Tags: majorare costuri, servicii sociale, categorii vulnerabile
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a transmis recent, printr-un comunicat de presa, ca Hotararea de Guvern nr. 426 din 27 mai 2020, prin care a fost aprobata actualizarea standardelor de cost pentru serviciile sociale pentru toate categoriile vulnerabile de beneficiari: copii, adulti cu dizabilitati, persoane varstnice dependente, victime ale violentei domestice sau servicii sociale destinate agresorilor, a fost publicata in Monitorul Oficial.
Standardul de cost reprezinta suma minima aferenta cheltuielilor anuale necesare furnizarii serviciilor sociale si nu a mai fost actualizat din anul 2015. Impactul financiar al acestor masuri este de 607.172.000 lei, iar cresterea cheltuielilor pe diferite tipuri de servicii variaza intre 44% si 98%.
In ceea ce priveste persoanele varstnice, actul normativ actualizeaza standardele de cost pentru serviciile de ingrijire la domiciliu si aproba standarde de cost pentru caminele pentru persoane varstnice, pentru fiecare din cele trei grade de dependenta.
Astfel, daca pana la intrarea in vigoarea a acestei HG, standardul minim de cost anual pentru un camin pentru persoane varstnice, indiferent de gradul de dependenta al acestora, era 23.784 lei/an, prin noua hotarare a Guvernului, valoarea creste pana la 50.554 lei/an, in cazul persoanelor varstnice dependente, la 34.155 lei/an pentru persoanele varstnice semidependente si la 25.738 de lei/an pentru serviciile acordate persoanelor varstnice care nu sunt dependente.
Potrivit prevederilor Legii nr.17/2000 privind asistenta sociala a persoanelor varstnice, autoritatile locale stabilesc anual, inainte de adoptarea bugetelor proprii, costul mediu lunar de intreţinere in caminele publice finantate din bugetul local, in funcţie de gradul de dependenţa al persoanei varstnice ingrijite, iar acest cost nu poate fi mai mic decat standardul de cost aprobat prin Hotararea de Guvern.
Standardul de cost este relevant si pentru furnizorii privati de servicii sociale, acesta reprezentand, potrivit art.2 alin.(2) din hotararea Guvernului, costul normativ utilizat de autoritatile administratiei publice locale in cadrul procesului de contractare a serviciilor sociale de la furnizorii privati.
In prezent, 459 de camine pentru persoane varstnice private detin licenta de functionare, precum si 265 de unitati de ingrijire la domiciliu pentru persoane varstnice, 96 dintre acestea fiind private.
Actualizarea standardelor de cost presupune o majorare a sumelor alocate pentru copiii cu dizabilitati din casele de tip familial, de la 33.955 de lei pe an la 65.119 lei pe an. La copiii fara dizabilitati din casele de tip familial, valoarea cheltuielilor a crescut de la 25.955 lei pe an, la 42.410 lei pe an, iar pentru adultii cu dizabilitati gazduiti in Centrele de ingrijire si Asistenta (CIA), valoarea cheltuielilor a crescut de la 33.828 lei pe an la 66.852 lei pe an.
De asemenea, Hotararea de Guvern publicata in Monitorul Oficial actualizeaza si stabileste si valoarea standardelor de cost pentru asigurarea ingrijirii, intretinerii si asistentei adecvate, pentru toate serviciile sociale existente in domeniul prevenirii si combaterii violentei domestice.
In premiera, este reglementat standardul de cost aferent locuintelor protejate pentru persoanele victime ale violentei domestice, precum si cel pentru serviciile de zi din domeniul prevenirii si combaterii violentei domestice.
In prezent, la nivel national, exista un numar total de 236 de servicii destinate violentei domestice:152 servicii sociale destinate prevenirii si combaterii violentei domestice din care: 146 destinate victimelor violentei domestice si 6 agresorilor familiali si 84 de servicii specializate: 42 de grupuri de suport si 42 de cabinete de consiliere vocationala.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Intrebare:
In stabilirea veniturilor care intra in sfera TVA (in plafon 300.000) la un ONG care desfasoara si activitati economice, se analizeaza doar veniturile cu scop patrimonial? Adica nimic din cele cuprinse in bilant in F 20 rand 01 Venituri din activitati fara scop patrimonial - total?
In speta, ONG-ul nostru are venituri din donatii si sponsorizari precum si din venituri pentru care se datoreaza impozit spectacol (care sunt cuprinse in totalul mentionat mai sus) precum si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie apartamente in vederea revanzarii
Intrebare:
Un SRL platitor de tva si impozit pe profit avand CAEN 6810, nou infiintat, a achizitionat 2 imobile in vederea revanzarii. Momentan nu intentioneaza sa revanda aceste imobile, ci asteapta sa vada evolutia pietei (o perioada nedeterminata). La achizitie, s-a aplicat taxare inversa. Avand in vedere ca SRL nu are decat cheltuieli de intretinere ale imobilelor, este corect fiscal sa inregistreze si cheltuiala cu amortizarea, avand in vedere ca o perioada de timp nu va avea venit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura despagubire marfa deteriorata la transport
Intrebare:
Societatea noastra a vandut marfa unui client. In timpul transportului, marfa a fost deteriorata de catre transportator (costul de transport este asigurat de catre societatea noastra avand contract cu furnizorul de transport).
Ce factura trebuie sa emit transportatorului pentru prejudiciul adus? Cum se emite aceasta factura? Ce explicatii se scriu?
Cum se face descarcarea de gestiune (mentionez ca marfa a ramas la transportator)?
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<