Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare:Am avut o achizitie si o livrare de bunuri intracomunitara in luna februarie 2011. Cand intervine exigibilitatea TVA aferenta achizitiei/livrare intracomunitare efectuate?Raspuns:Pentru o ...
Intrebare:Am avut o achizitie si o livrare de bunuri intracomunitara in luna februarie 2011. Cand intervine exigibilitatea TVA aferenta achizitiei/livrare intracomunitare efectuate?
Raspuns:
Pentru o achizitie intracomunitara de bunuri, exigibilitatea TVA intervine la data facturii emise de catre furnizor, daca factura este emisa cel mai tarziu pana pe data de 15 a lunii urmatoare celei in care a avut loc livrarea. In situatia in care factura nu a fost emisa de catre furnizor pana la aceasta data, cumparatorul din Romania este obligat sa emita autofactura.
Obligatia de plata a TVA prin aplicarea regimului de taxare inversa (4426 = 4427) intervine la data exigibilitatii TVA care corespunde fie cu data emiterii facturii de catre vanzator, fie cu data emiterii autofac-turii de catre cumparator. Aceasta prevedere este reglementata in mod expres prin art. 135 din Codul fiscal denumit „Faptul generator si exigibilitatea pentru achizitii intracomunitare de bunuri”.
Referitor la raportarea operatiunii in functie de exigibilitatea TVA, va recomand sa consultati cele doua exemple de la punctul 17 din Normele de aplicare ale articolului 135 „Faptul generator si exigibilitatea pentru achizitii intracomunitare de bunuri”.
Pentru livrarea intracomunitara de bunuri, exigibilitatea TVA este reglementata in mod expres prin art. 1343 din Codul fiscal. Exigibilitatea TVA taxei intervine in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator ceea ce inseamna ca factura trebuie emisa cel mai tarziu pana pe data de 15 a lunii urmatoare celei in care a avut loc livrarea. Totusi, factura poate fi emisa si inainte de acest ter-men, caz in care exigibilitatea taxei intervine la emiterea facturii, obligatie reglementata prin art. 155 alin. (1) din Codul fiscal. Exigibilitatea intervine la data emiterii facturii, indiferent de faptul ca factura a fost emisa pentru incasarea unui avans sau pentru contravaloarea integrala ori partiala a livrarii. Acest aspect este reglementat prin punctul 16.2 alin. (1) din Codul fiscal emis in vederea aplicarii prevederilor art. 1343 alin. (2) din Codul fiscal.
Atat in cazul unei A.I.C. cat si in cazul unei L.I.C. exigibilitatea determina perioada fiscala in care operatiunea de A.I.C. sau de L.I.C. se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 sau cod 301 si declaratia recapitulativa cod 390.
Practic, in cazul unei achizitii intracomunitare, daca furnizorul a emis factura cu o data din luna februarie 2011, operatiunea trebuia raportata pentru luna februarie 2011 prin declaratia recapitulativa cu termen de depunere cel mai tarziu in data de 15 martie 2011 si decontul de TVA cu termen de depunere cel mai tarziu in data de 25 martie 2011. Raportarea trebuia efectuata chiar daca bunurile nu au fost primite in luna februarie 2011.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In cazul unei livrari intracomunitare de bunuri, daca livrarea s-a efectuat in luna februarie, factura trebuia emisa de catre vanzator pana pe data de 15 martie 2011, dar cu o data din luna februarie 2011. In acest caz, operatiunea trebuia raportata pentru luna februarie 2011 prin declaratia recapitulativa cu termen de depunere cel mai tarziu in data de 15 martie 2011 si decontul de TVA cu termen de depunere cel mai tarziu in data de 25 martie 2011. In mod similar unei A.I.C., si in cazul unei L.I.C., raportarea are loc daca factura a fost emisa, chiar daca nu a avut loc livrarea bunurilor.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
OANAF nr. 1768 privind anularea inregistrarii in scopuri de TVADeducere TVA pentru achizitie de autoturism pe microintreprindereActualizare legislatie septembrie 2011: Modificarea si completarea Codului de Procedura Fiscala (Partea II.1)Documentar fiscal privind scutirea de impozit a profitului reinvestitTraian Basescu a semnat SRI o metoda de evaziune fiscala la TVAUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Achizitie intracomunitara. Cum procedam la lipsa receptie si emiterea facturii?MFP modifica Codului Fiscal, incepand cu 1 iulie 2021. Sunt vizate anumite obligatii TVA pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distantaDocumentar fiscal: modificarile TVA aduse de OG nr. 15 din 2012Perioada fiscala la TVA in 2023 pentru persoanele impozabile care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriAchizitie intracomunitara de bunuri. In ce luna trebuie cuprinsa tranzactia in D390Ultimele articole
Examen consultant fiscal 2026: TVA, una dintre cele mai dificile probe. Cum te pregatestiLivrarea bunurilor in transe: tratament contabil si fiscal privind TVAPrimesti factura pana pe 15 ale lunii urmatoare? Afla cand devine TVA exigibil si in ce luna inregistrezi venitul, ca sa nu platesti penalitatiEXIGIBILITATEA TVA la achizitia intracomunitara cu plata in avans: Cum se trateaza corectAchizitii intracomunitare. Data inregistrarii facturii in contabilitate, pentru corelatie D390 cu e-Transport
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



