keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Zoom fiscal: Conventiile de dubla impunere

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 07 Oct. 2015 Exclusiv
Tags: dividende, conventii, dubla impunere, suprafacturare, subfacturare

O conventie fiscala sau o conventie privind dubla impunere este un tratat intre doua tari ce stabileste regulile fiscale de calificare si de impozitare, precum si de prevenire a dublei impuneri a persoanelor fizice si juridice. Aceasta determina rezidenta fiscala, adica locul de impozitare pentru a preveni ca persoana sau societatea sa nu fie impozitata de doua ori.

 
De exemplu, crearea unei societati offshore in Insula Mauritius urmeaza regimul juridic de mai jos. Franta a incheiat cu Insula Mauritius o conventie privind evitarea dublei impuneri care reglementeaza tratamentul fiscal al societatilor franceze care doresc sa beneficieze de sistemul fiscal atractiv din Insula Mauritius. Aceasta conventie include, de asemenea, exilul fiscal.

i. Regimul de impozitare

Impozitarea profitului: «veniturilor» societatii  in conformitate cu articolul 7 al Conventiei de dubla impunere14 «Profiturile unei societati dintr-un stat vor fi impozitate numai in acest Stat, cu conditia ca societatea sa nu isi exercite activitatea intr-un alt stat prin intermediul unui sediu permanent situat acolo. Daca societatea isi exercita activitatea in acest mod, profiturile societatii sunt impozitabile in celalalt stat, dar numai in masura in care sunt imputabile acelui sediu permanent.».

Luand in considerare ca noua societate ar fi un sediu permanent in Insula Mauritius, impozitul pe profit se va realiza in baza dreptului fiscal din Insula Mauritius.

De altfel, conform articolului 9 al Conventiei de dubla impunere privind societatile asociate:
«Atunci cand:
a) o societate a unui stat participa, direct sau indirect, la conducerea, controlul sau capitalul unei societati din alt stat, sau cand
b) aceleasi persoane participa, direct sau indirect, la conducerea, controlul sau capitalul unei societati dintr-un stat si unei societati din alt Stat, si ca, in ambele cazuri, cele doua societati sunt, in relatiile lor comerciale sau financiare legate de conditiile convenite sau impuse, care difera de acelea care ar fi fost stabilite intre societatile independente, profiturile care, fara aceste conditii ar fi fost realizate de una dintre societati, dar care nu puteau fi obtinute in fapt din cauza acestor conditii, pot fi incluse in profiturile acelei societati si impozitate in consecinta.».

La aceste reguli se impune maxima atentie, deoarece acest lucru ar putea conduce la impozitarea
unui profit presupus, dar care nu reflecta preturile de transfer.

Impozitarea dividendelor

Termenul de "dividende" folosit in Conventia de dubla impunere desemneaza "veniturile ce
provin din actiuni, actiuni sau cupoane de utilizare, parti sociale, parti ce apartin fondatorilor sau
alte parti beneficiare, cu exceptia creantelor, precum si veniturile din alte parti sociale supuse
aceluiasi regim fiscal ca si veniturile din actiuni de catre legislatia statului in care societatea distribuitoare este rezidenta".


In conformitate cu articolul 10, dividendele platite de o societate care este rezidenta unui
stat catre un rezident al altui stat (Franta, de exemplu) sunt impozabile in acel alt stat in mod
cumulat cu impozitarea din Insula Mauritius.

Acest lucru duce la impozitarea fiscala in Franta a eventualelor dividende offshore. in ceea ce priveste cumulul de impozitare, presupunand ca asociatul francez ar fi beneficiarul efectiv al dividendelor, acestea vor fi impozitate in Insula Mauritius in limita a 15% din valoarea bruta a dividendelor.

Daca in urma alegerii, o societate franceza detine capitalul societatii din Insula Mauritius si incaseaza dividende de la societatea din Insula Mauritius, limita va fi de 5% din suma bruta a dividendelor, cu conditia ca beneficiarul efectiv sa fie o societate (alta decat o societate de persoane) si sa detina in mod direct cel putin 10% din capitalul societatii care plateste dividendele.

Impozitarea remuneratiilor in baza cotelor de participare
 
Cotele de participare, jetoanele de prezenta si alte retributii similare pe care un rezident al unui stat le primeste in calitatea sa de membru al consiliului de administratie sau de supraveghere al unei societati care este rezidenta in alt stat sunt impozitabile in acest alt stat (articolul 16 al Conventiei de dubla impunere).

Impozitul pe avere

Impozitul pe avere tine de impozitarea fiecarui Stat. in Franta, regimul general al impozitului pe avere este calculat la valoarea neta taxabila a patrimoniului impozabil la 1 ianuarie 2014.

ii. Dispozitivul ce vizeaza evitarea dublei impuneri

Efectele cumulative ale regulilor fiscale pot duce la o impozitare in ambele tari. In acest caz, conventia reglementeaza prin compensare consecintele existentei unei alte impozitari. In Insula Mauritius, impozitul francez perceput asupra veniturilor da dreptul in beneficiul rezidentilor din Insula Mauritius unui credit fiscal ce corespunde sumei impozitului francez perceput, dar care nu poate depasi valoarea impozitului din Insula Mauritius aferent acestor venituri. In Franta, veniturile vizate la articolul 10 (dividende) provenind din Insula Mauritius sunt impozabile in conformitate cu dispozitiile acestui articol la valoarea lor bruta. Rezidentii din Franta care obtin astfel de venituri au dreptul la un credit fiscal egal cu 25% din suma acestor dividende, fara a se depasi suma impozitului francez aferent veniturilor in cauza.

iii. Repatrierea de fonduri sau valuta

Se pune problema repatrierii banilor. Functionarea de zi cu zi a societatii poate crea o incercare
de scurgere de capital. in fapt, calatoriile multiple necesare pentru executia activitatii societatii sunt ocazii de a se deplasa cu multi bani lichizi.

Exista, pe de o parte, obligatii de declarare in materie si, pe de alta parte, un risc fiscal. Din punct de vedere vamal, exista o obligatie de declarare a transferurilor de sume de bani, in afara serviciilor bancare, de indata ce acestea depasesc o anumita valoare. Lipsa declaratiei de transfer de fonduri este sanctionata cu o amenda egala cu un sfert din suma la care se refera infractiunea sau tentativa de infractiune. Suma poate fi, de asemenea, confiscata.

Din punct de vedere fiscal, sumele, titlurile sau valorile transferate catre strainatate sau care provin din strainatate constituie, pana la proba contrarie, venituri impozabile. Administratia fiscala franceza poate considera ca acesti bani provin din venituri ascunse si poate notifica o rectificare a impozitului pe venit datorat in Franta.

O dobanda de intarziere (0,4% pe luna in anul 2014), precum si o majorare de 40% sunt de asemenea aplicabile. Prezumtia este simpla si este posibil sa furnizeze proba contrara. Suma de la care declaratia catre serviciile vamale este obligatorie priveste sumele mai mari sau egale cu 10.000 €.

Aceasta declaratie priveste persoanele fizice rezidente in Franta sau rezidente intr-un alt stat care realizeaza aceste transferuri fara interventia unei institutii financiare (banci). De asemenea, aceleasi persoane fizice, atunci cand intra sau parasesc Uniunea Europeana cu bani lichizi, cel putin 10.000 € (cash, cecuri de calatorie, numite de obicei "traveller’s chèques" ...) trebuie obligatoriu sa declare banii pe care ii transporta autoritatilor competente ale statului membru prin care intra sau parasesc Uniunea Europeana.

Dispozitii de functionare

Pentru a atrage atentia, trebuie notat ca, in temeiul Conventiei privind evitarea dublei impuneri, articolul 7, care stabileste determinarea profitului impozabil, paragraful 3b), prevede ca "platile  efectuate de sediul permanent catre societate, sub forma de redevente sau plati similare pentru utilizarea de brevete sau de drepturi similare sau sub forma de dobanzi asupra imprumuturilor
societatii catre sediul permanent, sunt deductibile numai daca corespund cheltuielilor efective ale societatii".

Societatea din Insula Mauritius va trebui sa aiba in vedere eventualele dispozitii de functionare
(subfacturare sau suprafacturare).

iv. Recomandari

In raport de cele de mai sus, ar trebui avute in vedere, in primul rand, urmatoarele:

- respectarea disocierii structurale, juridice, contabile, financiare si comerciale a celor doua entitati in Franta si offshore;
- indeplinirea constrangerilor legale locale;
- acceptarea si intelegerea rezidentei fiscale a diferitelor entitati si creditul fiscal. Nu va fi vorba in niciun caz de o structura de defiscalizare sau de evaziune fiscala;
- intelegerea riscului fiscal si penal in cazul nerespectarii obligatiilor de mai sus;
- exercitarea realitatii gestionarii si conducerii activitatii in Republica Mauritius.

In al doilea rand si tinand cont de mizele financiare, o atentie poate fi acordata oportunitatii
crearii unei societati holding.

In realitate, in prezenta unei societati de sprijin in Franta si a riscului fiscal in cazul nefacturarii
reale intre societati, crearea unui holding ar facilita definirea rolului fiecarei societati in cadrul
grupului si rationalizarea functiilor de sprijin.

Este vorba de resursele umane si de marketing, care ar fi partajate in cadrul holding-ului. Acest lucru ar permite existenta unei realitati comerciale si financiare intre societati si, eventual, accesul la o baza financiara mai interesanta din punctul de vedere al capacitatii de finantare. Aspectul fiscal nu va fi neglijabil.


Sursa: Revista de Finante Publice si Contabilitate, Ministerul Finantelor Publice

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016