keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Obligatiile de declarare si plata la ,,Fondul de mediu''

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 19 Mar. 2020 Exclusiv
Tags: obligatii fond de mediu, obligatii de declarare, service auto

In cazul unui service auto, care achizitioneaza piese, anvelope, baterii, acumulatori, uleiuri pentru reparatii, deci se scad din gestiune pe baza de bon de consum, care sunt obligatiile de declarare si plata la ,,Fondul de mediu''? Despre acest subiect vorbeste consultantul nostru fiscal in cele ce urmeaza.

Expertul contabil Irina Dumitrescu arata ca, ponform art. 9 alin. (1) din OUG 196/2005, veniturile Fondului pentru mediu se constituie din: 

a) o contributie de 2% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor, obtinute de catre detinatorul deseurilor, persoana fizica sau juridica. Sumele se retin la sursa de catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor, care au obligatia sa le vireze la Fondul pentru mediu; 

a1) sunt exceptati operatorii economici din industria nationala de aparare inscrisi, in conditiile legii, in registrul operatorilor economici si al capacitatilor de productie si/sau servicii pentru aparare, de la plata contributiei prevazuta la lit. a); 

b) taxele pentru emisiile de poluanti in atmosfera, datorate de operatorii economici detinatori de surse stationare a caror utilizare afecteaza factorii de mediu, in cuantumul prevazut in anexa nr. 1; 

c) contributia pentru economia circulara incasata de la proprietarii sau, dupa caz, administratorii de depozite pentru deseurile municipale, deseuri din constructii si desfiintari, destinate a fi eliminate prin depozitare, in cuantumul prevazut in anexa nr. 2; 

d) o contributie de 2 lei/kg, datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala bunuri ambalate, care distribuie pentru prima data pe piata nationala ambalaje de desfacere, si de operatorii economici care inchiriaza, sub orice forma, cu titlu profesional, ambalaje, pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri de ambalaje corespunzatoare obiectivelor minime de valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si de valorificare prin reciclare prevazute in anexa nr. 3 si cantitatile de deseuri de ambalaje incredintate spre valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si valorificate prin reciclare; 

e) o contributie de 2% din valoarea substantelor clasificate prin acte normative ca fiind periculoase pentru mediu, introduse pe piata nationala de catre operatorii economici; 

f) o contributie de 2% din veniturile realizate din vanzarea masei lemnoase si/sau a materialelor lemnoase obtinute de catre administratorul, respectiv proprietarul padurii, cu exceptia lemnelor de foc, arborilor si arbustilor ornamentali, pomilor de Craciun, rachitei si puietilor; 

i) o contributie de 2 lei/kg anvelopa, datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala anvelope noi si/sau uzate destinate reutilizarii, pentru diferenta dintre cantitatile de anvelope corespunzatoare obligatiilor anuale de gestionare prevazute in legislatia in vigoare si cantitatile efectiv gestionate; 

j) o contributie de 3% din suma care se incaseaza anual pentru gestionarea fondurilor de vanatoare, platita de catre gestionarii fondurilor de vanatoare; 

k) donatii, sponsorizari, asistenta financiara din partea persoanelor fizice sau juridice romane ori straine si a organizatiilor sau organismelor internationale; 

l) sumele incasate din restituirea finantarilor acordate si accesoriile aferente acestora; 

m) sumele incasate de la manifestari organizate in beneficiul Fondului pentru mediu; 

n) cuantumul taxelor pentru emiterea avizelor, acordurilor si a autorizatiilor de mediu; 

o) dobanzi si penalitati de orice fel datorate de catre debitorii Fondului pentru mediu. 

p) o contributie de 50 lei/tona, datorata de unitatile administrativ-teritoriale sau, dupa caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, in cazul neindeplinirii obiectivului anual de reducere cu procentul prevazut in anexa nr. 6 a cantitatilor de deseuri eliminate prin depozitare din deseurile municipale, plata facandu-se pentru diferenta dintre cantitatea corespunzatoare obiectivului anual si cantitatea efectiv incredintata spre reciclare si alte forme de valorificare. Pentru unitatile administrativ-teritoriale sau, dupa caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor care nu au organizat serviciul public de salubrizare, contributia se calculeaza pentru intreaga cantitate de deseuri municipale estimate ca fiind generate potrivit indicilor prevazuti in Planul national de gestionare a deseurilor, respectiv de 233 kg/locuitor/an in mediul urban si 105 kg/locuitor/an in mediul rural; 

q) ecotaxa, in valoare de 0,15 lei/bucata, aplicata tuturor pungilor de transport, cu exceptia celor fabricate din materialele care respecta cerintele SR EN 13432:2002; ecotaxa se incaseaza de la operatorii economici care introduc pe piata nationala astfel de ambalaje de desfacere si se evidentiaza distinct pe documentele de vanzare, iar valoarea acesteia se afiseaza la loc vizibil la punctul de vanzare, in vederea informarii consumatorilor finali; 

s) o taxa de 0,3 lei/kg, aplicata o singura data cantitatilor de uleiuri, pe baza minerala, semisintetice, sintetice, cu sau fara adaosuri, datorata de catre operatorii economici care introduc pe piata nationala astfel de produse. Taxa se evidentiaza distinct pe documentele de vanzare. 

s) sumele incasate ca urmare a aplicarii penalitatii de 100 euro, echivalenta in lei la cursul de schimb leu/euro al Bancii Nationale a Romaniei valabil la data de 1 mai a anului respectiv, pentru fiecare tona de dioxid de carbon echivalent emisa, platita de catre operatorul sau operatorul de aeronave care nu a restituit certificatele de emisii de gaze cu efect de sera corespunzatoare emisiilor de gaze cu efect de sera generate in anul anterior, penalitate care creste anual in conformitate cu indicele european al preturilor de consum, potrivit prevederilor legale in vigoare; 

t) sumele rezultate din comercializarea surplusului de AAU-uri, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului de unitati ale cantitatii atribuite Romaniei prin Protocolul de la Kyoto, aprobata cu modificari prin Legea nr. 145/2010; 

t) suma reprezentand contravaloarea certificatelor verzi neachizitionate, achitata conform prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; 

u) sumele virate potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 115/2011, aprobata prin Legea nr. 163/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, reprezentand contravaloarea in lei a sumelor obtinute in urma scoaterii la licitatie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera; 

v) o contributie de 2 lei/kg, datorata de operatorii economici autorizati pentru preluarea obligatiilor anuale de valorificare a deseurilor de ambalaje, respectiv de gestionare a anvelopelor uzate, plata facandu-se pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri corespunzatoare obiectivelor anuale, stabilite de legislatia in vigoare, si cantitatile incredintate spre valorificare, respectiv gestionate in numele clientilor pentru care au preluat obligatiile; 

v1) o contributie de 2 lei/kg datorata de operatorii economici care desfasoara activitati de colectare/valorificare/salubrizare si raporteaza deseuri pentru contribuabilii prevazuti la lit. v) si y), pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri de ambalaje, deseuri de echipamente electrice si electronice (DEEE), baterii, anvelope uzate, declarate ca fiind gestionate, si cantitatile de deseuri constatate de Administratia Fondului pentru Mediu; 

w) o contributie in cuantumul prevazut in anexa nr. 5, datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala echipamente electrice si electronice, astfel: 
 
  • de la data de 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2019, pentru diferenta dintre cantitatile de echipamente electrice si electronice declarate ca fiind introduse pe piata nationala si cantitatile constatate de Administratia Fondului ca fiind introduse pe piata nationala; 
  • de la data de 1 ianuarie 2020, pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri de echipamente electrice si electronice corespunzatoare obligatiilor anuale de colectare, prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 5/2015 privind deseurile de echipamente electrice si electronice, si cantitatile efectiv colectate; 
x) o contributie de 4 lei/kg de baterii si acumulatori portabili, datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala baterii si acumulatori portabili, astfel: 
 
  • de la data 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2019, pentru diferenta dintre cantitatile de baterii si acumulatori portabili declarate ca fiind introduse pe piata nationala si cantitatile constatate de Administratia Fondului ca fiind introduse pe piata nationala; 
  • de la data de 1 ianuarie 2020, pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri de baterii si acumulatori portabili corespunzatoare obligatiilor anuale de colectare, prevazute in Hotararea Guvernului nr. 1.132/2008 privind regimul bateriilor si acumulatorilor si al deseurilor de baterii si acumulatori, cu modificarile si completarile ulterioare, si cantitatile efectiv colectate; 
y) o contributie in cuantumul prevazut in anexa nr. 5, datorata de operatorii economici autorizati pentru preluarea obligatiilor anuale de colectare a deseurilor de echipamente electrice si electronice, respectiv o contributie de 4 lei/kg de baterii si acumulatori portabili, datorata de operatorii economici autorizati pentru preluarea obligatiilor anuale de colectare a deseurilor de baterii si acumulatori portabili, plata facandu-se pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri corespunzatoare obiectivelor anuale, stabilite de legislatia in vigoare, si cantitatile efectiv colectate in numele clientilor pentru care au preluat obligatiile; 
Metodologia de calcul a acestor contributii este aprobata prin OMM 1503/2017,cu modificarile si completarile ulterioare.
 
In functie de activitatile efectiv efectuate societatii ii pot reveni obligatii declarative/de plata prevazute de OUG 196/2005 privind Fondul pentru mediu chiar daca activitatea este de service auto iar produsele se scad pe bon de consum.
 
Spre exemplu, conform art. 9 alin. (1) lit. d) se datoreza la fondul pentru mediu o contributie de 2 lei/kg, de catre operatorii economici care introduc pe piata nationala bunuri ambalate, care distribuie pentru prima data pe piata nationala ambalaje de desfacere, si de operatorii economici care inchiriaza, sub orice forma, cu titlu profesional, ambalaje, pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri de ambalaje corespunzatoare obiectivelor minime de valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si de valorificare prin reciclare prevazute in anexa nr. 3 si cantitatile de deseuri de ambalaje incredintate spre valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si valorificate prin reciclare.
 
In acest sens, conform metodologiei de calcul aprobata prin OMM 1503/2017, introducere pe piata nationala a unui produs este definita potrivit lit. r) din anexa nr. 1 la Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, cu modificarile si completarile ulterioare:

r) introducere pe piata nationala - a face disponibil, pentru prima oara, un produs pe piata nationala. Persoana juridica cu sediul in Romania care, potrivit legislatiei aplicabile produsului respectiv, introduce pe piata nationala un produs, se considera ca fiind responsabila potrivit art. 16 alin. (1) si pentru ambalajul produsului. 
 
Operatia de introducere pe piata este rezervata numai unui producator sau importator persoana juridica care face achizitie intracomunitara. Producatorul este operatorul economic pentru care se proiecteaza sau se fabrica un produs. 
Produsele fabricate pentru un operator economic care isi aplica denumirea, marca sau un alt semn distinctiv pe produs, in scopul introducerii pe piata si/sau al punerii in functiune in Romania in numele sau, se considera a fi introduse pe piata nationala de catre acesta. 
Deseurile de ambalaje din lemn care sunt reciclate in ambalaje din lemn si cele care sunt reparate in vederea reutilizarii se considera a fi introduse pe piata la prima utilizare a acestora dupa efectuarea operatiilor respective. 
 
Se considera ca introducerea pe piata nu a avut loc cand un produs: 
- este importat ori achizitionat din statele membre ale Uniunii Europene, in vederea exportului intr-o tara terta ori livrarii catre statele membre de catre aceeasi persoana juridica; 
- se afla in locurile de depozitare ale producatorului (sau ale reprezentantului sau autorizat stabilit in Romania) sau ale importatorului, unde produsul nu este inca pus la dispozitie sau nu este livrat in vederea distributiei, consumului sau utilizarii, cu exceptia cazului in care legislatia aplicabila prevede altfel. 
 
Obligatii declarative si de plata se stabilesc in functie de activitatile desfasurate precum si de modalitatea de indeplinire a obligatiilor anuale de colectare a deseurilor (individual sau prin transferarea responsabilitatii catre o organizatie colectiva).
 
 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016