile OG 99/2000 si care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozitul pe veniturile din investitii
Intrebare:
Un angajat persoana fizica, rezident in RO, a primit din 2020 pana in 2024 actiuni la multinationala la care este angajat (sub forma unor bonificatii). Compania este listata la bursa in China si actiunile sunt vizualizate intr-o aplicatie in moneda (HKD).
De doua ori pe an aceste actiuni au generat dividende (care au in aplicatie o rubrica "fees deducted" - deci la care probabil s-au retinut ceva taxe acolo). Dividendele nete rezultate sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajutor de inmormantare. Tratament fiscal
Intrebare:
Am acordat unui salariat ajutor de inmormantare in valoare de 500 lei (pentru decesul mamei), fiind prevazut in contractul colectiv de munca. Acesta a beneficiat si de ajutor de la casa de pensii. Cum se va include in statul de salarii? Care este monografia contabila? Este cheltuiala deductibila? Multumim mult.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura neprimita de la furnizor
Intrebare:
Societatea a efectuat o achizitie de la magazin IKEA BUCURESTI pentru care a efectuat plata cu card bancar. Societatea nu este platitoare de tva, este inregistrata special platitor tva CONFORM ART 317 CF doar pentru prestari servicii intracomunitare. Societatea nu a primit factura de achizitie, poate intocmi autofactura in numele furnizorului, si ce elemente trebuie sa contina? Va multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Monografie retinere garantie buna executie achizitie servicii
Intrebare:
Compania a incheiat un contract de cumparare de servicii de asamblare a unui echipament industrial. Contractul are o clauza de garantie de buna executie, calculata ca % din valoarea serviciilor si care va fi platita la un anumit termen dupa livrarea echipamentului asamblat. Va rugam sa ne clarificati daca pentru aceasta garantie se fac inregistari contabile specifice, sau doar ramane in soldul contului "401 Furnizori" pana la inchiderea ei conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Locuinte care in momentul livrarii pot fi locuite ca atare
Intrebare:
Va rog sa imi furnizati clarificari privind aplicarea cotei reduse de TVA de 5% pentru livrarea de locuinte noi in perioada 2019-2020, in conformitate cu prevederile Codului Fiscal si ale normelor metodologice in vigoare la acel moment.
Care erau cerintele specifice pe care o locuinta trebuia sa le indeplineasca pentru a fi considerata "livrata ca atare" si a beneficia de TVA 5%?
Era necesar ca locuinta sa fie complet finisata (ex. dotari...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<