Tags: regim fiscal tva, medicamente expirate, stoc marfa, impozit pe profit
In cazul expirarii termenului de valabilitate a unor medicamente achizitionate de o unitate, acestea trebuie predate unei farmacii in vederea distrugerii lor. Ce documente intocmeste unitatea in vederea predarii/casarii/scoaterii din evidenta a acestora? Farmacia are obligatia sa transmita vreun document pentru a dovedi ca medicamentele au fost distruse/incinerate? Cheltuiala este deductibila la calculul rezultatului fiscal chiar daca nu se primeste dovada distrugerii? TVA-ul se ajusteaza?
De la acest caz pornim in analiza propusa astazi. In cele ce urmeaza, specialistul nostru va raspunde la urmatoarele intrebari:
-
Ce documente intocmeste unitatea in vederea predarii/casarii/scoaterii din evidenta a acestora?
-
Farmacia are obligatia sa transmita vreun document pentru a dovedi ca medicamentele au fost distruse/incinerate?
-
Cheltuiala este deductibila la calculul rezultatului fiscal chiar daca nu se primeste dovada distrugerii?
-
TVA-ul se ajusteaza?
Specialistul raspunde
Medicamentele expirate existente intr-un cabinet medical aflat in cadrul unei societati comerciale sunt considerate deseuri periculoase care trebuie predate unei societati specializate in preluarea si distrugerea acestora, fara a fi predate farmaciilor.
Farmaciile sunt obligate sa preia medicamentele expirate doar de la populatie, aspect reglementat prin art. 38 lit. c) din ordinul ministrului sanatatii nr. 119/2014 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei. De asemenea, prin acelasi act normativ, la art. 28 lit. a) se reglementeaza obligatia respectarii regimului deseurilor periculoase rezultate din asistenta medicala acordata prin activitatea medicala a cabinetelor medicale "Gestionarea deseurilor municipale se realizeaza in conformitate cu prevederile specifice in vigoare. In contextul prezentelor norme, deseurile se colecteaza astfel:
a) Deseurile periculoase rezultate din asistenta medicala acordata la domiciliul pacientului sau cele rezultate din activitatea medicala a cabinetelor medicale, amplasate in cladiri de locuit, urmeaza circuitul deseurilor periculoase rezultate din activitatea medicala, conform reglementarilor legale specifice. .........
b) Deseurile nepericuloase asimilabile celor menajere rezultate atat din asistenta medicala acordata la domiciliul pacientului, cat si cele rezultate din activitatea cabinetelor medicale amplasate in cladirile de locuit urmeaza circuitul de evacuare a deseurilor menajere.
c) Medicamentele expirate provenite de la populatie vor fi depuse la farmacii, oficine locale de distributie sau drogherii apropiate, in vederea eliminarii finale, prin incinerare. Unitatile farmaceutice vor afisa la loc vizibil anuntul privind colectarea gratuita a medicamentelor expirate."
Eliminarea deseurilor de medicamente expirate sau care nu se mai utilizeaza presupune oferirea de catre o societate specializata a unui pachet de servicii care include:
- punerea la dispozitie a ambalajelor specializate si omologate;
- colectarea, transportul cu mijloace autorizate;
- eliminarea prin metoda incinerarii;
- asistenta oferita clientului in completarea documentelor impuse de legislatie.
Astfel, pentru scoaterea din evidenta a medicamentelor expirate, veti primi un document din partea societatii specializate in preluarea unor astfel de deseuri periculoase, inventariate de societate la data de 31.12.2019 si propuse pentru distrugere de catre comisia de inventariere organizata la nivelul societatii.
Cheltuielile aferente sunt deductibile d.p.d.v. fiscal conform prevederilor art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 7 din Codul fiscal
"(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII. Aceste cheltuieli sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:......
7. alte bunuri decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 - 6, daca termenul de valabilitate/expirare este depasit, potrivit legii;"
Din punctul de vedere al TVA nu se efectueaza ajustarea negativa a sumei TVA deductibile deduse. In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 304 alin. (2) lit. a)
"(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila. In cazul bunurilor furate, persoana impozabila demonstreaza furtul bunurilor pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;"
Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 78 din normele de aplicare ale art. 304:
- alin. (10) lit. d) "(10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:.... d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;"
- alin. (11) "(11) Situatiile mentionate la alin. (10) nu sunt exhaustive, in orice alta situatie in care persoana impozabila aduce suficiente dovezi ca bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustarii taxei. De asemenea, situatiile mentionate la alin. (9) pot fi aplicate cumulativ, de exemplu, pentru un stoc de produse exista o pierdere datorata unor perisabilitati, dar stocul respectiv poate fi distrus ca urmare a degradarii calitative, ceea ce conduce la neajustarea taxei."
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea noastra intentioneaza sa curete un teren (aflat intr-o zona industriala) avut in proprietate de deseuri de fier. Serviciul il face cu o firma autorizata care va si prelua deseurile respective si va face plata taxei la Fondul de mediu. Deseurile respective se vor vinde cu factura catre firma pretatoare cu taxare inversa din punct de vedere al TVA-ului (ambii fiind platitori de tva). Pentru aceasta operatiune societatea noastra mai are nevoie de alte avize, autorizari,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea detine o Cofetarie unde se vand in afara de prajituri/ torturi si cafea sau sucuri. Produsele de cofetarie sunt produse in laboratorul nostru. Avand in vedere ca produsele de cofetarie sunt perisabile, pentru a evita aruncarea acestora, am dori sa le oferim gratuit clientilor, cu 2 zile inainte de expirare (exemplu: la o cafea oferim o prajitura sau o felie de tort). In acest fel s-ar face si o promovare a produselor. Putem considera aceasta o vanzare promotionala si sa inregistram...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Societate platitoare de TVA si impozit profit a achizitionat in anul 2015 un teren de 495 mp pe care a construit:<br />
- o cladire (magazin) receptionata in iulie 2017 si inregistrata in contabilitate la valoarea de 324.000 lei, incadrata in cod 1.5.2, perioada amortizare 384 luni<br />
- o platforma betonata receptionata in iulie 2017 si inregistrata in contabilitate la valoarea de 70.000 lei, incadrata in cod 1.1.5.1, perioada amortizare 288 luni<br />
...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societate platitoare de tva si impozit pe profit a primit in luna iunie 2024 o factura din Cipru pentru servicii de publicitate pentru locuri de munca in Romania (furnizorul detine un site cu o baza de date din Romania, noi publicam anuntul de angajare pe site-ul lor, candidatii interesati posteaza cv, selectam cv din baza lor de date). Furnizorul din Cipru are cod valid de TVA si detine certificat de rezidenta fiscala. Ce obligatii fiscale avem in legatura cu aceasta factura? Se retine impozit...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: 1. Care e regimul tva al unui serviciu de filmare video pentru o firma din S.U.A., pentru care ne-am deplasat in S.U.A., editarea acestuia efectuandu-se la sediul prestatorului din Romania? Dar daca beneficiarul este din U.E.? 2. Firma neplatitoare de tva care achizitioneaza online servicii informatice de tip abonament din afara U.E. Plateste tva in Romania si depune decont 301? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate comerciala neplatitoare de TVA din Romania presteaza servicii veterinare in Romania pentru un ONG din UE neplatitor de TVA nici beneficiarul serviciilor. Va rog sa-mi spuneti cum emite factura pentru aceste servicii catre beneficiarul din UE dpdv al TVA. Este necesar sa se inregistreze in scopuri speciale de TVA conform art. 317 inainte de prestarea serviciilor?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<