Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

de Georgeta Serban Matei, valabil la 10-Nov-2010Intrebare: Societatea A din Romania primeste o factura de asigurari de la firma mama, societatea B din Germania. Factura este emisa fara TVA si ...
de Georgeta Serban Matei, valabil la 10-Nov-2010Intrebare:
Societatea A din Romania primeste o factura de asigurari de la firma mama, societatea B din Germania.
Factura este emisa fara TVA si reprezinta asigurari pentru posibilele greseli de management ale societatii A si asigurare pentru posibilele daune pe care marfurile vandute de catre A clientilor si care nu sunt corespunzatoare calitativ provoaca clientilor anumite daune. Mentionam ca societatea B din Germania a incheiat o asigurare globala pentru toate firmele din grup si apoi a refacturat fiecareia o cota parte, printre care si firmei A din Romania. Va rugam sa ne precizati care este tratamentul fiscal dpv al TVA si al cheltuielilor pentru aceasta factura (este achizitie intracomunitara de servicii cu taxare inversa si cheltuiala deductibila?) precum si modul de declarare in declaratiile 300 si 390.
Raspuns:
D.p.d.v. al TVA operatiunea se incadreaza in categoria achizitiilor intracomunitare de servicii pentru care se aplica regimul de taxare inversa prin formula 4426 = 4427.
Pentru operatiunea prezentata de dvs. se aplica regula generala de taxare de la articolul 133 alineatul 2 conform careia locul prestarii este considerat a fi locul activitatii economice a beneficiarului, deci in Romania.

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Asa cum rezulta din normele de aplicare ale Codului fiscal de la punctul 13, la alineatul (13) pentru serviciile carora le sunt aplicabile prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal de care beneficiaza persoane impozabile stabilite in Romania si care sunt prestate de un prestator persoana impozabila care nu este stabilit in Romania, au locul prestarii in Romania, fiind aplicabile cotele de TVA de la art. 140 din Codul fiscal. La acelasi punct se prevede ca "Atunci cand prestatorul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru, beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania realizeaza o achizitie intracomunitara de servicii care se declara in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 156^4 din Codul fiscal, daca serviciul nu este scutit de taxa." in Romania, serviciul de asigurari este scutit de TVA in baza prevederilor art. 141 alineatul 2 litera b) " operatiunile de asigurare si/sau de reasigurare, precum si prestarile de servicii in legatura cu operatiunile de asigurare si/sau de reasigurare efectuate de persoanele impozabile care intermediaza astfel de operatiuni;".
Desi se refera la operatiunea de asigurare, serviciul prestat nu se incadreaza la operatiuni scutite fara drept de deducere deoarece firma din Germania nu este o firma de asigurare care isi asuma eventualele riscuri pentru care s-a incheiat asigurarea. Firma din Germania este un cumparator revanzator care refactureaza costurile aferente politei de asigurare achitate in numele sau pentru toate firmele din grup.
In calitate de beneficiar al serviciilor intracomunitare, d.p.d.v. al TVA firma dvs. are urmatoarele obligatii fiscale aferente serviciului achizitionat:
1. sa impoziteze serviciul primit prin aplicarea regimului de taxare inversa materializat prin formula contabila:
4426 = 4427
"TVA deductibila" "TVA colectata"
2. sa evidentieze factura primita in jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna in care a fost emisa factura furnizorului, corespunzator rulajului debitor al contului 4426 "TVA deductibila".
Valoarea serviciului prestat se inscrie in lei, la cursul valutar in vigoare la data emiterii facturii. Recomandabil este ca operatiunea de achizitie servicii sa se evidentieze si in jurnalul pentru vanzari corespunzator rulajului creditor al contului 4427. Avand in vedere frecventa achizitiilor intracomunitare de servicii in cadrul unei firme, este recomandabil sa creati in jurnalele de TVA coloane distincte pentru evidentierea acestor operatiuni. Astfel, va fi mult mai usor sa preluati valoarea acestora in vederea raportarii prin decontul de TVA si declaratia recapitulativa cod 390.
3. sa raporteze fiscal operatiunea prin formularul cod (390 VIES) denumit "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"
Raportarea serviciului achizitionat se efectueaza cu simbolul S care reprezinta "achizitii intracomunitare de servicii" prevazute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei in baza art. 150 alin. (2), de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate.
4. sa raporteze serviciul achizitionat prin decontul de TVA cod 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata". Raportarea se efectueaza in baza informatiilor preluate din jurnalul pentru vanzari si jurnalul pentru cumparari .
Decontul de TVA se completeaza la urmatoarele randuri
• la randul 7 denumit "Achizitii de bunuri, altele decat cele de la rd. 5 si 6, si achizitii de servicii pentru care beneficiarul din Romania este obligat la plata TVA (taxare inversa), " cu preluarea sumei la:
- randul 7.1 denumit "Achizitii de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa)" ;
- randul 7.1.1. deoarece prestatorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc prestarea intracomunitara.
Suma TVA se preia din rulajul creditor al contului 4427 "TVA colectata";
• randul 19 cu preluarea sumei la:
- randul 19.1;
- randul 19.1.1 .
Suma TVA se preia din rulajul debitor al contului 4426 "TVA deductibila".
D.p.d.v. al impozitului pe profit, contravaloarea politei de asigurare reprezinta pentru firma dvs. o cheltuiala deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil in masura in care se poate demonstra ca este aferenta veniturilor impozabile realizate.
De asemenea, consider ca firma mama din Germania are un criteriu bine stabilit pentru repartizarea costurilor cu asigurarea catre firmele din grup astfel incat cheltuiala inregistrata de firma dvs. in evidenta contabila si fiscala sa nu cada sub incidenta preturilor de transfer. La momentul efectuarii unei inspectii fiscale privind impozitul pe profit, exista posibilitatea ca organele de inspectie fiscala sa va solicite intocmirea si prezentarea unui dosar al preturilor de transfer asa cum este reglementat prin OMEF 222/2008 privind continutul dosarului preturilor de transfer. Numai dupa prezentarea si analizarea unui astfel de dosar, echipa de inspectie fiscala decide daca respectivele cheltuieli sunt deductibile sau nedeductibile la determinarea profitului impozabil.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Sunteti la curent cu prevederile referitoare la leasing? Ce conditii trebuie sa respectam?Cum procedam in cazul cheltuielilor personale facute de asociati, dar cu cardul FIRMEi?Impozitul pe cladiri si terenuri: 27 de cazuri practice solutionate de expertiTaxa de timbru verde. Pentru ce categorii de produse se aplica si studii de caz practiceAtentie! Amnistie fiscala totala: Orice firma poate solicita amanarea platii datoriilor catre stat!Ultimele articole
e-Factura ramane OBLIGATORIE chiar si pentru facturile simplificate emise de FIRME scutite de TVAPlafonul TVA urca la 395.000 lei. Masura de sprijin pentru FIRMEle micie-Transport in 2025. Trebuie sau nu declarate achizitiile intracomunitare in sistem?Diurna. Documente justificative pentru FIRMEle care acorda diurna angajatilorFonduri PNRR pentru sisteme fotovoltaice. Ce trebuie sa stie FIRMEle despre contabilitate si facturareArticole similare
TVA paine si taxare inversa cereale. Cum procedam privind cota de TVA?Ce tratament fiscal se aplica pentru bunuri confiscate?Partidul Miscarea Populara cere respingerea introducerii de noi taxe si impoziteBuletin informativ: Noi acte normative cu incidenta fiscala din luna mai 2016Ajustare TVA si stoc de marfa. Care e monografia si cand ajustam TVA-ul?Ultimele articole
Codul TVA in 2025. EXEMPLU practic pentru obtinerea luiCota TVA de 21%. Cum sa procedati daca ati primit facturi cu TVA de 19% in luna AUGUST 2025SAGA software. Cum sa modificati cota TVA in programAi primit Notificare de conformare de la ANAF? Cum sa eviti o eventuala decizie de impunereDeclaratia 010. Pana cand o poti depune pentru a renunta la codul de TVA prin optiuneArticole similare
Prime reprezentand participarea salariatilor la profit. Tratament fiscalD101 in 2024. Pana cand poate fi depus formularul?Servicii intracomunitare prestate de o societate neinregistrata in ROI. Regim TVANorme actuale privind adeverinta existenta spatiu destinat sediului socialANAF modifica formularele pentru impozitul pe venitUltimele articole
Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru transportul de persoaneNoi cote TVA. Ce regim fiscal se aplica din august 2025 in domeniul turismuluiMajorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicale-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVANeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara Romaniei
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"