Tags: majorare costuri, servicii sociale, categorii vulnerabile
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a transmis recent, printr-un comunicat de presa, ca Hotararea de Guvern nr. 426 din 27 mai 2020, prin care a fost aprobata actualizarea standardelor de cost pentru serviciile sociale pentru toate categoriile vulnerabile de beneficiari: copii, adulti cu dizabilitati, persoane varstnice dependente, victime ale violentei domestice sau servicii sociale destinate agresorilor, a fost publicata in Monitorul Oficial.
Standardul de cost reprezinta suma minima aferenta cheltuielilor anuale necesare furnizarii serviciilor sociale si nu a mai fost actualizat din anul 2015. Impactul financiar al acestor masuri este de 607.172.000 lei, iar cresterea cheltuielilor pe diferite tipuri de servicii variaza intre 44% si 98%.
In ceea ce priveste persoanele varstnice, actul normativ actualizeaza standardele de cost pentru serviciile de ingrijire la domiciliu si aproba standarde de cost pentru caminele pentru persoane varstnice, pentru fiecare din cele trei grade de dependenta.
Astfel, daca pana la intrarea in vigoarea a acestei HG, standardul minim de cost anual pentru un camin pentru persoane varstnice, indiferent de gradul de dependenta al acestora, era 23.784 lei/an, prin noua hotarare a Guvernului, valoarea creste pana la 50.554 lei/an, in cazul persoanelor varstnice dependente, la 34.155 lei/an pentru persoanele varstnice semidependente si la 25.738 de lei/an pentru serviciile acordate persoanelor varstnice care nu sunt dependente.
Potrivit prevederilor Legii nr.17/2000 privind asistenta sociala a persoanelor varstnice, autoritatile locale stabilesc anual, inainte de adoptarea bugetelor proprii, costul mediu lunar de intreţinere in caminele publice finantate din bugetul local, in funcţie de gradul de dependenţa al persoanei varstnice ingrijite, iar acest cost nu poate fi mai mic decat standardul de cost aprobat prin Hotararea de Guvern.
Standardul de cost este relevant si pentru furnizorii privati de servicii sociale, acesta reprezentand, potrivit art.2 alin.(2) din hotararea Guvernului, costul normativ utilizat de autoritatile administratiei publice locale in cadrul procesului de contractare a serviciilor sociale de la furnizorii privati.
In prezent, 459 de camine pentru persoane varstnice private detin licenta de functionare, precum si 265 de unitati de ingrijire la domiciliu pentru persoane varstnice, 96 dintre acestea fiind private.
Actualizarea standardelor de cost presupune o majorare a sumelor alocate pentru copiii cu dizabilitati din casele de tip familial, de la 33.955 de lei pe an la 65.119 lei pe an. La copiii fara dizabilitati din casele de tip familial, valoarea cheltuielilor a crescut de la 25.955 lei pe an, la 42.410 lei pe an, iar pentru adultii cu dizabilitati gazduiti in Centrele de ingrijire si Asistenta (CIA), valoarea cheltuielilor a crescut de la 33.828 lei pe an la 66.852 lei pe an.
De asemenea, Hotararea de Guvern publicata in Monitorul Oficial actualizeaza si stabileste si valoarea standardelor de cost pentru asigurarea ingrijirii, intretinerii si asistentei adecvate, pentru toate serviciile sociale existente in domeniul prevenirii si combaterii violentei domestice.
In premiera, este reglementat standardul de cost aferent locuintelor protejate pentru persoanele victime ale violentei domestice, precum si cel pentru serviciile de zi din domeniul prevenirii si combaterii violentei domestice.
In prezent, la nivel national, exista un numar total de 236 de servicii destinate violentei domestice:152 servicii sociale destinate prevenirii si combaterii violentei domestice din care: 146 destinate victimelor violentei domestice si 6 agresorilor familiali si 84 de servicii specializate: 42 de grupuri de suport si 42 de cabinete de consiliere vocationala.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: S-a depus bilantul aferent anului 2023 cu intarziere in data de 10.06.2024, e obligata firma sa treaca la impozit pe profit? Daca da, cu ce data? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Doua angajate aflate in concedii medicale cod 08 si 14 ale caror salarii de incadrare se situeaza sub pragul de 3700 lei. Cum se procedeaza cu majorarea salariului avand in vedere faptul ca salariata aflata in concediu medical cod 08 (sarcina si lauzie) va intra in curand in concediu de crestere copil?<br />
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate care comercializeaza articole de pescuit. Vrem sa ne extindem activitatea, prin adaugarea in obiectul nostru de activitatea a vendoring ului vom achizitiona tonomate. Pentru vanzarea acestor produse, este nevoie de casa de marcat? Din punct de vedere al autorizatiilor, care ar fi acestea? Cum vom contabiliza incasarea acestor produse? Va multumim frumos!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei tranzactii de intermediere de vanzare parti sociale ale unei societati care consta in identificare investitor, facilitatea comunicarii cu investitorul, participare la negociere, .. etc., factura de comision emisa de intermediar pentru finalizarea unei astfel de tranzactii se incadreaza in sfera operatiunilor scutite de TVA conform art 292 (2) lit.a) ?<br />
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:<br />
a) prestarile urmatoarelor servicii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
ANAF ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<