Tags: regim fiscal tva, medicamente expirate, stoc marfa, impozit pe profit
In cazul expirarii termenului de valabilitate a unor medicamente achizitionate de o unitate, acestea trebuie predate unei farmacii in vederea distrugerii lor. Ce documente intocmeste unitatea in vederea predarii/casarii/scoaterii din evidenta a acestora? Farmacia are obligatia sa transmita vreun document pentru a dovedi ca medicamentele au fost distruse/incinerate? Cheltuiala este deductibila la calculul rezultatului fiscal chiar daca nu se primeste dovada distrugerii? TVA-ul se ajusteaza?
De la acest caz pornim in analiza propusa astazi. In cele ce urmeaza, specialistul nostru va raspunde la urmatoarele intrebari:
-
Ce documente intocmeste unitatea in vederea predarii/casarii/scoaterii din evidenta a acestora?
-
Farmacia are obligatia sa transmita vreun document pentru a dovedi ca medicamentele au fost distruse/incinerate?
-
Cheltuiala este deductibila la calculul rezultatului fiscal chiar daca nu se primeste dovada distrugerii?
-
TVA-ul se ajusteaza?
Specialistul raspunde
Medicamentele expirate existente intr-un cabinet medical aflat in cadrul unei societati comerciale sunt considerate deseuri periculoase care trebuie predate unei societati specializate in preluarea si distrugerea acestora, fara a fi predate farmaciilor.
Farmaciile sunt obligate sa preia medicamentele expirate doar de la populatie, aspect reglementat prin art. 38 lit. c) din ordinul ministrului sanatatii nr. 119/2014 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei. De asemenea, prin acelasi act normativ, la art. 28 lit. a) se reglementeaza obligatia respectarii regimului deseurilor periculoase rezultate din asistenta medicala acordata prin activitatea medicala a cabinetelor medicale "Gestionarea deseurilor municipale se realizeaza in conformitate cu prevederile specifice in vigoare. In contextul prezentelor norme, deseurile se colecteaza astfel:
a) Deseurile periculoase rezultate din asistenta medicala acordata la domiciliul pacientului sau cele rezultate din activitatea medicala a cabinetelor medicale, amplasate in cladiri de locuit, urmeaza circuitul deseurilor periculoase rezultate din activitatea medicala, conform reglementarilor legale specifice. .........
b) Deseurile nepericuloase asimilabile celor menajere rezultate atat din asistenta medicala acordata la domiciliul pacientului, cat si cele rezultate din activitatea cabinetelor medicale amplasate in cladirile de locuit urmeaza circuitul de evacuare a deseurilor menajere.
c) Medicamentele expirate provenite de la populatie vor fi depuse la farmacii, oficine locale de distributie sau drogherii apropiate, in vederea eliminarii finale, prin incinerare. Unitatile farmaceutice vor afisa la loc vizibil anuntul privind colectarea gratuita a medicamentelor expirate."
Eliminarea deseurilor de medicamente expirate sau care nu se mai utilizeaza presupune oferirea de catre o societate specializata a unui pachet de servicii care include:
- punerea la dispozitie a ambalajelor specializate si omologate;
- colectarea, transportul cu mijloace autorizate;
- eliminarea prin metoda incinerarii;
- asistenta oferita clientului in completarea documentelor impuse de legislatie.
Astfel, pentru scoaterea din evidenta a medicamentelor expirate, veti primi un document din partea societatii specializate in preluarea unor astfel de deseuri periculoase, inventariate de societate la data de 31.12.2019 si propuse pentru distrugere de catre comisia de inventariere organizata la nivelul societatii.
Cheltuielile aferente sunt deductibile d.p.d.v. fiscal conform prevederilor art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 7 din Codul fiscal
"(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII. Aceste cheltuieli sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:......
7. alte bunuri decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 - 6, daca termenul de valabilitate/expirare este depasit, potrivit legii;"
Din punctul de vedere al TVA nu se efectueaza ajustarea negativa a sumei TVA deductibile deduse. In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 304 alin. (2) lit. a)
"(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;"
Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 78 din normele de aplicare ale art. 304:
- alin. (10) lit. d) "(10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:.... d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;"
- alin. (11) "(11) Situatiile mentionate la alin. (10) nu sunt exhaustive, in orice alta situatie in care persoana impozabila aduce suficiente dovezi ca bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustarii taxei. De asemenea, situatiile mentionate la alin. (9) pot fi aplicate cumulativ, de exemplu, pentru un stoc de produse exista o pierdere datorata unor perisabilitati, dar stocul respectiv poate fi distrus ca urmare a degradarii calitative, ceea ce conduce la neajustarea taxei."

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Persoana juridica in Romania, platitoare de TVA, vinde software in intreaga lume prin intermediul portalurilor de intermediere gen Marketplace. Pentru toate vanzarile catre clienti, operatorul portalului de intermediere colecteaza contravaloarea vanzarilor, retine un comision (listing fee), iar restul il vireaza vanzatorului. A. In momentul de fata, relatia contractuala cu AWS ne permite sa functionam astfel: 1. Pentru vanzarile in Japonia, vanzarile prin portalul de intermediere sunt operate de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firma romaneasca cu tva lunar utilizeaza o platforma online pentru vanzari. Operatiunile se desfasoara astfel: clientul persoana fizica sau juridica UE si non UE comanda produsul pe site si face plata in contul firmei romanesti. Firma din Romania comanda produsul in China, primeste si achita factura de la furnizorul chinez. Produsul este livrat din China direct clientului care a efectuat comanda pe site. Firma din Romania trebuie sa emita factura catre client. Care este tratamentul fiscal in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate ABC SRL inregistrata in scopuri de TVA participa la un targ - expozitie organizat in Austria pe durata a trei zile. In cadrul targului se vor oferi gratuit articole de imbracaminte catre persoane juridice (interesate de o colaborare pe teritoriul Austriei) si se vor comercializa articole de imbracaminte catre persoane fizice si juridice. Transportul la targ se efectueaza cu un autoturism (cinci locuri), valoarea bunurilor este de sub 10.000 lei si cantaresc maximum 150 kg. Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am facut o achizitie intracomunitara de bunuri. Atat noi, cat si partenerul nostru, suntem platitori de TVA. Marfa a venit la sfarsitul lunii septembrie, insa nu a fost receptionata. Nu am primit si factura, nu s-a facut autofactura. Am inregistrat receptia luna urmatoare. Ce facem la nivel declarativ: D390 (rectificativa?), D300 (regularizari rand 8), SAF-T (300801)? Atat la randul de regularizari, cat si in codul de regularizari SAF-T se face referire doar la achizitii intracomunitare de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru bunurile vandute in afara UE societatea (din Romania) asigura montajul si punerea in functiune (incluse in pretul de vanzare). Aceste lucrari sunt realizate la sediul beneficiarului (in afara UE) de catre prestatori din afara UE contractati de vanzator (societatea din Romania). Intrucat serviciul nu este realizat in Romania, cum va evidentia societatea din Romania facturile primite pentru aceste lucrari in decontul de TVA? La operatiuni scutite? Dar in Declaratia SAF-T?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firma platitoare de TVA in Romania, vinde bunuri (marfuri- echipamente tehnologice) catre state din afara Uniunii Europene ( Maroc, Africa de Sud). Cum se va intocmi factura pe linie de TVA? Ce implicatii fiscale exista? Cum si daca trebuie sa apara in D300 si 394? Pe aceasta speta exista implicatii OSS?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<