Tags: majorare costuri, servicii sociale, categorii vulnerabile
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a transmis recent, printr-un comunicat de presa, ca Hotararea de Guvern nr. 426 din 27 mai 2020, prin care a fost aprobata actualizarea standardelor de cost pentru serviciile sociale pentru toate categoriile vulnerabile de beneficiari: copii, adulti cu dizabilitati, persoane varstnice dependente, victime ale violentei domestice sau servicii sociale destinate agresorilor, a fost publicata in Monitorul Oficial.
Standardul de cost reprezinta suma minima aferenta cheltuielilor anuale necesare furnizarii serviciilor sociale si nu a mai fost actualizat din anul 2015. Impactul financiar al acestor masuri este de 607.172.000 lei, iar cresterea cheltuielilor pe diferite tipuri de servicii variaza intre 44% si 98%.
In ceea ce priveste persoanele varstnice, actul normativ actualizeaza standardele de cost pentru serviciile de ingrijire la domiciliu si aproba standarde de cost pentru caminele pentru persoane varstnice, pentru fiecare din cele trei grade de dependenta.
Astfel, daca pana la intrarea in vigoarea a acestei HG, standardul minim de cost anual pentru un camin pentru persoane varstnice, indiferent de gradul de dependenta al acestora, era 23.784 lei/an, prin noua hotarare a Guvernului, valoarea creste pana la 50.554 lei/an, in cazul persoanelor varstnice dependente, la 34.155 lei/an pentru persoanele varstnice semidependente si la 25.738 de lei/an pentru serviciile acordate persoanelor varstnice care nu sunt dependente.
Potrivit prevederilor Legii nr.17/2000 privind asistenta sociala a persoanelor varstnice, autoritatile locale stabilesc anual, inainte de adoptarea bugetelor proprii, costul mediu lunar de intreţinere in caminele publice finantate din bugetul local, in funcţie de gradul de dependenţa al persoanei varstnice ingrijite, iar acest cost nu poate fi mai mic decat standardul de cost aprobat prin Hotararea de Guvern.
Standardul de cost este relevant si pentru furnizorii privati de servicii sociale, acesta reprezentand, potrivit art.2 alin.(2) din hotararea Guvernului, costul normativ utilizat de autoritatile administratiei publice locale in cadrul procesului de contractare a serviciilor sociale de la furnizorii privati.
In prezent, 459 de camine pentru persoane varstnice private detin licenta de functionare, precum si 265 de unitati de ingrijire la domiciliu pentru persoane varstnice, 96 dintre acestea fiind private.
Actualizarea standardelor de cost presupune o majorare a sumelor alocate pentru copiii cu dizabilitati din casele de tip familial, de la 33.955 de lei pe an la 65.119 lei pe an. La copiii fara dizabilitati din casele de tip familial, valoarea cheltuielilor a crescut de la 25.955 lei pe an, la 42.410 lei pe an, iar pentru adultii cu dizabilitati gazduiti in Centrele de ingrijire si Asistenta (CIA), valoarea cheltuielilor a crescut de la 33.828 lei pe an la 66.852 lei pe an.
De asemenea, Hotararea de Guvern publicata in Monitorul Oficial actualizeaza si stabileste si valoarea standardelor de cost pentru asigurarea ingrijirii, intretinerii si asistentei adecvate, pentru toate serviciile sociale existente in domeniul prevenirii si combaterii violentei domestice.
In premiera, este reglementat standardul de cost aferent locuintelor protejate pentru persoanele victime ale violentei domestice, precum si cel pentru serviciile de zi din domeniul prevenirii si combaterii violentei domestice.
In prezent, la nivel national, exista un numar total de 236 de servicii destinate violentei domestice:152 servicii sociale destinate prevenirii si combaterii violentei domestice din care: 146 destinate victimelor violentei domestice si 6 agresorilor familiali si 84 de servicii specializate: 42 de grupuri de suport si 42 de cabinete de consiliere vocationala.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
Unui salariat i se poate introduce ca persoana coasigurata mama, daca traiesc in judete diferite?
Un alt salariat vrea sa i se introduca ca persoana coasigurata concubina, care traieste la aceeasi adresa. Se poate?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Agentie turism - declarare avansuri.
Suntem agentie de turism si aplicam din punct de vedere fiscal art. 311 din Codul fiscal - regimul marjei.
In luna august 2024 se incaseaza de la o persoana fizica/persoana juridica un avans care se factureaza fara TVA.
4111=419 1200 lei
5311/5121=4111 1200 lei
In luna septembrie se primesc facturile de la furnizori si se emite factura finala
462=401 5000
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Suntem in situatia in care ne-am dorit sa achizitionam un autoturism din Germania, a fost facuta factura, contract si achitata prin banca catre furnizor extern, intr-un cont mentionat pe factura, dar care s-a dovedit ulterior a fi fals, iar toata afacerea o teapa a unor heckeri.... exista un dosar deschis la politia din Germania, care s-a si finalizat intre timp, concluzia fiind ca suma este pierduta, heckerii actionau de pe teritoriul Rusiei, iar legislatia nu le permite sa faca...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Asociatiile de proprietari sunt obligate sa transmita facturile catre locatari/persoana juridica prin E-Factura (pe factura sunt trecute doar utilitatile)? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate platitoare de TVA incheie o promisiune bilaterala de vanzare-cumparare autentificata in fata notarului public cu o alta societate comerciala al carei cod de TVA este anulat la momentul semnarii promisiunii si a platii avansului.
Vanzatorul factureaza si incaseaza avansul cu TVA 19% (cumparatorul neavand cod valid la data platii avansului).
Ulterior, cumparatorul se reinregistreaza in scopuri de TVA si solicita vanzatorului stornarea avansului...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Pentru o societate nou infiintata, fara niciun fel de activitate, mai exista vreo modalitate de a pune la dispozitia societatii fonduri banesti pentru inceperea/desfasurarea activitatii curente (achizitii marfa, plati facturi) pana in momentul in care apar primele incasari, in afara de imprumutul de la asociat ca persoana fizica?
De asemenea, in cazul acordarii unui imprumut de catre asociatul unic catre societate, e suficienta doar existenta contractului de imprumut...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<