Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Inca de la aparitia modificarilor legislative privind aplicarea sistemului de TVA la incasare, s-au prefigurat si dezavantaje ale acestui sistem. Acum, cand ne aflam deja in a doua luna de aplicare efectiva, putem spune ca exista mai mult dezavantaje decat avantaje. Am incercat, in cele ce urmeaza, sa facem un inventar scurt al acestora.
Aplicarea sistemului de TVA la incasare isi dovedeste ineficienta in primul rand din perspectiva instituirii unui termen fix pana la care se amana practic plata TVA catre stat, indiferent daca se incaseaza sau nu contravaloarea bunurilor livrate/serviciilor prestate. Pentru a ajuta in mod real agentii economici, trebuia ca noua reglementare sa prevada colectarea TVA la incasarea efectiva a contravalorii bunurilor livrate/serviciilor prestate, fara a lasa doar un termen de gratie de 90 de zile.Asa cum este conceput sistemul nu il putem numi Plata TVA la incasare, ci Amanarea TVA timp de 90 de zile si neacordarea deductibilitatii TVA-ului pana la plata facturii. Obligatia de plata a TVA poate genera insolvabilitatea companiei, in situatia in care beneficiarii si clientii sai nu platesc facturile restante. Statul nu pierde nimic
Dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiilor efectuate de o persoana impozabila de la o persoana impozabila ce aplica sistemul TVA la incasare este amanat pana la momentul platii facturii furnizorului/prestatorului, spre deosebire de legislatia anterioara care prevedea deductibilitatea TVA la momentul emiterii facturii. Astfel, contribuabilii vor avea obligatia sa justifice plata facturilor catre proprii furnizori, pentru a obtine rambursarea TVA.
Aceasta poate fi o situatie premisa a unui dezechilibru fianaciar, in sensul in care compania este obligata sa isi achite furnizorii, pentru a putea deduce TVA-ul, chiar daca nu a incasat facturile emise catre clienti. In plus de aceasta, la implinirea termenului de 90 de zile avut in vedere de lege, compania este obligata sa plateasca TVA la stat pentru facturile neincasate. Astfel, se pune problema de unde se pot procura banii pentru plata unei duble obligatii, cea catre furnizor si cea catre stat, in conditiile in care compania nu a incasat propriile sale creante. De aici si pana la incapacitate de plata mai este doar un pas.
Nu mai vorbim de faptul ca implementarea acestui sistem a creat haos in lumea contabililor, legat de modificarea programelor, noi obligatii de declarare, noi termene, situatii suplimentare, evidente facturi emise si facturi incasate. Toate aceste modificari au generat cheltuieli suplimentare pentru contribuabili, determinate de modificarea sistemului informatic si cresterea complexitatii operatiunilor contabile necesare pentru evidentierea separata a facturilor emise si a celor incasate, sub aspectul TVA-ului. Probabil ca in curand aceste companii care aplica sistemul de TVA la incasare vor recurge la angajarea unei persoane care sa se ocupe numai de evidenta TVA in companie.
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Irina Coma
Consultant fiscal, expert contabil si auditor.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Exigibilitatea si sistemul TVA LA INCASARE. Analiza celor mai recente modificariReminder (ANAF): 25 iunie, termenul limita pentru mai multe obligatii fiscaleCalendar ANAF: Obligatii fiscale pentru luna SEPTEMBRIE 2022Ce declaratii se depun obligatoriu la 25 octombrieAtentie la elementele obligatorii incluse in facturi din 2013Ultimele articole
Lichidare societate. 3 intrebari cheie despre TVA, creante si dividende la lichidareTVA LA INCASARE ANAF. Cine si in ce conditii poate aplica sistemulDeclaratia 394. Formularul aferent lunii august 2025 NU este inca disponibile-TVA. Raspunsul la Notificarea de conformare poate fi structurat in 3 partiTVA LA INCASARE. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiuneArticole similare
Webinarul pe teme FISCALE: Noutati fiscale valabile in 2021Rezultatele sondajului privind plata defalcata a TVADeclarare achizitie autoturism nou. Decont TVAGheorghe Ialomitianu: Incasarile din TVA au asigurat plata arieratelorArticole similare
Taxa pe valoarea adaugata. Aspecte aplicabile in 2013Articole similare
Studiu de caz: DEDUCTIBILITATEA TVA aferenta achizitiilor in cazul activitatilor jocuri de norocDeducerea TVA la achizitii in cadrul proiectelor cu finantare nerambursabile. Conditii deducereO asociatie poate deveni platitoare TVA?Detaliere bunuri pe factura. Deducere TVA. Inregistrari contabilePutem deduce TVA de pe bonurile de taxi?Ultimele articole
Ce trebuie sa stiti despre DEDUCTIBILITATEA TVA la cheltuielile pentru teambuildingBon fiscal. Se mai poate deduce TVA-ul in baza unui bon fiscal in 2025?Coduri TVA in SAF-T. Care este diferenta intre codurile 321101 si 391101?Cheltuieli transport la si de la locul de munca pentru salariati. Regim fiscalRaportare SAF-T: Cum se completeaza in D406 achizitiile prin bon fiscal?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro



