Tags: regim fiscal tva, medicamente expirate, stoc marfa, impozit pe profit
In cazul expirarii termenului de valabilitate a unor medicamente achizitionate de o unitate, acestea trebuie predate unei farmacii in vederea distrugerii lor. Ce documente intocmeste unitatea in vederea predarii/casarii/scoaterii din evidenta a acestora? Farmacia are obligatia sa transmita vreun document pentru a dovedi ca medicamentele au fost distruse/incinerate? Cheltuiala este deductibila la calculul rezultatului fiscal chiar daca nu se primeste dovada distrugerii? TVA-ul se ajusteaza?
De la acest caz pornim in analiza propusa astazi. In cele ce urmeaza, specialistul nostru va raspunde la urmatoarele intrebari:
-
Ce documente intocmeste unitatea in vederea predarii/casarii/scoaterii din evidenta a acestora?
-
Farmacia are obligatia sa transmita vreun document pentru a dovedi ca medicamentele au fost distruse/incinerate?
-
Cheltuiala este deductibila la calculul rezultatului fiscal chiar daca nu se primeste dovada distrugerii?
-
TVA-ul se ajusteaza?
Specialistul raspunde
Medicamentele expirate existente intr-un cabinet medical aflat in cadrul unei societati comerciale sunt considerate deseuri periculoase care trebuie predate unei societati specializate in preluarea si distrugerea acestora, fara a fi predate farmaciilor.
Farmaciile sunt obligate sa preia medicamentele expirate doar de la populatie, aspect reglementat prin art. 38 lit. c) din ordinul ministrului sanatatii nr. 119/2014 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei. De asemenea, prin acelasi act normativ, la art. 28 lit. a) se reglementeaza obligatia respectarii regimului deseurilor periculoase rezultate din asistenta medicala acordata prin activitatea medicala a cabinetelor medicale "Gestionarea deseurilor municipale se realizeaza in conformitate cu prevederile specifice in vigoare. In contextul prezentelor norme, deseurile se colecteaza astfel:
a) Deseurile periculoase rezultate din asistenta medicala acordata la domiciliul pacientului sau cele rezultate din activitatea medicala a cabinetelor medicale, amplasate in cladiri de locuit, urmeaza circuitul deseurilor periculoase rezultate din activitatea medicala, conform reglementarilor legale specifice. .........
b) Deseurile nepericuloase asimilabile celor menajere rezultate atat din asistenta medicala acordata la domiciliul pacientului, cat si cele rezultate din activitatea cabinetelor medicale amplasate in cladirile de locuit urmeaza circuitul de evacuare a deseurilor menajere.
c) Medicamentele expirate provenite de la populatie vor fi depuse la farmacii, oficine locale de distributie sau drogherii apropiate, in vederea eliminarii finale, prin incinerare. Unitatile farmaceutice vor afisa la loc vizibil anuntul privind colectarea gratuita a medicamentelor expirate."
Eliminarea deseurilor de medicamente expirate sau care nu se mai utilizeaza presupune oferirea de catre o societate specializata a unui pachet de servicii care include:
- punerea la dispozitie a ambalajelor specializate si omologate;
- colectarea, transportul cu mijloace autorizate;
- eliminarea prin metoda incinerarii;
- asistenta oferita clientului in completarea documentelor impuse de legislatie.
Astfel, pentru scoaterea din evidenta a medicamentelor expirate, veti primi un document din partea societatii specializate in preluarea unor astfel de deseuri periculoase, inventariate de societate la data de 31.12.2019 si propuse pentru distrugere de catre comisia de inventariere organizata la nivelul societatii.
Cheltuielile aferente sunt deductibile d.p.d.v. fiscal conform prevederilor art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 7 din Codul fiscal
"(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII. Aceste cheltuieli sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:......
7. alte bunuri decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 - 6, daca termenul de valabilitate/expirare este depasit, potrivit legii;"
Din punctul de vedere al TVA nu se efectueaza ajustarea negativa a sumei TVA deductibile deduse. In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 304 alin. (2) lit. a)
"(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;"
Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 78 din normele de aplicare ale art. 304:
- alin. (10) lit. d) "(10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:.... d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;"
- alin. (11) "(11) Situatiile mentionate la alin. (10) nu sunt exhaustive, in orice alta situatie in care persoana impozabila aduce suficiente dovezi ca bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustarii taxei. De asemenea, situatiile mentionate la alin. (9) pot fi aplicate cumulativ, de exemplu, pentru un stoc de produse exista o pierdere datorata unor perisabilitati, dar stocul respectiv poate fi distrus ca urmare a degradarii calitative, ceea ce conduce la neajustarea taxei."
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
Societatea A din Germania livreaza bunuri catre o societate C din USA. Pentru aceasta livrare, A emite factura catre societatea B din Romania. A asigura transportul, conditia de livrare find DAP USA. Pe declaratia vamala de export A este trecut la caseta 2, exportator dpvd vamal. Daca scutirea de TVA pentru export se aplica doar de catre A, cum va emite B factura catre clientul sau din USA?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Avem o factura de servicii consultanta emisa de un furnizor persoana juridica cu sediul in Slovenia. O parte din serviciile de consultanta au fost prestate la sediul nostru din Romania si o alta parte a fost prestata online.
Avand in vedere conventia de evitare a dublei impuneri existenta intre Romania si Slovenia, ar trebui retinut impozit la sursa pentru aceste venituri din consultanta? Ce conditii trebuie indeplinite de furnizor pentru a nu i se retine...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Achizitionam intracomunitar produse lactate din Grecia, pe care le vindem atat in Romania, cat si intracomunitar. Unul dintre clientii nostri este din Bulgaria. Pentru a scurta procesul de vanzare si a reduce costurile, clientul solicita ca marfa pe care i-o vindem sa o lasam direct in Bulgaria, in cadrul transportului Grecia-Romania. Conditia de livrare a produselor din Grecia este EXW, transportul este suportat de noi, societatea din RO. Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate platitoare de TVA presteaza servicii de placare a peretilor catre persoane juridice si fizice din Elvetia.
1. Factureza catre pesoane fizice din Elvetia cu TVA sau fara? Aplica sistemul OSS? La ce rand se trec in decontul de TVA?
2. Factureaza catre persoanele juridice cu taxare inversa? La ce rand se trec in decontul de TVA?
Pentru aceste operatiuni din punct de vedere fiscal sunt prevederi speciale?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<